Måste, tyvärr, meddela att vår Nessie inte längre är i livet. I nuläget orkar jag egentligen inte skriva någonting längre om det här då det berört vår familj, i synnerhet äldsta dottern, oerhört illa. Jag vet dock att det är många som följt den här tråden, så jag känner ändå att jag vill berätta.
Efter att Nessie gått på bete under hela juli tog vi hem henne, och hon var som en ny häst. Fortfarande svår och med mycket idéer, absolut, men inte alls lika oberäknelig som tidigare. Hon sattes igång allt eftersom och gjorde fantastiska framsteg, och jag tror att alla (utom möjligtvis dottern, som alltid trott på den här hästen) var otroligt fascinerade över resan hon gjort.
I september fick hon följa med på hoppträning och dotterns tränare var överväldigad över hästen. Detta är annars en man som är skapligt försiktig med att ge lovord av den kalibern han gjorde ("Den här hästen har obegränsad kapacitet, att se henne nu är som att se en grönare Cornet D'Amour eller Cornado"). Vi har fortsatt tagit det försiktigt med henne och inte ens börjat planera tävlingsdebut etc, men på de få träningar hon hann vara med på var hon ren star quality (även om hon aldrig fick chansen att hoppa några stora banor då vi just ville ta det lugnt med henne).
Förra helgen var olyckan framme. Jag var ute och galoppjobbade med mina båda döttrar, och äldsta satt på Nessie. Vi har förmånen att ha en fantastisk ridslinga med fantastiskt underlag, och vi brukar rida hästarna där 1-2 dagar i veckan. Dottern och Nessie är framför mig och min häst och galopperar på i 350 m-tempo när vi alla inser att någonting är galet. Nessie hoppar fram på tre ben och försöker bromsa, oförmögen att stödja på höger bak.
Vi förstår direkt att någonting är extremt fel och veterinär tillkallas, vi försöker inte ens få hem henne då hon har så ont. Hästambulansen kommer och väl på kliniken konstateras det att hon har flertalet frakturer i och kring kotleden. De säger att vi kan försöka att operera, men vi alla vet förstås att hoppet är ute. Skulle nu operationen gå vägen är inte det här en häst som skulle ta sig igenom allt vad rehabilitering heter på ett bra sätt. Varken jag eller dottern står ut med tanken på att låta henne lida ytterligare, så valet var tämligen enkelt.
Vår underbara, fina häst och familjemedlem finns inte längre i livet och det känns så tragiskt. Hon har haft ett tufft liv som nära på knäckt henne, och när hon äntligen börjat utvecklas och må bra i sig själv, då händer detta. Livet är inte rättvist!
Vila i frid, vackra Cornessa. Vi kommer alltid att minnas och sakna dig!