*Spinn off* Så definierar vi samling

Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Men inte behöver samlingen vara hög, bara för att nacken är högst?

Nej, du har helt rätt.
Givetvis är det inte nackens läge som avgör om det är samling eller inte även om man vid samling vill ha nacken högst men det är ju ingen ide, som du antyder att bara ta upp den, då blir det ingen samling.

Är nacken högsta punkten, kommer inte hästen bakom lod.
Blandar du ihop nacken högst, med halsen högt upp?

Nej, inte om hästen är rätt riden. Annars kan en häst givetvis gå bakom lod och även bakom hand, även om nacken är högst.

Ärligt talat så tror jag knäskadeproblemtatiken mer beror på att man aldrig kommer till ngn samling alls utan rider runt helt utan svikt bak. Utan svikt kan inte musklerna skydda lederna. Och leden får ensam stå för stöddämpningen

inte bra

Eller att musklerna inte är mottagliga för träning.. Förbluffande många som är strama i knämuskulaturen, upplever att det hänger ihop med ländrygg och SI-led...
Börjar man kräva samling av en häst som har lite problem där, då kommer ju hästen inte kunna utnyttja musklerna och bygga dessa ordentligt. Eftersom t ex problem med SI-leden verkar så vanligt så förstår jag om många hästar "går sönder" när man börjar kräva för mycket samling för den individen.

Ursäkta mitt ständigt återkommande ämne, men tycker ett såpass vanligt fenomen (även om många förutsätter att man rider dressyr på "fräscha" hästar - för utefter den sk. statistiken så är det inte fallet..) att det är värt att nämnas i en så generaliserande sak som att samling förstör knäna. Det är ju knappast samlingen i sig, eller som du säger - för tidig samling, för samlar man för tidigt får man högst troligt ingen riktig samling! :p

edit: shit! axel hade hunnit före! :eek: :D

Senast ändrad:

Fast jag skrev aldrig att bakom lod vid samling med nacken som högsta punkt var korrekt.Det anser jag att det inte är.
Jag tog det enbart som exempel för att förklara att bakom lod i en lägre form inte innebär per automatik att hästen är bakom lod i en högre form.

Nja. Nu blir det en sån här "ser en bild framför mig"-situation (farlig! :p ). Om en häst inte går "bra" i den förberedande formen - alla går väl låga i olika grad stor del av sin utbildning? - vad säger då att den blir tillräckligt förberedd för att gå högt? Vad säger att den då inte "knäpper av" på ett annat sätt helt enkelt när den börjar gå högt? Går FÖR högt för sin form t ex och aldrig riktigt blir lätt fram, inte riktigt hänger ihop... Inte alltför ovanligt upplever jag det som.

Att man nuförtiden försöker samla hästen för mycket, tidigt o för snabbt är vedertaget- knäskadeproblematik.

För mig betyder ordet vedertaget att det är allmänt giltigt, och inom mekanik och veterinärmedicin innebär det ett antal studier.

Nej, inte om hästen är rätt riden. Annars kan en häst givetvis gå bakom lod och även bakom hand, även om nacken är högst.
Jag skulle gärna vilja att du visade en bild av en häst som SAMTIDIGT har nacken som högsta punkt OCH går bakom lod. Jag har nämligen uppfattningen att det är en fysisk omöjlighet och skulle vilja bli överbevisad innan jag (troligen inte) ändrar uppfattning.
Jag tar då för givet att du kan visa en häst där nacken är högsta punkt och att du vet vad som menas med lodlinjen. Jag tror att du pratar om andra saker!
Gast

Jag kan bidra med en av mina egna bilder där djuret slipper tanten på ryggen.

lod.jpg

Hästen är fri att röra sig så som den behagar, kan själv välja var den sätter nacken, var den sätter näsan osv. Om en millisekund är formen ändrad. ;)

Jag kan bidra med en av mina egna bilder där djuret slipper tanten på ryggen.

lod.jpg

Hästen är fri att röra sig så som den behagar, kan själv välja var den sätter nacken, var den sätter näsan osv. Om en millisekund är formen ändrad. ;)

Fin bild som visar en häst som INTE har nacken som högsta punkt SAMT går bakom lod - enligt mitt sätt att se det då.......
Jag ville se motsatsen!
Gast

Jepp, jag vet - men jag tänkte att det kanske kan bli svårt att hitta? ;) Och så är det det här med bildrättigheterna?

Eller att musklerna inte är mottagliga för träning.. Förbluffande många som är strama i knämuskulaturen, upplever att det hänger ihop med ländrygg och SI-led...
Börjar man kräva samling av en häst som har lite problem där, då kommer ju hästen inte kunna utnyttja musklerna och bygga dessa ordentligt. Eftersom t ex problem med SI-leden verkar så vanligt så förstår jag om många hästar "går sönder" när man börjar kräva för mycket samling för den individen.

Ursäkta mitt ständigt återkommande ämne, men tycker ett såpass vanligt fenomen (även om många förutsätter att man rider dressyr på "fräscha" hästar - för utefter den sk. statistiken så är det inte fallet..) att det är värt att nämnas i en så generaliserande sak som att samling förstör knäna. Det är ju knappast samlingen i sig, eller som du säger - för tidig samling, för samlar man för tidigt får man högst troligt ingen riktig samling! :p

edit: shit! axel hade hunnit före! :eek: :D

Det värsta är att du har rätt. jag är mycket bekymrad över min unghästs muskelstatus efter hennes överlappande tornutskott och operation och boxvila och när jag tar ut ET så säger hon att hon är ovanligt rörlig :o Och jag som tycker det är katastrof :eek:
Jag tänker inte återuppta nån "träning" före hon är fräsch igen.

Där ett bidrag till till satstistitken. För det är många hästbehandlare som håller med dig där - tyvärr

Du har rätt det går inte att samla en häst som inte är fräsch.

Och ja det finns ju alltid fler faktorer, skoning, underlag, utrustning, men den springande punkten är ju den bristande balans som hästen rids i. Utan fysiskt balans - så ingen mental balans och musklerna jobbar fel.

Sedan en passus - en låsning i S-I leden är ju av en helt annan karaktär än en inflammation i en led. Låsningen kan rättas till och problem ur världen, medan inflammationen måste läka ut

Men att hästen går bakom lod i lång och låg kan beror på halsen och halsansättningen - när den börjar bära sin framdel mer så komemr den hålla upp den nedre delen av halsen - med de ryggmuskler som fäster där - då när den "kommer upp" så hamanr lodet rätt.

men lång och låg är inte samling så det är egentligen hårklyverier...

Skillnaden mellan att börja lyfta framdelen på detta sätt och ta upp formen med att resa enbart halsen ( med andar muskler är att den första korrekta varianten fortfarande ger en jämn välvning av halsen då denna resning invlverar muskler i underlinjen.

Den andra resningen ger en svanhals

Jag skulle gärna vilja att du visade en bild av en häst som SAMTIDIGT har nacken som högsta punkt OCH går bakom lod. Jag har nämligen uppfattningen att det är en fysisk omöjlighet och skulle vilja bli överbevisad innan jag (troligen inte) ändrar uppfattning.
Jag tar då för givet att du kan visa en häst där nacken är högsta punkt och att du vet vad som menas med lodlinjen. Jag tror att du pratar om andra saker!
Gast

Kunde inte låta bli...

Här är det ju en definitionsfråga

http://www.jilbadressage.com/assets/Quitoppiaffejules.jpg

KL
jag tycker inte denna är korrekt - för den är för ihopdragen i ganaschvinklen och bakbenent släpps inte in.

SEDAN så på vägen till samling så måste man få till Cirkelenergin - blandar man ihop målet med vägen så får man problem - och aldig någon cirkelenergi

Jag har ännu inte stött på någon som klarar av att utbilda hästen utan att den överböjs i överlinjen under korta stunder för att få tag i underlinjen, sedan att många bara fixar att böja halsen är en annan sak :angel:

också en annan sak är att man itne kan fastna i överböjning i överlinjen - hästen måste börja balansera sin framdel också - annars blir det ingen samling

Man kan kalla Jackos bild en förövning till korrekt samling

För mig betyder ordet vedertaget att det är allmänt giltigt, och inom mekanik och veterinärmedicin innebär det ett antal studier.

Var finns då studierna som visar på ditt påstående?
Om kotledsinfl. på fram.

Men att hästen går bakom lod i lång och låg kan beror på halsen och halsansättningen - när den börjar bära sin framdel mer så komemr den hålla upp den nedre delen av halsen - med de ryggmuskler som fäster där - då när den "kommer upp" så hamanr lodet rätt.

men lång och låg är inte samling så det är egentligen hårklyverier...

Skillnaden mellan att börja lyfta framdelen på detta sätt och ta upp formen med att resa enbart halsen ( med andar muskler är att den första korrekta varianten fortfarande ger en jämn välvning av halsen då denna resning invlverar muskler i underlinjen.

Den andra resningen ger en svanhals
Här skriver ju du anldeningen till att den i låg form bör vara rund o djup.

Gast

Jag har också svårt att se det, men har inte hunnit tänka så mycket på saken. Men eftersom du frågar....så gör jag det med. I o m att hästen böjer in nosen så förflyttas nacken med framåt och neråt:confused: Med mkt litet bakom lod kanske nacken rent faktiskt är kvar som hägsta punkt men om det blir mer....:confused:

Jag hävdar (liksom Gast) att den inte kan det. Du får dock gärna överbevisa mig om motsatsen.

Kunde inte låta bli...

Här är det ju en definitionsfråga

http://www.jilbadressage.com/assets/Quitoppiaffejules.jpg

"KL
jag tycker inte denna är korrekt - för den är för ihopdragen i ganaschvinklen och bakbenent släpps inte in."

Håller helt med, bakbenen går inte in och helst förbi bakknäet. Då syftar jag till E-granaths balanslinjer. Dessutom är den sammandragen framifrån.

"SEDAN så på vägen till samling så måste man få till Cirkelenergin - blandar man ihop målet med vägen så får man problem - och aldig någon cirkelenergi"
Japp, det blir inget utan energin!

"Jag har ännu inte stött på någon som klarar av att utbilda hästen utan att den överböjs i överlinjen under korta stunder för att få tag i underlinjen, sedan att många bara fixar att böja halsen är en annan sak :angel:"
Visst, under utbildning så försvarar sig hästen när det blir för jobbigt (svår balans att spänna bågen utan att gå för långt), ett avnligt försvar är att släppa stödt och gå neråt-inåt

"Man kan kalla Jackos bild en förövning till korrekt samling
"

Ja, tänk vad dom kan när vi inte är inblandade:angel:

Gast

Jag har också svårt att se det, men har inte hunnit tänka så mycket på saken. Men eftersom du frågar....så gör jag det med. I o m att hästen böjer in nosen så förflyttas nacken med framåt och neråt:confused: Med mkt litet bakom lod kanske nacken rent faktiskt är kvar som hägsta punkt men om det blir mer....:confused:

Jag tror att det är omöjligt... Vinkeln framåt är dock beroende av hur hästens nacke ser ut (skelettet). Det är också därför det är tillåtet enligt FEI att hästen kan gå upp till 45 grader framför lod och den anses fortfarande (tillsammans med en hel drös andra kriterier då) vara korrekt.

Gast

Här skriver ju du anldeningen till att den i låg form bör vara rund o djup.

Nej jag skriver att det finns en anledning att rida hästen rund.

Det finns också en anledning att rida hästen framåt - nedåt

Man åstadkommer lite olika saker med de två

och en tredje med rund och djup.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Gnägg "Från hästens rygg ser jag världen" Tycker om det, känns stort men ändå så enkelt och jordnära. Fyll på med fler ordspråk :)
Svar
12
· Visningar
692
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
350
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 618
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar