Spin off - hur fattigt har du levt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det rimligt då tycker du att du ska bo i en nyproducerad lägenhet om du inte har råd att leva eller i GBG ?

För att man inte får tag i någon annan bostad.
För att man har arbete, släkt och vänner på en viss ort. Eller tänker du att man ska flytta till en billig bostad i en annan del av landet där det finns sådana p g a att det inte finns några jobb så att man istället blir bidragsberoende?
 
För att man inte får tag i någon annan bostad.
För att man har arbete, släkt och vänner på en viss ort. Eller tänker du att man ska flytta till en billig bostad i en annan del av landet där det finns sådana p g a att det inte finns några jobb så att man istället blir bidragsberoende?

Om inte kalkylen går ihop måste du ju det. Annars får du ta in hos släkt eller vänner.
Det är ingen rättighet att bo vart du vill. Jag vill ha en strandtomt och bygga ett nytt hus. Men det finns inga lediga tomter. I så fall får jag köpa ett hus och sen riva det. Men det har jag inte råd med just nu... Då får man spara eller vänta på ledig tomt.
Som sagt alla kan inte bo vart dom vill....
 
Om inte kalkylken går ihop måste du ju det. Annars får du ta in hos släkt eller vänner.
Det är ingen rättighet att bo vart du vill.

Du förstod uppenbarligen inte mitt inlägg.

Det handlar om valet att bo där man har jobb och då få betala mer för bostaden eller att flytta dit där det finns billiga bostäder men inga jobb och därför få leva på bidrag.

Eller ska jag tolka ditt inlägg som att du anser att det är bättre att folk lever på bidrag så länge de bor i billiga bostäder?
 
Om inte kalkylen går ihop måste du ju det. Annars får du ta in hos släkt eller vänner.
Det är ingen rättighet att bo vart du vill. Jag vill ha en strandtomt och bygga ett nytt hus. Men det finns inga lediga tomter. I så fall får jag köpa ett hus och sen riva det. Men det har jag inte råd med just nu... Då får man spara eller vänta på ledig tomt.
Som sagt alla kan inte bo vart dom vill....

Man kanske måste ta första bästa som sagt. Jag tror ingen skaffar en lägenhet över budget och ba "nu ska jag bo här resten av mitt liv och gå back 5000 i månaden, yay!" Utan mer, jag tar den här, sen försöker jag byta bort den/hitta något annat asap och tills dess får jag försöka lösa ekonomin på bästa sätt tex sälja saker/jobba på ytterligare ett jobb.
 
Om inte kalkylen går ihop måste du ju det. Annars får du ta in hos släkt eller vänner.
Det är ingen rättighet att bo vart du vill. Jag vill ha en strandtomt och bygga ett nytt hus. Men det finns inga lediga tomter. I så fall får jag köpa ett hus och sen riva det. Men det har jag inte råd med just nu... Då får man spara eller vänta på ledig tomt.
Som sagt alla kan inte bo vart dom vill....


Och det är dessutom helt fantastiskt att du räknar med att alla har släkt och vänner att ta in hos... Tanken har aldrig slagit dig att det inte är så jäkla enkelt?!
 
Du förstod uppenbarligen inte mitt inlägg.

Det handlar om valet att bo där man har jobb och då få betala mer för bostaden eller att flytta dit där det finns billiga bostäder men inga jobb och därför få leva på bidrag.

Eller ska jag tolka ditt inlägg som att du anser att det är bättre att folk lever på bidrag så länge de bor i billiga bostäder?

Har du sökt "alla" jobb då? :confused:
 
Och det är dessutom helt fantastiskt att du räknar med att alla har släkt och vänner att ta in hos... Tanken har aldrig slagit dig att det inte är så jäkla enkelt?!

Nej, men då är alternativet flytta där boende är billigare då ? Är som sagt ingen rättighet att bo i en nyproducerad lägenhet i GBG
 
Om inte kalkylen går ihop måste du ju det. Annars får du ta in hos släkt eller vänner.
Det är ingen rättighet att bo vart du vill. Jag vill ha en strandtomt och bygga ett nytt hus. Men det finns inga lediga tomter. I så fall får jag köpa ett hus och sen riva det. Men det har jag inte råd med just nu... Då får man spara eller vänta på ledig tomt.
Som sagt alla kan inte bo vart dom vill....

Men snälla!

Det handlar inte om att välja att bo lyxigt och därmed inte få kalkylen att gå ihop - det handlar om att överhuvudtaget ha tak över huvudet i en EXTREMT pressad situation efter en skilsmässa! Alla kan inte flytta till annan ort snabbt och lätt - man kanske har barn med sitt ex, ett jobb på sin gamla ort etc. Det kanske går att flytta - till billigare boende inom orten eller till annan ort - på lite sikt, men att tycka att alla som inte får livet att gå ihop bara skall packa ihop och dra (vart?) på stört, det är att visa sig totalt oempatisk och oförstående inför andra människors livsvillkor!
 
Nej, men då är alternativet flytta där boende är billigare då ? Är som sagt ingen rättighet att bo i en nyproducerad lägenhet i GBG
De allra flesta som har ont om pengar och därför eller av andra skäl är svaga på bostadsmarknaden, ser också högst troligt just en nyproducerad lägenhet som sistahandsvalet. På grund av den höga hyran.

Tyvärr betyder det samtidigt att just de personer som har ont om pengar och är svaga på bostadsmarknaden, därför har en för dyr nyproducerad lägenhet som enda alternativ till att sova under broarna.
 
Men snälla!

Det handlar inte om att välja att bo lyxigt och därmed inte få kalkylen att gå ihop - det handlar om att överhuvudtaget ha tak över huvudet i en EXTREMT pressad situation efter en skilsmässa! Alla kan inte flytta till annan ort snabbt och lätt - man kanske har barn med sitt ex, ett jobb på sin gamla ort etc. Det kanske går att flytta - till billigare boende inom orten eller till annan ort - på lite sikt, men att tycka att alla som inte får livet att gå ihop bara skall packa ihop och dra (vart?) på stört, det är att visa sig totalt oempatisk och oförstående inför andra människors livsvillkor!

Det är ju ingen rolig situation naturligtvis. Men va har du för alternativ om inte kalkylen går ihop ?
 
Möjligtvis slipper jag köpa tamponger, men hur stor utgift är det ?

För löneskillnader mellan män och kvinnor existerar inte? Lever du under en sten i skogen? Redan som anställd på samma tjänst har du en ekonomisk fördel, statistiskt sett.

Ibland går det inte att flytta. Gemensamma barn t ex. Du FÅR inte flytta hur som helst. Flytta från jobb för att hitta billigare bostad som täcks av bidrag istället? Tycker du det är sunt? I så fall tycker jag du ska tänka ett varv till.
 
De allra flesta som har ont om pengar och därför eller av andra skäl är svaga på bostadsmarknaden, ser också högst troligt just en nyproducerad lägenhet som sistahandsvalet. På grund av den höga hyran.

Tyvärr betyder det samtidigt att just de personer som har ont om pengar och är svaga på bostadsmarknaden, därför har en för dyr nyproducerad lägenhet som enda alternativ till att sova under broarna.

Tror du att det kommer att byggas fler bostäder då om vi höjer skatterna ??
 
Nej, men då är alternativet flytta där boende är billigare då ? Är som sagt ingen rättighet att bo i en nyproducerad lägenhet i GBG

Men om jag inte har jobb där? Det finns ju faktiskt yrken som är relativt centrerade till storstäder. (som mitt eget till exempel) är alternativet att jag ska stå utan jobb då? Är det bättre?

Jag förstår inte hur du tänker. Du är uppväxt privilegierad, oavsett vad du säger. Det är jag också. Skillnaden är väl att jag i alla fall fattar att jag är det. Jag förstår att alla inte varken kan bo hemma för att spara under tiden man pluggar, eller kan flytta in hos familjen om man får det lite taskigt eller kan få låna pengar och nära och kära när det krisar. Att jag kan det betyder verkligen inte att alla andra kan det. Jag förstår att situationen i livet kan ändras drastiskt oavsett om man är lyckligt lottad från start eller inte men den smällen blir i regel så himla mycket mer påtaglig om du inte haft samma lyckosamma uppväxt med fantastiska möjligheter. Vad är det du inte förstår? Allt här i livet väljer man inte. Om man dessutom adderar barn och att bli lämnad blir situationen ännu svårare och jobbigare. För det är inte bara ditt eget liv det handlar om utan fleras.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp