Spin off - hur fattigt har du levt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bor i 2:a med avgift på 3000/mån (visserligen bostadsrätt, men finns billiga 1:or för samma pris här jag bor), Försäkring 150 / mån, mat 2000+ hygien, kläder 200 kr

3000+2000+150+200 = 5350 kr

Säg att du får ut 7500 kr på 50% arbete från butiken. Då kunde jag spara 2150 kr i månaden också , samt äta gott :).
Om avgiften är 3000, vem betalar lånet? Det låter inte troligt att du hunnit amortera av ett helt lägenhetslån.
 
Inspirerad av en annan tråd. @Hero Hur fattigt har du haft det när var som värst?
När jag hade det som tuffast var min lösning att sälja allt som jag kunde få pengar för. Jag sålde jeans och andra kläder. Prylar. Det här var före Facebook så jag fick gå runt till secondhand butiker och försöka få ihop lite pengar. Jag stal faktiskt mat på jobbet. Vi hade en frys med färdigrätter. Där hände det att jag tog mer än jag scannade. Det upptäcktes förstås och det vart tråkiga konsekvenser.
Jag promenerade alltid för att spara pengar. Handlade enbart mat med röda lappar. Köpte en 5 kilos säck med ris och åt det ihop med Ajvar relish för vitaminernas skull.

Jag hade heltidsjobb men pengarna räckte inte trots det. Jag varken rökte eller drack alkohol.
Inte så särskilt, jag levde på studiebidraget och halva lånet första året jag pluggade. Åt snabbmakaroner och champinjoner (typ har jag råd med 4 champinjoner) och körde på Stinas kyckling ibland, 1 pkt en vecka (så kycklingvinge en dag osv). Åkte ju hem och åt ibland på helgerna och kunde rida på ridskola och träna på Friskis, så jag prioriterade nog mest bort maten.

Men jag fick järnbrist som jag inte är av med än idag utan kommer och går och så gjorde jag ngt slags rekord i smalhet, vilket fortfarande iofs var 5 kg mer än vad folk av min längd brukar väga om de är smala, men det var revben överallt :D.
 
Senast ändrad:
Bor i 2:a med avgift på 3000/mån (visserligen bostadsrätt, men finns billiga 1:or för samma pris här jag bor), Försäkring 150 / mån, mat 2000+ hygien, kläder 200 kr

3000+2000+150+200 = 5350 kr

Säg att du får ut 7500 kr på 50% arbete från butiken. Då kunde jag spara 2150 kr i månaden också , samt äta gott :).
Du har glömt ganska många utgifter i din kalkyl.
El, mobil internet, månadskort i kollektivtrafiken. m.m.
Din kalkyl går inte ihop ens en "bra" månad.
 
Det är ju ingen rolig situation naturligtvis. Men va har du för alternativ om inte kalkylen går ihop ?

Inte så värst många alternativ, vilket liksom är poängen här som du verkar vägra förstå. Det är inte alltid "bara att flytta" eller "bara att byta jobb" eller "bara börja pendla", det är oerhört mycket svårare och mer komplicerat än så för den som får vända på varenda krona.

Jag har själv inte varit i den situationen, jag kunde ta den där nyproducerade dyra hyreslägenheten när jag skilde mig, men kan det verkligen vara så svårt för dig att förstå att alla INTE KAN göra det, eller flytta, eller byta jobb, eller....? Och är det helt orimligt för dig att vi som samhälle skall hjälpa de personerna under kortare eller längre tid?
 
Du har glömt ganska många utgifter i din kalkyl.
El, mobil internet, månadskort i kollektivtrafiken. m.m.
Din kalkyl går inte ihop ens en "bra" månad.
El var inräknat i boendet. Cykla till jobbet? Mobil via jobbet eller skaffa kontantkort för 50 kr i månaden som jag hade tidigare.
 
Du är cirka 30 och har hunnit amortera av ett miljonlån?

Jag frågade eftersom om man är ung och endast betalar avgiften så har man ofta fått lägenheten av sina föräldrar. Och då är det ju ingen konst att bo billigt.

Jag sparade i aktier under studietiden och jobbade. Så det är ingen konst att spara 1 miljon på några år. Jag levde billigt helt enkelt.
 
Jag drog iväg till internat i gymnasiet. Fick studiebidraget på 950 kr att leva på. Det skulle täcka busskort (220 kr), mat, skolmaterial, kläder... Allt. Jag levde till stor del på ris och saknade möjlighet att kontakta nån då jag inte kunde avvara en hundring för att tanka mobilen. Nu fanns alltid backup på hemmaplan men att få extra pengar var rakt ingen självklarhet. Då var jag ändå lyckligt lottad, jag hade tak över huvudet och gratis skollunch.

En annan period levde jag på socialbidrag. Hade en etta för drygt 3000 kr/månad och inga utsvävande utgifter. Snusade men gjorde eget och återanvände prillor. Hamnade hos kronofogden när jag inte kunde betala tv-licensen - det gick inte att ha autogiro iom att bidraget alltid kom olika datum och det gick inte att få faktura varje månad. Jag levde på ris återigen, och hade konstant ont av att jag inte kunde köpa ordentliga skor.

Numera är jag förtidspensionär med garantiersättning. Ekonomin är bättre men jag får fortfarande vända varenda krona. Är snusfri sen fem år men kan väl inte påstå att jag märkt av någon större förändring ekonomiskt iom att jag snusade billigt. Sparar 200 kr varje månad, och får varje månad plocka mina 200 kr från sparkontot för att kunna köpa mat eller medicin.
Jobbar i daglig verksamhet 2 dagar i veckan, totalt 5 timmar. Får således habersättning - 17 kr/dag. Man diskuterar att flytta min plats från centrum, då kommer jag bli tvungen att sluta iom att jag redan nu går back bara på att ta mig dit.
Jag hade sån tur att jag fick ut på en försäkring pga ekonomisk invaliditet. Följden blev att jag inte får bostadstillägg längre. Jag gör alltså så gott jag kan för att jobba tex, men jag ersätts inte ens för mina utlägg och straffas dessutom för att jag inte bara spenderat pengarna jag fått in. Samma visa blir det vid tex arv vilket i förlängningen innebär att jag inte ens har samma arvsrätt som andra.

Pengarna är för övrigt placerade i ISK. Ser gärna att den skatten höjs.
 
HAhaha alltså. Så du snyltade på dina föräldrar för att få det lite göttigt. Du framstår som oerhört snål, är du det?

Och alla har inte den möjligheten, men det förstår du inte heller.
Nej, jag betalade för mig när jag bodde hemma och hjälpte till med städning, mat och handling.

Förstår att jag fick en språngbräda som Inte andra får. Men det är följt möjligt att göra en ekonomisk resa utan den hjälp jag fick.
 
Varför skulle jag inte göra det när jag hade möjligheten? Det gör ju att jag har en lägre boendekostnad idag och bor i ett finare område?

Vad är din poäng ?

Kanske där är en liten del av poängen. Du kunde det, grattis. Långt ifrån alla har den möjligheten. Att kunna bo hemma, studera till något mer välbetalt, jobba under tiden och inte betala ett skit. Självklart kan man hjälpa sina barn men du förstår inte att alla inte kan det? Att alla inte föddes med de möjligheterna? Finns inte den möjligheten är 1 miljon nästan omöjligt att spara ihop till!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp