Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Så de har inte riktigt några könsorgan specifikt? I slutet av klippet jag länkade får man ju se lite hur det går till vid själva "akten" så att säga men det är ganska svårt att avgöra exakt vad som händer. Men ja lite läskigt att honans bakdel går att vrida sådär, som huvudet på en uggla.

Åh herregud, jag var tvungen att se om videon och vänta till slutet för att se vad du menade. Så freaky! :eek::laugh:
Tarantellerna gör det lite enklare för sig, men positionen är mer risky för hanen känns det som. De 'lyfter' honan med frambenen och lämnar sperman under hennes abdomen med sina pedipalps. I den där skåran/pungen man kan se i bilderna jag postat på hur man könsbestämmer dem. :)

Här är en mycket lugn och fridfull parning.
 
Åh herregud, jag var tvungen att se om videon och vänta till slutet för att se vad du menade. Så freaky! :eek::laugh:
Tarantellerna gör det lite enklare för sig, men positionen är mer risky för hanen känns det som. De 'lyfter' honan med frambenen och lämnar sperman under hennes abdomen med sina pedipalps. I den där skåran/pungen man kan se i bilderna jag postat på hur man könsbestämmer dem. :)

Här är en mycket lugn och fridfull parning.
30 år! Hon kan bli 30 år gammal?! :eek:
 
30 år! Hon kan bli 30 år gammal?! :eek:

Japp, honorna kan ofta bli mellan 20 och 40 år gamla beroende på art. Så länge de får vara friska och krya förstås!

Det är därför 'alla' vill ha honor, hanarna dör tyvärr ofta inom ett år eller två efter att de blivit fertila.
 
Åh herregud, jag var tvungen att se om videon och vänta till slutet för att se vad du menade. Så freaky! :eek::laugh:
Tarantellerna gör det lite enklare för sig, men positionen är mer risky för hanen känns det som. De 'lyfter' honan med frambenen och lämnar sperman under hennes abdomen med sina pedipalps. I den där skåran/pungen man kan se i bilderna jag postat på hur man könsbestämmer dem. :)

Här är en mycket lugn och fridfull parning.
Det var ju ändå lite spännande där ett tag! Asså vilket liv ändå att födas som man om man är en spindel, här kan vi snacka matriarkat..

Ser det också som en framgång att de enda bitarna jag tyckte var obehagliga nu var närbilderna på ögonen! Hade nog inte velat se om hanen blev uppäten men det handlar mest om att jag har lite svårt överlag för när djur äter andra djur. Framförallt insekter (även om spindlar tekniskt sett inte är insekter)? De har liksom så fruktansvärt hemska sätt att göra det på? Är alltid typ injicera nåt som antingen löser upp hela deras kropp inifrån eller bara paralyserar dem medan de äter dem levande..

Överlag är naturen så fruktansvärt grym.
 
Det var ju ändå lite spännande där ett tag! Asså vilket liv ändå att födas som man om man är en spindel, här kan vi snacka matriarkat..

Ser det också som en framgång att de enda bitarna jag tyckte var obehagliga nu var närbilderna på ögonen! Hade nog inte velat se om hanen blev uppäten men det handlar mest om att jag har lite svårt överlag för när djur äter andra djur. Framförallt insekter (även om spindlar tekniskt sett inte är insekter)? De har liksom så fruktansvärt hemska sätt att göra det på? Är alltid typ injicera nåt som antingen löser upp hela deras kropp inifrån eller bara paralyserar dem medan de äter dem levande..

Överlag är naturen så fruktansvärt grym.

Verkligen. Jag tycker att det är rätt fantastiskt - oftast är det ju hanen som är på topp eftersom han kan producera "flest" avkommor sas.... men hos insekterna och arachniderna som ju är de mest framgångsrika varelserna i världen är det tvärtom. :D Kanske beror det på att varje hona producerar hundratals avkommor per 'kull' i och för sig, istället för bara en eller typ fem åt gången.

Well done! Prova fokusera på hanens otroligt söta mohawk istället? Det gjorde jag typ hela videon. 😅

Här har vi en 'close call', hanen är verkligen en ninja!
Om inte tidstämpeln funkar kan man spola fram till runt 11.30 om man inte vill se hela videon. Green Bottle Blue taranteller, så vackra! :heart

Jag tycker också att en del insektvideos kan vara rätt otäcka ibland, särskilt bönsyrsor till exempel, som äter sina byten levande. Puh! Och steklar. Jag tycker att det är äckligt med steklar och andra insekter som lägger sina ägg i levande 'värddjur'.
 
Här är Abbil.
03-04-20
125372722_2842735405945736_3803838239654695827_o.jpg

Och idag:
15-11- 20
125362859_2842736392612304_5774924431115942829_o.jpg


😍
Nu blev hon mindre så där läskig att jag hoppar till och smäller till med något automatiskt, och mera ett fascinerande husdjur! :laugh::D
Men wow, vilken tillväxt! Inte undra på att de behöver ömsa ofta om de växer så där snabbt!
 
Haha, och hallå folket! Jag tror att Lilla Blå just vävt sin hammock för att flippa över och börja ömsa! Jag var precis ned till närbutiken och köpte snacks - finns inte en chans att jag somnar innan hon är färdig i så fall. 😅 Jag har väntat typ en månad på det! :bump:
 
Haha, och hallå folket! Jag tror att Lilla Blå just vävt sin hammock för att flippa över och börja ömsa! Jag var precis ned till närbutiken och köpte snacks - finns inte en chans att jag somnar innan hon är färdig i så fall. 😅 Jag har väntat typ en månad på det! :bump:
Spännande!!

Alla mina som ömsat har jag missat, du filmar väl? 🙏
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Åh herregud, jag var tvungen att se om videon och vänta till slutet för att se vad du menade. Så freaky! :eek::laugh:
Tarantellerna gör det lite enklare för sig, men positionen är mer risky för hanen känns det som. De 'lyfter' honan med frambenen och lämnar sperman under hennes abdomen med sina pedipalps. I den där skåran/pungen man kan se i bilderna jag postat på hur man könsbestämmer dem. :)

Här är en mycket lugn och fridfull parning.
Men alltså, huggtänderna som syns på honan :nailbiting::crazy:...hugger hon byten med dom?
 
Ja, det är alltid nervöst, och ju större T desto större risk. De kan fastna i sina skal och förlora lemmar eller i värsta fall dö.
Jag har haft tur än så länge. :heart
Oj, hade ingen aning. Kan kryssa i rutan för "lär sig nåt nytt varje dag" nu. Den här tråden är så intressant, en helt ny värld som öppnat sig.
Även om jag aldrig kommer skaffa spindel så är det kul läsa och lära.
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Oj, hade ingen aning. Kan kryssa i rutan för "lär sig nåt nytt varje dag" nu. Den här tråden är så intressant, en helt ny värld som öppnat sig.
Även om jag aldrig kommer skaffa spindel så är det kul läsa och lära.

Ute i det vilda är de dessutom väldigt sårbara i ett par dagar efter ömsningen, innan exoskelettet hårdnat. De är vita och mjuka - till och med huggtänderna - därför måste man vara noga med att inte lämna exempelvis syrsor i terrariet om spindeln vägrar äta. De kan lätt ge sig på spindeln när den är i ömsning.

Det är så roligt att folk läser! :heart
 
:eek:

Undra på det blödde bra från en som blev biten av spindeln på gymnasiet.

Ouch! Tror jag det! De större arterna (som Abbil till exempel) kan ha huggtänder som är runt två centimeter långa.
Tack och lov är giftet inte särskilt potent.
Vad gjorde hen för att bli biten? :D
 
Ouch! Tror jag det! De större arterna (som Abbil till exempel) kan ha huggtänder som är runt två centimeter långa.
Tack och lov är giftet inte särskilt potent.
Vad gjorde hen för att bli biten? :D
Minns inte, jag var tack och lov inte med då och det är många år sen jag gick gymnasiet nu :p.
 
Minns inte, jag var tack och lov inte med då och det är många år sen jag gick gymnasiet nu :p.

Jag tänkte om det var någon sådan där paradidiot med en historia som aldrig gick ur tiden. :D Det är faktiskt väldigt få som blir bitna av sina spindlar verkar det som.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp