Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*kl*
Det här med att "känna samling"... Jag är inte så avancerad, men jag har en speciell serie av rörelser som jag spontant kommer på mig att göra när det känns riktigt bra - kanske för att kontrollera om allt är OK:
Om jag kan sitta i en kort och mjuk men "energisk" trav, vända in på medellinjen för ytterhjälperna, genom en liten viktförskjutning få hästen att öka på steglängden och "skjuta iväg" framåt (fortfarande mjuk att sitta på), och därefter göra en halt - utan att i något av momenten ha någon större vikt i tygeln - då anser jag att vi har samling.
Detta är en häst som kan lägga rejält med vikt i tygeln och springa iväg, så när detta funkar (INTE alla dagar!!) inbillar jag mig att hon är "rätt".
Förenklar jag livet för mycket??
*kl*
Det här med att "känna samling"... Jag är inte så avancerad, men jag har en speciell serie av rörelser som jag spontant kommer på mig att göra när det känns riktigt bra - kanske för att kontrollera om allt är OK:
Om jag kan sitta i en kort och mjuk men "energisk" trav, vända in på medellinjen för ytterhjälperna, genom en liten viktförskjutning få hästen att öka på steglängden och "skjuta iväg" framåt (fortfarande mjuk att sitta på), och därefter göra en halt - utan att i något av momenten ha någon större vikt i tygeln - då anser jag att vi har samling.
Detta är en häst som kan lägga rejält med vikt i tygeln och springa iväg, så när detta funkar (INTE alla dagar!!) inbillar jag mig att hon är "rätt".
*kl*
Jag är inte med på det, utan att ALLA leder tar sin del.
Titta på has o kotleder.
Det brukar ju ofta hävisas på bilder vilket ben som bär upp mest vikt.
VAR tittar man då?
Kotledens genomtramp. Den svagaste länken.
Samling på vägen mot _samling_ kan medföra olika avvikelser vad det gäller nackens placering men är ju då ej slutprodukten.
Samling utan att att nacken är högst, vill du dra det mot Rollkur nu? Det är inte samling det är något helt annat.
Att man nuförtiden försöker samla hästen för mycket, tidigt o för snabbt är vedertaget- knäskadeproblematik.
Hästen är inte byggd för det- egentligen.
På en häst bakom lod följer nackkotan med framåt nedåt och är då lägre än de bakomföljande.
Men jag vet faktiskt inte vart jag fått det från...
Fast det är inte alls givet att om en häst går bakom lod att den samtidigt sänker sig. Du kan lika gärna ha nacken som högsta punkt och att hästen där går bakom lod.
ja om det är bakbenen som kliver in i halten och om du kan få hästen villigt fram igen i trav ur halten med aktiviteten bibehållen från bakbenen, då liknar det nåt
HIttade detta åt dig Malinsky
http://www.dressagedaily.com/newsletter.html
Här fanns en och annan som tilläts sträcka näsan framåt nedåt - och som därmed hade bakkärran med sig
Nån som har 75 000 Dollar ?
Framåt är sällan problemet, mer energi och fart är alltid bättre, tycker hon - på gott och ont... :smirk:
Men inte diskuteras enbart slutprodukten? Samling ska MSV hästar gå i och även om man önskar nacken högst på tävling är det inget krav och kan även stjälpa poängsättningen om hästen inte är färdig, om än för dagen, för den samlingen.
Fast det är inte alls givet att om en häst går bakom lod att den samtidigt sänker sig. Du kan lika gärna ha nacken som högsta punkt och att hästen där går bakom lod.
Men inte diskuteras enbart slutprodukten? Samling ska MSV hästar gå i och även om man önskar nacken högst på tävling är det inget krav och kan även stjälpa poängsättningen om hästen inte är färdig, om än för dagen, för den samlingen.