*Spinn off* Så definierar vi samling

Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Den tar ju slut efter halten.
en halv halt- tanken o sen avbryta innan halten o du har behållning av övningen.

*kl*

Det här med att "känna samling"... Jag är inte så avancerad, men jag har en speciell serie av rörelser som jag spontant kommer på mig att göra när det känns riktigt bra - kanske för att kontrollera om allt är OK:

Om jag kan sitta i en kort och mjuk men "energisk" trav, vända in på medellinjen för ytterhjälperna, genom en liten viktförskjutning få hästen att öka på steglängden och "skjuta iväg" framåt (fortfarande mjuk att sitta på), och därefter göra en halt - utan att i något av momenten ha någon större vikt i tygeln - då anser jag att vi har samling.

Detta är en häst som kan lägga rejält med vikt i tygeln och springa iväg, så när detta funkar (INTE alla dagar!!) inbillar jag mig att hon är "rätt".

Förenklar jag livet för mycket??

Det var väl en jättefin beskrivning av en häst som arbetar korrekt och en häst och ryttare som har "rätt kontakt med bettet."

Det går att samla i vändningen och i upptaget

hejja dig :banana::banana:

Nu var ju detta inte en "övning", utan mer en koll från min sida på ifall jag är rätt ute (ofta blir jag så glad & nöjd om det funkar så jag slutar för dagen).

Men det är en bra idé, jag ska nog dra det ett steg vidare, och se vad som händer om jag byter halten mot en halvhant... Återkommer! :)

Tack så mycket! :bow: Jag vet inte var hon har nacken och fötterna, men känslan är tydlig, tycker jag!

*kl*

Det här med att "känna samling"... Jag är inte så avancerad, men jag har en speciell serie av rörelser som jag spontant kommer på mig att göra när det känns riktigt bra - kanske för att kontrollera om allt är OK:

Om jag kan sitta i en kort och mjuk men "energisk" trav, vända in på medellinjen för ytterhjälperna, genom en liten viktförskjutning få hästen att öka på steglängden och "skjuta iväg" framåt (fortfarande mjuk att sitta på), och därefter göra en halt - utan att i något av momenten ha någon större vikt i tygeln - då anser jag att vi har samling.

Detta är en häst som kan lägga rejält med vikt i tygeln och springa iväg, så när detta funkar (INTE alla dagar!!) inbillar jag mig att hon är "rätt".

Förenklar? Jag tycker det låter helskönt :D

OCH

Balanserat!

ja om det är bakbenen som kliver in i halten och om du kan få hästen villigt fram igen i trav ur halten med aktiviteten bibehållen från bakbenen, då liknar det nåt:banana:

*kl*

Jag känner igen det där på mitt sto, hon kan gärna göra så och då är ju samlingen noll men när man har henne på sätet och kan kontrollera traven, ökningarna mm då vet jag att hon är samlad :banana:

I dag var inte en sådan dag :rofl:

Jag är inte med på det, utan att ALLA leder tar sin del.
Titta på has o kotleder.

Det brukar ju ofta hävisas på bilder vilket ben som bär upp mest vikt.
VAR tittar man då?
Kotledens genomtramp. Den svagaste länken.

Ja det är klart att ALLA leder måste ta sin del, vad jag menade var att det fuskas mest med böjningen i knäet , har man den har man även ett vinklat bäcken (eller tvärtom) och det är ju oftast det som brister.

Samling på vägen mot _samling_ kan medföra olika avvikelser vad det gäller nackens placering men är ju då ej slutprodukten.

Men inte diskuteras enbart slutprodukten? Samling ska MSV hästar gå i och även om man önskar nacken högst på tävling är det inget krav och kan även stjälpa poängsättningen om hästen inte är färdig, om än för dagen, för den samlingen.

Samling utan att att nacken är högst, vill du dra det mot Rollkur nu? Det är inte samling det är något helt annat.

Nej, jag menar inte alls roll, men diskuterar det gärna.:devil:
Du skriver att det är något helt annat, utveckla gärna det.

På en häst bakom lod följer nackkotan med framåt nedåt och är då lägre än de bakomföljande.

Men jag vet faktiskt inte vart jag fått det från...

Fast det är inte alls givet att om en häst går bakom lod att den samtidigt sänker sig. Du kan lika gärna ha nacken som högsta punkt och att hästen där går bakom lod.

Fast det är inte alls givet att om en häst går bakom lod att den samtidigt sänker sig. Du kan lika gärna ha nacken som högsta punkt och att hästen där går bakom lod.

Om den går innanför lod i hög form så blir det ju ändå en skarpare s-kurvatur i halskotpelaren. Vilket gör att manken/framdelen blir låst.
Om hästen inte "sänker sig" när den går innanför lod, var den då verkligen i riktigt bra form (och lagom högt huvud i förhållande till samlingsgraden) från början? Isåfall borde man ju märka väldigt tydligt när hästen kryper bakom lod, att den tappar strukturen och trillar på bogarna i jämförelse.

ja om det är bakbenen som kliver in i halten och om du kan få hästen villigt fram igen i trav ur halten med aktiviteten bibehållen från bakbenen, då liknar det nåt:banana:

Jo, men fram i trav efter halt funkar jättebra (på en sån här bra dag). Känslan är då lika mycket upp som fram.

Jag vet inte hur hon står i halten riktigt (har inte haft någon som kollat på länge, är dålig på att känna, och tittar jag efter tappar vi fokus), men igångsättningen är kraftfull och uppåt iallafall.

Framåt är sällan problemet, mer energi och fart är alltid bättre, tycker hon - på gott och ont... :smirk:

HIttade detta åt dig Malinsky

http://www.dressagedaily.com/newsletter.html

Här fanns en och annan som tilläts sträcka näsan framåt nedåt - och som därmed hade bakkärran med sig

Nån som har 75 000 Dollar ?

Tack!! (oj, vilka hästar!! :love: )

Om jag börjar panta flaskor nu så kanske om en 300 år..

Min häst har nosen framme bra nu, men nu börjar han ist bli stark och vräker på istf att knäppa av och gå bakom

jaja.. aldrig är det bra...

Framåt är sällan problemet, mer energi och fart är alltid bättre, tycker hon - på gott och ont... :smirk:

Känner igen det:D Det var därför jag skrev att igångsättningen ska vara (lika mjukt) bakifrån, med bibehållen form, för det är det svåra, när de är på, att inte skjuta ut ett bakben och tappa formen och sätta igång med frambenen om du förstår hur jag menar. Det är inte helt enkelt alltid, jag vet:o Många övergångar halvhalter och halter, jag märker direkt när jag har slarvat med det jobbet:o ::(

Men det låter som du har koll:bow:

Men inte diskuteras enbart slutprodukten? Samling ska MSV hästar gå i och även om man önskar nacken högst på tävling är det inget krav och kan även stjälpa poängsättningen om hästen inte är färdig, om än för dagen, för den samlingen.

Men herregud det är klart att det är ett krav, tror du att hästar enbart bara kan gå med nacken högst när dom är i samling färdiga GP hästar. :confused:

Men inte behöver samlingen vara hög, bara för att nacken är högst?
Nacken högst betyder ju inte att den ska vara högst i universum, bara att det är den hösta punkten på hästen. (Utom öronen :p)
Här ett exempel på en häst med nacken högst. Det är en ettårig travare under inkörning:
abbe.jpg

Liknande trådar

Gnägg "Från hästens rygg ser jag världen" Tycker om det, känns stort men ändå så enkelt och jordnära. Fyll på med fler ordspråk :)
Svar
12
· Visningar
692
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
350
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 618
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV