Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling
Nacken behöver inte alls vara högsta punkt vid samling.
Nacken skall vara högsta punkt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nacken skall vara högsta punkt.
True Blue - hur tänker du med detta med att få mer aktivitet genom att flytta tyngdpunkten framåt?
Har läst i flera böcker om islandsridnig att man betonar hur viktig halsen är för balansen, och innan balansen finns där kan man inte kräva rena gångarter, det måste till ryggfrihet först. Att halsen är den balansstång hästen använder för att hitta sin egen tyngdpunkt. Och att det är därför man arbetar så mycket med böjd häst...
Nu gör du mig förvånad!
- Vad är din definition på samling?
Slog upp Ehrengranat. Han delar upp samlingen i en massa grader....
Att man kan rida samlat utan att för den skull ha nacken högst.
Samlingsgrader varierar ju, precis som du skriver, även om jag fattat det som tre grader.
Hästen måste orka i sin samling att ha nacken högst, det tar ett tag att nå dit, då får man göra avkall på just den biten.
Nja nu fattar jag inte. Bakbenen är växelvis under och längre bak. Uppåt är väl när varje bakben sätts i under hästen, växelvis, ju mer vila på steget ju lägre takt och mer långsam rörelse i ryggen. Neråt innan nästa bakben satts i. Slutet av svävmomentet. Ju mer vinklade ben, ju mer svikt i rörelsen.
Eller?
Jag har nog aldrig sett en häst skjuta rygg under ryttare.
De flesta hästarna har inte en rak rygg, utan är välvd neråt- kolla sadeldiskussionerna. hur många som behöver böjd bom?
Något jag funderar över är just de små skillnaderna
Hästen är ju inte antingen böjd uppåt eller nedåt - den har ju allt där emellan också, den "fjongar" ju inte till och spänns uppåt helt plötsligt. De hästar som är mer svank kanske det för ögat inte syns så tydligt heller
Hästen börjar att ta mer vikt bak, vinklar om lite mer och till den "stora" samlingen.
Att se skillnad på en häst som är helt ur form till en som visar stor samling tycker jag inte att det är svårt att se skillnad på.. vad jag efterlyser är de små nyanserna att det BÖRJAR gå åt rätt håll.
Nä upåt är strax innan bakbenet sätts i tänk när knäet är närmast magen på en människa.
Sadeln läggs på bröstkorgen och musklerna. Den största nivåskillande utgörs av muskler som finsn framtill men inte baktill
KL
Jag kan känna då jag läser här, att för mig är det kanske viktigare att känna igen hur det känns då hästen (eventuellt) skulle kunna utföra korrekt samling.
Vet att jag känt hur det känns då ryggen kommer upp - apropå slide-stop...
Men alla ni kunniga - hur känns det i era ekipage då tränaren exalterat utropar att ni är där?
Eller ska det vara en ny tråd?
Hmmm måste tänka Ja det blir kanske så....
Ingen koll på det, får leta fram nån slowmotionfilm, eller longera och titta
En häst skjuter ifrån för att ta sig framåt( inget travartänk nu tack!)Nä upåt är strax innan bakbenet sätts i tänk när knäet är närmast magen på en människa.
En häst skjuter ifrån för att ta sig framåt( inget travartänk nu tack!)
Även när en häst bär sig, så krävs det påskjut- för att komma framåt.
Det är bara i riktigt samlade rörelser där skjutkraften avtar.
hästen har ju sina haser o rör sig inte genom "att dra upp knäna" annat än i passage.
Man kan inte avgöra var kraften kommer ifrån av foton. Antar att det var piaffbild eller passage.
Att en häst kan reagera via genom att man utlöser reflexer innebär inte att det är en normal företéelse vid rörelse eller under ryttare.Själv föredrar jag att luta mig på Den ryggforskning som gjorts.
Nu pratas här om många saker samtidigt.
Dels så swingar ryggen av bakbenens rörese. De påverkar ryggen till en punkt bakom manken - jag skulle säga T12 i en halvvild gissning.
Sedan så handlar pilbågsteorin dvs forskarnas deffiinion av samling om att OM bakdelen skall kunan lyfta framdelen så kann inte hästens bål vara som en trasdocka, utan hästens ryggrad och muskler måste stabiliseras - detta välver hela ryggardebn uppåt.
Ju mer bakdelen skall lyfta ju mer måste bålen stabiliseras - ju mer välvs överlinjen uppåt.
Alltså allra mest i galopp piruetter och piaff.
Särksilt i de som för höga poäng.
Kan du inte se likheten i siluetterna mellan skelettbidlen och en bra galupppiruett?
Du kanske kan be någon ET el. dyl visa dig ryggreflexerna.
Har du en frisk häst så händer det grejjer.
Men det är mycket lättare att få det att hända på en stillastående häst som inte störs av en ryttare ovanpå.
Sedan detta är inget självändamål hästen böver inte skjuta rygg som en katt - bara tillräckligt för att stabilisera ryggen så at den kan fortsätta vara losgelassen.
ok - på väg mot samling - kan det vara sånt som inte är perfekt.
men i slutprodukten ska hästen vara på tygeln med nacken som högsta punkt om allt ska fungera rätt...IMHO