Spin-off: personaltäthet på fritids

Ögonvittneskildring från fritis igår. 10-12 stycken barn ålder 7-11 i gymnastikhall med en erfaren personal och en 17-årig sommarlovspraktikant (alltså inte vikarie utan ett stort barn).
Inte en enda vuxen mer på hela skolan.
Min hjärna fick följande scenario. Två barn bråkar, en ramlar och slår upp större sår. Barn som orsakat bråket ger sig iväg ut på byn. Annat barn blir chockat. Vem gör vad? Jag tar för givet att pedagogen tar hand om den skadade. Ska 17-åringen ta hand om det chockade barnet med all sin kompetens och vem letar reda på den som drog?

Det är galet! Inte antalet barn i sig, men att det inte finns någon back-up på hela skolan!

Hos oss upptog problemet att den ena personalen blev långtidssjuksjukskriven. Den andra var då ensam med upp mot 40 barn i flera veckor. Han har nu sagt upp sig för han orkar inte mer och var så besviken på arbetsgivaren som inte ansträngde sig mer för att hitta en vikare. Innan M blev sjuk var det väldigt bra kvalite på eftermiddagen men F kunde inte göra så mkt själv med alla barnen och även om det fanns en vikarie nu sista veckorna så verkar motivationen att göra ngt med barnen borta. Skönt att mina barn som max kommer vara på fritids för att äta lunch i höst.

Oj, vilken galen situation! Jag förstår verkligen den kvarvarande pedagogens besvikelse :crazy:

Har jobbat på fritids med 60 barn inskrivna på 2 personal Sex avdelningar på skolan med samma situation på alla

Sista fritids jag jobbade på var det ca 60 barn men sex personal under våren, dock ej alla på heltid.
Tyvärr hade vi även rastverksamheten så mycket planering gick åt till sånt.

Det låter galet! Hur upplever du att verksamheten fungerar under de förutsättningarna?
Min vän som jobbar under de förutsättningarna och gon anser att det är varken hållbart för barnen eller för personalen. På deras fritids är det mycket sjukskrivningar och byte av personal..

Har jobbat på fritids med 60 barn inskrivna på 2 personal Sex avdelningar på skolan med samma situation på alla

Sista fritids jag jobbade på var det ca 60 barn men sex personal under våren, dock ej alla på heltid.
Tyvärr hade vi även rastverksamheten så mycket planering gick åt till sånt.

:crazy: - helt vansinnigt med 60 barn/2 personal. Går det ens att göra något i den situationen? Eller måste verksamheten vara superuppstyrd för att det ens ska gå?

Min vän som jobbar under de förutsättningarna och gon anser att det är varken hållbart för barnen eller för personalen. På deras fritids är det mycket sjukskrivningar och byte av personal..

Begripligt! Finns det något tryck från föräldrahåll i frågan eller köper de situationen?

Begripligt! Finns det något tryck från föräldrahåll i frågan eller köper de situationen?
Många föräldrar flyttar sina barn och personalen försöker säga ifrån men rektorn säger att ”de högre makterna” måste ändra sig för att det ska bli skillnad.

:crazy: - helt vansinnigt med 60 barn/2 personal. Går det ens att göra något i den situationen? Eller måste verksamheten vara superuppstyrd för att det ens ska gå?
Alltså vi gick till skogen och grillade korv och hade gemensamma aktiviteter ihop med de andra avdelningarna men visst blir det mycket bara att ha koll på alla

Två förskolelärare på ca 35 barn. Den ena öppnar 07:30 och går hem ca 16:00 och den andre stänger 17:00 och kommer därför senare på morgon. Så på morgon och sista timmen är det en personal på plats, övrig tid är de två. Dessutom har ett barn behov av en resursperson all tid hen är i skola/fritis. Övriga barn gynnas också av resurspersonen, men i huvudsak tas 34 barn hand av två pedagoger.

Jag uppfattar fritidspersonalen ganska frånvarande. Visst reder de ut konflikter som uppkommer, tar fram nya pysselidéer ifrån youtube och gör lite större grejor som semmelbak någongång i månaden. Men de leder inte verksamheten utan håller sig i bakgrunden och låter barnen leka fritt med motiveringen att skolan är så styrd så barnen behöver fritid. Så har barnet svårt att komma in i leken av en eller annan anledning, blir barnet nog väldigt ensam tror jag.

Är fritids alltså bara öppet 7.30-17? Hur i hela friden funkar det med föräldrarnas arbetstider?

Är fritids alltså bara öppet 7.30-17? Hur i hela friden funkar det med föräldrarnas arbetstider?
Från 6:00 till 7:30 är alla barn i hela skolan i matsalen. 7:10 serveras frukost. Efter 17:00 är alla barn återigen ihopsamlade, då på storbarnsfritids. Behöver jag säga att alla som har möjlighet styra sina arbetstider, vilket är de flesta i vårt område, lämnar efter 7:30 och hämtar före 17:00?

Från 6:00 till 7:30 är alla barn i hela skolan i matsalen. 7:10 serveras frukost. Efter 17:00 är alla barn återigen ihopsamlade, då på storbarnsfritids. Behöver jag säga att alla som har möjlighet styra sina arbetstider, vilket är de flesta i vårt område, lämnar efter 7:30 och hämtar före 17:00?

Men vem eller vilka jobbar före 7.30 och efter 17?
Och hur många barn är alla barn?

Hos oss är det 89 barn (samtliga andraklassare) på 5 fritidspersonal. De går dessutom lite omlott då någon öppnar och någon stänger. De är även med som resurser i de tre klasserna.

Det är alldeles för få vuxna på så många barn. Konflikter är återkommande, tjuvnyp och gliringar är vardag, mobbning förkommer, trackasserier förekommer. Hemskt hur man får ”förvara” barn på detta sätt.

Mvh Miks

Hos oss är det 89 barn (samtliga andraklassare) på 5 fritidspersonal. De går dessutom lite omlott då någon öppnar och någon stänger. De är även med som resurser i de tre klasserna.

Det är alldeles för få vuxna på så många barn. Konflikter är återkommande, tjuvnyp och gliringar är vardag, mobbning förkommer, trackasserier förekommer. Hemskt hur man får ”förvara” barn på detta sätt.

Mvh Miks

Ja, jag håller med! Ändå tycker jag att det pratas väldigt lite om gruppstorlekar och personaltäthet på fritids :(

Ja, jag håller med! Ändå tycker jag att det pratas väldigt lite om gruppstorlekar och personaltäthet på fritids :(
Jag tycker att det generellt klappas lite på bröstet över att en lärare har en stor klass och klarar det. Jag har flera lärarkompisar som hävdar att det absolut inte spelar någon roll hur stor klass man har utan att det är all administration och omdömmeshantering som är krävande. Sen att det är självklart att 29 elever är mer administration än 19 verkar inte vara med i ekvationen.

När jag gick i skolan (i samma kommun för 30 år sedan) var vi 19 st med två vuxna i klassrummet. Och jag tyckte vi var många. Sonen vet inte ens vad alla fritids kompisar heter. Ganska hemskt.

Mvh Miks

På förskolan där min E går så är det 12 barn på hennes avdelning och 3-4 personal.
Jag tycker det känns utmärkt och är stum av bristen på personal på annat håll.

Jobbade på fritids under några år, vi var normalt sett 1 personal på vart 10 barn. På 30 (eller strax där över) barn fungerade det alldeles utmärkt. Problem uppstår när man har barn som kräver extra resurs under skoltid, men förväntas klara det själv under fritids.
Som vi har jobbat har vi erbjudit olika aktiviteter, men har haft mycket fritt/ uppdelat/ kunnat välja om man vill vara med på aktivitet, mycket för att träna det sociala samspelet.
Det kräver mer resurser ju "friare" barnen har, det är helt annorlunda mot att ha klass på 30 barn eller hjälp av en resurs där en håller i lektionen och en stöttar upp. (Även om jag helt klart gillar mitt nuvarande upplägg, 1 lärare och en som stöttar på 16 barn, men då är det 2 barn med särskilda behov.)
I vår kommun är det dessutom så att barn som går på särskola/ träningsskola i många fall förväntas klara av att vara på fritids utan extra resurs, när de i vanliga fall har det och går i klass med 5- 8 elever. Inte snällt mot varken barn eller personal.

Senast ändrad:
Jag tycker att det generellt klappas lite på bröstet över att en lärare har en stor klass och klarar det. Jag har flera lärarkompisar som hävdar att det absolut inte spelar någon roll hur stor klass man har utan att det är all administration och omdömmeshantering som är krävande. Sen att det är självklart att 29 elever är mer administration än 19 verkar inte vara med i ekvationen.

När jag gick i skolan (i samma kommun för 30 år sedan) var vi 19 st med två vuxna i klassrummet. Och jag tyckte vi var många. Sonen vet inte ens vad alla fritids kompisar heter. Ganska hemskt.

Mvh Miks

Ja, jag har också upplevt att det ses som någon sorts eftersträvansvärd kompetens att kunna rodda en stor barngrupp. Tyvärr innebär det ju att alla barn då också behöver/skulle behöva motsvarande kompetens att ingå i - och fortfarande må bra i - en så stor grupp.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 998
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 308
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 393
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 341
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama