spin off på ekonomitråden - din hyra

coolia

Trådstartare
Alla som vill spara pengar brukar fastna på matkostnaderna. Fullt rimligt. Det är en utgift som man känner av ofta.
Men är inte boendet din största utgift?
Klart att man måste ha tak över huvudet och det är svårt att hitta något billigare.

Eftersom jag behöver minska på utgifterna nu försöker jag hitta ett billigare boende. Tyvärr måste jag gå ner i standard för att minska utgiften för boendet.

Så vad betalar du för ditt boende? Eller hur stor del av dina inkomster går till att ha tak över huvudet?

Alla som vill spara pengar brukar fastna på matkostnaderna. Fullt rimligt. Det är en utgift som man känner av ofta.
Klart att man måste ha tak över huvudet och det är svårt att hitta något billigare.

Eftersom jag behöver minska på utgifterna nu försöker jag hitta ett billigare boende. Tyvärr måste jag gå ner i standard för att minska utgiften för boendet.

Så vad betalar du för ditt boende? Eller hur stor del av dina inkomster går till att ha tak över huvudet?

6800 kr är vår hyra, men då delar jag den med min sambo så jag bor väldigt billigt. Hus på 108 kvm med stor trädgård.

Vi bor i en trea (byggd 2014), ungefär två kilometer från centrala Örebro. Vi lägger ca 8200 kr per månad på boendet och vi har ca 35000 kr in varje månad (en som jobbar, en som har CSN och lite annat), alltså knappt en fjärdedel av vår inkomst går till boendet. Räknar jag på halva kostnaden mot min inkomst så är det drygt 30 %,

I boendekostnaden räknar jag in avgift till föreningen, ränta (amorterar inte pga låg belåningsgrad), försäkring, bredband och tv. Med i lånet finns också en del som gick till bilen, men det motsvarar bara några hundringar i ränta.

Vi bor i hus, har inte räknat ut vad det kostar än eftersom vi inte bott här i ett år ännu. Men jag räknade lite löst på det tidigare och kom fram till att det var billigare än när vi bodde i lägenhet iaf, där betalde vi runt 5k varje månad.

Ungefär 22 % av mina kostnader går till mitt boende. Då ingår el, tv-kanaler, vatten samt lösdrift till mina hästar.

Tidigare hade jag en boendekostnad på 12 %, men då var det på landet i mellersta Norrland och jag trivdes inte alls.

Betalar 6416 för en 2:a på 56 kvm. Med bilplats
Egentligen lite för dyr för mig tycker jag, men älskar den och hade inte så mycket val om jag inte ville bo kvar hos föräldrarna :D

64% av min inkomst går till hyran. Finns inte billigare lägenheter här och jag kan inte påverka min inkomst. Rätt surt, men jag är en jäkel på att handla billig mat ;)

Strax under 15k. Men då är har jag räknat in garage, el + varmvatten och så hyran då. Nyproducerad lgh, byggd 2016 och vi har bott här sen den var färdig. Dyrt ja men vi har råd och vill bo här i området så då är det vad man får betala. Vi bor 5 min från Centralstationen i Göteborg.

Senast ändrad:
Jag bor i hyresrätt. Det är en lägenhet i ett helt nybyggt hus med ett läge som passar mig väldigt bra. Det är i utkanten av centrala Uppsala i ett område som anses mycket attraktivt så det är rent allmänt ett bra läge. Jag bor i en 1a på 34 kvm och hyran är ca 6000 vilket innebär en knapp fjärdedel av min nettoinkomst.

Visst skulle jag vilja ha lite större. Jag flyttade hit i april och fick då gå ner 14 kvm i storlek och upp 1700 i hyra, plus att jag betalar 600 för parkeringen här och den var gratis där jag bodde förr. Men jag behövde bo mer centralt eftersom jag då fortfarande pendlade till Stockholm. Jag älskade min gamla lägenhet (den storleken var perfekt, mer behöver jag inte) men resorna blev för jobbiga och jag blev stressad av att vara så beroende av bilen. Nu har jag dessutom bytt jobb och kan cykla till kontoret på fem minuter så det är jätteskönt.

Eftersom jag vill fortsätta att bo i hyresrätt så hade jag inte så många alternativ. Antingen vänta ytterligare 4-5 år för att få chans på en lägenhet med passande läge och lägre hyra eller tugga i mig att gå ner i storlek och ändå upp i hyra och då kunna flytta ganska omgående. Jag valde det sista. Det kändes väl sådär att som 50-åring flytta in på 34 kvm, men jag har på något vis kommit till ro med att det är så det kan bli eftersom jag vill fortsätta att bo här i stan och bostadsbristen driver upp priserna, skapar jättelånga köer och alla nya lägenheter byggs så de är "yteffektiva". Jag tycker jättemycket om mitt nya bostadsområde och det är superskönt med cykelavstånd. Även om jag då och då åker tillbaka till "mitt" gamla centrum för att kunna handla.

Vi bor i en trea (byggd 2014), ungefär två kilometer från centrala Örebro. Vi lägger ca 8200 kr per månad på boendet och vi har ca 35000 kr in varje månad (en som jobbar, en som har CSN och lite annat), alltså knappt en fjärdedel av vår inkomst går till boendet. Räknar jag på halva kostnaden mot min inkomst så är det drygt 30 %,

I boendekostnaden räknar jag in avgift till föreningen, ränta (amorterar inte pga låg belåningsgrad), försäkring, bredband och tv. Med i lånet finns också en del som gick till bilen, men det motsvarar bara några hundringar i ränta.

Fan, glömde carport och el- och varmvatten. Säg 9000 kr jämnt då. :D

Betalar 5900kr för en tre på 80kvm plus el då. Gratis parkering.

Är sambo, så betalar bara hälften. Det blir ca 15% av min inkomst

Senast ändrad:
Hyresrätt, trea på 85m2 som jag delar med partner och barn. Kostar 6200 (inkl hyrespåslag för säkerhetsdörr), så jag är nöjd. Bor i en förort till Göteborg.

+ el då. Har ingen egen bil men betalar typ en hundring per månad i parkeringspengar för lånebil (kostar facilt nog bara 3:- i timmen på vår parkering ;)).

4000:- ungefär på ränta, amortering och driftskostnader för vår gård. Har lågt lån och billiga driftskostnader. Inte inkluderad renoveringar där.

Får ut strax under 7000 kr/månad och betalar drygt 5200 kr i hyra för en tvåa. Enda sättet att minska boendekostnaden för min del är att flytta till en etta igen vilket absolut inte är aktuellt, flytta till en tvåa i ett sämre område jag inte skulle trivas i och spara någon hundralapp (jag bor redan i stans näst billigaste område), eller skaffa bostadsrätt vilket jag inte känner att jag vill eller skulle klara av när det väl kommer större utgifter. Bostadsrätten känns dock jävligt lockande rent ekonomiskt och för att komma bort från somliga grannar :cautious:

Lån och amortering på huset vi nyss köpt utgör runt 15% av min och sambons disponibla inkomst. El och underhåll, sophämtning mm tillkommer men har dålig koll på vad det landar på mer exakt eftersom vi bara haft huset en månad och inte flyttat in än.

Lägenheten (hyresrätt) vi snart lämnar ligger ungefär lika, 15%, men då inräknat parkering och el.

Den allra största skillnaden vad gäller kostnad för vårt boende i lägenhet kontra hus är hemförsäkringen som nu blir åtta gånger så dyr /år.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 388
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 198
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 266

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka