Spela in telefonsamtal

moster

Trådstartare
Jag skulle verkligen behöva få till inspelning av telefonsamtal där både jag och den jag pratar med hörs på en Samsung galaxy S9.
Jag vet att det för något år sen försvann pga någon lag i typ USA (?) (man har kunnat spela in tidigare) men jag undrar om någon vet om det har börjat fungera igen och vilken app som fungerar bäst?
Jag har prövat halva förmiddagen, men får bara med min egen röst?

Jag skulle verkligen behöva få till inspelning av telefonsamtal där både jag och den jag pratar med hörs på en Samsung galaxy S9.
Jag vet att det för något år sen försvann pga någon lag i typ USA (?) (man har kunnat spela in tidigare) men jag undrar om någon vet om det har börjat fungera igen och vilken app som fungerar bäst?
Jag har prövat halva förmiddagen, men får bara med min egen röst?
Om du har på högtalarsamtal borde väl båda fastna på inspelning? 🤔

Jag har inte hört att det har börjat fungera. Jag kör med två telefoner och spelar in på den jag inte pratar i, eller zoommöte på datorn och spelar in.

@moster Det finns ingen app man kan spela in samtal med längre, letade rätt desperat när vi skulle genomföra en telefonintervju som skulle spelas in för utbildningen. Jag löste det genom att ha telefonen på högtalare och spela in med datorn. Det fungerade riktigt bra! :)

Så var det innan gdpr men nu finns det inte en inspelningsapp som spelar in telefonsamtal längre. Tro mig, jag har försökt länge och mycket med nästintill varenda inspelningsapp som finns och det min son till slut hittade var att det pga gdpr inte är lagligt längre.
https://lawline.se/answers/nar-ar-det-lagligt-eller-olagligt-att-spela-in-samtal
Daterat 2020-03-29
"Huvudregeln är att det är olagligt att spela in privata samtal om de som deltar i samtalet inte är medvetna om att samtalet spelas in, eller om personen själv inte deltar i samtalet. Av detta kan också förstås att motsatsvis är det fullt tillåtet att spela in samtal som man själv deltar i. Deltar man aktivt själv i dialogen så behöver inte den andra samtalsparten vara medveten om inspelningen heller. Det spelar ingen roll om samtalet sker t.ex. över telefon eller vid ett fysiskt möte (4 kap. 9a § BrB)."

I google play, får jag upp hundratals inspelningsapparappar.

I och med att GDPR nämns vill jag bara nämna att den inte gäller för behandling av personuppgifter av privatpersoner. Nu vet jag inte om TS önskar spela in ett samtal i tjänsten eller som privatperson, men denna distinktion är viktig att komma ihåg.

Enligt Artikel 2.2.c GDPR (s. 32 i dokumentet) är direktivet inte tillämpligt på behandling av personuppgifter som en fysisk person utför som ett led i verksamhet av rent privat natur eller som har samband med hans eller hennes hushåll. Som privatperson omfattas man alltså inte av GDPR:s krav på behandling av personuppgifter. Möjligen finns annan lagstiftning som är tillämpning men GDPR är inte det för privatpersoner.

Jag spelade in med min pc. Hade högtalar-tel på. Hördes utmärkt

I och med att GDPR nämns vill jag bara nämna att den inte gäller för behandling av personuppgifter av privatpersoner. Nu vet jag inte om TS önskar spela in ett samtal i tjänsten eller som privatperson, men denna distinktion är viktig att komma ihåg.

Enligt Artikel 2.2.c GDPR (s. 32 i dokumentet) är direktivet inte tillämpligt på behandling av personuppgifter som en fysisk person utför som ett led i verksamhet av rent privat natur eller som har samband med hans eller hennes hushåll. Som privatperson omfattas man alltså inte av GDPR:s krav på behandling av personuppgifter. Möjligen finns annan lagstiftning som är tillämpning men GDPR är inte det för privatpersoner.
Allt en privatperson gör behöver inte vara av rent privat natur. Det finns gränser för hur mycket och på vilket sätt en kan sammanställa information och lägga ut på nätet osv. inom det undantaget.
Förmodligen berörs inte TS inspelning, men ville bara förtydliga att det inte räcker enbart med att vara privatperson för att hamna utanför GDPR, det beror också på vad en gör.

Hej,
Grunden är ju att man kan spela in samtal så länge som man själv medverkar i samtalet... GDPR hit eller dit spelar inte så stor roll.
Ville ha för eget privat bruk, kör mycket bil och då kan det vara skönt att kunna gå tillbaka i efterhand och kolla "sa jag och hovis tisdag eller onsdag"
jag har kört en del via högtalare men det är inte alltid så praktiskt, men antar att det fortfarande inte hittats någon lösning där båda hörts...

Allt en privatperson gör behöver inte vara av rent privat natur. Det finns gränser för hur mycket och på vilket sätt en kan sammanställa information och lägga ut på nätet osv. inom det undantaget.
Förmodligen berörs inte TS inspelning, men ville bara förtydliga att det inte räcker enbart med att vara privatperson för att hamna utanför GDPR, det beror också på vad en gör.
Därav hänvisningen till Art 2.2 och formuleringen "ett led i verksamhet av rent privat natur eller som har samband med hans eller hennes hushåll".

https://lawline.se/answers/nar-ar-det-lagligt-eller-olagligt-att-spela-in-samtal
Daterat 2020-03-29
"Huvudregeln är att det är olagligt att spela in privata samtal om de som deltar i samtalet inte är medvetna om att samtalet spelas in, eller om personen själv inte deltar i samtalet. Av detta kan också förstås att motsatsvis är det fullt tillåtet att spela in samtal som man själv deltar i. Deltar man aktivt själv i dialogen så behöver inte den andra samtalsparten vara medveten om inspelningen heller. Det spelar ingen roll om samtalet sker t.ex. över telefon eller vid ett fysiskt möte (4 kap. 9a § BrB)."

I google play, får jag upp hundratals inspelningsapparappar.
Har du själv spelat in telefonsamtal sedan gdpr kom? Isåfall med vilken app? Vore ju jättebra om jag har fel och det fungerar.

Som jag skrev har jag testat en enorm mängd inspelningsappar men det fungerar inte. Det är ju inte så att jag inte har provat.

Har du själv spelat in telefonsamtal sedan gdpr kom? Isåfall med vilken app? Vore ju jättebra om jag har fel och det fungerar.

Som jag skrev har jag testat en enorm mängd inspelningsappar men det fungerar inte. Det är ju inte så att jag inte har provat.
Jag använder ACR som jag betalat nån summa för, men har även samsungs egna voice recorder pre-installerad som funkar fint.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 446
Senast: Johanna1988
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
696
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 994
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka