Spender S - Gretzers stjärna.

Sv: Spender S - Gretzers stjärna.

roslagen skrev:
Visst är det så, men gå in på avelsforumet så kan du gång på gång läsa om att just Spender S inte ska passa svenska ston men INGEN vill eller kan förklara sina åsikter!!!!!

Oj då, insåg inte att denna tråd fortsatte utan mig. Hade pm kontakt med någon av mig och avslutade därmed det hela. Jag diskuterar sånt här bara inne på Avel och trodde kanske att någon skulle ta upp tråden där. Är ju egentligen där frågan om hurvida Spender passar i svensk avel eller ej hör hemma. Här är ju fokus på själva tävlingsbiten.

Men visst förklara jag mig gärna. :)

Egentligen har ni redan själva gett svaret kan man säga. Skillnaden (i avelshänseende) mellan Spender och Robin Z eller Cortez är inte så stor. Där i ligger själva problemet.
Det finns massor av ston med Robin, Cortez eller andra stammar som ger ordentliga hästar av rejäl typ. Speciellt om man lagt dessa hingstar på äldre svenska stammar. Då har man ston som förvisso kan ha "fin" stam för hoppning men vars stam är alldeles för "grov" för att passa den efterfrågan på hästar som finns idag. det var någon av er som sa att "om jag hade haft kvar mitt fullblod hade Spender varit mitt val". Det köper jag till 100%. Lägg honom där, där hans modell kan lättas upp lite av mer blod. :idea:
Men att lägga honom på (som jag sett) Robin Z-Stanford-Dragon. Det är inte alls rätt sätt att använda honom i mina ögon.
Och eftersom vi har betydligt fler ston av rejäl typ än av fullblodstyp i svensk avel så passar Spender inte så bra här.

Den andra saken som jag tänkte på var hur ryttarna ser ut i Sverige idag. (Här kommer också förklaringen till varför jag anser honom passa bättre i Tyskland). I sverige så är medelryttaren en yngre tjej av inte speciellt kraftig modell, för att prata hästspråk. I tyskland däremot är det betydligt fler män som rider, män som inte sällan är av just lite kraftigare modell.
Det gör att efterfrågan för lite kraftigare hästar men med mycket scop och hopp ändå är större där nere. Alltså, Spender skulle passa fint där.

Jag tror (som Svante Johansson kommenterade i Ridsport för en tid sedan) att vi behöver få in mer blod i hästarna i sverige. De måste bli lättare och samtidigt mer lättridna. Inte så mycket hålla ihop utan mer egen motor och lätthet i språng. Därför ser jag hellre tex Landlord ston (mycket fullblod) än robin z ston i avel.
Tro nu inte att jag har något mot Robin Z eller Cortez ston, har själv ett Cortez och ett Magini som båda representerar det jag menar är den äldre modellen. För att få en häst typ Shutterfly är dessa ston hopplösa. Men om jag väljer rätt hingst till dem kanske jag kan komma en bit på vägen och få fina, ädlare hästar. Har redan visat det med färskt hoppdiplom på väggen här hemma. Men det går ej med Spender eller andra av hans typ. Istället väljer jag hingstar med bra typ, rätt blod bakom och som visat sig förädla avkommorna. Rätt använd är Camaro M en sån, Cardento till viss del också.

Så ser jag det.

Hoppas ni förstår mitt resonemang även om ni inte håller med i alla stycken. Svarar gärna mer om ni har frågor men pm:a mig då eftersom jag nästan bara är inne på avel

Och jag backar upp Gragges resonemang helt.

Spender S är en superhäst, inget snack om saken! Men om man ser till svensk avel och svenska ston, så är han nog lite svår. Har vi ston han passar till?

Efter att ha sett de svenska unghästarna på årets 3-årstester nu i vår sä är jag ännu mer övertygad om att vi behöver lätta hingstar till avel.

MEN!! Med rätt sto så är han säkerligen en superhingst! Men ingen som bör få 200 ston a'la Flyinges modehingstar! Om ingen råkar sitta på 200 stycken lätta, smidiga, ridbara flullblodsston som ska gå i avel förstås... :smirk:

roslagen skrev:
Fortfarande inget svar från den som dissade Spender....

Dissade gjorde jag knappast men ändå.... och nog hoppades jag att det kanske skulle komma en kommentar när jag nu brydde mig om att ge den förklaring som du så efterlyste.

Eller svider det för mycket när någon annan kanske har ett genomtänkt resonemang? ;)
Hoppas ni fattar vad jag menade bättre nu i a f.

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej. Jag köpte min första egna häst för lite mer än ett och ett halvt år sedan, efter att ha ridit och hållit på med hästar i 15 år. En...
Svar
16
· Visningar
3 451
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Hästmänniskan Hej Buke, ny medlem här så ha överseende med eventuella missar! ;) Under början av året var jag, min dotter (16 år) och hennes...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
90 882
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Jag blir så irriterad! Det finns liknande trådar runt betalning men jag tar mig friheten att starta en ny runt frustrationen jag som...
24 25 26
Svar
514
· Visningar
44 574
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar