Fast det finns ju grader även på fobier. Jag är höjdrädd (höjdrädsla är en fobi) och har svårt att gå upp mer än några kliv på en stege innan jag blir skakig och får handsvett. Jag har en kollega som även han är höjdrädd men han klarar inte ens att köra bil över broar för han tycker det är så obehagligt. En fobi måste inte innebära att man får full panik utan ledordet är att det är en rädsla som inte är rationell.
Jag tycker också det är väldigt obehagligt med getingar men det är bara för att jag är rädd för att bli stucken inte på grund av djuret i sig.
Jag har också varit sprutfobiker (på grund av ett trauma i barndomen) men ser mig själv som "frisk" från det nu. När det var som värst var det på samma nivå som spindlarna. Jag fick lugnande och var fasthållen för att klara av att ta vaccinationer jag behövde inför en utlandsresa. Sedan fick jag dock problem med sköldkörteln så har blivit "tvingad" att vänja mig av vid det. Det blev lite bättre för varje gång och nu bryr jag mig inte längre, tittar dock inte då jag inte vill riskera att trigga något som kanske ligger begravt.
Så även på det temat vet jag ju att det är möjligt att överkomma en fobi och det är en av anledningarna till att jag tycker så mycket om den här tråden. Det är liksom det lilla, första steget att klara av att titta på bilder, filmer osv på typen av spindlar som inte är av den obehagligaste typen. Känner mig inte redo att ta tag i det "på riktigt" än men någon dag ska jag. Skulle vara skönt att klara av att gå ut i skogen eller ner i en källare nån mer gång i mitt liv..
Men ja jag ska inte deraila tråden här, posta gärna mer filmer! Jag är väldigt nyfiken på hur den blå kommer bli när hon är lite större