*Spinn off* Så definierar vi samling

Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

+ Totola:
Tack för svar båda två! Men något jag har väldigt svårt för att se är ifall manken och ryggen är uppe eller inte. Eller är det så att när hästen får med sig manke och rygg så går den inte på bogarna, så att man ser det på det sättet? Eller kan en häst komma upp med manken och ryggen och ändå vara på bogarna?

Jag (tror) att jag känner det när jag rider, eller det har väl hänt ett par gånger bara. Och då känns det som att hästens framben växer, det lyfts liksom där fram. Är det så det känns när hästen kommer upp ur manken eller är det mer när hästen kommer upp från bogarna?

Ursäkta alla frågor men jag vill verkligen bena ut saker och ting så att jag har det helt klart för mig. :D Hoppas ni inte tycker jag är jobbig.

Absolut inte jobbig:D Jag är dålig på det där med muskler o sånt. Men andra kommer säkert att rätta det som är fel.

Det känns en mycket stor skillnad i hästen beroende på om den välver eller böjer nacken. Lyftet framtill känns påtagligt som att det "växer" eg i hela ryggen o framför. Du får "mer häst" framför dej. Om hästen bara böjer känner du inget i kroppen på det sättet, den bara böjer helt enkelt. (Ungefär som du hade känt, ett lyft:idea:)

Du ser det som att linjen från manken upp över halsen "hänger ihop", det uppstår inte något litet "hack" eller brott på linjen. En häst som inte arbetas rätt får inga muskler framför manken och sk lansmärke där det där brotten på linjen uppstår.

Manken ska också vara högre upp än bakdelen.

Man kan "rida in hästen mellan tyglarna" (det känns så :idea:) och känner då det där lyftet och välvningen tydligt. Den kommer väl eg mer underifrån dvs lyftet. Inte att den lyfter sej i manken utan att det är ett lyft nerifrån och upp¨, så att säga.

Vet inte om det går att förstå? man säger att hästen kommer "upp ur manken".:idea:

Senast ändrad av en moderator:

- Jag har fått intrycket av det du skriver att du är ute och tävlar flitigt. Missförstånd tydligen. Men spelar mindre roll för sakfrågan kanske.
/:cool:

Först är Gast spydig, sen du:crazy: Jag tävlar ju inte heller.

Vem tar tillvara på deras intresse- de som försöker att rida bra- även på tävling?

Vilka är det som oftast hänvisar till att man inte rider SVÅR dressyr?
Oftast de som aldrig har tävlat överhuvudtaget, men är allvetandes om hur hästar fungerar inne på banan/ framridning o klankar på våra allra bästa tävlingsryttare o domare- som inte kan se.

Jag tycker att tävling är ett bra sätt att få ner en på Jorden.

vi som inte rider GP är inte vatten värda- för de som kan SE.

Är det inte ointressant särskilt på detta forum:confused:

Dessutom var det väl axel som fick en fråga om sina poäng:cool:

*lägger mej i, ja*

Jag är rak både här o IRL.
Har tävlat flitigt förr o det är inte så avlägset att jag har glömt hur det funkar.

Jag har lite svårt för folk som insinuerar att de är riktigt duktiga.
Man MÄRKER vilka som är sanna.:bow:

*Bara för att jag inte tycker om att man här dömer ut domarkåren som inkompetenta o att alla tävlingsryttare inte kan rida. Man ger sig helst på de som är bäst för nuvarande. Vet inte om det ger ngn form av status.:confused: så går man på mig som en som tycker att domarna gör ett bra jobb för sporten:rofl: o huvuden ska rulla- mitt:rofl:*

Att de inte kan döma lika är helt naturligt i bedömningssporter.
det är därför som man har flera- man får ett snitt.

Absolut inte jobbig:D Jag är dålig på det där med muskler o sånt. Men andra kommer säkert att rätta det som är fel.

Det känns en mycket stor skillnad i hästen beroende på om den välver eller böjer nacken. Lyftet framtill känns påtagligt som att det "växer" eg i hela ryggen o framför. Du får "mer häst" framför dej. Om hästen bara böjer känner du inget i kroppen på det sättet, den bara böjer helt enkelt. (Ungefär som du hade känt, ett lyft:idea:)

Du ser det som att linjen från manken upp över halsen "hänger ihop", det uppstår inte något litet "hack" eller brott på linjen. En häst som inte arbetas rätt får inga muskler framför manken och sk lansmärke där det där brotten på linjen uppstår.

Man kan "rida in hästen mellan tyglarna" (det känns så :idea:) och känner då det där lyftet och välvningen tydligt. Den kommer väl eg mer underifrån dvs lyftet. Inte att den lyfter sej i manken utan att det är ett lyft nerifrån och upp¨, så att säga.

Vet inte om det går att förstå? man säger att hästen kommer "upp ur manken".:idea:
Här ha vi ju även uttryck som att man "sitter på bakbenen" eller "paddlar kanot", sen menade en del att de körde buss:rofl:
Har aldrig sett en busschaufför som inte sitter längst fram:D

+ Totola:
Tack för svar båda två! Men något jag har väldigt svårt för att se är ifall manken och ryggen är uppe eller inte. Eller är det så att när hästen får med sig manke och rygg så går den inte på bogarna, så att man ser det på det sättet? Eller kan en häst komma upp med manken och ryggen och ändå vara på bogarna?

Hmm.. Jag tycker det är onödigt svårt att se det genom att bogarna är fria eftersom man kan titta på helheten i överlinjen, om hästen är undersatt bak kan det räcka med att titta på halslinje + manke, harmonin och "sammanhängandet" däremellan. Sen ska såklart bogarna också vara fria.
Manken "kan" höjas även om hästen inte är bogfri. Räcker med att hästen höjer huvudet :crazy: det blir lite skillnad i höjd om hästen har huvudet i marken, huvudet i normalläge eller huvudet höjt - förutsatt att den inte trycks ihop (vilket den lätt gör om hästen är "på tygeln" men inte får till den där längningen av överlinjen). Hästen kan iofs få mindre vikt på framdelen också iom det, men det är nog rätt marginellt om man har i åtanke att man inte får avlastningen från ryggraden som man också vill åt.

En sak jag kan tänka mig att man blir lurad av är väl isåfall de som är "födda i uppförsbacke" dvs naturligt högresta fram. Det är kanske ffa då man har fördel av att istället kolla på helheten i rygglinjen. För är det mestadels av den anledningen hästen ser ut att ha höjd manke så brukar inte bakdelen komma med, att bäckenet inte är vinklat.

Huj huj, mycket som ska stämma! :p Nu är det här ju bara teoretiskt, lätt att vara läktarryttare! ;)

Jag (tror) att jag känner det när jag rider, eller det har väl hänt ett par gånger bara. Och då känns det som att hästens framben växer, det lyfts liksom där fram. Är det så det känns när hästen kommer upp ur manken eller är det mer när hästen kommer upp från bogarna?

Det finns ju olika grader. Om man börjar med en häst som är bogTUNG och nästan låst i framdelen när den jobbar, då kommer det nog kännas som att den lyfter fram om den plötsligt börjar gå i hyfsat naturligt läge dvs att symptomen från ryttarens vikt på framdelen börjar försvinna. Om man har en häst som är i ganska normalt läge (säger normalt eftersom det nog tyvärr inte är så många som är riktigt lätta fram rent generellt.. dumt att ge sig själv en massa extra prestationskrav!) och plötsligt i en övning t ex känner att hästen höjs framtill samtidigt som resten känns bra, då har man säkert fått till en bra lätthet fram.
Men sen borde det ju finnas lägen där det förbättras så gradvis och inte bara plötsligt något steg att man inte märker någon jättemarkant skillnad utan mest upplever att hästen är i bra balans och trevlig att rida, har lätt att utföra rörelser.

Själv är jag överlycklig att ha gått från bogtung häst till inte bogtung även om det inte är i någon nämnvärd samlingsgrad! :o
För mig känns det då som att den lättar fram, och plötsligt blev det lättare för mig att sitta rakt utan att känna att man stör hästen (tidigare har ju hästens tyngdpunkt varit ganska långt fram). Var helt lyrisk idag när den kändes så lätt och fin att jag kunde sitta och höja+korta steget i traven (skulle testa om jag kunde få upp manken pyttelite till) bara genom att känna i sitsen att framdelen skulle höjas och steget kortas utan att förlora energi, och sen fram igen i normal steglängd+tempo utan obalans eller spänning. :)

Folk säger att det är bakdelen man ska fokusera på när man rider... Men det vete tusan! ;)

*Bara för att jag inte tycker om att man här dömer ut domarkåren som inkompetenta o att alla tävlingsryttare inte kan rida. Man ger sig helst på de som är bäst för nuvarande. Vet inte om det ger ngn form av status.:confused: så går man på mig som en som tycker att domarna gör ett bra jobb för sporten:

Jag har tydligen missat en del om dressyrdomare. Synd.
Även jag gillar dressyrdomare.
Inte heller visste jag, även om jag hade mina aningar, att man här på buke dömde ut alla tävlingsryttare som inkompetenta.
Särskilt jätteduktig är jag inte men det är väl bättre att ha tävlat/tävlar lite än inte alls, jag menar, då har man ändå lite förankring i verkligheten?:devil:

Bra svar f ö, kanske onödigt med mitt utlägg! :bow:

Jag har tydligen missat en del om dressyrdomare. Synd.
Även jag gillar dressyrdomare.
Inte heller visste jag, även om jag hade mina aningar, att man här på buke dömde ut alla tävlingsryttare som inkompetenta.
Särskilt jätteduktig är jag inte men det är väl bättre att ha tävlat/tävlar lite än inte alls, jag menar, då har man ändå lite förankring i verkligheten?:devil:

Det låter nog värre än vad det "är" ofta, på nätet kan man ju avreagera sig halv-anonymt! :p

Tycker själv inte det är något konstigt med att man kommenterar eliten. Det är eliten som syns och som folk känner till, för att man ska veta vad som refereras till. Lilla Sara som rider lokal dressyr med sin D-ponny härikrokarna (obs! påhittat!) lär ju inte många kunna referera till och diskutera. Samt att man förväntar sig mycket av de som faktiskt ska vara bäst i världen jämfört med oss "vanliga människor" som det oftast är underförstått har krav att lära. Eliten ska ju lära oss, vara föredömen och målbilder. Blir man besviken på en idol faller den lätt från piedestalen och man känner sig lurad.
Dressyrdomarna kan jag inte säga så mycket om mer än att de ju dömer utefter det utbud som finns.

Axel:
*Bara för att jag inte tycker om att man här dömer ut domarkåren som inkompetenta o att alla tävlingsryttare inte kan rida. Man ger sig helst på de som är bäst för nuvarande. Vet inte om det ger ngn form av status. så går man på mig som en som tycker att domarna gör ett bra jobb för sporten o huvuden ska rulla- mitt*

Du påstår detta, men jag tycker inte att det är det som tråden handlar om. Visst har sånt kommit upp förut, men har det verkligen pratats så i den här tråden? Jag tycker det verkar som om de flesta försöker hålla sig ifrån att just peka ut topparna./:cool:

Det finns ju olika grader. Om man börjar med en häst som är bogTUNG och nästan låst i framdelen när den jobbar, då kommer det nog kännas som att den lyfter fram om den plötsligt börjar gå i hyfsat naturligt läge dvs att symptomen från ryttarens vikt på framdelen börjar försvinna. Om man har en häst som är i ganska normalt läge (säger normalt eftersom det nog tyvärr inte är så många som är riktigt lätta fram rent generellt.. dumt att ge sig själv en massa extra prestationskrav!) och plötsligt i en övning t ex känner att hästen höjs framtill samtidigt som resten känns bra, då har man säkert fått till en bra lätthet fram.
Men sen borde det ju finnas lägen där det förbättras så gradvis och inte bara plötsligt något steg att man inte märker någon jättemarkant skillnad utan mest upplever att hästen är i bra balans och trevlig att rida, har lätt att utföra rörelser.

Jo, min häst är (var?) väldigt bogtung och låst där fram. Så när hon väl kom upp blev det den känslan av att hon lyftes där fram. Nu på senare tid har jag inte fått samma lyftkänsla, vet inte ifall det beror på att vi har tappat det eller ifall hon är mer balanserad av sig självt. Men istället blir hon sådär härligt ridbar (för att vara henne då :p) där hon känns lätt, mjuk och lyhörd.

Ibland känns det nästan som att det är olika känsla varje gång hon går bra. Någon gång är det väldigt mycket som händer i ryggen, någon gång är det framdelen som lyfts, någon annan gång känns det verkligen som att hästen böjer sig och ryggraden är mitt i hästen och yttelrigare någon annan gång så är hon ridbar och lätt som smör och går på tankeöverföring.

Tycker att vi återgår till tråden.

att du inte accepterar att hästen går ngt bakom lod vet vi om o att andra inte tycker att det är hela världen- på utbildningsvägen- stundom.

Jag tror inte att hästen lider direkt av det, men du kanske är av annan uppfattning, då du raskt brukar ta allt som är bakom lod till att jämföra med det extrema- HF.

hästar som krullar ihop sig i hagen- är det onaturligt det med?

Är allt som är gammalt inom dressyren alltid rätt? Finns det inga nya saker som är bättre?
Vi har alla möjliga tekniska utrustningar idag o borde kunna göra vetenskapliga undersökningar.
Inte en där man hävdar sin sak för att hästar i viss form väljer vänster eller höger.;)
Tycker att den devicen är skev, när inget annat i hela världen bara får gå vidare ouppdaterat.

Ibland känns det nästan som att det är olika känsla varje gång hon går bra. Någon gång är det väldigt mycket som händer i ryggen, någon gång är det framdelen som lyfts, någon annan gång känns det verkligen som att hästen böjer sig och ryggraden är mitt i hästen och yttelrigare någon annan gång så är hon ridbar och lätt som smör och går på tankeöverföring.

Du kanske är på gränsen till så mycket att det är lite olika delar som ploppar fram? :idea:

Hörru Axel - nu tar du i!!!

Du svarar på vad du tror att jag tycker. Och klumpar ihop mig med ett antal "andra" som du har bestämt har en viss uppfattning.

Jag svarade tidigare i tråden att det är ok med "svaghetstecken" på väg mot ett ideal. Det kan vara huvud-hals-framdel-rygg-bakdel-ben... men jag vill inte se hästen som går lite bakom lod som den perfekta slutprodukten. På vägen dit kan alla möjliga övningar - anpassade till den unika hästen - vara bra.
(HF - om det är som stretch. Men inte som vissa som rider tio minuter eller längre i den formen. )
En annan devis:

"Le plus ca change, le plus cést la meme chose" - ju mer det ändras - ju mer är det samma sak - brukar ofta citeras av organisationskonsulter...

Tråden skulle handla om definition av samling. Vägen dit är också intressant../:cool:

Tycker att vi återgår till tråden.

att du inte accepterar att hästen går ngt bakom lod vet vi om o att andra inte tycker att det är hela världen- på utbildningsvägen- stundom.

Jag tror inte att hästen lider direkt av det, men du kanske är av annan uppfattning, då du raskt brukar ta allt som är bakom lod till att jämföra med det extrema- HF.

hästar som krullar ihop sig i hagen- är det onaturligt det med?

Är allt som är gammalt inom dressyren alltid rätt? Finns det inga nya saker som är bättre?
Vi har alla möjliga tekniska utrustningar idag o borde kunna göra vetenskapliga undersökningar.
Inte en där man hävdar sin sak för att hästar i viss form väljer vänster eller höger.;)
Tycker att den devicen är skev, när inget annat i hela världen bara får gå vidare ouppdaterat.

Och jag anser att det inte behöver vara så. Inte heller nacken behöver vara högsta punkt för att en häst ska gå på tygeln.

Det räcker ju faktiskt med att FEI anser det , eller hur? Som sagt vem fan får en 10:a på formen? Men strävan måste ju ligga där och då är det nacken som högsta punkt samt nosen i eller lite framför lod som gäller, när man börjar sträva emot att en 8 är det högsta och mest korrekta blir det ju väldigt farligt.

Ännu mer tragiskt när man anser sig kunna bättre:crazy:

Framför lod- dvs n å g o t är helt acceptabelt o brukligt. Det måste sättas i sitt sammanhang- hur hästen ser ut i sin helhet.

Hur kan man veta hur domare dömer när man aldrig har fått egna protokoll:confused: Vad de skriver för kommentarer till poängen.

De flesta domarna är inte ute o cyklar.:bow:
Idag räcker det inte med att kunna bedöma- utan egen erfarenhet- vilket ger en annan ödmjukhet hos dem. Inga BW.

Vi ser heller inte vad de skriver åt eliten.
Hur många får tior? Även på allmänt intryck!

Man får inga bra poäng på formen om hästen inte är rund i nacken när den är högst eller lite framför. Då är den för öppen i formen och det är ju skillnad. Dvs det är ju helheten i formen och eftergiften i nacken som bedöms och det där har inte en del förstått och därav en del domarkommentarer tror jag.

Egentligen var inte det här ett direkt svar till dig men det passade till ditt inlägg :D

OK då.
Men sluta skriva en massa franska citat. Vi har ju nyligen tagit bort de tyska:D
Visa att du kan översätta dem korrekt istället:angel:

Liknande trådar

Gnägg "Från hästens rygg ser jag världen" Tycker om det, känns stort men ändå så enkelt och jordnära. Fyll på med fler ordspråk :)
Svar
12
· Visningar
692
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
350
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 618
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV