Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Sant, sant.. men det behöver inte heller vara en fobi bara för att man tycker något är obehagligt tänker jag. Fobi är för mig en betydligt starkare reaktion och djupare känsla, irrationell eller inte.

Och man kan klart överkomma en fobi, det tror jag också, om man är villig att lägga ned arbete på det! För mig känns sprutor omöjligt och jag är varken villig eller redo att ens tänka på det... men hej och hå, en vacker dag kanske.
Jag tycker att det är så himla fint och kul att du och flera andra hänger i den här tråden trots rädslor eller andra aversioner. Det gör mig så glad! :heart

Jag ska posta mer filmer när de hittar på något. Just sitter ju hälften bara begravda och är tröökiga. :D

Visa bifogad fil 60182
Haha ja de är väl kanske inte de mest "spännande" djuren att se på så sett. Men kan som sagt inte vara tråkigare än ödlor. Min kompis hade en när jag var yngre och den satt alltid på samma ställe helt stilla som en bit av inredningen. Tog man ut den låg den bara platt på handen och värmde sig. Väldigt fin men inte så spännande :D
 
Tror nog inte att ormfobiker anser det räknas som en ödla. Jag vet att det tekniskt sett är en ödla, jag tycker ändå att den är mer orm. Det där kändes som en lite onödig enda grej att komma med om du inte hade något annat att tillägga till det som diskuterades.
Jag tycker det är viktigt med rätt terminologi, att du inte tycker det får stå för dig själv.
 
Haha ja de är väl kanske inte de mest "spännande" djuren att se på så sett. Men kan som sagt inte vara tråkigare än ödlor. Min kompis hade en när jag var yngre och den satt alltid på samma ställe helt stilla som en bit av inredningen. Tog man ut den låg den bara platt på handen och värmde sig. Väldigt fin men inte så spännande :D
En del reptiler är också 'nörddjur' helt klart och de gör inte många knop en stor del av dagen, men när man bor i samma hushåll och då och då får tillfälle att smygtitta på intressanta små beteenden är det lite extra speciellt istället. 😊
 
Jag tycker det är viktigt med rätt terminologi, att du inte tycker det får stå för dig själv.
Jag tycker också att det är stor skillnad, men för en person som är rädd för ormar kan jag tänka mig att det kvittar vad man kallar dem. Ormlika är de ju ändå.

Lite som lockespindlar och spindlar.
 
Sant, sant.. men det behöver inte heller vara en fobi bara för att man tycker något är obehagligt tänker jag. Fobi är för mig en betydligt starkare reaktion och djupare känsla, irrationell eller inte.

Och man kan klart överkomma en fobi, det tror jag också, om man är villig att lägga ned arbete på det! För mig känns sprutor omöjligt och jag är varken villig eller redo att ens tänka på det... men hej och hå, en vacker dag kanske.
Jag tycker att det är så himla fint och kul att du och flera andra hänger i den här tråden trots rädslor eller andra aversioner. Det gör mig så glad! :heart

Jag ska posta mer filmer när de hittar på något. Just sitter ju hälften bara begravda och är tröökiga. :D

Visa bifogad fil 60182
Jag kan ju posta en liten söt film så länge på en av mina albopilosus som gör sig kvällsfin.

 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Här är Abbil.
03-04-20
125372722_2842735405945736_3803838239654695827_o.jpg

Och idag:
15-11- 20
125362859_2842736392612304_5774924431115942829_o.jpg


😍
 
Omg!!! Hjälp vad stor hon blivit!? :eek: Hon är så liten, tjock och söt på första bilden att andra bilden blir en chock ju! Duktig tjej som ätit sig då stor och ståtlig! :heart

Det har ju gått nästan ett halvår, men det är ändå rätt imponerande kan jag tycka. :D Inte könsbestämd ännu, men vi ANTAR helt enkelt feminint i det här huset tills motsatsen bevisats.
 
Oj det var lite skillnad! Vad stora hennes "händer" är jämfört med många andra arter :)

Hennes pedipalps? Det har jag inte tänkt på. :D Det har kanske mest med vinkeln att göra, och att hon är nyömsad. Benen ser ju också jättelånga ut!
 
Hennes pedipalps? Det har jag inte tänkt på. :D Det har kanske mest med vinkeln att göra, och att hon är nyömsad. Benen ser ju också jättelånga ut!
Vilket roligt ord :D Jag hade fått för mig att de används lite som händer, typ för att styra in maten osv?
 

En kul liten video om peacock spiders. Jag kan för övrigt varmt rekommendera det här youtubekontot. Väldigt roliga och även informativa videos om olika djur. Finns två spindelvideos till men kände att de var lite överkurs just nu :D

Hårt liv för övrigt att det innebär att bli middagen om man inte performar tillräckligt bra :D
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Vilket roligt ord :D Jag hade fått för mig att de används lite som händer, typ för att styra in maten osv?
Visst är det gulligt? 😅 Lite så, de hjälper till med möblering och skyffling och annat, och en mogen hane använder dem för att befrukta honan.
 
Visst är det gulligt? 😅 Lite så, de hjälper till med möblering och skyffling och annat, och en mogen hane använder dem för att befrukta honan.
Så de har inte riktigt några könsorgan specifikt? I slutet av klippet jag länkade får man ju se lite hur det går till vid själva "akten" så att säga men det är ganska svårt att avgöra exakt vad som händer. Men ja lite läskigt att honans bakdel går att vrida sådär, som huvudet på en uggla.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp