spin off på ekonomitråden - din hyra

Min boendekostnad är ca 25-30% av min inkomst. Bor ensam i hus. Lite dyrare än bostadsrätten jag hade innan. Men nu har jag 80 kvadratmeter mer och tomt. Helt klart värt det!

Alla som vill spara pengar brukar fastna på matkostnaderna. Fullt rimligt. Det är en utgift som man känner av ofta.
Men är inte boendet din största utgift?
Klart att man måste ha tak över huvudet och det är svårt att hitta något billigare.

Eftersom jag behöver minska på utgifterna nu försöker jag hitta ett billigare boende. Tyvärr måste jag gå ner i standard för att minska utgiften för boendet.

Så vad betalar du för ditt boende? Eller hur stor del av dina inkomster går till att ha tak över huvudet?
Lite drygt 1600 kr är vår lånekostnad/månad. Hälften är amortering. Bor i ett litet torp ute i skogen... :D

Försäkring 5-6000 kr/år.

El ca 800 kr/månad. Men det kommer väl att gå upp lite med värmepumpen i vinter, förmodar jag.

Internet, tele och TV ca 700 kr/månad.

Sophämtning 2000 kr/år.

Slamtömning 1000 kr/år.

Ca 2100 kr inkl hemförsäkring, el, bredband och tv för central 2:a på 45 kvm i Linköping. Eftersom jag har CSN så är det 22% av min disponibla inkomst.

Haha, jag vinner! :crazy: Typ 35m2 i Oslo. 11.000kr inklusive allt. Blörk! Ca 45% av lönen (efter skatt). Och den hyran är helt normal för en liten tvåa här. Önskar mig en sambo! :meh: Det blir lite billigare om man inte bor så centralt, men nu kan jag å andra sidan gå eller cykla istället för att åka kollektivt nästan överallt.

Ibland funderar jag på att flytta längre ut från stan, men just nu känns det som att den höga hyran vägs upp av fördelarna.

Hyresrätt centralt i Göteborg, 110 kvadrat, fyra rum och kök. Hyra inkl värme, exkl hushållsel, internet och parkering kostar ungefär 8500 kr/mån. Min halva kostar alltså 4250 eller så.

65 kvm bostadsrätt, kakelugnar, högt i tak på Södermalm Stockholm. Månadsavgift 3500, ränta+ amortering just nu typ 6500. El och sånt tillkommer. När den var hyresrätt hade vi en månadshyra på 9000kr/mån. Vi har betalat en balkong som extragrej för vår egen trivsels skull samt renoverat kök och badrum och byggt som sovrummet, de lånen ligger inbakade i bolånet, motsvarar kanske 1500kr/mån.

Hyresrätt centralt i Göteborg, 110 kvadrat, fyra rum och kök. Hyra inkl värme, exkl hushållsel, internet och parkering kostar ungefär 8500 kr/mån. Min halva kostar alltså 4250 eller så.

Gud vad billigt! Typ hälften av vad vår trea kostar, också i Göteborg.

Betalar idag 3200 exkl el för en etta på 41 kvm ca 1 mil utanför falun. Har ev möjlighet att byta till en tvåa på 64 kvm mitt i stan för 6400 exkl el. Det blir då dubbel så hög hyra, men mycket större, ett till rum och mycket bättre (för mig) läge. Dock finns inte balkong/uteplats på någon av lägenheterna men nått får man väl offra :p får ut ca 16500 efter skatt.

Gud vad billigt! Typ hälften av vad vår trea kostar, också i Göteborg.
70-talshus som inte har lyxrenoverats alls. Vi brukar säga att vi har turen att bo på 70-talsvillkor, då det fortfarande fanns något som hette bostadspolitik i landet.

Bor du i nyare hus?

Oj vad låg hyra :)
Ja, det är väldigt bra med hyresrätt som inte är nybyggd eller överdrivet renoverad! Nackdelen är väl att det bli omöjligt att förbättra ekonomin genom att flytta till en mindre eller mer ocentral lägenhet. Vi skulle ju behöva bo i en etta så ocentralt som möjligt, för att få ner hyran, känns det som.

Nu vill jag inte flytta, men ändå.

Bostadsrätt 3:a 80 kvm i Dalarna
4200/mån
4400 om man räknar in bredband. Elen ingår i hyran.

Får ut 8000 efter skatt just nu. Delar boendet med sambon och vi betalar % efter inkomst så jag betalar 1320 i hyra.
Snart kommer jag få ut 16000 efter skatt och kommer således betala mer av avgiften men vi bor verkligen billigt.

2 rok Bostadsrätt söder om söder (Stockholms kommun)
Hyra + ränta (låg belåningsgrad) + el + internet + hemförsäkring + tv (radiotjänsten och abbonemang) = ca 7000 kr så ca 30% av min inkomst ...
Inte räknat med telefon eller bilen...
Bor själv...

Vi betalar 7090 kr för en trea på 80 kvm två och en halv mil ifrån åre. Centralt läge precis vid vattnet älskar vår lägenhet och skulle lätt betala mer för den.
Hemförsäkring ca 200 kr, internet 300 kr och sen är det väl radiotjänst och sånt krafs.
Vi är två (plus två katter men de är bättre på att spendera pengar på annat än hyra ;)) så jag räknar på en boende kostnad på ca 4000 kr :)

I sverige hade jag ca 7000kr/månad för avgift, bolån och el

Här i Aus är det vanligt att dela boende med andra och det har för mig legat på ca 1000kr/vecka, bor 3-4 personer i huset. Då har du eget möblerat rum men delar övriga utrymmen.

Nu bor jag ihop med sambo och vi flyttar snart till hus där vi kommer betala ca 2300kr/vecka plus el.
Inkl fullutrustat hus och möbler, swimmingpool mm

Bor i en liten stad i Nordvästra Skåne, hus byggt. -69 köpt för 10 års sen. Vi lägger 5,500:- var in på ett konto för att det ska dras lån, V/A, el, TV och larm. Brukar bli några hundra över varje gång. Tror att lånet ligger på 5,300:-.

Hyresradhus på 79 kvadrat med uteplats och parkeringsplats. Drygt 8000 kr inklusive vatten och värme. Mellan 1.5 och 3 mil till jobbet.
Jag delar inte kostnaden med någon men får bostadsbidrag eftersom jag har barnen. Får ut typ 16 efter skatt nu.
Jag skulle vilja köpa ett litet hus för att få ner kostnaden men det gäller ju att hitta rätt ställe.

Alla som vill spara pengar brukar fastna på matkostnaderna. Fullt rimligt. Det är en utgift som man känner av ofta.
Men är inte boendet din största utgift?
Klart att man måste ha tak över huvudet och det är svårt att hitta något billigare.

Eftersom jag behöver minska på utgifterna nu försöker jag hitta ett billigare boende. Tyvärr måste jag gå ner i standard för att minska utgiften för boendet.

Så vad betalar du för ditt boende? Eller hur stor del av dina inkomster går till att ha tak över huvudet?

Vi delar på 5200kr i avgift ink Netflix och bredband.
Så 2600kr var på det och sen betalar sambon lån + amortering ovanpå det då vi inte äger tillsammans ännu.
Vatten, el osv är inräknat i avgiften från början och då sambon har god ekonomi och inte speciellt mycket lån så har jag för mig att det totalt blir 8-9 nånting men då amorterar han mycket.

En bostadsrätt, 3:a i en "bättre" del av Göteborg.

Senast ändrad:
När jag bodde själv gick ungefär 1/3 av min inkomst till boende (brf). Numera är jag sambo så det blir ju ännu mindre nu. Är fullt medveten om att jag bor billigt och är det som möjliggör att jag inte behöver jobba heltid och att jag kan resa så mycket som jag gör.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 388
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 198
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 266

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka