Spin off - hur fattigt har du levt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det har du helt rätt i. Man skulle kunna använda skattepengar.
Och det tror du att det är vettigt att lägga skattepengar på ? Är det inte bättre att se till att folk har bra utbildning så att dom kan komma in i jobb och betala av sin bostadsrätt ? Sen låter vi bostadsmarknaden sköta sig själv.

Om det nu är skatten på ISK du syftar på igen, så är det ju inte en skatt på sparande. Det är ju en skatt på kapitalinkomst. Schablonberäknad, men den avser att beskatta din avkastning, inte ditt sparande. Gillar du inte det så finns det alternativ som beskattar din faktiska avkastning.

Jag gillar det. Men vi behöver inte mer skatt på ISK som är V´s förslag.
 
Det är någonting helt annat. Jag pratar om myten att man inte får flytta längre bort från den andra föräldern än ett visst antal mil utan dennes godkännande.

Tror det där med att flytta och flytta med barn hänger ihop för de flesta (kvinnor ffa), därav att folk menar på att man inte får flytta hur man vill om man har barn med någon.

Felaktigt, javisst för som vuxen får man givetvis flytta utan något ex godkännande, men jag tror ändå att folk klumpar ihop det.
 
Och det tror du att det är vettigt att lägga skattepengar på ? Är det inte bättre att se till att folk har bra utbildning så att dom kan komma in i jobb och betala av sin bostadsrätt ? Sen låter vi bostadsmarknaden sköta sig själv.



Jag gillar det. Men vi behöver inte mer skatt på ISK som är V´s förslag.

Jag tycker inte att det är orimligt att lägga skattepengar på bostäder. Marknaden klarar uppenbarligen inte av att producera billigare bostäder. Det är orimligt att alla ska bo i bostadsrätt. Det är orimligt att tro att utbildning gör att alla har råd med dyrare bostäder eftersom 1) även högutbildade kan bli sjuka och 2) vem ska göra de mindre kvalificerade och därmed sämre betalda jobben (som vi i Sverige redan har väldigt få av).
Man kan ju iofs höja tex sjukpenningen så har även långtidssjukskrivna råd med dyra bostäder.

Och jag tycker absolut att vi behöver mer skatt på ISK. Det är löjligt låg skatt idag.
 
Jag tycker inte att det är orimligt att lägga skattepengar på bostäder. Marknaden klarar uppenbarligen inte av att producera billigare bostäder. Det är orimligt att alla ska bo i bostadsrätt. Det är orimligt att tro att utbildning gör att alla har råd med dyrare bostäder eftersom 1) även högutbildade kan bli sjuka och 2) vem ska göra de mindre kvalificerade och därmed sämre betalda jobben (som vi i Sverige redan har väldigt få av).
Man kan ju iofs höja tex sjukpenningen så har även långtidssjukskrivna råd med dyra bostäder.

Och jag tycker absolut att vi behöver mer skatt på ISK. Det är löjligt låg skatt idag.

Enkel lösning på problemet.
SÄNK vinstskatten. Då får vi en rörlighet på bostadsmarknaden och det byggs fler nya bostäder. Varför, kanske du kan räkna ut själv ?

Då tycker vi olika.
 
Då får du väl pendla ?

Haha, ja det brukar ju oftast vara gratis!

Alltså, jag tror verkligen att det finns väldigt många människor som oerhört gärna skulle vilja bo med jättebillig hyra och jättenära sina jobb för att slippa att lägga både tid och pengar på pendling. Det är ju dock ett faktum att många av dessa människor inte bor på det viset. Varför tror du att det är så?

Jag undrar också varför det verkar vara så svårt att erkänna dig själv som privilegierad? Jag själv har inga problem med att inse att jag själv är privilegierad relativt många andra.
Jag bor t.ex precis där jag själv har valt att bo.
Jag har också förmånen att ha ett jobb som jag inte bara stormtrivs med utan också fungerar ihop med distansarbete, och dessutom har arbetsgivaren ett sådant stort förtroende för mig att det inte var några hinder att låta mig jobba hemifrån 3 dagar i veckan så att jag kunde flytta till ett ställa 4 timmars resväg från kontoret (dvs till det ställe där jag ville bo).
Jag har också en väldigt bra lön som bland annat tillåter de sköna tusenlappar som det innebär att ta mig till kontoret 2 dagar i veckan.
Jag och mina nära & kära har hittills varit väldigt förskonade från sjukdomar och liknande, och jag har ett tryggt och stabilt förhållande och bra relationer med familj och vänner.

Men jag har samtidigt inga som helt problem med att inse att detta inte är allas vardag och verklighet.
 
Enkel lösning på problemet.
SÄNK vinstskatten. Då får vi en rörlighet på bostadsmarknaden och det byggs fler nya bostäder. Varför, kanske du kan räkna ut själv ?

Då tycker vi olika.
Jag är, precis som du, privilegierad. Sänkta skatter hade gynnat min plånbok. Men jag vill inte ha sänkta skatter. Jag vill ha ett drägligt liv för alla, och jag bidrar gärna till det genom att betala skatt.

För ett år sen sålde jag min bostadsrätt med en vinst som var långt mycket större än jag väntat mig. Faktum är att jag under de år jag bodde där tjänat 6000 kr per månad. Efter vinstskatt. Avgift, ränta och amortering borträknad.
Det är klart att det sved lite att betala in skatten, men det gör alla stora betalningar. Faktum är att det bara var 22% av vinsten som blev skatt. Resten fick jag behålla. Inte så himla illa ändå, när man tänker efter. Tycker jag att vinstskatten behöver sänkas? Nej. Tror jag att en sänkt vinstskatt kommer ge fler billiga hyresrätter? Definitivt inte. Möjligen fler dyra bostadsrätter.
 
Tror det där med att flytta och flytta med barn hänger ihop för de flesta (kvinnor ffa), därav att folk menar på att man inte får flytta hur man vill om man har barn med någon.

Felaktigt, javisst för som vuxen får man givetvis flytta utan något ex godkännande, men jag tror ändå att folk klumpar ihop det.

Så kan det givetvis vara. Under mina år i familjerätten stötte jag med jämna mellanrum på föräldrar som ville flytta och som sa att de inte kunde eftersom deras barns andra förälder inte tillät det. Och det handlade inte om att man inte ville att ens barns skulle flytta för långt bort ifrån en utan om makt och kontroll. Därför vill jag sprida att detta är en myt.

Situationen du varit i handlar om när flera lagstiftningar krockar. Folkbokföringslagen som säger att man ska vara folkbokförd där man bor och föräldrabalken som säger att alla vårdnadshavare ska godkänna ett barns flyttning. Jag råkar ha jobbat på folkbokföringen och gjort såna utredningar en gång i tiden och förstår att det är tärande innan utredningen är klart och det är fastställt var barnet ska vara skrivet.
 
Läser tråden helt förbluffad. Jag trodde jag var sjuuukt priviligerad och bortskämd under min uppväxt men jag blir nästan avundsjuk på @Hero som enligt egen utsago fått glida på en sådan räkmacka ut i vuxenlivet. Min pappa var psykiater och träffade många av samhällets utsatta och jag fick via honom lära mig om livets orättvisor och vilka jobbiga moment 22-situationer många hamnar i, även om jag aldrig behövde fundera på sådana problem själv.

Numera är jag högavlönad och bor mitt inne i smeten (nästan iaf) i Stockholm med en låg hyra (i en hyresrätt till och med!) och även om jag tycker att jag jobbat på rätt bra för att komma dit jag är, så kan jag ju se majonnässpåren efter mig när jag tittar tillbaka. För att svara på ursprungsfrågan så är det närmaste fattigdom jag har kommit att leva på CSN med både bil och häst.... inte så tufft. Visst fick jag vända på kronorna en del månader men hjälpen var aldrig längre bort än ett telefonsamtal till mamma och pappa.

Jag har verkligen full förståelse för att pengar helt enkelt inte alltid finns. Det finns så många exempel i tråden, men jag har vänner som jag har bjudit på middag för att de inte ätit något annat än ris i två veckor. Egen företagare, sjukskriven, tomma sparkonton och har inte råd att flytta - vad gör man då? Eller nyseparerade småbarnsföräldervänner som precis som redan nämnts i tråden, behövt ta första bästa lägenhet, och den hyran råkade vara på 12 000. Och sen hittar de inget nytt på över ett år.

SHIT HAPPENS. LIFE HAPPENS. Det finns MASSOR av olika anledningar till att man inte kan leva på en heltidslön i dagens Sverige. Några har förhållandevis enkla lösningar, andra har det verkligen inte.

Edit: Och därför är jag för höjda skatter. En tusenlapp mindre i månaden för mig är ju surt, visst, men det innebär att jag måste laga fler matlådor. WOE IS ME.
 
Som student med häst och bil var det precis jag fick det att gå ihop (jobbade extra för att klara det) men det fungerade trots allt tills den dagen hästen gick och skadade sig och jag behövde betala 2500kr i självrisk + transporthyra och mediciner. Hade ingen buffert så det blev till att leva på havregrynsgröt i 3 månader.

Och när jag skriver leva så menar jag havregrynsgröt utan vare sig mjölk, socker eller sylt till frukost och lunch :yuck: Middagen hoppades över då jag inte klarade av havregrynsgröt 3 ggr om dagen.

Tror aldrig jag har haft en så låg matkostnad förut.
 
Som student med häst och bil var det precis jag fick det att gå ihop (jobbade extra för att klara det) men det fungerade trots allt tills den dagen hästen gick och skadade sig och jag behövde betala 2500kr i självrisk + transporthyra och mediciner. Hade ingen buffert så det blev till att leva på havregrynsgröt i 3 månader.

Och när jag skriver leva så menar jag havregrynsgröt utan vare sig mjölk, socker eller sylt till frukost och lunch :yuck: Middagen hoppades över då jag inte klarade av havregrynsgröt 3 ggr om dagen.

Tror aldrig jag har haft en så låg matkostnad förut.
Imponerande! Om du klarar det med både bil och häst som studerande. Så borde de flesta klara sig på en heltidslön.
 
Imponerande! Om du klarar det med både bil och häst som studerande. Så borde de flesta klara sig på en heltidslön.

Men när ska du fatta att alla har inte samma förutsättningar?! Det kvittar vilken anledningen är, vi är inte lika.

Att du som privilegierad verkar se ner på de som har det sämre sticker riktigt illa i ögonen. Säger du åt någon som är deprimerad att denne "ska rycka upp sig" också?!
 
Ja, om du svarar på min så?
Jag har varit student men kunde bo hemma och samtidigt jobba så jag arbetade upp en buffert. Så nej jag har inte behövt vända på kronor... Men jag har heller aldrig haft några höga utgifter.
Jag antar du bodde gratis eller för en struntsumma? Alla har inte den möjligheten.
 
Om inte kalkylen går ihop måste du ju det. Annars får du ta in hos släkt eller vänner.
Det är ingen rättighet att bo vart du vill. Jag vill ha en strandtomt och bygga ett nytt hus. Men det finns inga lediga tomter. I så fall får jag köpa ett hus och sen riva det. Men det har jag inte råd med just nu... Då får man spara eller vänta på ledig tomt.
Som sagt alla kan inte bo vart dom vill....
Ska man annonsera efter släkt man inte känner till och ta med sig en kniv och hota en lämplig person att bli ens vän? Eller tvinga sig på en befintlig vän/skäktning som säger nej?


Det är förmodligen den enda möjligheten. Har man barn så är chansen ännu mindre att få bosätta sig hos någon.
 
Då får du väl pendla ?
Pendla kostar pengar, förutom att avståndet kan vara omöjligt, kostar det mer än man tjänar i sänkt hyra är det bara kontraproduktivt. Hur pendlar man 4 h om dagen samtidigt som man klarar av 3 barn som ensamstående förälder? Och på tal om barn, det kan bli strul att flytta att komma till en ny kommun och omedelbart få 12-13 timmars barnomsorg är få förunnat. Att inte ha barnomsorg innebär att man inte kan jobba.
 
Jag flyttade hemifrån när jag var 14 år, flyttade ihop med min syster som var 19 år, fanns inte en suck i helvetet att jag kunde bo kvar hos min mor. Ibland gjorde vi bröd av mjöl, vatten och salt som vi stekte i stekpannan.
 
Vilket för många är omöjligt, som du själv räknade ut så tar det 45 år om man bara kan spara 100 kr i månaden. Och då har inflationen ätit upp merparten.
De flesta med heltidsjobb kan spara betydligt mer än 100 kr. De som inte kan tillhör en minoritet.
 
Det är någonting helt annat. Jag pratar om myten att man inte får flytta längre bort från den andra föräldern än ett visst antal mil utan dennes godkännande.
Men det är förmodligen allt kring flytten och inte bara att få bo som folk syftar på så så mycket myt är det inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp