Spin-off: personaltäthet på fritids

Jobbade på fritids under några år, vi var normalt sett 1 personal på vart 10 barn. På 30 (eller strax där över) barn fungerade det alldeles utmärkt. Problem uppstår när man har barn som kräver extra resurs under skoltid, men förväntas klara det själv under fritids.
Som vi har jobbat har vi erbjudit olika aktiviteter, men har haft mycket fritt/ uppdelat/ kunnat välja om man vill vara med på aktivitet, mycket för att träna det sociala samspelet.
Det kräver mer resurser ju "friare" barnen har, det är helt annorlunda mot att ha klass på 30 barn eller hjälp av en resurs där en håller i lektionen och en stöttar upp. (Även om jag helt klart gillar mitt nuvarande upplägg, 1 lärare och en som stöttar på 16 barn, men då är det 2 barn med särskilda behov.)
I vår kommun är det dessutom så att barn som går på särskola/ träningsskola i många fall förväntas klara av att vara på fritids utan extra resurs, när de i vanliga fall har det och går i klass med 5- 8 elever. Inte snällt mot varken barn eller personal.

Så deprimerande med barn som skulle behöva en resurs men inte får det på fritidstid! Både för barnet, föräldrarna, personalen och övriga barn :(

5½ personal på 75 ungar på vårt fritids. Men alla är ju inte på fritids samtidigt heller. Det funkar så där. Sonen har varit väldigt utsatt av ett annat barn och kräkts av oro. Det andra barnet har haft en elevassistent på skolan, för den är minsann obligatorisk, man har dock vägrat sätta in elevassistent på fritids, för det är ju inte obligatoriskt, trots att personalen inte hunnit med och sonen kommit hem med hjärnskakning för att han blivit misshandlad vid ett tillfälle. Killen det handlar om är ett år äldre, byter fritids till storfritids till hösten. Jag hoppas det blir bra då när sonen slipper gå med honom på samma.

5½ personal på 75 ungar på vårt fritids. Men alla är ju inte på fritids samtidigt heller. Det funkar så där. Sonen har varit väldigt utsatt av ett annat barn och kräkts av oro. Det andra barnet har haft en elevassistent på skolan, för den är minsann obligatorisk, man har dock vägrat sätta in elevassistent på fritids, för det är ju inte obligatoriskt, trots att personalen inte hunnit med och sonen kommit hem med hjärnskakning för att han blivit misshandlad vid ett tillfälle. Killen det handlar om är ett år äldre, byter fritids till storfritids till hösten. Jag hoppas det blir bra då när sonen slipper gå med honom på samma.

Men herregud, stackars din son! :( Jag vet att det har hänt liknande saker här :crazy:, dock inte med mitt barn inblandat. Ändå låter det ju inte som att det är personaltätheten som är jättelåg i ert fall? (Även om man tänker sig att en av de 5,5 skulle punktmarkera det aktuella barnet.) Vad upplever du att den bristande kollen beror på?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 998
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 308
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 393
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 341
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama