*Spinn off* Så definierar vi samling

Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Om halsen kan sträckas framåt avlastas bakdelen. - Inte konstigare än så. :cool:

True Blue - hur tänker du med detta med att få mer aktivitet genom att flytta tyngdpunkten framåt?
Har läst i flera böcker om islandsridnig att man betonar hur viktig halsen är för balansen, och innan balansen finns där kan man inte kräva rena gångarter, det måste till ryggfrihet först. Att halsen är den balansstång hästen använder för att hitta sin egen tyngdpunkt. Och att det är därför man arbetar så mycket med böjd häst...

Nacken behöver inte alls vara högsta punkt vid samling.

Nu gör du mig förvånad!

- Vad är din definition på samling?

Slog upp Ehrengranat. Han delar upp samlingen i en massa grader....

*beredande samling, en mindre och en starkare grad. Ingen sänkning av bakdelen, ingen höjning av framdelen
I 2:a gradens förberedande samling med tillhörande halsställning uppkommer "den högsta rörlighet i traf, tackt och vändningar"

hög samling - tyngdfördelning på sänkt bakdel - två samlingsgrader.I galopp, parader, ryggning osv den första och i courbetten "med alla jemfötters rörelser" den andra graden.

Till övriga svårigheter vid samling höra stickning och grävning med näsan.
Stickning är jobbigt men går att åtgärda (stjärnkikare)
"Sällan, däremot lyckas att upplyfta huvud och hals på den, som gräver."

Mycket är ålderdomligt i denna bok från 1825 - kom en till 1856 - men mycket känner man igen.

Nu gör du mig förvånad!

- Vad är din definition på samling?

Slog upp Ehrengranat. Han delar upp samlingen i en massa grader....

Att man kan rida samlat utan att för den skull ha nacken högst.
Samlingsgrader varierar ju, precis som du skriver, även om jag fattat det som tre grader.
Hästen måste orka i sin samling att ha nacken högst, det tar ett tag att nå dit, då får man göra avkall på just den biten.

ok - på väg mot samling - kan det vara sånt som inte är perfekt.

men i slutprodukten ska hästen vara på tygeln med nacken som högsta punkt om allt ska fungera rätt...IMHO :cool:

Att man kan rida samlat utan att för den skull ha nacken högst.
Samlingsgrader varierar ju, precis som du skriver, även om jag fattat det som tre grader.
Hästen måste orka i sin samling att ha nacken högst, det tar ett tag att nå dit, då får man göra avkall på just den biten.

Tycker jag inte, det är ju halsen som ändrar nivå inte enbart nacken
Sen att det är jäkligt svårt är en annan sak.

Hoppar in här ang detta med hals och tyngdpunkt. Jag tycker att många hästar "försvarar" sig med att korta sig och steglängden. Ett sätt att få dem att kliva in längre under sin tyngdpunkt är att leda i svängar (ännu lättare vid longering) med låång tygel, så att hästen i princip tappar balansen framåt/innåt över bogen. För att återfå balansen måste den då sträcka sig in under kroppen med bakbenen och börjar då jobba mer växelvis med överlinjen=början till svingande av ryggen. När denna steglängd är befäst har jag samtidigt fått en sänkning av hästens kors och den är då jämförelsevis högre fram, trots att halsen är lång och låg. För mig är denna form inte att gå på bogarna, för mig är en häst som går på bogarna inte sänkt bak och den kliver inte in under sig med bakbenen heller (bakknät närmare revbensbågen). Den är ju långt ifrån samlad, men där har jag min arbetsform för lång och låg, och sedan jobbar jag därifrån. Denna form vill jag alltid kunna hitta tillbaka till och där ska jag kunna rida hästen i alla gångarter på lång tygel (inte alltid jag lyckas med det, dock - här har ju hästens mentala status just den dagen stor betydelse för hur långt man kommer (jag har ett sto :smirk:))

Jag har ingen aning om huruvida det är detta som true_blue tänker på, men det var vad jag tänkte på när jag läste hennes beskrivning.

Sedan tycker jag att för egen del är det svårt att "tordas" sitta kvar i en lång häst. Det blir gungigt och när huvud/hals är lågt känns det ofta rätt osäkert där högst uppe på ryggen och kniper man sig fast eller håller i bettet förstör man ju alltihop. Det gäller att rida med hästen, inte mot den... Lättare att sitta kvar med sadel, men svårare att känna rörelserna så att man kan gå med i dem!

Nja nu fattar jag inte.:confused: Bakbenen är växelvis under och längre bak. Uppåt är väl när varje bakben sätts i under hästen, växelvis, ju mer vila på steget ju lägre takt och mer långsam rörelse i ryggen. Neråt innan nästa bakben satts i. Slutet av svävmomentet. Ju mer vinklade ben, ju mer svikt i rörelsen.

Eller?

Nä upåt är strax innan bakbenet sätts i tänk när knäet är närmast magen på en människa.

Jag har nog aldrig sett en häst skjuta rygg under ryttare.
De flesta hästarna har inte en rak rygg, utan är välvd neråt- kolla sadeldiskussionerna. hur många som behöver böjd bom?

Sadeln läggs på bröstkorgen och musklerna. Den största nivåskillande utgörs av muskler som finsn framtill men inte baktill

Något jag funderar över är just de små skillnaderna :o

Hästen är ju inte antingen böjd uppåt eller nedåt - den har ju allt där emellan också, den "fjongar" ju inte till och spänns uppåt helt plötsligt. De hästar som är mer svank kanske det för ögat inte syns så tydligt heller

Hästen börjar att ta mer vikt bak, vinklar om lite mer och till den "stora" samlingen.

Att se skillnad på en häst som är helt ur form till en som visar stor samling tycker jag inte att det är svårt att se skillnad på.. vad jag efterlyser är de små nyanserna att det BÖRJAR gå åt rätt håll.

Bra inlägg.

Det måste man nog lära sig se på film - eller på clinic där ryttaren börjar få till det

Nä upåt är strax innan bakbenet sätts i tänk när knäet är närmast magen på en människa.

Hmmm måste tänka:confused: Ja det blir kanske så....
Ingen koll på det, får leta fram nån slowmotionfilm, eller longera och titta:idea:

Sadeln läggs på bröstkorgen och musklerna. Den största nivåskillande utgörs av muskler som finsn framtill men inte baktill

Men nu var det ju själva ryggraden som höjdes.
Iom att jag leder mina hästar mkt så ser jag i skritt att det är mest rörelse baktill pga bakbenens rörelse.
O då inte bara filéerna som som rör sig, utan att hela bakre delen höjs o sänks beroende på vart benen är i för läge.
Om hästen sen samlar sig, så börjar ju höjningen där då med.

Är heller inte med på att man cyklar baklänges, inte ens på en häst med stor skritt- där hela havet stormar;)
Ännu mindre i trav.

Tittar man på en sadel bakifrån, så rör sig sadeln likadant- oavsett vilket bakben som rör sig.
Inte ens på en som vickar på rumpan.

Jag kan ha fel i detta, men det är min egen observation.

KL
Jag kan känna då jag läser här, att för mig är det kanske viktigare att känna igen hur det känns då hästen (eventuellt) skulle kunna utföra korrekt samling.
Vet att jag känt hur det känns då ryggen kommer upp - apropå slide-stop...
Men alla ni kunniga - hur känns det i era ekipage då tränaren exalterat utropar att ni är där?
Eller ska det vara en ny tråd?

Lätt - allt har fallit på plats - sedan s faller det ju givetvis ur plats igen - förr elelr senare.

problemet tycker jag är att alla siktar motstjärnorna och ingen ser på stigen framför sig.

Det ÄR ju Byggstenar som skall på plats

Utbildningskalan har den bästa förklaringsmodellen tycker jag.

Alla 4 steg före måst vara på plats innan man börjar fundera på att samla hästen

Hur känns det när jästen är rak= takt. Det känns avslappnat - takten blir långsammre men mer disktinkt: hästen drar itne åt något håll

Hur känns Lösgjordhet - sviktande hästen sträcker halsen nedåt - och frustar

Hur känns rätt kontakt med bettet - som ett sug framåt.
Eftrtesomd et har att göra med bakebene så känner man som att det spolar i en slang under en. Som när man blåser i en flärp och det säger tut. Flärpen blir rund och håller av luften. Hästen blir rund och håller av att den stabiliserar sin bål - istälelt för saggar på mitten

Hur känns scwung - som att oj jävlar vad det går och vad det rör sig nu då.

En rakriktad häst har jag inte ridit och en helt rakriktad häst existerar ju inte...

Samling - Jag säger att du får tillgång till hästens kraft. Du kan rikta energin uppåt framåt åt sidan. Hästen blir mer som en boll än en fyrbent varelse. jag tycker det känsn som att få direktkontakt med hsätens bakben - utan att den är på i handen

Själva grunden till samling skapas ju av rätt kontakt med bettet - det är den första välvningen av pilbågen uppåt. Jag skulle säga att det känns som omhästen blir ridbar - den kan flytta sidvärts göra övergångar utan brådska - den strävar inte åt något håll.

Hmmm måste tänka:confused: Ja det blir kanske så....
Ingen koll på det, får leta fram nån slowmotionfilm, eller longera och titta:idea:

Det syns redan på Myubridgs foton från 1800 talet. De finns i Equine Locomotion

En häst skjuter ifrån för att ta sig framåt( inget travartänk nu tack!:crazy:)
Även när en häst bär sig, så krävs det påskjut- för att komma framåt.

Det är bara i riktigt samlade rörelser där skjutkraften avtar.

hästen har ju sina haser o rör sig inte genom "att dra upp knäna" annat än i passage.

Man kan inte avgöra var kraften kommer ifrån av foton. Antar att det var piaffbild eller passage.

Själv föredrar jag att luta mig på Den ryggforskning som gjorts.

Nu pratas här om många saker samtidigt.

Dels så swingar ryggen av bakbenens rörese. De påverkar ryggen till en punkt bakom manken - jag skulle säga T12 i en halvvild gissning.

Sedan så handlar pilbågsteorin dvs forskarnas deffiinion av samling om att OM bakdelen skall kunan lyfta framdelen så kann inte hästens bål vara som en trasdocka, utan hästens ryggrad och muskler måste stabiliseras - detta välver hela ryggardebn uppåt.
Ju mer bakdelen skall lyfta ju mer måste bålen stabiliseras - ju mer välvs överlinjen uppåt.

Alltså allra mest i galopp piruetter och piaff.

Särksilt i de som för höga poäng.
Kan du inte se likheten i siluetterna mellan skelettbidlen och en bra galupppiruett?

Du kanske kan be någon ET el. dyl visa dig ryggreflexerna.

Har du en frisk häst så händer det grejjer.

Men det är mycket lättare att få det att hända på en stillastående häst som inte störs av en ryttare ovanpå.

Sedan detta är inget självändamål hästen böver inte skjuta rygg som en katt - bara tillräckligt för att stabilisera ryggen så at den kan fortsätta vara losgelassen.

En häst skjuter ifrån för att ta sig framåt( inget travartänk nu tack!:crazy:)
Även när en häst bär sig, så krävs det påskjut- för att komma framåt.

Det är bara i riktigt samlade rörelser där skjutkraften avtar.

hästen har ju sina haser o rör sig inte genom "att dra upp knäna" annat än i passage.

Man kan inte avgöra var kraften kommer ifrån av foton. Antar att det var piaffbild eller passage.

Nä det var skritt trav och galopp.

Du blandar ihop så många saker

När hästen inte alls drar knäet mot magen alls drar den hovarna i spånet och kallas markbunden:angel:

Sedan att den lyfter mer i passage än skritt är en annan sak...

Sedan handlar det inte bara om knäet - liknelsen var på människa för att förstå att benets rörelser påverkar ryggen.

Hästen använder ju alla sina leder för att gå - och vill man ha det som kallas schung vill man att hästen skall ta ut större röelser ändå...

Man kommer inte till passage - eller annan samling heller för den delen - om man inte kan få hästen att lyfta bakhoven från spånet

Senast ändrad av en moderator:

En häst som vinklar sina haser rör sig energiskt.
De har även en hel massa böjbara leder längre nedanför knät som påverkar varje individ olika.
Hästens ben ner till knät är förhållandevis kort.
det går inte att jämföra med en tvåbent varelse- vars ben inte ser likadant ut eller används lika.

Jag begriper inte varför du skriker om att hästar släpar benen i spånet. Gör dina så:confused:
Man brukar börja med att få hästen att skjuta på först- bra bakbensarbete. o sen jobbar vidare genom kroppen.

hur hästen är konstruerad o använder sina bakben är ngt som man tittar på vid köp.

Senast ändrad:

Själv föredrar jag att luta mig på Den ryggforskning som gjorts.

Nu pratas här om många saker samtidigt.

Dels så swingar ryggen av bakbenens rörese. De påverkar ryggen till en punkt bakom manken - jag skulle säga T12 i en halvvild gissning.

Sedan så handlar pilbågsteorin dvs forskarnas deffiinion av samling om att OM bakdelen skall kunan lyfta framdelen så kann inte hästens bål vara som en trasdocka, utan hästens ryggrad och muskler måste stabiliseras - detta välver hela ryggardebn uppåt.
Ju mer bakdelen skall lyfta ju mer måste bålen stabiliseras - ju mer välvs överlinjen uppåt.

Alltså allra mest i galopp piruetter och piaff.

Särksilt i de som för höga poäng.
Kan du inte se likheten i siluetterna mellan skelettbidlen och en bra galupppiruett?

Du kanske kan be någon ET el. dyl visa dig ryggreflexerna.

Har du en frisk häst så händer det grejjer.

Men det är mycket lättare att få det att hända på en stillastående häst som inte störs av en ryttare ovanpå.

Sedan detta är inget självändamål hästen böver inte skjuta rygg som en katt - bara tillräckligt för att stabilisera ryggen så at den kan fortsätta vara losgelassen.
Att en häst kan reagera via genom att man utlöser reflexer innebär inte att det är en normal företéelse vid rörelse eller under ryttare.
Att den har en bra rörlighet i ryggen visar det dock på. Att slå på sin egen knäreflex, innebär inte att det rycket är ngt som är normalt förekommande.

Har heller inte sett ngn trycka där vid ridning:confused:

nu diskuterar du bara den högsta samlingen o har inget spann däremellan.

Senast ändrad:

ok - på väg mot samling - kan det vara sånt som inte är perfekt.

men i slutprodukten ska hästen vara på tygeln med nacken som högsta punkt om allt ska fungera rätt...IMHO :cool:

Nope, jag menar inte på väg mot samling, utan att samling kan ridas, och rids, utan att nacken alltid är högst.

Liknande trådar

Gnägg "Från hästens rygg ser jag världen" Tycker om det, känns stort men ändå så enkelt och jordnära. Fyll på med fler ordspråk :)
Svar
12
· Visningar
692
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
350
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 618
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV