*Spinn off* Så definierar vi samling

Sv: *Spinn off* Så definierar vi samling

Många använder utrycken väldigt olika.

så vidare enheligt är det inte.

Lång å låg a la "ridläran" är samma sak som framåt nedåt.
Näsan skall vara framme.

Så länge näsan är framme så blir det inget "dragande" i nackligamnetet utan det är när du börjar linda det runt leden mellan skallen och atlas.

Nackligamnetet fäster ju på "occipittiput"
Men leden är ju en bit därifrån - det innebär att du får ett "moment" - en hävstångseffekt på samma sätt som på en kandarstång.
Om du tänker att nackligamnetet fäster på occipittiput" på samma sätt som tränsets sidostycke fäster i änden på stången

Nackleden där vridmomentet sker motsvarar själva stången.

Och näsan motsvarar tygeln i änden på stången.

PÅ samma sätt som stången på verkar nacken med hjälp av sidstycket, så påverkar näsan ( egentligen tygeln) dragningen hela hästen hela vägen till bakhoven - och hindrar vinklingenbak. Men om man struntar i bakhoven och istället tänker att det sitter ihop i bakknäet ( det gör det också via fascian) men om man tänker ett reltivt fast band från nacken till bakknäet - det säger sig ju själv att blri det för spänt framifrån så hindrar det knäet att komma fram

Hästens ligamentsystem gör att det occipittiput är kopplat till djupa böjsenans fäste under hovbenet. Det är en del av muskelkedjan som man brukar prata om. Och denna kedja har fästpunkter i skelettet hela vägen

Så för mycket ihop framifrån hindrar den välvning du talar om och som för mig kännetecknar en korrket lång och låg.

En korrekt lång och låg skapar ansänning i ligamnetsystemet främst bakifrån , men lite framifrån annars blir det ingen välvning

Som fio skriber så handlar det om en rak och hals och en lätt efetrgift i nacken.

Nu har vi grundspänt pilbågen och detta går inte utan att hästen är i balans så att den är både
A/ självbärig och
B/ Diagonal i sitt rörelsemönster

Nu har du kommit till steg 3 i utbildnindgskalan.

Nu vill vi ha Scwung - att hästen tar ut större rörlighet i sina leder. Rörelkserna skall bli större - Den skall bli mer energisk i hela kroppen - alla leder skall röra sig närmare dess olika ytterlägen.

När hästen kan det så ber man det stanna kvar lite extra i det ytterläge som är böjläget

Tänk dig att du hoppar på en studsmatta upp och ned _ det är shwung - gå nu inte ur schwungen hela väggen - sträck aldrig helt på benen - utan svikta med böjda knän - då är det samling.

Steg 1 är att få hästen att sitta ihop - sitter den inte ihop så kan den inte spänna pilbågen -

2. När den sitter ihop så kan man börja vinkla ihop den framifrån och bak. Du vinklar från sitsen inte från munnen. och denna vinkling är samma sak som att be hästen stanna kvar där - närmare ytterläget.

Jag har ingen bra liknelse, men jag vet att Kotts ( jag vet :eek: ) hade n demonstration påglobal Dressage forum där han visade piaff. och dör han höll fingret på nosryggen och smacckade och hästen piafferade.

Det gjorde den för att den satt ihop, hade den inte setat ihop - hade den bara böjt in halsen. Så samling är att förskjuta vikten bakåt - a la veckla ihop. En rak häst som sträcker halsen framåt - sitter ihop kommer att göra just det

Utan framåtsträck så dras bara halsen ihop.

Om hästen inte är rak så kommer det slinka ut ngn stans, i stället för att vinkla ihop bakdelen och välva ryggen uppåt.

Senast ändrad av en moderator:

Just - Poängen är att bussen är bakhjulsdriven och att framdelen rör sig framför bakdelen. Bussen sitter ju ihop, den går inte av.

Särskilt unghästar måste man göra hörnpasseringar på i busskänsla - så det inte slinker ut någonstans. Så att det fortfarande sitter ihop - fast det svänger.
Annars tränas den ju inte för det som skall blir samling. Samling kräver att hästen är stark och sitter ihop.

När den gör det - då orkar den ju också med böjning i djupare hörnpasseringar

Först sätter man ihop det bakifårn och fram - för att sedan vinkla det framifrån och bak så att den sätter sig - = stannar kvar i ytterläget en stund

Jag gillar både ditt och Asa S sätt att beskriva :)

Särskilt unghästar måste man göra hörnpasseringar på i busskänsla - så det inte slinker ut någonstans. Så att det fortfarande sitter ihop - fast det svänger.
Annars tränas den ju inte för det som skall blir samling. Samling kräver att hästen är stark och sitter ihop.

Ja, hua så jag måste träna på det! :crazy:
min buss är höger framhjulsdriven än så länge. Måste ta den till verkstan och justera! ;)
När "svängarna" sitter, då känns allt så mycket bättre.

Jag undrar egentligen om inte din Djup och rund film är ett bra exempel på hur muskelkedjan fungerar.
För om jag inte minns fel så petar du på den, och får bättre bakbensaktivitet och då kommer den också upp och fram med näsan.

Jag undrar egentligen om inte din Djup och rund film är ett bra exempel på hur muskelkedjan fungerar.
För om jag inte minns fel så petar du på den, och får bättre bakbensaktivitet och då kommer den också upp och fram med näsan.

Vilken film:confused: Har jag missat något i tråden:confused:

Inte otroligt, knappt haft tid att läsa nåt.:cool:

Finns det ngn vetenskaplig undersökning gjord på nackligamentets påverkan eller är det teorier?

Jag tror att hon hänvisar till en film som Fio har lagt ut för länge sedan, på när hon trampar sin häst.

Som fio skriber så handlar det om en rak och hals och en lätt efetrgift i nacken.

Har inget emot sakinnehållet alls (snarare tycker jag fio pekade på det svåra på ett utmärkt kort o tydligt sätt:bow:)

Men du skrev nån gång för ett tag sen att du inte gillade att använda ordet "eftergift" när jag hade använt det! Blev bara lite undrande nu, har du ändrat dej?

Jag tycker ju att det är vad det är, hästen ger efter i nacken. Men det blev en diskussion runt ordet (bland annat) så det vore kul att höra om du ser det på ett annat sätt nu, bara:idea:

KL
Läste just i en annan tråd att just nackligamentet kan bli för kort om det inte stretchas ut.

Just - Poängen är att bussen är bakhjulsdriven och att framdelen rör sig framför bakdelen. Bussen sitter ju ihop, den går inte av.

När den gör det - då orkar den ju också med böjning i djupare hörnpasseringar

Först sätter man ihop det bakifårn och fram - för att sedan vinkla det framifrån och bak så att den sätter sig - = stannar kvar i ytterläget en stund

Jag gillar både ditt och Asa S sätt att beskriva :)

Paddla kanot är det ju :angel: Inte buss :D

Finns det ngn vetenskaplig undersökning gjord på nackligamentets påverkan eller är det teorier?

Man har tagit döda hästar dissekerat och dragit här och där i ligament, och man har även skickat ström i muskler på kadaver för att förstå biomekaniken.

Detta är gammalt och vedertaget, man har talat om kedjan av "muskler" länge.

jag är lite Disträ och springer runt med mina böcker, när jag stöter på den skall du får ett boktips.

det är en fransk författare - standardformat och den är ljusblå :angel:

:confused:

Jag gillar inte att tala om att hästen skall "ge efter" vet jag.

:confused:

Jag gillar inte att tala om att hästen skall "ge efter" vet jag.

Ingen stor fråga, men det var just ordet eftergiven jag skrev och då svarade du med ovanstående ang "ge efter" och gjorde kopplingen mellan begreppen (och ja, det är ju samma sak egentligen):confused: Därför jag blev förvirrad,:confused:
Men kanske minns fel, jag har i varje fall inget att invända i sakfrågan som sagt!

Kommer ihåg den:idea

Tror du inte att den skulle trilla ner med manken om den skulle sträcka fram nosen- där nere:confused:

Physical Therapy and Massage for the Horse
Denoix och Pailloux??

Min är en dragning åt ljuslila.mvh/:cool:

Man har tagit döda hästar dissekerat och dragit här och där i ligament, och man har även skickat ström i muskler på kadaver för att förstå biomekaniken.

Detta är gammalt och vedertaget, man har talat om kedjan av "muskler" länge.

jag är lite Disträ och springer runt med mina böcker, när jag stöter på den skall du får ett boktips.

det är en fransk författare - standardformat och den är ljusblå :angel:

Liknande trådar

Gnägg "Från hästens rygg ser jag världen" Tycker om det, känns stort men ändå så enkelt och jordnära. Fyll på med fler ordspråk :)
Svar
12
· Visningar
692
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
350
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 618
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV