*Spinn off* Så definierar vi samling

Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Men man vill ju ändra tyngdpunkten.
Inte rida statiskt. O få mer rörlighet.
Det drar ju lika mkt i ligament o leder att rida med för stor samling en längre stund
I HF är inte hästen samlad direkt.
Tydligen tål ligamenten en hel del- om man tar det sakta- inte vet jag:confused:

Som ginnies skrev har ju Iberiska hästar svårare för längningar- som regel:angel: o rids gärna med hög nacke- försämrad rörlighet.

Men man vill ju ändra tyngdpunkten.
Inte rida statiskt. O få mer rörlighet.
Det drar ju lika mkt i ligament o leder att rida med för stor samling en längre stund
I HF är inte hästen samlad direkt.
Tydligen tål ligamenten en hel del- om man tar det sakta- inte vet jag:confused:

Som ginnies skrev har ju Iberiska hästar svårare för längningar- som regel:angel: o rids gärna med hög nacke- försämrad rörlighet.

jag håller med om det mesta du skriver, men nu men det menades att samlingen inte ändrades med hållningen - och det var det jag opponerade mig mot.

Sedan så skrev du....

En dragning /anspännig i rygg och nackligamnetet bakifrån lyfter fram nosen....

En dragning framifrån töjer ut det - och uttöjda ledband är ju inte bra - de förlorar ju sin funktion då

Jag hittar säkert bild där näsan lyfts fram av ligamnetet

Senast ändrad av en moderator:

t i framdelen och en sättning i bak, att hästen flyttar över mer tyngd.
Har man då kommit en bit i ridningen kan man rida samlat men ändå låta hästen söka sig nedåt ,framåt eller nedåtd,bakom lod (beroende vilken häst, dagsform)utan att ge avkall på samlingen.

Jag får rätta mig själv, förstod att sista meningen kan missförstås.
Jag menade att man kan fortsätta ha hästen samlad, inte att man inte behöver ge avkall alls på den samling man har.

Just eftersom det skall stabilisera så har det ju begränsnisngar i sin töjbarhet - så appropå rund och djup så börjar det dra framifårn så blir det dragningar som hindrar pilbågen och bäcken omvinkling och därmed omöjliggör samling.

Fast jag menar inte rund och djup som ala roll.

Jag orkar inte ha nån ståndpunkt sådär.

MEN
Om man dedfiinierar samling som att flytta tyngdpunkten bakåt
- vilket ju är rätt vedertaget.

rent mekaniskt så påverkas tyngpunkten av "formen"

Ändras formen - så ändras tyngdpunkten

- så om hästen sträcker halsen framåt så flyttas tyngdpunkten framåt och hästen blir därmed "mindre samlad"

Sedan har vi ju det där ryggligamentet.
Det som stabiliserar hela hästen när den är i balans.

Just eftersom det skall stabilisera så har det ju begränsnisngar i sin töjbarhet - så appropå rund och djup så börjar det dra framifårn så blir det dragningar som hindrar pilbågen och bäcken omvinkling och därmed omöjliggör samling.

Ovanstående kommer från de försök som gjorts angående hur huvudet och halsens possition påverkar rygg och viktfördelning

Dragningar i nack/ ryggligamentet ger ofelbart sittben som pekar uppåt. Sittbenen pekar nedåt i samling i och med att hästen vinklar sina leder bak.
Också en vedertagen definition på smaling.

Så Nej det går inte att behålla "samlingen" om man ändrar formen och hållningen.

Sedan är ju inte samling en av och på funktion

Så hästen kan fortfarande vara relativt samlad, när man lägger ned den tex.
Allt utifrån dess styrka som du skriver.

Men Den kan inte vara samlad i djup och rund eftersom det felböjer länden enligt ovanstående försök.

Därmed inte sagt att hästen fallar död ned i djup och rund - men samlad är den inte. Eftersom samling kräver pilbåge även i länden

Hmmm... detta kunde klargöra tänket i mitt huvud. Jag funderar ofta över vad folk menar med lång och låg. För mig handlar lång och låg som arbetsform räknat fortfarande om välvning i hela överlinjen, det är den långa välvningen jag vill "lära" eller kanske snarare befästa i hästen i den formen. Har jag inte den så räknar jag det inte som någon arbetsform utan då är det mer frågan om andra saker. Den långa välvningen innebär att hästen kliver in längre under sig med vinklad bakdel. Får jag inte vinklingen i bakdelen kan hästen inte sträcka sig framåt med lågt huvud för då kommer den att falla på bogarna. Ju lägre och längre fram hästen håller huvudet, desto mer vinklad måste den vara bak för att kompensera. Den fortsätter alltså då att vara i jämvikt. Jag använder en mycket öppen form här, om jag skulle be hästen närma sig lod öht med nosryggen skulle ligamenten Fredrik pratar om vara för korta och det skulle måsta kompenseras någon annanstans (baktill, genom att släppa upp bakdelen).

Sedan är ju frågan om när man kommer till samling? För mig innebär fortsättningen efter lång och låg att man bibehåller samma vinkling bak men dessutom gradvis flyttar tyngdpunkten bakåt och i något skede börjar vinklingen öka igen bak, men när? Ganska fort, kanske?

Jag får för mig att ganska ofta när man använder uttrycket lång och låg tänker man på en form utan vinkling, som medger att hästen går bakom lod. Är det så, och vad strävar man efter isåfall?

Hmmm... detta kunde klargöra tänket i mitt huvud. Jag funderar ofta över vad folk menar med lång och låg. För mig handlar lång och låg som arbetsform räknat fortfarande om välvning i hela överlinjen, det är den långa välvningen jag vill "lära" eller kanske snarare befästa i hästen i den formen. Har jag inte den så räknar jag det inte som någon arbetsform utan då är det mer frågan om andra saker. Den långa välvningen innebär att hästen kliver in längre under sig med vinklad bakdel. Får jag inte vinklingen i bakdelen kan hästen inte sträcka sig framåt med lågt huvud för då kommer den att falla på bogarna. Ju lägre och längre fram hästen håller huvudet, desto mer vinklad måste den vara bak för att kompensera. Den fortsätter alltså då att vara i jämvikt. Jag använder en mycket öppen form här, om jag skulle be hästen närma sig lod öht med nosryggen skulle ligamenten Fredrik pratar om vara för korta och det skulle måsta kompenseras någon annanstans (baktill, genom att släppa upp bakdelen).

Sedan är ju frågan om när man kommer till samling? För mig innebär fortsättningen efter lång och låg att man bibehåller samma vinkling bak men dessutom gradvis flyttar tyngdpunkten bakåt och i något skede börjar vinklingen öka igen bak, men när? Ganska fort, kanske?

Jag får för mig att ganska ofta när man använder uttrycket lång och låg tänker man på en form utan vinkling, som medger att hästen går bakom lod. Är det så, och vad strävar man efter isåfall?
Det jag har markerat undrar jag över.:confused:
Menar du att den skyfflar på eller?
Om man rider den för lågt tappar den ryggen o baken tar sig hem till stallet;) faller isär eller skottkärreridning.
Jag menar att hästen arbetar i balans- för vad som är brukligt för just denna individ.
alla har inte ett gott hasarbete. Jag har en med sånt, men den andra har mer schwung.

I det sista du skriver så lägger man inte ner den- direkt, utan sänker formen rejält-stretch. Om den blir för låg så upphör samlingen o man får inte göra så att den t o m hamnar i framvikt- manken ska vara kvar uppe ändå.
Menar inte att man drar ner den, utan att den får sänka sig så mkt som den vill.

vet inte om det blev ngt sammanhang av detta:angel:

Om jag tävlar i lätt klass och rider hästen med nacken högst och näsan framför lod, då får jag kritik, med rätta, att hästen är för öppen i formen.

Ja du får kritik för öppen form eftersom du inte har eftergiften = rundheten i nacken som jag skrev :confused:

Det är ju det som är det svåra

Så det står klart och tydligt att en häst inte är på tygeln om inte nacken är högst?
Isåfall går ingen av mina hästar på tygeln särskilt ofta:crazy:, om jag nu ska dra in dem igen.

Inte heller andras hästar på de träningar jag är på.

Jag hoppas du åtminstone har läst TR och vad det står där i angående vad som anses korrekt form och att hästen är korrekt på tygeln, sedan får ingen 10 på formen för att det är för svårt men STRÄVAN måste ju ligga åt det hållet.

Mina hästar går inte heller korrekt på tygeln men jag strävar åtminstone dit :cool:

Kl
Jag tycker att bussliknelsen inte var så dum jag.
Om man tänker bort förarens plats och tänker att ryttaren är en passagerare som sitter långt bak och känner hur bussen svänger runt sina bakdäck i kurvorna, inte sladdar efter som ett släp på blankis!

Brukar känna in bakhovarnas islag ute.
I flack eller för öppen obärig skritt släntrar bakhovarna i marken och ryggen gungar lite i sidled och allt känns allmänt slappigt.
Då hästen bes att välva sig i skritten hissas ryggen upp, halsen välvs och bakhovarna få ett annorlunda klapper, de känns och hörs som att de sätts ner mer uppifrån och ner, och det blir en kraftöverföring rätt upp i rumpan. bakhovarna lyfter upp mig och stabiliserar ryggrörelserna men med bibehållen rörlighet och flow i bakbenens leder.
En kraftströmning nerifrån marken.
Går inte att lura sig på det som är fel då man känt det som är bra!!
Att det inte går att ständigt rida runt in perfectum är ju en annan femma. men strävan mot det där härliga finns ju hela tiden och glimtar fram regelbundet oavsett utbildningsnivå.
-En bärig travsekvens där, en fin galoppfattning där osv.
Räknar inte samling som något man bara ser på TV under mästerkap, utan något som kommer fram då vardags arbetet klaffar även på unga hästar. Sedan förlängs sekvenserna och graden av samlingen kan ökas med ökad stryka.
Men förutsättningen för samling, -Lösgjordheten, vill jag se redan från scratch!! För att undvika grava felkörningar under vägens gång!

är själv nöjd då hästen i mer samlade gångarter behåller en flytande stabil men även välavvägd rörelse.
Att den är stark nog att med jämn kraft förflytta sig, inte ta sats i en sekvens så känslan blir hackig och ryckig.
Mjukt och flytande och lätt. Då känns det bärigt och samlat!

Håller oxå med (AsaS?)om att ju bättre bärfas i baksteget och styrka i överlinjen desto lägre kan man variera formen utan att hamna på bogarna i obalans.

Så det står klart och tydligt att en häst inte är på tygeln om inte nacken är högst?
Isåfall går ingen av mina hästar på tygeln särskilt ofta:crazy:, om jag nu ska dra in dem igen.
QUOTE]

Vad menar du här? Jag tolkar det som att förut har du ridit hästarna hopdragna, och då var nacken högst. Nu drar du inte ihop dem längre, och därför är inte nacken högst numera?
Du kanske menar något helt annat?

QUOTE]

Vad menar du här? Jag tolkar det som att förut har du ridit hästarna hopdragna, och då var nacken högst. Nu drar du inte ihop dem längre, och därför är inte nacken högst numera?

Lite snabbt bara, ska iväg och rida.
Nej,ha, ha, där ser man, jag måste dementera, mina hästar har aldrig gått ihopdragna, tvärtom.
Det jag skrivit här innan har inget med hur mina hästar på min förut berättade mediokra nivå går.
Även om jag stundom samlar utan att ha nacken högst.

QUOTE]

Jag tolkar det snarare som att "om hon nu måste dra in sina hästar i denna diskussionen igen"

Det räcker ju faktiskt med att FEI anser det , eller hur? Som sagt vem fan får en 10:a på formen? Men strävan måste ju ligga där och då är det nacken som högsta punkt samt nosen i eller lite framför lod som gäller, när man börjar sträva emot att en 8 är det högsta och mest korrekta blir det ju väldigt farligt.

Tack Fio,
visst är det märkligt att inte kunna acceptera de regler som FEI har fastställt! Man godkänner framför lod men inte bakom lod.
Gast

Fast jag menar inte rund och djup som ala roll.

Nej - det menade de inte i försöket heller.

Utan bara det som benämns djup och rund - och det var tydligt redovisat också. Det var inte ngn roll som mättes...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Gnägg "Från hästens rygg ser jag världen" Tycker om det, känns stort men ändå så enkelt och jordnära. Fyll på med fler ordspråk :)
Svar
12
· Visningar
692
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
350
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 618
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV