Spin-off: personaltäthet på fritids

pollex

Trådstartare
Fritids-tråden fick mig att räkna efter hur personaltätheten ser ut på vårt fritids, och om jag har rätt information så är den deprimerande - åtta personal på ~145 barn, dvs lite över 18 barn per personal. Jag har försökt kika runt lite och rikssnittet verkar vara rätt mycket lägre (runt 13 barn/personal) medan det ändå finns kommuner som ligger ungefär lika illa till som vårt fritids. Hur ser det ut hos er? Och upplever ni att personalen räcker till under de förutsättningar ni har?

Vet inte exakt eftersom min är för liten. Men hela skolan (förskola och 0-6) inhyser totalt ca 60 barn och på tidig morgon och sen eftermiddag samarbetar fritids och förskolan. Så jag gissar att det är 2-3 personal på max 20 barn.

Jag har ingen exakt siffra, men de är många. En per 10 barn ungefär. Samma personal är dessutom med som extraresurser i klassen så det är täta samarbeten och bra kommunikation.

Hos i ett annat land än Sverige är det 2 personal ( + en lärare som hjälper till med läxorna första timmen). Det är ungefär 70 inskrivna barn men i snitt ca 40 barn per dag.

Jag har ingen exakt siffra, men de är många. En per 10 barn ungefär. Samma personal är dessutom med som extraresurser i klassen så det är täta samarbeten och bra kommunikation.

Vilken lyx! Det är samma här, att fritidspersonal är med i klasserna under dagen. Välbehövligt (en ensam lågstadielärare kan ju inte rimligtvis räcka till en hel klass på 29 barn) men inte något som jag upplever bidrar till kvaliteten på fritids tyvärr.

Hos i ett annat land än Sverige är det 2 personal ( + en lärare som hjälper till med läxorna första timmen). Det är ungefär 70 inskrivna barn men i snitt ca 40 barn per dag.

Pust, tur att inte alla barn brukar vara där samtidigt i alla fall! Hur gamla är barnen?

Två förskolelärare på ca 35 barn. Den ena öppnar 07:30 och går hem ca 16:00 och den andre stänger 17:00 och kommer därför senare på morgon. Så på morgon och sista timmen är det en personal på plats, övrig tid är de två. Dessutom har ett barn behov av en resursperson all tid hen är i skola/fritis. Övriga barn gynnas också av resurspersonen, men i huvudsak tas 34 barn hand av två pedagoger.

Jag uppfattar fritidspersonalen ganska frånvarande. Visst reder de ut konflikter som uppkommer, tar fram nya pysselidéer ifrån youtube och gör lite större grejor som semmelbak någongång i månaden. Men de leder inte verksamheten utan håller sig i bakgrunden och låter barnen leka fritt med motiveringen att skolan är så styrd så barnen behöver fritid. Så har barnet svårt att komma in i leken av en eller annan anledning, blir barnet nog väldigt ensam tror jag.

Två förskolelärare på ca 35 barn. Den ena öppnar 07:30 och går hem ca 16:00 och den andre stänger 17:00 och kommer därför senare på morgon. Så på morgon och sista timmen är det en personal på plats, övrig tid är de två. Dessutom har ett barn behov av en resursperson all tid hen är i skola/fritis. Övriga barn gynnas också av resurspersonen, men i huvudsak tas 34 barn hand av två pedagoger.

Jag uppfattar fritidspersonalen ganska frånvarande. Visst reder de ut konflikter som uppkommer, tar fram nya pysselidéer ifrån youtube och gör lite större grejor som semmelbak någongång i månaden. Men de leder inte verksamheten utan håller sig i bakgrunden och låter barnen leka fritt med motiveringen att skolan är så styrd så barnen behöver fritid. Så har barnet svårt att komma in i leken av en eller annan anledning, blir barnet nog väldigt ensam tror jag.

Så trist. Här är det kompislotteri, promenader och massa projekt. Jag upplever att ambitionsnivån är hög och att de jobbar stenhårt på socialt samspel samtidigt som det finns möjlighet att sitta i läsrum om man vill ta det lugnt. Toppennöjd!

Förskoleklass, år 1 och år 2 är ca 60 barn. Bra dagar är det tre personal, vanliga två och det händer att det är en personal. Sen undrar människor varför vi vänder ut och in på oss för att barnet inte ska behöva vara där.

Nu går inte sonen på fritids sedan flera år, men det var låg personaltäthet och ffa otroligt låg kvalitet på verksamheten med mestadels oövervakad fri lek där det förekom öppen mobbning. Så fort det var möjligt fick sonen gå hem själv efter skolan och det har som tur är fungerat utmärkt.

Fritids-tråden fick mig att räkna efter hur personaltätheten ser ut på vårt fritids, och om jag har rätt information så är den deprimerande - åtta personal på ~145 barn, dvs lite över 18 barn per personal. Jag har försökt kika runt lite och rikssnittet verkar vara rätt mycket lägre (runt 13 barn/personal) medan det ändå finns kommuner som ligger ungefär lika illa till som vårt fritids. Hur ser det ut hos er? Och upplever ni att personalen räcker till under de förutsättningar ni har?
I min kommun är det 20 barn per personal vilket är helt galet.

Det låter sårbart med bara två personal, även om barngruppen inte är så jättestor! För att inte tala om enkelbemanningen :nailbiting:

Jag kan i och för sig sympatisera med tanken på att den fria leken behöver utrymme, men då behöver det ju kompletteras med ett aktivt inkluderande arbete tänker jag - tråkigt om så inte är fallet!

Nu går inte sonen på fritids sedan flera år, men det var låg personaltäthet och ffa otroligt låg kvalitet på verksamheten med mestadels oövervakad fri lek där det förekom öppen mobbning. Så fort det var möjligt fick sonen gå hem själv efter skolan och det har som tur är fungerat utmärkt.

Usch vilken tråkig erfarenhet! Mitt barn gillar fritids, men tyvärr har det visat sig att två av de personal som arbetar närmast hans grupp är helt oförmögna att hantera konflikter och incidenter på ett konstruktivt sätt och i vissa hänseenden själva beter sig illa, det känns sådär att inte med förtroende kunna säga till sitt barn att vända sig till de vuxna om något händer :down:

Ögonvittneskildring från fritis igår. 10-12 stycken barn ålder 7-11 i gymnastikhall med en erfaren personal och en 17-årig sommarlovspraktikant (alltså inte vikarie utan ett stort barn).
Inte en enda vuxen mer på hela skolan.
Min hjärna fick följande scenario. Två barn bråkar, en ramlar och slår upp större sår. Barn som orsakat bråket ger sig iväg ut på byn. Annat barn blir chockat. Vem gör vad? Jag tar för givet att pedagogen tar hand om den skadade. Ska 17-åringen ta hand om det chockade barnet med all sin kompetens och vem letar reda på den som drog?

Hos oss upptog problemet att den ena personalen blev långtidssjuksjukskriven. Den andra var då ensam med upp mot 40 barn i flera veckor. Han har nu sagt upp sig för han orkar inte mer och var så besviken på arbetsgivaren som inte ansträngde sig mer för att hitta en vikare. Innan M blev sjuk var det väldigt bra kvalite på eftermiddagen men F kunde inte göra så mkt själv med alla barnen och även om det fanns en vikarie nu sista veckorna så verkar motivationen att göra ngt med barnen borta. Skönt att mina barn som max kommer vara på fritids för att äta lunch i höst.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 998
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 308
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 393
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 341
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama