Jo, hon är fullt frisk. Som jag tidigare nämnt i tråden är hon kollad på alla tänkbara sätt. Helkroppsröntgen, gyn, tänder, scint etc, etc, etc. Psyket är det så klart svårare att "kolla upp". Hon är, som jag också nämnt tidigare, en flaskhäst och hon har bott på väldigt många olika ställen. Hon har haft ett väldigt tufft unghästliv, helt enkelt.
Och att jämföra henne med WSB var väl ändå lite att ta i... Önskar att ni alla kunde få träffa henne, för hon är ingen
elak häst. Däremot fruktansvärd otrygg och samtidigt med massvis av egen vilja. WSB lämnar ju så vitt jag vet en hel del tvivelaktiga fasoner i sina avkommor, och samma sak är det med den här damens förfäder. Ingen av Cornet Obolensky, Landlord eller Heartbreaker är direkt kända för att lämna snälla, lätta hästar.
Jag är en sådan person som helst inte dömer andra människor förrän jag "gått en mil i deras skor". Väljer någon att behålla en "farlig" häst finns det säkert en anledning till det. Hade hon dessutom varit totalt livsfarlig hade vi gett upp för längesedan, men med tanke på vilka framsteg hon gjort på mycket kort tid tycker jag att både hon och dottern är värd chansen.
Vi har sökt hjälp i många delar av Sverige och vi har varit hos de allra bästa. Hon är helt enkelt inte mogen att bearbeta sorgen på det sättet ännu. Tre år, är som någon skrev, inte särskilt lång tid. Och gällande hästen... När vi fick hem henne var hon ett vrak med ständigt rullande ögon, som inte ville äta och antingen panikade eller såg helt livlös ut. I dag glädjebockar hon när hon får röra på sig, gnäggar glatt när min dotter kommer till stallet/hagen och har ett helt annat liv i ögonen. Då jag är uppvuxen på ett stuteri och har levt med hästar runt mig hela livet vågar jag påstå att jag har tillräckligt mycket hästkunskap för att se att den här hästen mår avsevärt mycket bättre än vad hon gjorde för några månader sedan, och Rom byggdes inte på en dag, inte sant?