Spin off - hur fattigt har du levt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men om jag inte har jobb där? Det finns ju faktiskt yrken som är relativt centrerade till storstäder. (som mitt eget till exempel) är alternativet att jag ska stå utan jobb då? Är det bättre?

Jag förstår inte hur du tänker. Du är uppväxt privilegierad, oavsett vad du säger. Det är jag också. Skillnaden är väl att jag i alla fall fattar att jag är det. Jag förstår att alla inte varken kan bo hemma för att spara under tiden man pluggar, eller kan flytta in hos familjen om man får det lite taskigt eller kan få låna pengar och nära och kära när det krisar. Att jag kan det betyder verkligen inte att alla andra kan det. Jag förstår att situationen i livet kan ändras drastiskt oavsett om man är lyckligt lottad från start eller inte men den smällen blir i regel så himla mycket mer påtaglig om du inte haft samma lyckosamma uppväxt med fantastiska möjligheter. Vad är det du inte förstår? Allt här i livet väljer man inte. Om man dessutom adderar barn och att bli lämnad blir situationen ännu svårare och jobbigare. För det är inte bara ditt eget liv det handlar om utan fleras.

Då får du väl pendla ?
 
Då får du väl pendla ?


Fast du fattar ju fortfarande inte. Det är som att prata med en vägg. Om du kunde sluta snacka om saker du inte vet ett smack om. Du vet inget om hur det är kring storstäder. jag kan pendla men kommer fan inte undan billigare kan jag lova dig. Runt omkring storstäder är det stora områden där det inte är billigt att bo och där det dessutom är näst intill omöjligt att få bostad utan 10+ år i kö. Men du vill ju inte förstå. Du vill ju inte ta åt sig eller lära dig för du kan redan allt. Fantastiskt hur mycket du kan om saker som du aldrig råkat ut för... ditt största bekymmer är att det inte finns några strandtomter lediga där du vill bygga. Buhu! Så sorgligt...
 
Det är ju marknaden som styr. Just nu bygger man fler hyresrätter då bostadsmarknaden har gått ner. Vad ska V o S göra för att det ska byggas fler hyresrätter då ?

Det är väl inte hela sanningen? Det finns ju en uppsjö artiklar om fenomenet dyra hyres- och bostadsrätter som står tomma, för att marknaden INTE vill ha dem. Inte i de helt överhettade regionerna kanske, men att marknaden styr är inte hela sanningen.

De hade aldrig producerats i så fall.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/mq1Bp/bostadsbrist-och-tomma-lagenheter
 
Det är väl inte hela sanningen? Det finns ju en uppsjö artiklar om fenomenet dyra hyres- och bostadsrätter som står tomma, för att marknaden INTE vill ha dem. Inte i de helt överhettade regionerna kanske, men att marknaden styr är inte hela sanningen.

Du har aldrig tänkt på att det inte är gratis att bygga nya bostäder va ? På nåt sätt måste bostäderna finansieras.
 
Jo tack, jag är själv i fastighetsbranschen. Men skönt att du kan komma och mansplaina för mig hur jag driver min verksamhet

#patetisk

Ja, men säg då hur höjda skatter är bra för marknadsekonomin och ett fortsatt bostadsbyggande ? Om folk blir utan jobb och inte har råd med bostäder. Tror du att det kommer att byggas fler bostäder då? Jag tror det behövs en större rörlighet på bostadsmarknaden och det får vi genom sänkta skatter!
 
Ja, men säg då hur höjda skatter är bra för marknadsekonomin och ett fortsatt bostadsbyggande ? Om folk blir utan jobb och inte har råd med bostäder. Tror du att det kommer att byggas fler bostäder då? Jag tror det behövs en större rörlighet på bostadsmarknaden och det får vi genom sänkta skatter!
.

Jag tänker absolut inte diskutera politik, jag vet var du står och tänker inte stånga pannan blodig med de argumenten.

Jag bemöter det du påstår och du får gärna göra det samma.
 
Du har aldrig tänkt på att det inte är gratis att bygga nya bostäder va ? På nåt sätt måste bostäderna finansieras.
Finns ju dock en gräns för vad man kan ta betalt. Vi bor i en nybyggd trea. Med garage betalar vi nästan 15000/månad. Nu har jag (mestadels pga hårt jobb men sjävklart lite tur, flyt och kommer från ändå hyfsat priviligerad bakgrund) råd med den även om vi går isär men jag är inte villig att betala särskilt mycket mer. När man sätter såna höga hyror finns ju inget utrymme för höjningar. Vi kollade på en fyra för nån vecka sen med hyra på 18000kr. Vi har råd men kände att nej nu får vi faktiskt ta tag och köpa något istället. Men alla kan inte det. Egentligen är vår hyra idag sjuk, men man vänjer sig. 4an vi kollade på har de haft extremt svårt att hyra ut för övrigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp