Spender S - Gretzers stjärna.

Sv: Spender S - Gretzers stjärna.

Hoppas att hon får ha honom kvar. spännande att se en häst med samma pappa som min egen häst på sådanna nivåer ! =)

150klubben skrev:
Spender S 1054
tog flest placeringar på höjder över 1.50 år 2005.
Spender S tog hela 19 placeringar på dessa höjder.
Imponerande!!

Ska vi snacka Fakta, så är det faktist så att det är inte många ekipage som gjorde sådana många fina placeringar som spender förra året. Jag tror att Spender S kan vinna även årets tävling i 1.50-klubben för flest placeringar!

Men vilket konstigt resonemang... det är väl få som bryr sig om att få MÅNGA placeringar med hästar på den här nivån. Det man vill är ju att de placerar sig på RÄTT meeting. I detta fall är det väl VM som gäller i år.
Roffe skulle säkert kunna vinna om han matchade på det sättet. Spender har ju varit under uppbyggnad och kanske inte gått de allra största banorna förrän senaste året. Det tycker jag man ser när man jämför Spender förra året med tex Cardento och Flippan. De har färre poäng men gick sannolikt i genomsnitt "större" banor.
Framöver gissar jag att även Spender kommer göra färre starter men "mer avancerade" istället.

Flest placeringar i 1.50 och över bör ju kunna vara någon som inte åker på de allra högsta tävlingarna utan håller sig till snäppet under. Enklare att få placering och fler tävlingar att åka på.

Henchen skrev:
Sen lär nog sverige göra mkt för att ha kvar honom i svensk avel!

Hör väl hemma på Avel egentligen men ändå:

Jag tror inte att Spender är riktigt rätt i svensk avel. I mina ögon representerar han inte den typ och modell av häst som vi behöver få fram i Sverige.
Det är en bra hingst, missförstå mig rätt, men han passar en stor del av våra ston ganska illa i typ. Tror faktiskt att han skulle komma bättre till sin rätt i Tyskland, vad det gäller avel.

Självklart håller jag med om detta!
Att vara den häst som har flest placeringar i svårklasshoppning behöver ju inte alls vara den häst som på rankingen kan jämföra sig med en häst som gjort endast ett fåtal starter men placerat sig bra på stora tävlingar och fått många poäng!
Vi har ju ett fint rankingsystem som finns att titta på för alla på svenska ridsportförbundets hemsida!
Syftet med vår hemsidan är att få en överblick av de allra bästa hopphästarna i Sverige som lyckats ta sig upp på den här nivån.
1.50-klubbens rankingsystem är mer en kul grej, men skall också tolkas precis som det står på sidan "hästar med flest placeringar i
1.50-hoppning och över” dvs. inte hästar med flest rankingpoäng, eller bästa hästen.
Vänder man på det hela kan man ju också se i det traditionella sättet att räkna ranking, att flera av de hästar som inte ens tillhör svårklasshoppare ligger i topp på rankinglistan.
Hur man väljer att tolka olika rankingsystem är upp till var och en.
Man behöver inte ens rangordna hästarna om man inte vill.
Alla hästarna har ju sitt lika höga värde ändå!
I alla fall för mig!

Så ditt första inlägg om Spender S placeringar var helt enkelt bara att du ville framhäva hur duktigt du kopierat SvRF resultat och göra reklam för din hemsida, eller???

Jag tror inte att Spender är riktigt rätt i svensk avel. I mina ögon representerar han inte den typ och modell av häst som vi behöver få fram i Sverige.
Det är en bra hingst, missförstå mig rätt, men han passar en stor del av våra ston ganska illa i typ. Tror faktiskt att han skulle komma bättre till sin rätt i Tyskland, vad det gäller avel.
Det där verkar ju vara en ganska vanligt förekommande åsikt angående just Spender S, :crazy: vad är det du/ni "stör" er på angående honom och varför tycker du att han skulle passa bättre i Tyskland?:)

roslagen skrev:
Så ditt första inlägg om Spender S placeringar var helt enkelt bara att du ville framhäva hur duktigt du kopierat SvRF resultat och göra reklam för din hemsida, eller???

Jag tror du missförtod mig! "mitt andra inlägg" var svar på Gragges
föregående inlägg. Inte att jag höll med om att Spender S inte passar in i svensk avel!
Tvärtom så älskar jag den hästen och tycker den mycket väl kan tillföra mycket inom svensk avel! Hoppas ingen fler missförstod mitt inlägg.
Hejja Spender S!!!

Och jag som äntligen hittat en hingst som ser ut som en riktig "karlhäst"! :D
Jag tycker oftast att de hästar som anses som de ideala sporthästarna i Sverigen är för klena i typen. De är ju så späda att de är jätteläskiga att rida över hinder! Känns ju som ett papper mellan knäna! :angel:

kopparberg skrev:
Jag tycker oftast att de hästar som anses som de ideala sporthästarna i Sverigen är för klena i typen. De är ju så späda att de är jätteläskiga att rida över hinder! Känns ju som ett papper mellan knäna! :angel:

"Karlhäst" och "karlhäst", Maria Gretzer ser ju inte ut som någon "riktig karl" :D

Nämen jag tycker den hästen ser helt underbar ut, och den är nog ännu bättre utomhus!?

Jag är inte heller ngn karl (vad jag vet?! ;) ), men jag gillar hästar som är "lite att hålla i" med rejäl hals, och minst 170 cm. Gärna stor galopp och mkt ryggverksamhet också.

Och jag som äntligen hittat en hingst som ser ut som en riktig "karlhäst"!
Jag tycker oftast att de hästar som anses som de ideala sporthästarna i Sverigen är för klena i typen. De är ju så späda att de är jätteläskiga att rida över hinder! Känns ju som ett papper mellan knäna
Frågar man dessutom om varför folk inte uppskattar honom får man sällan (läs aldrig) några svar....:angel:

kopparberg skrev:
Om jag hade haft kvar mitt fullblodssto så hade Spender ABSOLUT varit en av dom hetaste kandidaterna för hennes första halvblodsföl.
Gillar honom skarpt:love: . Men nu ska jag ju inte ha flera hästar, åtminstonde inte på en månad eller två:D

Jag har planer att betäcka med Spender S i framtiden. :D :love: älskar den hingsten

Fortfarande inget svar från den som dissade Spender....

Men det är väl en smaksak vilken typ av häst man gillar?
Jag kan som den gräsrot jag är, dissa X antal pållar i svår klass som jag tycker är "skittråkig modell". :angel:

Visst är det så, men gå in på avelsforumet så kan du gång på gång läsa om att just Spender S inte ska passa svenska ston men INGEN vill eller kan förklara sina åsikter!!!!!

roslagen skrev:
:confused: ?????? :confused: Hur tänkte du då?
Realistisk (som toighcookie hajjar:bow: ) är väl snarare fallet.

Vi hade t.ex en svensk hingstägare som slets ifrån oss alltför tidigt för ett antal år sedan som satsade stenhårt på att få in bra blod till Sverige till i många fall ingen nytta då svenska stoägare inte var intresserad av dessa intnernationella hoppstjärnor som var icke modehingstar och ut ur landet for hingstarna igen, och han är/var inte den enda hingstägare som fått känna på detta.

Men det är klart om Flyinge köper in en oprövad hingst och marknadsför den stenhård (oavsett dressyr eller hoppning) får den ju lätt runt 200 ston sin första säsong innan man ens vet om den förärver sig väl eller inte.
Fyra år senare finns i flera fall nära 1000 osäljbara hästar med en pappa ingen vill ta i med tång ens. Vad är det man kallar detta nu igen, jo just det, avelsframsteg när det är som sämst:devil:

:bow: Alldeles sant

gragge skrev:
Hör väl hemma på Avel egentligen men ändå:

Vad skiljer tex Spender ifrån Robin Z???? Förutom att Spender är snygg att se på?
Varför passar Robin Z dom svenska stona bättre än Spender?

Tycker inte att Robin hoppar ens i jämförelse i samma liga som Spender gör, det har aldrig sett så enkelt ut för Robin som det gör för Spender, dessutom är det mer klipp i Spenders gång vilket absolut behövs i svensk avel!!!!

Vad skiljer tex Spender ifrån Robin Z???? Förutom att Spender är snygg att se på?
Varför passar Robin Z dom svenska stona bättre än Spender?
Precis, eller Cortez hur många har egentligen stått brevid honom när han levde och sett hur stor han egentligen var??

Men det går ju mode i hästavel precis som med allt annat. Vissa år är ju vissa hingstar klart överrepresenterade när det gäller vara fadershingstar på hästar placerade i olika tester.
Gissar att att väldigt många försöker tänka att de avlar på några säkra kort eller ngt? Sedan är det nog så att många inte har egna åsikter, de följer "den stora massan".

Och så har vi ju envisa :devil: som mig, som inte alls tycker som stora massan för det mesta! :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej. Jag köpte min första egna häst för lite mer än ett och ett halvt år sedan, efter att ha ridit och hållit på med hästar i 15 år. En...
Svar
16
· Visningar
3 451
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Hästmänniskan Hej Buke, ny medlem här så ha överseende med eventuella missar! ;) Under början av året var jag, min dotter (16 år) och hennes...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
90 882
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Jag blir så irriterad! Det finns liknande trådar runt betalning men jag tar mig friheten att starta en ny runt frustrationen jag som...
24 25 26
Svar
514
· Visningar
44 574
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar