Spin off - hur fattigt har du levt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Spara 1000 kr varje månad i en indexfond och du har en insats till en lägenhet när barnet ska flytta.... Istället för att skämma bort barnet med prylar som dom bara sliter och slänger...

Mitt barn har en rejäl fond så dont need your expertis. Hon kommer kunna köpa sig en bostad utab problem. Och hon får både kläder och prylar ändå. Men det finns barn med föräldrar som inte kan spara. Sen finns det faktiskt de föräldrar som inte bryr sig, vad ska de barnen göra tycker du?
 
Mitt barn har en rejäl fond så dont need your expertis. Hon kommer kunna köpa sig en bostad utab problem. Och hon får både kläder och prylar ändå. Men det finns barn med föräldrar som inte kan spara. Sen finns det faktiskt de föräldrar som inte bryr sig, vad ska de barnen göra tycker du?
Utbilda sig ?
 
Jag trodde det här var en tråd om hur fattigt man levt, fått scrolla igenom flera sidor för att hitta andra användares svar på hur de har gjort och fått det att gå runt, hade sett fram emot att få läsa deras berättelser osv. Känns mer som tråden eskalerat iväg åt ett helt annat håll, där berättelserna drunkar.... :down:
 
Om du till exempel ska studera på heltid med studiemedel i 20 veckor under ett kalenderhalvår, så är fribeloppet 88 138 kronor. (från csns hemsida)
@vouges siffra är väl för ett helår? @BernT
 
Jag trodde det här var en tråd om hur fattigt man levt, fått scrolla igenom flera sidor för att hitta andra användares svar på hur de har gjort och fått det att gå runt, hade sett fram emot att få läsa deras berättelser osv. Känns mer som tråden eskalerat iväg åt ett helt annat håll, där berättelserna drunkar.... :down:
Vi får nog vänta till efter valet med att läsa den tråden...
 
Om du till exempel ska studera på heltid med studiemedel i 20 veckor under ett kalenderhalvår, så är fribeloppet 88 138 kronor. (från csns hemsida)
@vouges siffra är väl för ett helår? @BernT
Ah my bad jag kollade på 26 veckor (alltså utgick från att man tar csn även på sommaren, dvs 52 veckor totalt). 88138kr x 2 är dock inte 20k efter skatt. Dvs har man 20k efter skatt kan man sw fram emot en rejäl återbetalning.
 
Tjat , skulle inte bita på mig :cool:
Här http://www.socialstyrelsen.se/SiteC...4-6-6-6-Vad-kan-inga-i-kostnader-for-barn.pdf kan du se vad barn kostar i olika åldrar enligt konsumentverket (visserligen från 2017 men du får ett hum). Observera att någon summa för ökad boendekostnad inte finns med. Inte heller resor till/från förskola/skola. Sedan kan du fundera på det där med tjat... Eller, du kanske inte tycker att barn behöver mat, kläder, fritidsintressen och liknande saker?
 
Tjat , skulle inte bita på mig :cool:

Jag snackar inte ens om tjat och bortskämdhet (för tydligen handlar dålig ekonomi hos föräldrar bara om att de ger barnen för mycket? Fräscht tankesätt där, -1000/10), utan om att det helt enkelt kostar en del att rodda runt ett vardagsliv med barn, även om man försöker vara ekonomisk.
Men det är väl som vanligt när du spårar ur trådar, du läser in det som själv passar istället för att försöka ta till dig av andras synpunkter.
 
Nu tjänar jag givetvis inte så utan det är på en vanlig tjänst utan att studera.
Okej, varför står det en annan summa på ”mina sidor” hos mig då? 😏

Alltså jösses 😳
Varför kandiderar du ens i tråden när du samtidigt stoltserar med att din sambo är höginkomsttagare osv ? Förlåt men seriöst fattar jag inte vinkeln du väljer ang att delta i denna tråd, inkl bristerna i insattvet du påvisar i sammanhanget .
 
Dock är inkomsttaket ca 61000/halvår dvs 20k in per månad = ca 72000kr att betala tillbaka. Man betalar tillbaka 61 % av överskottet. Och csn upptäcker det alltid, de kontrollerar i efterhand.

Ja det var främst det jag undrade över. Jag har skära ner på både lån och bidrag för att jag jobbade för mycket. Höll dock koll själv och skickade in ny ansökning när jag märkte att det drog iväg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp