Spin off - hur fattigt har du levt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, jag betalade för mig när jag bodde hemma och hjälpte till med städning, mat och handling.

Förstår att jag fick en språngbräda som Inte andra får. Men det är följt möjligt att göra en ekonomisk resa utan den hjälp jag fick.

För övrigt vet jag att man kan spara ihop en mille/mycket pengar snabbt om man är driftig, arbetsam och beredd på att slita. Jag har dragit ihop sjukt mkt på kort tid, för jag har jobbat röven av mig. Det betyder inte att jag säger att alla kan det blabla. För jag vet vad det kostat, och det är inte värt det för alla.
 
För övrigt vet jag att man kan spara ihop en mille/mycket pengar snabbt om man är driftig, arbetsam och beredd på att slita. Jag har dragit ihop sjukt mkt på kort tid, för jag har jobbat röven av mig. Det betyder inte att jag säger att alla kan det blabla. För jag vet vad det kostat, och det är inte värt det för alla.

Jag kan inte påstå att jag har jobbat häcken av mig. Det handlar lite om hur du hanterar dina tillgångar också.... Att bli rik på att knega i Sverige är svårt med dom höga skatterna. Det är därför jag stör mig på att man ska höja skatterna på sina besparingar också !
 
Jag kan inte påstå att jag har jobbat häcken av mig. Det handlar lite om hur du hanterar dina tillgångar också.... Att bli rik på att knega i Sverige är svårt med dom höga skatterna. Det är därför jag stör mig på att man ska höja skatterna på sina besparingar också !

Inte för att du har och göra med det men jag har inte direkt "knegat" ihop mina pengar. Jag har såklart jobbat ihop en grundplåt och sen investerat på olika sätt. Vilket också kräver jobb, på annat sätt.
 
Inte för att du har och göra med det men jag har inte direkt "knegat" ihop mina pengar. Jag har såklart jobbat ihop en grundplåt och sen investerat på olika sätt. Vilket också kräver jobb, på annat sätt.
Absolut. För mig hade det också tagit mkt längre tid att få ihop 1 miljon om jag inte investerat. Men jag har inte sett det som ett jobb. Det kräver inte så mkt tid eller kraft.
 
Jag startade vuxenlivet med noll kronor på fickan och hade det tufft innan jag blev antagen på universitetet och kunde få studiemedel. Utgifterna var extremt låga - blodpudding, gröt och nudlar veckan lång - bodde i andrahandslägenhet billigt utan bekvämligheter ( ingen frys, ingen tvättmaskin, ingen diskmaskin). Köpte inga kläder på flera år, utom något enstaka på second hand när det var kris. Inga nöjen utom medlemskap i fotbollsföreningen. Fanns inga enkla jobb att få i krisen. Har man inga inkomster spelar det ingen roll hur sparsam man är. Tokångest varje månad när hyresbetalningen närmade sig och inga pengar fanns.

Jag fick tillfälligt ekonomiskt stöd från socialkontoret som gjorde att jag precis kunde överleva, utan att behöva tigga. Deltog i olika arbetsmarknadsprogram som var mer terapi än med riktning.

Jag är tacksam att vi har ett hyfsat skyddsnät.

Nu när jag själv har goda inkomster bidrar jag mer än gärna till att vi har ett fungerande system för alla.
 
Jag var långtidssjukskriven som ung och fick då strax under 10 000 att leva på. Min lägenhet åt upp hälften av det i hyra.
Sen hade jag ett gäng mediciner och behandlingar som inte täcktes av högkostnadskyddet.
Jag har dock turen att ha en pappa som gör allt han kan och desutom har tjänat väldigt väl.
Jag fick min bostadsrätt av honom, utan lån. Han ville att jag som var sjuk skulle ha kvar min häst, som hjälpte mig fysiskt och psykiskt. Så han betalade för den. Han hjälpte mig också med de behandlingar jag inte hade råd med.

När FK slarvade bort mina papper och jag stod utan inkomst alls i 10 månader lånade han ut pengar. När jag blev utförsäkrad och inte fick pengar av socialen för att jag någon månad innan betalat hö åt hästen med pappas pengar som mellanlandat på mitt betalade han för mig.

Så förspänt är det få som har. Jag har haft så himla tur att jag fått den hjälpen. Även om jag behövt snåla med vardagssaker så visste jag att om det sket sig skulle pappa rycka in. Precis som jag hade enorma lyxen att ha både häst och bostadsrätt som ung och långtidssjuk. Och framför allt veta att jag hade råd med mediciner och vård.

Jag träffade när jag var sjuk en del andra sjuka. Vissa hade barn som behövde mediciner och vård, de själva lika så. Och att bli utförsäkrad eller att FK tappade bort papper(hände flertalet) så att de blev utan ersättning var ju katastrof om man dessutom inte hade man, famil etc som kunde betala.

Jag har haft en hel del lyx trots sjukdom. Men så ser det inte ut för så många andra. Jag tycker det vore hemskt om skatterna sjönk och fler folk som inte har det lika bra inte får råd med mat/vårt/tandvård/etc.
 
@Hero snälla läs på lite om fattigdomen i Sverige. De som är fattiga eller är på gränsen till fattigdom, hör mestadels till grupperna Unga vuxna, Ensamstående förälder, Pensionärer och Personer födda utomlands.

De i gruppen Unga vuxna som du tycker borde ha sparat ihop ett ISK-konto kan vi gissa inte haft en så privilegiad start på livet som du. De kanske är barn till en ensamstående förälder som redan där hade det lika svårt, kunde inte bo kvar hemma efter 18 som du gjorde eftersom det kanske fanns fler syskon och boendet är en minimal lägenhet. Föräldern har inte kunnat lägga undan sparpengar till barnet som hen skulle få på sin 18-årsdag till körkort eller lägenhet. Varit tvungen att börja jobba direkt för att få ihop pengar till hyra, mat, körkort. Kanske jobbat timmar, ströjobb eller svart pga svårt att få jobb utan någon arbetserfarenhet, bott i andrahand eftersom ingen fast lön finns och det kräver hyresvärdarna för att man ska få en lägenhet. Personen ger ett par hundralappar av sin lön varje månad till syskonen så de ska få ha hela kläder, nya skor till vintern osv, något den här personen inte hade. Kanske efter några månader fått ihop lite pengar och ska börja ta körkort, BAM måste dra ut en tand med komplikationer 4000 kr så var de pengarna borta och det är bara att börja om. Är det så svårt att tänka sig in i en sådan här situation för dig? Då har vi inte ens kommit till de människoöden där personer drabbats av sjukdomar, skador, psykisk ohälsa osv.
 
Som heltids-student fick jag ut från csn bidrag + lån 8200kr / månad

Boende: 2300kr/månad (eget rum i ett hus, delat badrum och kök med 5 andra människor). El och Wifi inkluderat.

Bil: hade min pappas bil och betalade bara bensin (tack och lov) vilket då blev ca 700kr/månad

Häst: stallhyra på 800kr/månad lösdrift + extra för hösilage ca 400kr/mån (löjligt billigt tack och lov)
Hästen barfota och jag verkade/filade hovarna själv.

Telefon: runt 300kr/mån

8200 minus 4500kr = 2700kr kvar att köpa mat för. Och cigg. Och alkohol. Och gå ut och festa!

Så det GÅR att (över)leva väldigt väl på en liten summa om man hushåller med pengarna.
Jag hade tur som fick använda min pappas bil "gratis" förutom bensinen. Men annars hade de ca 700kr förmodligen gått till busskort....
 
Jag stal faktiskt mat på jobbet.


Jag hade heltidsjobb men pengarna räckte inte trots det. Jag varken rökte eller drack alkohol.

Jag har också stulit mat;), när jag arbetade på sjukhuset så blev det ibland någon matbricka över så.... nu va samvetet inte så tungt , den skulle annars slängas,själv kunde jag inte förstå hur några som blev utskrivna precis innan måltid inte stannade och åt, så fin mat.

Men sedan undrar jag vad din hyra låg på o din inkomst, låter lite konstigt när man inte vet summorna att det inte går att leva på mer "normalt".
 
Som heltids-student fick jag ut från csn bidrag + lån 8200kr / månad

Boende: 2300kr/månad (eget rum i ett hus, delat badrum och kök med 5 andra människor). El och Wifi inkluderat.

Bil: hade min pappas bil och betalade bara bensin (tack och lov) vilket då blev ca 700kr/månad

Häst: stallhyra på 800kr/månad lösdrift + extra för hösilage ca 400kr/mån (löjligt billigt tack och lov)
Hästen barfota och jag verkade/filade hovarna själv.

Telefon: runt 300kr/mån

8200 minus 4500kr = 2700kr kvar att köpa mat för. Och cigg. Och alkohol. Och gå ut och festa!

Så det GÅR att (över)leva väldigt väl på en liten summa om man hushåller med pengarna.
Jag hade tur som fick använda min pappas bil "gratis" förutom bensinen. Men annars hade de ca 700kr förmodligen gått till busskort....
Fast dessa kalkyler fungerar för en frisk person utan barn. Som dessutom har ett rätt billigt boende.
 
Du har aldrig tänkt på att det inte är gratis att bygga nya bostäder va ? På nåt sätt måste bostäderna finansieras.
Det har du helt rätt i. Man skulle kunna använda skattepengar.

Jag kan inte påstå att jag har jobbat häcken av mig. Det handlar lite om hur du hanterar dina tillgångar också.... Att bli rik på att knega i Sverige är svårt med dom höga skatterna. Det är därför jag stör mig på att man ska höja skatterna på sina besparingar också !
Om det nu är skatten på ISK du syftar på igen, så är det ju inte en skatt på sparande. Det är ju en skatt på kapitalinkomst. Schablonberäknad, men den avser att beskatta din avkastning, inte ditt sparande. Gillar du inte det så finns det alternativ som beskattar din faktiska avkastning.
 
Jag kan inte påstå att jag någonsin varit fattig. Det var inte fett att vara student i 6 år men jag överlevde det med. Lyckades rodda runt det trots häst och katt (jag hade sambo i några år så vi delade på mat och boende).
Sen hade jag olika timvikariat och jobbade lite grann vid behov. Fick mitt första heltidsjobb för ett och ett halvt år sen, 28 år gammal.
Det har gjort att min sparade buffert är minimal men jag överlever på egen hand.

Jag har full förståelse för de som inte gör det, jag kan tänka mig att det är fruktansvärt svårt och jobbigt. Jag fattar inte hur jag klarade mig på studiemedel i så många år. Hyrorna här är låga (Skara pluggade jag i), det är förmodligen det som räddat mig.
 
Fast dessa kalkyler fungerar för en frisk person utan barn. Som dessutom har ett rätt billigt boende.
Ja men vi ska väl inte förutsätta att alla är sjuka 3-barnsmammor med bostadshyra på 12500kr/mån?

Själv förstår jag inte varför vissa skaffar barn ens om de inte kalkylerar kostnaden för barn och räknar ut om de har råd?
 
Usch, får lite ont i magen av att läsa tråden här . Tråden påminner lite om en annan tråd som jag tror att jag startade här för många år sedan där jag beskrev min dåvarande situation som ensamstående förälder till två barn efter en uppslitande och jobbig separation där jag fick med mig skulder som inte ens var mina egna och ett ensamt försörjningsansvar över mina barn och hade just fått ett kostnadsförslag av tandläkaren på mer än 36' för att fixa mina tänder som var stressutlöst söndertuggade, där jag uttryckte en mening typ "att inte ens kunna sätta mjölk på bordet till sina barn" vilket fick en annan specifik användare här som då inte ens hade egna barn men som levde ett bekvämt akademikerliv, att driva ett mjölk-gate i tråden om hur extremt bortskämda mina barn var som fick mjölk när det finns gratis vatten i kranen.
Det är jätteplättlätt att sitta på ett forum och empatilöst döma andra människor och tala om hur lätt livet kan vara om man är lika smart som en själv man inte alls bär samma ryggsäck. @Hero - du förstår inte hur lyckligt lottad du är.
 
NEJ MAN FÅR INTE FLYTTA HURSOMHELST om man har barn med annan person som också är vårdnadshavare. Ledsen att spräcka bubblan och komma med lite verklighet sådär rakt upp i fejset.

Jo det får man. Har hört från föräldrar att det finns någon myt om att den andra föräldern måste godkänna var man flyttar men detta är inte alls sant. Du får flytta precis var du vill, sen är det en annan diskussion hur man ska få ihop det med barns boende och umgänge.
 
Jo det får man. Har hört från föräldrar att det finns någon myt om att den andra föräldern måste godkänna var man flyttar men detta är inte alls sant. Du får flytta precis var du vill, sen är det en annan diskussion hur man ska få ihop det med barns boende och umgänge.

Fast ska barnet folkbokföras hos den som flyttar, så måste den andre föräldern visst godkänna flytten och gör den inte det, så blir det segdragen utredning av skatteverket och just att det tar sån tid som barnet inte är folkbokfört på boendeorten ställer till en del andra problem också. I af när de är i skolåldern och skolplikten kommer in i bilden.

Been there, done that and got the t-shirt.
 
Fast ska barnet folkbokföras hos den som flyttar, så måste den andre föräldern visst godkänna flytten och gör den inte det, så blir det segdragen utredning av skatteverket och just att det tar sån tid som barnet inte är folkbokfört på boendeorten ställer till en del andra problem också. I af när de är i skolåldern och skolplikten kommer in i bilden.

Been there, done that and got the t-shirt.

Det är någonting helt annat. Jag pratar om myten att man inte får flytta längre bort från den andra föräldern än ett visst antal mil utan dennes godkännande.
 
Jo det får man. Har hört från föräldrar att det finns någon myt om att den andra föräldern måste godkänna var man flyttar men detta är inte alls sant. Du får flytta precis var du vill, sen är det en annan diskussion hur man ska få ihop det med barns boende och umgänge.

Men det är en rad saker som båda vårdnadshavarna ska vara överens om. Det är ju verkligen inte så enkelt att bara ta ungen och bosätta sig någon annanstans, vilket var vad det lät som. Så nej, därav kan man inte flytta "hursomhelst".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp