*Spinn off* Så definierar vi samling

Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Tycker jag inte, det är ju halsen som ändrar nivå inte enbart nacken
Sen att det är jäkligt svårt är en annan sak.

Jag förstår inte riktigt vad det är som du inte tycker. Jag har iaf inte skrivit att halsen inte ändrar nivå vid samling om man rider den med nacken som högsta punkt.

Det blir alltid så rörigt - du skrev att du aldrig sett en häst skjuta rygg under ryttare.

Då svarade jag - öva att se reflexen stillåstående

Sedan kan du kanske se den i piaff och piruetter så kan du så småningom lära dig se den även i lång och lång.

Släpper den diksussionen då det bara blir sparrande annars.

När samlade rörelser beksrivs i TR står det att nacken skall vara högsta punkt

Är den inte det, är inte samlingen korrekt

Jag förstår inte riktigt vad det är som du inte tycker. Jag har iaf inte skrivit att halsen inte ändrar nivå vid samling om man rider den med nacken som högsta punkt.

Nacken skall vara högsta punkt DET behöver man inte alls ge avkall på, hästen kan gå i en ganska lång och låg form men ändå ha nacken högst eftersom halsen är lägre. Sedan sker ju samlingen bakom sadeln och hästen reser framdelen och så även halsen.
Du får gärna tycka att man kan rida samling med 3 halskotan högst men det tycker inte jag egentligen för då är det inte korrekt! Det är enklare i ditt fall men korrekt är det inte! Hästen kan samla sig men det är fortfarande inte korrekt och det ger utslag sen vid svårare rörelser då hästen tappar både form och samling.

En häst skjuter ifrån för att ta sig framåt( inget travartänk nu tack!:crazy:)
Även när en häst bär sig, så krävs det påskjut- för att komma framåt.

Det är bara i riktigt samlade rörelser där skjutkraften avtar.

hästen har ju sina haser o rör sig inte genom "att dra upp knäna" annat än i passage.

Man kan inte avgöra var kraften kommer ifrån av foton. Antar att det var piaffbild eller passage.

Tänk böjning av knäet istället i upplocket och isättningen av bakbenet en häst som inte böjer i knäet i upplocket och isättningen vickar ofta enbart på höfterna istället , den kan fortfarande böja i hasen men böjningen i knäet är det som gör den sista skillnaden när hästen samlar och sätter sig.

Senast ändrad:

Jag har tänkt lite till

Det som förvånade mig när jag bytte till min nuvarande tränare var att de som ridit längst för denne 4-5 år faktiskt red både passage och bytesserier. Och det var "vanliga" människor..

Jag blev rätt impad faktiskt och pratade med en tjej om det
- men hon svarade att det är det där som är i början som är svårt, får man det på plats så är det andra bara en fortsättning.
Den här tjejjen red också för Kottas och det funkade bra.

Det som det handlar om är KONTAKT med bettet, att få till en korrekt kontakt, så som den skall se ut och kännas.

Försök lära dig känna igen det. För det återkopplar till det fio skriver om.. Om tredje halskotan - eller nacken som högsta punkt.

Den stora skillnade ligger i om man lyckas ta sig bort från fulkroken - till rätt kontakt med bettet så att halsen är jämnt välvd och en förlängning av ryggen.

Och det här skall ju egentligen ske under första året av hästens utbidlning.

Det är väldigt viktigt - ,men många många hoppar över det. Och någon stans kommer det att ta stopp

Senast ändrad av en moderator:

Just
3 rörelser i ryggen

Hindrar man ryggen - hindrar man bakbenet

låses ryggen av ryttaren så blir det bara "vicka på rumpan kvar"

Det blir alltid så rörigt - du skrev att du aldrig sett en häst skjuta rygg under ryttare.

Då svarade jag - öva att se reflexen stillåstående

Sedan kan du kanske se den i piaff och piruetter så kan du så småningom lära dig se den även i lång och lång.

Släpper den diksussionen då det bara blir sparrande annars.
Då svarar jag- den reflexen som mina hästar kan uppvisa är inte som man ser på ridna hästar. Inte ens kottas;).
Jag menar verkligen att ryggen blir högre än korset. Det går inte att uppnå på en svankryggig häst.
Det säger sig självt att rygg o länd blir mer statisk av samling.
Rörligheten måste bibehållas genom att rida i en lägre form o utan direkt samling. 20 min. låg 20 min normal arbetsform(nacken upp) o sen 20 min. nedvarvning som i början.
Det sägs oxå(från ngn känd tysk profil) att hästen får sämre blodgenomströmmning i ryggen av en högre form.

Jag är inte nöjd med att bara kunna se tillstånd, utan oxå kunna känna dem o helst även kunna klara av dem- ryttarkänsla vettu- vilket är viktigast. Då kan man även känna igen sig i ekipaget.

Det är väldigt nyttigt. Man slutar då att påstå att det är bara att......

Tänk böjning av knäet istället i upplocket och isättningen av bakbenet en häst som inte böjer i knäet i upplocket och isättningen vickar ofta enbart på höfterna istället , den kan fortfarande böja i hasen men böjningen i knäet är det som gör den sista skillnaden när hästen samlar och sätter sig.

Jag är inte med på det, utan att ALLA leder tar sin del.
Titta på has o kotleder.

Det brukar ju ofta hävisas på bilder vilket ben som bär upp mest vikt.
VAR tittar man då?
Kotledens genomtramp. Den svagaste länken.

När samlade rörelser beksrivs i TR står det att nacken skall vara högsta punkt

Är den inte det, är inte samlingen korrekt

TR är TR, ett tävlingsreglemente.
Om jag inte minns fel så är det bara när piaff o passage beskrivs där det uttryckligen står att nacken ska vara högsta punkt.
Och det under tävling.

Du får gärna tycka att man kan rida samling med 3 halskotan högst men det tycker inte jag egentligen för då är det inte korrekt!

Är det inte heller korrekt på de ston, hingstar som extriört inte kan gå med nacken som högsta punkt?
Sedan har jag inte nämnt tredje halskotan.

Nacken skall vara högsta punkt DET behöver man inte alls ge avkall på, hästen kan gå i en ganska lång och låg form men ändå ha nacken högst eftersom halsen är lägre.

Om man rider hästen i en lång och låg form då kan du inte ha nacken som högsta punkt. När man lägger hästen i lång, låg form då sträcks halsen ut, nedåt framåt.
När häst och ryttare kommit lite längre kan man få upp framdelen men ändå bibehålla den låga och långa formen.

KL

Hmm... jag hade fått för mig att det var nackKOTAN som skulle vara högst, inte själva nacken egentligen. Om man tänker på kotan så är den högst i både lång och låg och hos hingstar med mycket överlinje så länge hästen inte går bakom lod. På en häst bakom lod följer nackkotan med framåt nedåt och är då lägre än de bakomföljande.

Men jag vet faktiskt inte vart jag fått det från...

*KL*

Trots att tråden halkat in på diverse diskussioner direkt som vanligt så tänkte jag försöka mig på ett svar på ursprungsfrågan:p ;

Hur samling ser ut (av min kunskap och mina upplevelser hittills:
Hästen är avspänd och upplevs mjuk och avslappnad (dvs ser jag tydligt att halsen/nacken/ eller dylikt är spänt, då är den inte riktigt bra samlad enligt mig), den ser ut att "hänga ihop" med en jämn rundning i överlinjen. Många går lite väl högt vilket jag ser som ett tecken på att framdelen inte kommer loss. Bäckenet är tippat mer eller mindre beroende på samlingsgrad och svansen kommer upplevas sitta lägre! :angel:

Hur jag känner samling:
Blir genast svårare eftersom jag inte kommit så långt att jag kan avgöra om det är "äkta" samling enbart genom känslan. Finns så många variationer och som inte är 100%, möjligen vid enstaka glimtar. Däremot kan jag känna varianter som är bättre än det mediokra icke-samlade. Det absolut mest säkra tecknet tycker jag är när manken lyfts, att framdelen växer. Sen är det ju mycket annat som ska klaffa, men känns ridningen "bra" (inte en häst som stegrar sig utan lov eller så mao! ;) ) och manken känns hög, då tolkar jag det som på mycket god väg.
Eftersom det oftast är framdelen som inte kommer loss om något felar i samlingen.

Sen finns det massor med andra saker att gå efter och många kriterier man vill ha uppfyllda. Ofta blir det en helhetsbedömning av känslan/intrycket man får när jag rider eller ser ett ekipage.

KL

Hmm... jag hade fått för mig att det var nackKOTAN som skulle vara högst, inte själva nacken egentligen. Om man tänker på kotan så är den högst i både lång och låg och hos hingstar med mycket överlinje så länge hästen inte går bakom lod. På en häst bakom lod följer nackkotan med framåt nedåt och är då lägre än de bakomföljande.

Men jag vet faktiskt inte vart jag fått det från...

Precis, det är ju kotorna man måste gå efter! :p

Nope, jag menar inte på väg mot samling, utan att samling kan ridas, och rids, utan att nacken alltid är högst.

Samling utan att att nacken är högst, vill du dra det mot Rollkur nu? Det är inte samling det är något helt annat.

När hästen samlar sig hamnar nacken automatiskt på plats, och då menar jag äkta, riktig samling, som samling "på riktigt" är.

Allt annat är....? ja inte samling enligt korrekta linjer i alla fall.

Samling på vägen mot _samling_ kan medföra olika avvikelser vad det gäller nackens placering men är ju då ej slutprodukten.

Att man nuförtiden försöker samla hästen för mycket, tidigt o för snabbt är vedertaget- knäskadeproblematik.
Hästen är inte byggd för det- egentligen.
Sen beror det på vad man har för begrepp om vad "riktig samling" är.
Är man ute efter levad o högre skolan(stridshästskonster:D). eller bara normal modern dressyr.:confused:

Torde vara nog så svårt för oss dödliga.

Sen beror det på vad man har för begrepp om vad "riktig samling" är.
Är man ute efter levad o högre skolan(stridshästskonster:D). eller bara normal modern dressyr.:confused:

Torde vara nog så svårt för oss dödliga.

Tja Dressyr enligt Riktlinjer för Dressyr och TR räcker väl.

Och ja det är svårt.

*kl*

Det här med att "känna samling"... Jag är inte så avancerad, men jag har en speciell serie av rörelser som jag spontant kommer på mig att göra när det känns riktigt bra - kanske för att kontrollera om allt är OK:

Om jag kan sitta i en kort och mjuk men "energisk" trav, vända in på medellinjen för ytterhjälperna, genom en liten viktförskjutning få hästen att öka på steglängden och "skjuta iväg" framåt (fortfarande mjuk att sitta på), och därefter göra en halt - utan att i något av momenten ha någon större vikt i tygeln - då anser jag att vi har samling.

Detta är en häst som kan lägga rejält med vikt i tygeln och springa iväg, så när detta funkar (INTE alla dagar!!) inbillar jag mig att hon är "rätt".

Förenklar jag livet för mycket??

Liknande trådar

Gnägg "Från hästens rygg ser jag världen" Tycker om det, känns stort men ändå så enkelt och jordnära. Fyll på med fler ordspråk :)
Svar
12
· Visningar
692
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
350
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 618
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV