spin off på ekonomitråden - din hyra

Bostadsrätt, trea på 85kvm några tunnelbanestationer från sthlm.
Avgift 4380 kr
El, värme och vatten ca 800kr var tredje månad
Parkering 700 för tre månader

Delar med min sambo så vi bor billigt.

Om jag inte räknar lånet så betalar jag runt 2,5-3k i månaden. Då ingår el och uppvärmning, försäkring, slamtömning, sotning av två hus samt fiber.

Två hus på gården. 4 rum i det ena och ett rum i det andra. Bor bara i det ena men håller frostfritt i det andra.

Alla som vill spara pengar brukar fastna på matkostnaderna. Fullt rimligt. Det är en utgift som man känner av ofta.
Men är inte boendet din största utgift?
Klart att man måste ha tak över huvudet och det är svårt att hitta något billigare.

Eftersom jag behöver minska på utgifterna nu försöker jag hitta ett billigare boende. Tyvärr måste jag gå ner i standard för att minska utgiften för boendet.

Så vad betalar du för ditt boende? Eller hur stor del av dina inkomster går till att ha tak över huvudet?
Ungefär en fjärdedel av min disponibla inkomst. Jag bor i lägenhet.

Men boendekostnaden varierar såklart enormt, beroende på hur man bor.

Jag har nog inte fattat att det är såna enorma prisskillnader i landet :o. Jag har trott att det var främst kötid som var skillnad. Har t ex stått i kö i snart 8 år i Lund (LKF) men får trots det ingen lägenhet i områdena som är aktuella för mig. En 3:a kan jag glömma men jag hoppas få tag på en 2:a och då räknar jag med att betala ca 6500-7000 kr/mån för den inkl värme och vatten. Parkering tillkommer. Det är nog drygt 40 % av min nettoinkomst.

Jag bor i en BR tvåa på 57m2 i centrala Malmö. Betalar knappa 5000kr/månad inkl ränta, el bredband och hemförsäkring. Jag tycker jag bor billigt men nu har jag ju gjort boendekarriär så om jag haft lån på hela köpeskillingen hade det varit dyrare. Det mesta är renoverat för ca 10 år sedan så både kök och badrum är fräscha.

Min boendekostnad är alldeles för hög :arghh:
Men ska man bo ensam i en 2:a i Stockholm med carport får man skylla sig själv...
Den totala kostnaden är cirka 10.000 kr.
Då är det månadsavgift, ränta, lite amortering, el, bilplats.
Skulle egentligen behöva halvera min kostnad, men då får jag flytta jävligt långt från Stockholm eller skaffa sambo vilket ju inte är det lättaste :angel:

Alla som vill spara pengar brukar fastna på matkostnaderna. Fullt rimligt. Det är en utgift som man känner av ofta.
Men är inte boendet din största utgift?
Klart att man måste ha tak över huvudet och det är svårt att hitta något billigare.

Eftersom jag behöver minska på utgifterna nu försöker jag hitta ett billigare boende. Tyvärr måste jag gå ner i standard för att minska utgiften för boendet.

Så vad betalar du för ditt boende? Eller hur stor del av dina inkomster går till att ha tak över huvudet?
Betalar rätt precis 5000 i månaden för boende, inkl. hemförsäkring, internet, el och tv-radioavgift.
Då bor jag i lägenhet i ett hus med endast 3 lägenheter på landsbygden två mil utanför småstad i södra tredjedelen av landet, tillgång till trädgården utanför huset. lägenhetern är 85kvm fräsh men ej nyrenoverad eller "fancy".
Tycker att jag bor billigt, men är inte beredd att betala mer för att få ett snyggare kök tex. Och jag tror eg. inte det är så billigt här, men jämför man med storstad så är det ju det.

Har rätt varierande inkomst men boendekostanden motsvarar ca 16% av min inkomst på årsbasis.

Jag bor på gårdar som drivs som företag så det blir oerhört billigt.
Ett bra sätt att bo billigt är att köpa en villa och dela av till 2 bostäder och sedan hyra ut den ena.

Vi betalar med elen ca 5000 tusen i månaden för vår tvåa med inte jätte bra standard på dessutom en mindre ort. Vi har funderingar på att flytta eller ja så långt är vi vill överens men om vi ska köpa hus eller försöka hitta en större lägenhet där är vi inte riktigt överens.
Min sambo jobbar & jag pluggar.

Betalar 5500:- för en tvåa på 50 kvm, då inkl värme, vatten och el. Tycker det är för mycket egentligen, och tycker att jag bor jättestort (:laugh:) men det finns inte så många alternativ som funkar på alla sätt som krävs. Kollar lägenheter inne i stan ibland och tänker att vad billigt jag skulle kunna bo om jag bodde där, och skulle dessutom slippa tågkostnader. Men jag älskar byn jag bor i, jag älskar läget och jag älskar lägenheten. Har aldrig trivts så bra som jag gör här och vet att jag på riktigt blir självmordsbenägen om jag måste bo i en stad igen.

vi sätter in 15000 i månaden på huskontot och det blir alltid över lite, som hamnar som buffert. Gård, så ränta och amortering inräknat. 5500 av det vi sätter över är hyresintäckt från ett gårdshus.

Knappa 3k per månad utslaget över året, då ingår allt. Amortering+ ränta, försäkring, sotning,Viasat, slamtömning, sophämtning, el + ved, samt bredband o telefon.
Eget hus i skogen 5 mil från huvudstadens centrum.

Eget hus på landet, ca 160+50 m2, kostar ca 5500 ink allt. (Ränta, amortering, el/värme, försäkring, sophämtning, slamsugning.)

Billigt boende, men det är ett nollsummespel. Det man inte lägger i boendekostnad lägger man på persontransporter, i tid och/eller pengar.

5000:- inklusive el och parkering.
Bor i hyreslägenhet på 50 kvm, underbar lägenhet!
Får ut runt 22 k efter skatt

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 388
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 198
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 266

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka