Spin off - hur fattigt har du levt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var extremt fattig under en period, prioriterade hyra och el och åt havregrynsgröt till frukost, lunch och middag under en månads tid och drack te. Tror det bidrar till att jag har svårt att klara konsistensen på gröt idag. Sålde det jag hade av värde för att överleva men till slut hade jag inget mer att sälja. Tänker inte gå in på omständigheter på varför det var så under en period utan konstaterar bara att jag var väldigt fattig under några månader tills det löste sig.
 
Och vad menar du med detta? Jag svarade bara för hur det är idag?
Men det är ju fortfarande inte så för alla idag även om det är så för dig?

Extra för att jag jobbat/jobbar mycket = bidragit till mycket i skatt & pendlingsbidrag :) Tycker att så mycket som jag betalar i skatt så kan jag gott få tillbaka lite nu :)
Oj, det är verkligen ett helt främmande tankesätt för mig. Uppenbarligen behöver du ju inte så mycket i lån/bidrag om du nu klarar av att jobba och cashar ut så bra, att då belasta systemet mer än nödvändigt känns ju rätt märkligt :confused:
 
Extra för att jag jobbat/jobbar mycket = bidragit till mycket i skatt & pendlingsbidrag :) Tycker att så mycket som jag betalar i skatt så kan jag gott få tillbaka lite nu :)

Hur mycket får man tjäna per år nu innan CSN sätter stopp och kräver tillbaks pengar?
 
Definiera heltidslön. Det kan ju variera otroligt mycket.
Medianlönen är 28 000-30 000.
Endast 10 % lever på en lön på 22 000 i månaden och med en sån lön klarar de flesta av att spara. Jag skulle själv kunna spara 10 000 kr i månaden med den lönen och då har jag bil också...
 
Jag fick ut 8500 kr/mån från CSN när jag pluggade heltid och hade ett barn för 9 år sedan.
Det är verkligen inga större summor när barn är inräknat alltså. Jag klarade mig fint på CSN men vill inte tänka på att dra runt sig själv plus barn på det.
 
Hur mycket får man tjäna per år nu innan CSN sätter stopp och kräver tillbaks pengar?

Jag tycker att det är lite väl privat nu men jag har jobbat såpass mycket att jag kan säga att jag har över 150tkr per termin som jag får lov att tjäna.
 
1. Hur kan du få 15tk från CSN? Vad jag vet ligger fullt lån och bidrag på 10tk. 2. Hur kan du få behålla CSN med de inkomsterna?
Man får ca 15k om man är över 25, har tjänat minst 200 (nånstans där, ganska lågt) innan och har minst ett barn. Dock är inkomsttaket ca 61000/halvår dvs 20k in per månad = ca 72000kr att betala tillbaka. Man betalar tillbaka 61 % av överskottet. Och csn upptäcker det alltid, de kontrollerar i efterhand.
 
För mig rör det sig om 10 miljoner. För det hade jag vunnit på Triss om inte skattemasen tagit de extra 30kr i månaden för mig. Suck.

Du får väl spara några kronor extra i månaden ?

Det handlar inte bara om att det är en liten höjning. Vänstern kommer ju småhöja skatterna lite lite i taget naturligtvis. För att dom ska kunna motivera att det handlar ju bara om 30 kr i månaden. Men snart handlar det inte bara om 30 kr i månaden och för varje höjning sänder det ut signaler att vi ska inte spara. När det är precis det många behöver göra...
 
Jag tycker att det är lite väl privat nu men jag har jobbat såpass mycket att jag kan säga att jag har över 150tkr per termin som jag får lov att tjäna.
Det kan man inte ha. Jag pluggar med och har tjänat mycket innan = högre lån osv nu. Väljer jag att plocka ut det får jag tjäna 61000 per halvår. Det är 10000/månad. Upp till ca 90000 är också ändå okej för då sjunker studiemedlet endast lite, allt över 90k däremot så minskar det rejält. Jag föreslår att du sparar undan för om 2 år kommer csn vilja ha tillbaka 61 % av det du tjänat över taket.
 
Medianlönen är 28 000-30 000.
Endast 10 % lever på en lön på 22 000 i månaden och med en sån lön klarar de flesta av att spara. Jag skulle själv kunna spara 10 000 kr i månaden med den lönen och då har jag bil också...
Och en extremt priviligerad start som möjliggjort ditt nuvarande liv - så ditt resonemang att spara är verkligen världsfrånvänt.

Jag har verkligen svårt att se hur en ensamstående mamma med en lön från vården ska ha möjlighet att spara 10 000 i månaden :crazy:
 
Det handlar inte bara om att det är en liten höjning. Vänstern kommer ju småhöja skatterna lite lite i taget naturligtvis. För att dom ska kunna motivera att det handlar ju bara om 30 kr i månaden. Men snart handlar det inte bara om 30 kr i månaden och för varje höjning sänder det ut signaler att vi ska inte spara. När det är precis det många behöver göra...

Och snart tar kommunisttrollet våra barn att slava i gruvorna också...
 
Och en extremt priviligerad start som möjliggjort ditt nuvarande liv - så ditt resonemang att spara är verkligen världsfrånvänt.

Jag har verkligen svårt att se hur en ensamstående mamma med en lön från vården ska ha möjlighet att spara 10 000 i månaden :crazy:

Jag säger inte det.
Men hon skulle säkerligen kunna spara 1000 kr i månaden utan problem.
 
Problemet är att han ljuger. Det slår inte bara mot dom allra rikaste utan precis som Annie lööf säger slår det mot småsparare.
För den genomsnittlige småspararen handlar det om en halv miljon.
https://www.di.se/nyheter/utrakning-sa-mycket-slar-isk-skatten-mot-dig/
Hur kan någon ljuga om att det bara slår mot de rikaste utan att ens säga det?

Hur i hela fridens namn får du till att en genomsnittlig småsparare har en halv miljon sparade? Räknar du bort de som inte har råd att spara alls? Eller menar du att det är skatten som är på en halv miljon?
 
Man får ca 15k om man är över 25, har tjänat minst 200 (nånstans där, ganska lågt) innan och har minst ett barn. Dock är inkomsttaket ca 61000/halvår dvs 20k in per månad = ca 72000kr att betala tillbaka. Man betalar tillbaka 61 % av överskottet. Och csn upptäcker det alltid, de kontrollerar i efterhand.

Jag har inga barn och har hittills hållit mig under mitt fribeloppet som är högt, och vadå inte kan ha? Under 91 började jag på redan på komvux för ett par år sedan. . Ja jag ligger närmre 400 är 200 på vanlig tjänst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp