*Spinn off* Så definierar vi samling

Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Jag tror att det är omöjligt... Vinkeln framåt är dock beroende av hur hästens nacke ser ut (skelettet). Det är också därför det är tillåtet enligt FEI att hästen kan gå upp till 45 grader framför lod och den anses fortfarande (tillsammans med en hel drös andra kriterier då) vara korrekt.

Gast

jag tror också det är omöjligt faktiskt

Sedan så är det tragiskt att en del inte är insatt i FEI's regler.

och anser att framför lod - är för öppen i formen :crazy:

jag tror också det är omöjligt faktiskt

Sedan så är det tragiskt att en del inte är insatt i FEI's regler.

och anser att framför lod - är för öppen i formen :crazy:
Ännu mer tragiskt när man anser sig kunna bättre:crazy:

Framför lod- dvs n å g o t är helt acceptabelt o brukligt. Det måste sättas i sitt sammanhang- hur hästen ser ut i sin helhet.

Hur kan man veta hur domare dömer när man aldrig har fått egna protokoll:confused: Vad de skriver för kommentarer till poängen.

De flesta domarna är inte ute o cyklar.:bow:
Idag räcker det inte med att kunna bedöma- utan egen erfarenhet- vilket ger en annan ödmjukhet hos dem. Inga BW.

Vi ser heller inte vad de skriver åt eliten.
Hur många får tior? Även på allmänt intryck!

Delvis knapplån eftersom det var jag som tog upp FEI
Jag anser mig inte kunna bättre än FEI, jag är tvärtom helt överens med dom.

"Framför lod- dvs n å g o t är helt acceptabelt o brukligt. Det måste sättas i sitt sammanhang- hur hästen ser ut i sin helhet."

upp till 45 grader är den vedertagna definitionen enligt FEI

"Hur kan man veta hur domare dömer när man aldrig har fått egna protokoll:confused: Vad de skriver för kommentarer till poängen."

Jag vet en hel del om hur domare dömer.....

"De flesta domarna är inte ute o cyklar.:bow:" Nej dom dömer, även om en del ibland är ute och just cyklar....

2Idag räcker det inte med att kunna bedöma- utan egen erfarenhet- vilket ger en annan ödmjukhet hos dem. Inga BW."

Den regeln har funnits länge att du ska ha tävlat upp till en viss nivå innan du får gå domarutbildningen
"Vi ser heller inte vad de skriver åt eliten. "
Det har jag set....

Hur många tior har du fått på formen?
Gast

Delvis knapplån eftersom det var jag som tog upp FEI

Hur många tior har du fått på formen?
Gast

Om det nu bara bedömdes så:rofl:
Det är många parametrar som ingår.

Jag har inte fått några o kommer väl aldrig att få det heller.
Hur många har du fått själv?

Läs vad som ingår under allmänt intryck o hur varje bedömningspunkt bedöms

Om det nu bara bedömdes så:rofl:
Det är många parametrar som ingår.

Jag har inte fått några o kommer väl aldrig att få det heller.
Hur många har du fått själv?

Läs vad som ingår under allmänt intryck o hur varje bedömningspunkt bedöms

Grupp 3
".... eftergift på tygeln, formen...."

Inga tior på den gruppen, men nära......
Gast

Framför lod- dvs n å g o t är helt acceptabelt o brukligt. Det måste sättas i sitt sammanhang- hur hästen ser ut i sin helhet.

Hur kan man veta hur domare dömer när man aldrig har fått egna protokoll:confused: Vad de skriver för kommentarer till poängen.

De flesta domarna är inte ute o cyklar.:bow:
Idag räcker det inte med att kunna bedöma- utan egen erfarenhet- vilket ger en annan ödmjukhet hos dem. Inga BW.

Vi ser heller inte vad de skriver åt eliten.

Kan bara instämma. :bow::bow::bow::bow::bow:

Egentligen blir det här lite fånigt att diskutera dig eller mig i den här tråden. Vi vet båda vad som gäller....
Gast

Blev det fånigt när jag kontrade?

Hela hästens uttryck spelar roll.
Om den är spänd spelar det ingen roll hur rätt den är i formen.

Ingen annan som har någom åsikt om detta? Hur man ser skillnad på en bra böj på halsen och en dålig indragen böj på halsen?

Blev det fånigt när jag kontrade?

Hela hästens uttryck spelar roll.
Om den är spänd spelar det ingen roll hur rätt den är i formen.

Nej, det fåniga blir i att inte hålla sig till tråden och diskutera ämnet i tråden (en avvikelse som jag tyvärr själv bidrog till)

Om hästen är spänd kan den INTE vara korrekt i formen, för att något återgå till tråden.
gast

Det är tråkigt när man gör diskussionen till mer strid än diskussion. Vid det här laget vet nog alla på Buke att Axel är en duktig tävlingsryttare - men INGEN behöver ha tävlat på högsta nivå för att kunna se om en halt utförs ...
Det där med lodplan eller ej är nästan lika lätt att se även om man inte ens rider själv. Det börjar bli svårare när det kommer till helhetsintrycket av samling, och där har man gjort undersökningar - bland domare och tränare - som visat på allt annat än enhetlig bedömning. TYVÄRR! Men på Buke ska alla vara välkomna, ingen ska behöva redovisa sina meriter IRL för att få komma till tals här. Har man något att säga ska man få göra det utan att undra om man ska bli anfallen.

Man kan komma överens om att ha olika åsikter...

FÖ - anser jag också att nacken skall vara högsta punkten när hästen går korrekt på tygeln. Och att näsan då kommer fram. När man talar om "välvd" i TR - så ska man tänka på valv - som i en gammal kyrka i gotisk stil... Något mycket vackert! :cool:

Först är Gast spydig, sen du:crazy: Jag tävlar ju inte heller.

Vem tar tillvara på deras intresse- de som försöker att rida bra- även på tävling?

Vilka är det som oftast hänvisar till att man inte rider SVÅR dressyr?
Oftast de som aldrig har tävlat överhuvudtaget, men är allvetandes om hur hästar fungerar inne på banan/ framridning o klankar på våra allra bästa tävlingsryttare o domare- som inte kan se.

Jag tycker att tävling är ett bra sätt att få ner en på Jorden.

vi som inte rider GP är inte vatten värda- för de som kan SE.

Senast ändrad:

Det där med lodplan eller ej är nästan lika lätt att se även om man inte ens rider själv.
Hakar upp sig på nosens placering .
Det är inte allt.
Kan en sån se när hästen går ärligt på tygeln?
Jag anser inte att de kan det.

en ung eller inte så stark häst dippar gärna in näsan. vi såg det t o m på Globen. Tror med all sannolikhet att det blev avdrag för det, vilket man får även som mkt sämre ryttare. Ingen större sympati ges ifrån domaren- om det inte handlar om barn- som sig bör.

Jag skulle gärna vilja att du visade en bild av en häst som SAMTIDIGT har nacken som högsta punkt OCH går bakom lod.

Nej, jag tänker inte överbevisa dig.
Men visa gärna mig där det står att det är omöjligt.Jag har sett flera.

Dessutom har jag inte påstått att de har nacken högst, går bakom lod samt klarar av att vara samlade korrekt.

FÖ - anser jag också att nacken skall vara högsta punkten när hästen går korrekt på tygeln. Och att näsan då kommer fram.

Och jag anser att det inte behöver vara så. Inte heller nacken behöver vara högsta punkt för att en häst ska gå på tygeln.

Ingen annan som har någom åsikt om detta? Hur man ser skillnad på en bra böj på halsen och en dålig indragen böj på halsen?

Är ingen expert men diskuterar gärna som ni säkert märkt! ;)
Det där tycker jag är ett helhetsintryck. Om halsen är bra välvd då hänger manken med, så det borde egentligen vara ett av kriterierna - manken ska se ut att vara i motsvarande höjd utifrån halsens/huvudets höjd och följa välvningen.
Sen är det just det där med bågen som är ganska tydligt. Att hästen måste ha en jämn välvning genom hela halsen, en del kröker bara på nacken eller spänner halsen tydligt och kortar upp istället för att välva. Den ska vara lång i övre delen av halsen trots att den är eftergiven. Spänner den t ex samtidigt underhalsen kan den bli för "böjd" och krullar ihop sig/hamnar bakom lod/får skarpare s-kurvatur i halskotpelaren.

Det viktigaste tycker jag ändå är manken, för är inte den med så spelar det liksom ingen roll hur bra välvning man ser ut att ha i halsen. Verkar ofta vara sista halskotan som är låst (alt. inte hänger med) vilket man inte alltid ser på halsen, men då kommer inte manken loss.

Senast ändrad:

För mig är detta intressant. Hur ser man att halsen är välvd och inte böjd?

När halsen är välvd så kommmer det ur att hästen liksom lyfter framtill ur manken om du förstår. Hästen lyfter och välver nacken. Det gör den f ö även om man rider djup och rund faktiskt (vet de som gör det). Det är inte automatiskt kopplat till samling utan hästen kan välva rygg och manke o nacke som en utstretchning utan att vara samlad. (Vilket är vad som händer i djup o rund) Men i djup o rund går hästen bakom lod i mer eller mindre grad också.

Om hästen bara böjer är det just i enbart nacken manken o ryggen är inte med.

Liknande trådar

Gnägg "Från hästens rygg ser jag världen" Tycker om det, känns stort men ändå så enkelt och jordnära. Fyll på med fler ordspråk :)
Svar
12
· Visningar
692
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
350
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 618
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar