Därför vill jag att ni tänker en extra gång innan ni skriver att hästen måste dö och att jag är en dålig mor (det kanske jag är, men jag gör så gott jag kan). Allas verklighet ser inte ut som er, och att ta den här hästen från min dotter vore att ha ihjäl henne psykiskt. Och det tänker jag inte göra, inte när vi äntligen fått tillbaka den glada, goa tjej hon var förr. Då kan jag faktiskt känna att den här risken är värd att ta.
Hur är det med alla andra som kommer i kontakt med hästen - veterinärer, hovslagare, tränare, publik + funktionärer + andra deltagare på träningar och tävlingar? Vet de verkligen tillräckligt om hästen för att veta om de tycker att risken är värd att ta? Ni lyckades ju inte förmedla hur hästen var till den okända förmåga ni hade att sko henne - och det höll på att kosta en annan människa livet! De tre andra ekipagen som var i manegen när din dotter longerade - vet de vilka risker de tar när de uppehåller sig runt er och er häst?
Jag har under 20+ år som hästintresserad stött på EN häst som på allvar anföll människor (och trots det har jag lite trasiga bitar efter bet och avramlingar). Folk förväntar sig inte en häst som er. Ni har ett stort pedagogiskt problem.