Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man kan faktiskt ha råd att låta andra rida gratis och ändå ta betalt.
Precis. Många är ju ute efter just skogsridningen, så det är inte rättvist att utmåla den som någon slags andra klassens ridupplevelse, jämfört med att träna aktivt. Alla vill inte samma sak med sitt hästeri.
Ang. om det ska betalas eller inte är ju helt upp till hästägaren och det beror ofta på hur de specifika förutsättningarna ser ut.
1. Du som medryttare/beridare utbildar de facto hästen = gratis eller att du får betalt
2. Hästen utbildar dig = medryttare betalar
3. De dagar du har hästen använder du den som din egen, möjlighet att träna och ev. träna = medryttare betalar oftast
4. Du får rida någon skogstur eller ett mycket ägarstyrt pass som tack för att du sköter hästen ett visst antal dagar = skötare som rider gratis.
*KL*
Jag måste ha haft en jäkla tur, min ena medryttare slutade nu i somras. Varför? Jo hon köpte en egen häst, och hon köpte en av mina hästar som jag hade till salu. Dock ej den som hon var medryttare på, men underbarare människa är svårt att hitta..... trodde jag. Men hon betalade trots att jag inte bad om något, men fattade vad det kostade att hålla en häst.
Min nya medryttare, trodde inte för mitt liv att jag skulle ha en sån tur. Ännu en som stoppar pengar i skåpet trots att jag har sagt att det inte behövs, om i så fall ett bidrag till nya skor. Även hon resonerar som så att jag lånar ut en guldklimp, och det kostar henne ännu mer om hon skulle rida på ridskola eller turridning.
Hon betalar alltså frivilligt halva boxhyran samt samtliga skoningar, i gengäld nyttjar hon guldklimpen fast 2 dagar i veckan och sedan fler dagar om hon vill och efter överenskommelse.
För att återkoppla till grundfrågan. Jag pratade med ridskolechefen på ridskolan där jag rider för ett tag sedan. Hon sa just det..att nu för tiden så förväntar sig alla att få allt serverat. Det finns _någon annan_ som gör jobbet. Det är så utveckligen har gått.
Här har vi ju svaret!!!! Även på den återkommande frågan om varför de som hjälper till bara vill rida, de som förr älskade att vara i stallet och mocka och borsta och såklart fick rida ibland som tack för hjälpen, de finns inte.
Fast jag har fått mail som är otroliga. När jag skulle låna ut min ena unghäst på foder i sommras. Då var det folk som skulle ha henne på helfoder och jag skulle stå för allt. Stallplats, foder, hovslagare och tränare mm. Då blir man lite mörkrädd