Vi försökte att låta henne vara, men det funkade tyvärr inte. Hon tycks vara överaktiv och blir lätt understimulerad, något som blir väldigt tydligt då det alltid är under hennes "vilodagar" som hon hoppar ut ur hagen/beter sig illa. Ju mer hon stimuleras, desto enklare blir hon att ha att göra med. Just pga detta är jag lite osäker på om betet/lösdriften vi ska släppa henne på i juli funkar... Men förhoppningsvis gör det det, det är en enorm hage med dammar, kullar, skog etc. En del att sysselsätta sig med med andra ord. Jag hade mer än gärna låtit henne gå där redan nu, men då det är tydligt att hon mår bra av att aktiveras får det vara så här nu.
Han visste vad det var han gav sig in på, då både vi och våran egentligen hovslagare berättat för honom om hästen. Även stygga hästar måste få fötterna verkade, inte sant? Vi har pratat om detta och det finns inget otalt där, han har själv sagt att det var dumt att drämma till hästen. Han är lite av den gamla skolans hästkarlar, och enligt egen utsago inte helt nöjd med dessa (sic) "lynneshandikappade sporthästar som var och varannan tävlingsryttare har i dag". Vi kommer att stå för rehabträning hos vår fysioterapeut.
Problemet med såna här hästar är ju att de behöver lära sig att INTE göra så som de vill iom att det ju uppenbarligen INTE funkar.
Därför måste man vara rutinerad nog att veta hur man gör för att få till stånd en förändring i dem. Ibland behöver man göra saker de första tiden inte gillar. För att de ska komma till sans, lugna sig och förstå att andra saker kan vara trevligt.
Har man vana av såna hästar vågar man ha is i magen och göra de saker som funkat på den hög av likadana individer man hanterat. Man behöver inte testa och avbryta försök hit och dit.
Man är heller inte lika het på att avancera när det "går bra". Man vet med sig att man måste vara kvar i just det läget oändligt mycket längre än vad de flesta, tom proffs, orkar/vågar/vill vara för att få bestående och optimalt resultat.
Det är inte det roligaste. Men det ger resultat!
Såna här hästar brukar behöva hanteras lite extremt och de kan mycket väl först bli lite sämre innan de blir otroligt mycket bättre och man får en mer varaktig förhöjd nivå där man får mindre och färre bakslag.
Jag vidhåller att iaf jag inte tycker det är rätt att hatta runt så med hästen. Det känns som ett väldigt testande i brist på rutin av just den här typen av häst. Ni är säkert skitbra på att hantera normalindivider eller såna med lite issues.
Men just den här typen av häst hade iaf jag skött annorlunda.
Bla hade jag gett den tid att nolla sig. I hage den inte kommer ur. Helst lösdrift..
Bestämt mig för vad jag trodde på och konsekvent upprepat, upprepat och upprepat. Jag hade inte gjort så stora förändringar. Jag hade sen när jag börjar jobba den gjort samma grej där; upprepa, upprepa, upprepa för att ge den trygghet och förståelse för vad som önskas av den.
Hästar behöver lära sig impulskontroll. Speciell såna här hästar. Det är vad jag hade jobbat med den med. Och övningar som ger den tillit till människor och omgivning.
Skulle den motioneras hade jag hellre gått med den 4 h i skogen och tagit hjälp av naturen för att från grunden börja med sånt man lär föl och alltså helt(!) startat om den. Jag hade lagt den tid det tar att skola en häst från start.
Det inbegriper alltså att ge den impulskontroll och släcka ut ev triggers i hantering.
Den hade fått lära sig hantera stress, ångest etc på andra sätt än att bli farlig eller fly. Lära sig lugna sig själv.
Det finns många tekniker för det. Tyvärr inget som bokstavstränare brukar kunna.
Så jag säger det igen: Ta hjälp av någon som är expert på såna här hästar. För både dotterns, hästens och alla andras skull.
Visst fasen kan det gå! Men då måste man ta rätt hjälp.
Jag känner ett par stycken som har hästar som flera i Sveriges elit tackat nej till att ha i träning iom att de gjort sig ett rykte som omöjliga trots fantastiska fysiska förutsättningar. De har alla tagit lite okonventionell hjälp och rider idag svårklass.
Det finns liksom skäl till att hästar som uppnått viss ålder, har extrem talang inte tagits till toppen och fångats upp av proffsen.
En vän har en sån häst som vann alla unghästprylar. Men när det började komma till arbete och någon form av krav blev den fullständigt livsfarlig. Den stod hos en av Sveriges bästa. En som inte är rädd, sitter fantastiskt säkert och snyggt. En som aldrig i resterande karriär varit rädd för en häst. Men denna var man rent rädd för.
Efter att lång tid haft den var den stämplad som omöjlig i hela elitens ögon. Av förklarliga skäl!
Den ska väl ridas finalen i YR-SM nu för jag vet inte vilket år i rad.
Men att den kommit till den nivå av ridning den tål idag beror på att man gjort just det ingen annan gjort innan och längre än någon annan vågat ha is i magen att göra. Den stod i 2 eller 3 ÅR hos min tränare.
Det var en jäkla snackis då den första gången var med i finalen. Ryttaren som haft den var tvungen att komma och kolla om det verkligen var den hästen(var ju iaf på plats för senior-SM). Man trodde inte sina ögon.
Så man ska inte vara för lättvindig med såna här hästar. Att eliten inte tar dem beror på något. Oftast insikt om riskerna och bristerna i egen förmåga att få dem ok inom en tid som känns rimlig för en normal människa.
Ska ni kunna få ut full potential ur en häst så måste den vara så fruktansvärt kommunicerbar.
Ingen går att kommunicera med då den är rädd, stressad, ur balans etc.
Inte heller om de bara inte bryr sig och inte vill.