Speciella sjukdomar hos raser?

Chickengirl

Trådstartare
Vet någon här på buke trådarna vad PRE och Fullblod har för "speciella" /vanliga sjukdomar eller typ lösa benbitar osv??
Snart fölar mitt fullblodsto och hon e betäckt med en pre, har en som e intresserad av fölis och hon undrar just över detta...??

Sv: Speciella sjukdomar hos raser?

Fbl är ju överrespresenterade och predisponerade för kissing spines t ex. Samtidigt finns det dels massa fbl utan KS/näraliggande tornutskott, och de finns de som har det men är helt obesvärade. Det är ju inte helt ovanligt i andra raser heller.

Tunna/platta sulor är ju en annan sak som fbl och de raser med mkt fbl i ofta dras med (talar om eng fbl). Hovkvaliten är ofta sisådär med.

Men samtidigt, vad 'fullblod i allmänhet' har och vad DITT fbl har för exteriöra avvikelser, benställning, hovkvalitet etc är ju VIKTIGARE?

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 060
Senast: Emuliiaa
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 123
Senast: valpköpare
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 715
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 101
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka