spin off på ekonomitråden - din hyra

Ca 5000 inkl.el, sopor och försäkring (vatten är eget och borrkostnaden är betald). Det blir ca 10% av vår gemensamma inkomst. Kan inte klaga! Men å andra sidan kräver vårt boende två bilar så det man tjänar på gungorna förlorar man på karusellen...

Ca 70kvm mitt ute på landet, lägenhet på gård.
hyran är 5000kr varmhyra inkl el och sophantering.
Stor 2a med öppen planlösning.

Med tanke på att det är en gammal stenlänga med en m tjocka väggar, gjutjärnsfönster med enkelglas och inte helt isolerat så är det väldigt bra att elen ingår, spec då det är elelement :o. Hade blivit väldigt dyrt om det var utöver.

Häromkring ligger de flesta mindre lägenheterna på 4000kr kallhyra (eller det var vad jag lyckades hitta när jag först letade boende, detta är min första lägenhet som jag fick via ena jobbet :).

Jag och sambon lägger ungefär 11-12% av våra gemensamma intäkter (efter skatt) på boende. Men det är ju för att räntorna är så låga som det blir en sån liten andel...

Bor i nybyggt radhus på 133 kvm. Ränta och amortering 4950, el, värme, vatten 1300.

Hyr ett hus på gården där hästen är uppstallad. 3 rok, ca 65 kvm, uteplats och trädgård, 1,5 mil från stan. 5500 kr i hyra, värme ingår. Med el och internet blir det kanske totalt 6200 kr i snitt eller så.
Nu har jag ju inte bott här så länge ensam, så det återstår att se hur bra det funkar ekonomiskt men jag prioriterar det här boendet så om det behövs försöker jag nog hellre dra ner på andra kostnader.
Boendet utgör drygt 30% av min inkomst efter skatt om jag räknat rätt.

Hus, 170 kvm ungefär. Månadskostnad (el, försäkring, sophämtning, ränta) 4384 kr f n. Hyresintäkt ska dras från kostnad: 3000 kr/månad. Låg boendekostnad alltså.

Vi bor i en hyresrätt i mindre stad. 5200kr är hyran och delar den med sambon. Varmhyra exkl el. En rimlig hyra för 54 kvm som var alldeles nyrenoverat när vi flyttade in. Enda som inte är nytt är vitvarorna. För parkett i hela lägenheten och helkaklat bad. Stora fönster och rymligt sovrum så jag kan inte direkt klaga. Lite sekelsiftstil som passar mig perfekt. Vi bor mitt i stan och har nära till alla affärer (typ 10 sekunder överallt) men även närhet till härlig natur och vandringsleder bara några promenadminuter bort.

Visst, skulle gärna bo större men just nu är det svårt med en ekonomi som heter CSN. :D
Vi skulle få svårt att hitta något så fräscht som den vi har, plus att det är dyrt här. Trots att det är en liten stad (Vänersborg) så är hyrorna (främst bostadsrättsavgifterna) riktigt höga. Närheten till Göteborg gör ju att det lockar många pendlare...

Så allt som allt riktigt värt enligt mig. Synd vi inte hade ett rum till bara:angel:

70-talshus som inte har lyxrenoverats alls. Vi brukar säga att vi har turen att bo på 70-talsvillkor, då det fortfarande fanns något som hette bostadspolitik i landet.

Bor du i nyare hus?

Ja, nybyggt. Stod klart 2016 och vi har bott här sen dess och hyran har redan hunnit höjas en gång... Visst det var med några hundra vilket blir lite när hyran ändå är så hög. Vi fick välja lgh i huset först av alla och funderade först på en 4a men att betala närmare 18-19 i månaden för hyra, el, värme och garage är sjukt även om vi har råd.

Över 50% av min månadsinkomst går till hyra. Bor i en stor etta på gång- och cykelavstånd till skola, jobb, stad och mataffärer. Läget hade för mig inte kunnat vara bättre. Skulle få ner hyran till 25% av inkomsten om jag bodde i korridor men det är jag inte villig att göra.

Om jag räknat utgifter på en heltidslön istället (är timanställd) hade ungefär 20% av nettolönen gått till hyra. Så att en stor del nu går till bostad beror inte så en dyr hyra utan en liten inkomst.

Vi har en liten gård med 3 ha mark, uthus och bostadshus på drygt 250 kvadrat. Räknade ihop lite snabbt och landar på ca 9500 kr i månaden. Amortering, ränta, sotning, el, värme (ved) bredband, tv, sophämtning och försäkring. Hushållet får in ca 42 000 kr efter skatt. Känns som vi ändå har det rätt billigt med tanke på storlek på hus och att det är en liten gård.

Jag hyr en liten gård. För mig är hyran inte så farlig, men elen trissar upp boendekostnaden rejält. I år ska jag elda mycket mer i kaminerna och se om jag kan få ner elräkningen. Har även dealat och fixat med Vattenfall för att få ner de fasta kostnaderna som har varit helt orimligt höga enligt mig. Skulle inte elpriserna bli billigare när marknaden privatiserades?

Allt som allt med sophämtning, tömning av septitank, el, försäkring, hyra mm så ligger min boendekostnad på ca 4000:-/månaden. Nu hoppas vi att elen går ner regält så jag hoppas ligga på ca 3500:-/månaden istället för boendet.

Å andra sidan behövde jag köpa mig en större bil för att kunna bo som jag gör, och den kostar ju ett par tusen i månaden innan bränslet kommer till. Så jag vet inte om jag bor så mycket billigare nu än när jag bodde i centrala Göteborg.

Vi bor i en trea på ca 75 kvadrat, en hyresrätt mitt i ett väldigt populärt område. Den är nyrenoverad men ligger i ett hus från tidigt 1800-tal vilket gör att värmen kostar mer än det kanske hade behövt göra, men det är väl det enda jag har att klaga på tror jag. Totalt lägger vi knappt 11 000 kr på hyra, skatt, el, värme, internet och försäkring - 5500 kr per person alltså. Det tycker jag är rimligt, och det representerar ungefär 25% av hushållets totala netto-inkomst.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 388
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 198
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 266

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka