*Spinn off* Så definierar vi samling

Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Fast det är inte alls givet att om en häst går bakom lod att den samtidigt sänker sig. Du kan lika gärna ha nacken som högsta punkt och att hästen där går bakom lod.

Är nacken högsta punkten, kommer inte hästen bakom lod.
Blandar du ihop nacken högst, med halsen högt upp?

KL

Detta med nacken högtsa punkt - är ju ett av kriterierna för att beskriva en häst som är korrekt på Tygeln - elller hellre "har rätt kontakt med bettet"
- i motsats till en häst som går med fulkrok, dvs en häst som istället för att ge efter mellan huvud och hals böjer hela halsen och mest runt 3.e

Sedan beroende på halsansätning tex låg hals - så kan inte nacken vara högst i lång och låg - för då tappas välvningen framtill: men lång och låg är itne samlad även om det är första steget mot samling.

Halsen skall ju inte vara flat ut utan välvd ut. Men inte böjd

Från början efterfrågades kriterier på samling.
och då skrev jag nacken högsta punkt - för då "diskas" alla fulkrokar :angel:

och det är ju inget jag själv hittat på :crazy:

Men sedan om diskussionen skal gälla även vägen och inte bara målet - så kan hästen under träning vara realtivt samlad och inte ha nacken som högtsa punkt - för ibland tränar man bara tex koordination, och då får hästen gå med lägre hals - men fortfarande inte vare sig fulkrok eller jättekrok (=roll) men jag hoppar rolldiskussionen

Senast ändrad av en moderator:

Den har väl inte nacken högst? Occiput är ju ovanför nacken. Och öronen osv.

Det är väl inte vedertaget? Några veterinärer säger att knäskadeproblematiken (t sk från de kotledsinflammationer var och varannan häst hade för 5-10 år sen) KAN bero på samling utan vinkling i bakdelens leder och för "tidigt". Eller har jag missat några publikationer kring knäskadeproblematiken?

Ärligt talat så tror jag knäskadeproblemtatiken mer beror på att man aldrig kommer till ngn samling alls utan rider runt helt utan svikt bak. Utan svikt kan inte musklerna skydda lederna. Och leden får ensam stå för stöddämpningen

inte bra

Den har väl inte nacken högst? Occiput är ju ovanför nacken. Och öronen osv.

Och pannluggen..
Nacken är högst på halsen på den bilden. Det var den bild jag hittade som visade att nacken kan komma upp, utan att det behöver vara frågan om hög samling.

Ärligt talat så tror jag knäskadeproblemtatiken mer beror på att man aldrig kommer till ngn samling alls utan rider runt helt utan svikt bak. Utan svikt kan inte musklerna skydda lederna. Och leden får ensam stå för stöddämpningen

inte bra

Det tror jag också.

Det var det jag menade - hästen kastar in raka bakben under kroppen.

(Men borde då inte quarterhästar få samma problem, de är ju fenomenala på att sänka baken utan att vika ihop bakbenen?)

De rids oftast inte i så högt tempo. Ju högre tempo desto mer skador i framvagnen om hästen inte bär sig rätt.
Så tror jag iaf.:)

fast vi pratar bakknän...

Däremot vet man att hästar får problem i Carpus ( framknän) av för djupt underlag

Hänvisade jag till statistisk forskning eller liknande?

Vet inte heller om ens frambenskotinfl. finns i såna rapporter.

Tror mer på höftproblem t, ex SI-leder tar stryk av "samling på raka ben"- vilket jag ens har svårt att se.

en likadan skröna är att AR- hästar är friska hästar. Kan bero på farten då:rofl:

Angående nacken som högsta punkt

För att få till det måste man rida med en relativt öppen ganaschvinkel ( U formen - inte V formen)

Det ställer rätt stora krav på ryttaren att få tag på underlinjen då - när man inte får dra ihop halsen på hästen

Men vem har sagt att det skall vara LÄTT :)

Tycker inte att nacken alltid måste vara högst, däremot som färdig produkt.

Om man har en het häst eller en bara vaken, så kommer den kanske att ha pannan högst:D
Jag är heller inte med på att en lång o låg häst har nacken högst, även om nosen är framme.
Har alltid ridit så, men är numera med på att behålla rundningen mer.

D
Hästen kan t o m sänka ryggen av att den går FÖR lågt.
Underhalsen stretchas.

Fulkrok är om den inte arbetar geom kroppen- knäpper av eller går i en för hög form o drar in hakan- utan rygg

Unga hästar orkar sällan bära sig längre stunder med nacken högst.
Man måste se till hela hästen.

Senast ändrad:

Men inte behöver samlingen vara hög, bara för att nacken är högst?
Nacken högst betyder ju inte att den ska vara högst i universum, bara att det är den hösta punkten på hästen. (Utom öronen :p)
Hästen behöver muskler för att bära upp sin hals men början från manken. Det gör då inte en ej färdig häst.
Det viktigaste är att ryggen är med- att den jobbar bakifrån o inte låses framtill.
Hästar som inte bjuder kan man rida över tygeln bara för att den ska börja arbeta bättre o även vakna till lite.

Om den går innanför lod i hög form så blir det ju ändå en skarpare s-kurvatur i halskotpelaren. Vilket gör att manken/framdelen blir låst.

Fast jag skrev aldrig att bakom lod vid samling med nacken som högsta punkt var korrekt.Det anser jag att det inte är.
Jag tog det enbart som exempel för att förklara att bakom lod i en lägre form inte innebär per automatik att hästen är bakom lod i en högre form.

Men herregud det är klart att det är ett krav, tror du att hästar enbart bara kan gå med nacken högst när dom är i samling färdiga GP hästar. :confused:

Menar du att hästar på tävling får underkänt om de inte har nacken som högsta punkt i LA-MSV?, eftersom du menar att det är ett krav?

Jag har heller aldrig påstått att inte hästar på lägre nivå än GP kan gå med nacken högst, eller gör så när man samlar. Det enda jag har påstått är att man behöver inte ha nacken som högsta punkt för att hästen ska samla sig.

Liknande trådar

Gnägg "Från hästens rygg ser jag världen" Tycker om det, känns stort men ändå så enkelt och jordnära. Fyll på med fler ordspråk :)
Svar
12
· Visningar
692
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
350
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 618
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV