Spin off - hur fattigt har du levt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nästan ett halvår levde jag, sambo och(dyr i drift) hund på något mindre än existensminimum för en person. Herregud vad jag lärde mig laga billig mat. Det hände att jag hade fest så jag kunde panta burkarna och jag frös in vinslattar till sås... Jag grät nästan när jag fick min första CSNutbetalning och kunde köpa tonfisk och köttfärs.
Det går inte att beskriva stressen det är att leva så.

Efter det har jag haft ett par rätt långa perioder med dålig inkomst. Tog studenten i en lågkonjektur :(. Så jag hankade mig runt på olika former av "skitanställningar" rätt länge.

Började plugga på universitet när jag var så gammal att jag inte kunde få bostadsbidrag och med bostadsbrist så fick man ta den lägenhet man kunde få även om den var dyrare än man velat. Kunde som tur var jobba extra eftersom jag annars hade hamnat under existensminimum även utan utgifter för studielitteratur och hund...

Men det var så värt det.

Och jag tror att det är en tillgång i mitt jobb att ha levt så själv.

Hjälp! 😢 Mitt hjärta blödde precis en skvätt, vansinnigt bra kämpat! ❤️
 
jag är sjukpensionär, får ca 4800 i månaden efter skatt. Men är lyckligt lottad ändå eftersom min mamma var smart och tecknade en extra försäkring när jag var liten som gav lite pengar när jag fick min diagnos. Därför bor jag otroligt billigt utan lån, men det kan kännas jävligt kämpigt att veta att det liksom inte blir bättre än såhär, ingen läkare räknar med att jag någonsin ska kunna jobba och jag har inte fyllt 35
 
Alla människor har inte ett skyddsnät att falla tillbaka mot. Jag har haft min mamma som aldrig skulle lämna någon av oss i sticket. Jag har många gånger fått vända och vrida på pengarna och de fast min sambo jobbar och jag har jobbat. Lever inget lyx liv och har en hyfsat fungerande bil en lägenhet som är alldeles för dyr då den håller på att rasa samman typ för att hyresbolaget inte vill göra något pga att de ska säljas. Om de sälja och renoveras kommer jag inte kunna bo kvar här för de blir för dyrt. Pluggar egentligen men har studie uppbehåll och hankar mig fram på vikariejobb denna termin. Så nej alla har de inte bra. Och de skulle väl min storasyster kunna intyga som läste vid universitetet i en storstad samtidigt som hon tog hand om två mindre barn. Inte fasiken gnällde hon någonsin på något och hon ska ha en en rejäl jäkla guldstjärna för att hon stod ut de de där åren ensam innan hon träffade sin man. Hon är min idol <3
 
Hjälp! 😢 Mitt hjärta blödde precis en skvätt, vansinnigt bra kämpat! ❤️
Äsch. Det var ju som student frivilligtoch jag kunde som sagt jobba extra.
Men det STORA FÖRDELEN Jag hade var att jag var ung, FRISK, utan barn, utan skulder och med ett tryggt socialt kapital.

Vi har MÄNGDER med personer som lever i ekonomisk misär. Som i tiotals år försöker överleva på ekonomiskt bistånd (socbidrag) som endast var tänkt att folk skulle överleva kortvarigt på. Rätt ofta är det dessutom så att de är de som har sämst förutsättningar att hantera det på. De kan vara sjuka, ha olika funktionshinder, de kan sällan byta till billigare bostad osv
 
Väldigt många har ju ändå levt på studiemedel, vilket redan det är en rätt liten ekonomi. Med tanke på det, tycker jag att det är lite konstigt att man så ofta möter personer som inte verkar veta något alls om att ha ont om pengar.

Jag var ensamstående med barn under min tid på studiemedel. Det var inte särskilt fett. Men jag kände mig mycket mindre fattig då än vad jag nu tycker att jag var.
 
Väldigt många har ju ändå levt på studiemedel, vilket redan det är en rätt liten ekonomi. Med tanke på det, tycker jag att det är lite konstigt att man så ofta möter personer som inte verkar veta något alls om att ha ont om pengar.

Jag var ensamstående med barn under min tid på studiemedel. Det var inte särskilt fett. Men jag kände mig mycket mindre fattig då än vad jag nu tycker att jag var.

Fast CSN på 15 papp är inte dåligt och jobbar jag mellan 5-15 pass får jag dessutom ut ca 10-20 tusen i lön UPPEPÅ CSN’t. = ca 30 tusen UT varje månad.
Så det är inte fattigt att vara student i dagens läge om man har jobbat på innan och jobbar lite under tiden :)

Och ihop med min sambos lön (höginkomsttagare) så lever vi ju nästan ännu bättre än när jag jobbade heltid eftersom att jag jobbar mindre nu oc bara tappar marginellt i inkomst, jag går förvisso på högskola 100% + jobbar då men älskar mitt program så mycket att det inte bekommer mig mer än att det skulle kunna vara ett intresse :)
 
Senast ändrad:
Väldigt många har ju ändå levt på studiemedel, vilket redan det är en rätt liten ekonomi. Med tanke på det, tycker jag att det är lite konstigt att man så ofta möter personer som inte verkar veta något alls om att ha ont om pengar.

Jag var ensamstående med barn under min tid på studiemedel. Det var inte särskilt fett. Men jag kände mig mycket mindre fattig då än vad jag nu tycker att jag var.

Det är märkligt. Jag upplevde dessutom att studiemedel var rena drömekonomin efter att ha varit helt utan inkomster en hyfsat lång period.

Som @escodobe skrev, då var jag ändå en frisk 18-årig vit ung vuxen med höga betyg från gymnasiet utan vare sig fysiska eller psykiska hinder, men med noll socialt nätverk och noll tillgångar. Det är lätt att föreställa sig svårare förutsättningar.
 
Jag har levt på studiemedel och/eller extrajobb på sidan av studierna i <7 år. Det har verkligen INTE gått någon nöd på mig och jag har inte haft det dåligt på något sätt alls.

En lyx jag har som verkligen inte är alla förunnat är att jag vet att jag kan få ekonomisk stöttning från förälder om något skulle skita sig. Jag har alltid klarat och försörjt mig själv men det är privilegierat att veta att jag inte hamnar på bar backe om något går snett.
 
Fast CSN på 15 papp är inte dåligt och jobbar jag mellan 5-15 pass får jag dessutom ut ca 10-20 tusen i lön UPPEPÅ CSN’t. = ca 30 tusen UT varje månad.
Så det är inte fattigt att vara student i dagens läge om man har jobbat på innan och jobbar lite under tiden :)

1. Hur kan du få 15tk från CSN? Vad jag vet ligger fullt lån och bidrag på 10tk. 2. Hur kan du få behålla CSN med de inkomsterna?
 
1. Hur kan du få 15tk från CSN? Vad jag vet ligger fullt lån och bidrag på 10tk. 2. Hur kan du få behålla CSN med de inkomsterna?
Det undrar jag med?! Dessutom så har väl de allra flesta av oss som levt på CSN såpass många år sedan studierna att bidrag plus lån inte låg på 10 tusen (om en inte hade barn och fick tilläggsbidrag, det vågar jag inte uttala mig om)
 
Fast CSN på 15 papp är inte dåligt och jobbar jag mellan 5-15 pass får jag dessutom ut ca 10-20 tusen i lön UPPEPÅ CSN’t. = ca 30 tusen UT varje månad.
Så det är inte fattigt att vara student i dagens läge om man har jobbat på innan och jobbar lite under tiden :)
Jag vågar mig på att gissa att
1. CSN var mindre fett när Petruska pluggade
2. Hon hade barn. Har du någon aning hur mycket barn kostar?
3. Du är ung nu, mitt i högkonjektur. Har du någon aning hur arbetslösheten såg ut på tex nittotalet? Att skaffa ett extrajobb är inte alltid så enkelt som Det är nu.
4. Barn. När ska man jobba extra? Barnomsorg och skolor är öppna när man själv pluggar. Det är inte alla som är två.
 
Det undrar jag med?! Dessutom så har väl de allra flesta av oss som levt på CSN såpass många år sedan studierna att bidrag plus lån inte låg på 10 tusen (om en inte hade barn och fick tilläggsbidrag, det vågar jag inte uttala mig om)

På min tid fanns inga extra bidrag för barn.
 
Det undrar jag med?! Dessutom så har väl de allra flesta av oss som levt på CSN såpass många år sedan studierna att bidrag plus lån inte låg på 10 tusen (om en inte hade barn och fick tilläggsbidrag, det vågar jag inte uttala mig om)

Extra för att jag jobbat/jobbar mycket = bidragit till mycket i skatt & pendlingsbidrag :) Tycker att så mycket som jag betalar i skatt så kan jag gott få tillbaka lite nu :)
 
Jag vågar mig på att gissa att
1. CSN var mindre fett när Petruska pluggade
2. Hon hade barn. Har du någon aning hur mycket barn kostar?
3. Du är ung nu, mitt i högkonjektur. Har du någon aning hur arbetslösheten såg ut på tex nittotalet? Att skaffa ett extrajobb är inte alltid så enkelt som Det är nu.
4. Barn. När ska man jobba extra? Barnomsorg och skolor är öppna när man själv pluggar. Det är inte alla som är två.

Och vad menar du med detta? Jag svarade bara för hur det är idag?
 
Extra för att jag jobbat/jobbar mycket = bidragit till mycket i skatt & pendlingsbidrag :) Tycker att så mycket som jag betalar i skatt så kan jag gott få tillbaka lite nu :)
Fast alla får ju inte tilläggslånet så det blir 14 000. Men CSNs gräns för inkomster då?
 
Problemet är att han ljuger. Det slår inte bara mot dom allra rikaste utan precis som Annie lööf säger slår det mot småsparare.
För den genomsnittlige småspararen handlar det om en halv miljon.
https://www.di.se/nyheter/utrakning-sa-mycket-slar-isk-skatten-mot-dig/

För mig rör det sig om 10 miljoner. För det hade jag vunnit på Triss om inte skattemasen tagit de extra 30kr i månaden för mig. Suck.

Du får väl spara några kronor extra i månaden ?
 
Hur fattigt har du haft det när var som värst?
Tja, det var nog när jag levde på vatten och bröd i princip, för det var för dyrt att köpa mat och ekonomin gick precis runt. Hade jag ej jobbat övertid och fått lite OB hade den gått minus och jag hade varit tvungen att göra något. Drog in på allt som gick att dra in, unnade mig aldrig något, hade inte råd att hälsa på kompisar eller ut och resa. Mitt mående var i bott, det var ingen kul period, minns jag fick låna pengar av mamma/pappa när det krisade sig extremt mycket och jag kände mig som en misslyckad människa som inte kunde reda ut sin egen ekonomi. Håller fortfarande på att betala tillbaka pappa de pengar som jag lånat, nu är ekonomin mycket stabilare.

Största förändringen kom när jag var tvungen att ta bort min häst, jag bytte bil (förvisso dyrare inköp, men billigare i drift) och lite smått och gott. Jag fattar knappt ens fortfarande hur jag klarade av att leva så, men på nått sätt gjorde jag det. Sålde av lite saker som jag ej hade användning av, men det var inte mycket.
 
Det undrar jag med?! Dessutom så har väl de allra flesta av oss som levt på CSN såpass många år sedan studierna att bidrag plus lån inte låg på 10 tusen (om en inte hade barn och fick tilläggsbidrag, det vågar jag inte uttala mig om)

Jag fick ut 8500 kr/mån från CSN när jag pluggade heltid och hade ett barn för 9 år sedan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp