Spärrat av skogsväg på annans mark, vad göra?

Shenzi

Trådstartare
jag är tvungen att skriva av mig, för jag är så förbannad (o när jag blir arg -utrymm lokalerna).

det är inte många som bor här ute där jag bor, endast ett fåtal hus.
det finns mycket grusvägar, men inte så många fina skogsstigar.
efter tips från en granne hittade jag en ny väg att rida, med den slingan skulle vi få ganska mycket skog att rida, det tycker ju hästarna är så kul! men det fanns ett hinder, vid ett av husen satt det en klädlina spänd mellan träden, som ett töntigt staket utan funktion. den här linan misstänkte jag en av grannarna satt upp, eftersom utpassagen från skogen ligger cirka 50 meter från hennes hus. frågade snällt och vänligt, kan inte jag få ta bort den där linan?
hon svarade att det inte var hon som satt upp den, den hade suttit där sen de köpte huset för 10 år sedan. hon sa självklart tar vi bort den så du får rida! o så gosade hon med min nordis..jag har ridit där hela sommaren nu, helt underbart.

igår tömkörde jag min nordis klockan 9 på morgonen, hade precis kommit ur skogen då jag möter grannen med en svärm okopplade hundar. dem flyger mot mig och hästen, mig hoppar dem på och hästen luktar dem i bakhasorna. han är gudomligt snäll och sparkade inte. hon stog där på vägen och skrek: KOM HIT, KOM HIT! men inte löd hundarna. tillsist var dem infångade och då fräste hon bara åt mig: gå förbi!

jag gjorde det när jag kände att situationen med alla galna hundar hade lugnat sig.

idag när jag kommer på den där stigen är klädlinan åter uppspänd! men, med kedjor dessutom! jag kommer med nöd och näppe förbi (fick hoppa av hästen)

jag fattar inte bara hur man kan vara så barnslig, men det är klart. de är lättare att försöra för andra människor än att uppfostra sina hundar så de lyder när man ropar. eller så vill hon springa naken i trädgården men blir hindrad av att en häst passerar i skogen 50 meter bort.

det som är grejen är att det inte är hennes mark, hon har ingen rätt att sätta upp den där linan. varken skogen jag rider i, eller den korta vägsnutt som jag är tvungen att rida på för att komma hem är hennes.

jag är så arg nu, orkade inte ens rida min andra häst. för min ilska kommer bara gå ut över oskyldiga.

har jag några rättigheter i detta läge?
kanske ska jag ta o duscha nu för att sedan gå bort o fråga om det är ngt hon retat sig på, tex att jag rider där på mornar som gjort att hon förstört för både mig och hästarna?

vill hon ha hjälp upp i diket i vinter, eftersom vi är bland de få som har traktor på nära avstånd kan hon ju fan glömma att bli uppdragen!:devil:
 
Sv: förbannade granne!

kanske ska jag ta o duscha nu för att sedan gå bort o fråga om det är ngt hon retat sig på, tex att jag rider där på mornar som gjort att hon förstört för både mig och hästarna?

Spontant känner jag att detta säkert är det bästa du kan göra, (efter att du skrikit av dig den värsta ilskan hemma :devil: )
Förbluffande ofta kan man lösa upp konflikter innan de hunnit bli så trassliga genom att möta aggression med lugn o vänlighet...den aggressive blir så paff av att bli bemött så att den ofta skäms och blir angelägen att gottgöra.
Lyssna på tanten även om hon är oförskämd att börja med, ta in hennes argument och försök se hennes sida. Sedan kan du vänligt förklara din sida, hur viktigt det är för dina hästar att komma ut i skogen etc.
Hade också blivit riktigt förbannad...men som sagt, att ge efter för det gör lätt allt värre även om det kan kännas skönt för stunden.
 
Sv: förbannade granne!

Jag skulle lugnat mig ett par spadtag, gått bort och pratat med henne. Är hon oresonlig, upplys om att det inte är hennes mark och att du har rätt att rida där. Vi har ju faktiskt något som kallas allemansrätten här i Sverige.
 
Sv: förbannade granne!

jag hade nog kollat upp vem markägaren är och pratat med denne, om du får OK från denne så har du ännu ett kort att lägga fram för grannen om hon inte vill ge sig! :angel:
 
Sv: förbannade granne!

nu vet jag antagligen vems mark det är..jag ska fråga den mkt trevliga markägaren, som för övrigt visat mig andra ridstigar i just den skogen om jag får ta bort linan. hon verkar tro att hon har ensamrätt...usch så arg jag är..barnsligt beteende
 
Sv: förbannade granne!

Vissa personer är inte kloka! men jag har hört talas om ett ännu värre fall! där en jävla gubbe bodde i ett hus helt öde och det var några som var yvugna at rida förbi där för at kunna komma ut med sina hästar, och ut kom denhär jävla gubben med ett gevär i handen och sa att "får jag se er här en gång till så skjuter jag både er och era jävla hästar!" jävla gubbe säger jag, men kommer inte ihåg hur det gick med det där tror gubben är död nu eller så har han flyttat eller nått, skönt! jäkla folk det finns!
 
Sv: Spärrat av skogsväg på annans mark, vad göra?

I stallet där min förra medryttarhäst stod så fanns det en jätte rolig runda att rida men för att rida den så var man tvungen att ta sig förbi ett gult hus. Vi red alltid nära dikeskanten vid vägen som gick förbi huset men gubben som bodde i det gormade endå åt oss och sa att vi inte fick rida där. Det var ju en allmän väg! Och en gång när en stallkompis hade ridit till ridhuset så red hon förbi gubbens hus själv och då kommer han ut och tar tag i tyglarna och vägrar släppa. Hästen blir ganska uppspelt och vet inte hur han ska bete sig med denna läskiga människa. Ryttaren bad gubben snällt att släppa men han vägrade, tillsist kom dom därifrån på nått vänster.
Men man blir så less på alla tokiga människor som tror att dom äger världen.

Men om du har pratat med markägaren så har du ju rätt att rida där! Jag skulle försöka förklara det för tanten så slipper det kännas obehagligt att rida där, men vissa människor ändrar sig ju aldrig. Men fattar inte riktigt varför hon skulle bli arg om det var hennes hundar som sprang fram till din häst? Det är ju du som skulle blivit irriterad isånnafall, tur att du har en lugn häst som inte sparkar! Vissa borde lära sig att hålla ordning på sina hundar!
 
Sv: Spärrat av skogsväg på annans mark, vad göra?

Det kan vara väldigt känsligt men om din häst är hund snäll kan du ju erbjuda dig att låta henne träna hundarna ( en och en med dig och din häst) Jag brukar alltid erbjuda mig och min häst när vi har passerat en hund med olycklig inställning till hästar.

Ägarna brukar vara verkligt tacksamma och så möter vi hunden på vägen upprepade gånger tills det gått bra 2-3 gånger, efter det blir det inga problem mer med den hunden iallafall... Jag hade hästen vid brukshundsklubben förut och det var också väldigt populärt på valpkurserna...

Fungerar ju bara om ägaren vill träna sin hund och man har en någorlunda "hundsäker" häst
 
Sv: Spärrat av skogsväg på annans mark, vad göra?

Du verkar ju ha rätten på din sida. Dels allemansrätten, men också tillstånd från markägaren. Som tidigare personer skriver är det dock vettigt att inte vara alltför ilsken tillbaka på din granne, även om hon har fel och agerar väldigt fel. Grannrelationer är väldigt viktiga för lugnet och bara genom att titta på tidigare inlägg om "galna gubbar med gevär" och annat trassel kan det vara klokt att när man pratar med grannen, göra det på ett lugnt och vänligt sätt. Tänk på att det är du som har rätt och stöd från markägaren, så kanske det är lättare att behålla lugnet och sakligt förklara för henne att linan inte får finnas där. Lycka till!
 
Sv: Spärrat av skogsväg på annans mark, vad göra?

:devil: Enligt allemansrätten så har vi rätt att rida på enskilda/privata vägar så länge vi inte förstör något! Så rid på!!!!!:devil:
 
Sv: Spärrat av skogsväg på annans mark, vad göra?

:devil: Enligt allemansrätten så har vi rätt att rida på enskilda/privata vägar så länge vi inte förstör något! Så rid på!!!!!:devil:

Fast man behöver ju inte alltid driva det till sin spets, jag visar hellre hänsyn och respekt för andra människor än att alltid göra saker bara för att jag kan.
 
Sv: Spärrat av skogsväg på annans mark, vad göra?

Fast man behöver ju inte alltid driva det till sin spets, jag visar hellre hänsyn och respekt för andra människor än att alltid göra saker bara för att jag kan.

:bow: bra sagt!

ja, grannrelationerna är viktigt. man vet aldrig när man behöver hjälp.
i vilket fall har jag nu hittat en liten omväg som fortfarande kommer göra att jag kan rida där jag brukar. så hon kommer liksom inte bli av med mig om hon trodde det. problem är till för att lösas.

ett ordspråk:

"det är inte problemet som är ett problem, det är din attityd till problemet"

tycker jag var smart sagt =)
 
Sv: Spärrat av skogsväg på annans mark, vad göra?

Hej
Jag kan förstå dig att du gärna vill kunna ta dig ut i skogen, men jag kan även förstå hundägaren, då jag själv har både hästar och hund. Har man hund och bor på landet vill man kunna ha den/de lösa på sin egen mark eller trädgård.
För att lösa tvättline problemet skulle jag prata med markägaren och få tillstånd från denna att rida där och berätta hela historien med grannen så att denna inte känner att du undanhållit information.
För att lösa hundproblemet skulle jag prata med grannen och erbjuda att hjälpa henne träna sina hundar som någon annan föreslog. Är man tillmötesgående kan man undvika många problem. Och då i samma veva förklara att du får rida förbi till skogen och be henne ta ner tvättlinan.

Hoppas det löser sig,
/ Tokan
 
Sv: Spärrat av skogsväg på annans mark, vad göra?

:devil: Enligt allemansrätten så har vi rätt att rida på enskilda/privata vägar så länge vi inte förstör något! Så rid på!!!!!:devil:

Hej
Så vitt jag vet har man rätt att rida på enskild/privata vägar, MEN inte nära bostadshus eller på någons uppfart... vilket kan hända ibland, iaf för mig! (dock med tillstånd från markägaren)

Något att tänka på kanske! :angel:
 
Sv: Spärrat av skogsväg på annans mark, vad göra?

Om du har bra relationer med markägeren kanske denne skulle kunna kontakta grannen? Eftersom det kan bli skador på växande träd om man spänner fast saker i dem är det faktiskt inte helt problemfritt för markägeren heller.

Hmm, markägeren hittar åverkan på sin egendom och kontaktar grannen för att fråga om denne som bor så nära möjligen har sett vem som spänt upp saker som både kan skada skog, vilt och kanske tom passerande orienterare/ryttare och ber om hjälp att hålla koll på att det inte upprepas...
 
Sv: Spärrat av skogsväg på annans mark, vad göra?

pratat med henne än? jag är glad att jag inte råkat ut för några sådana än iaf...
 
Sv: Spärrat av skogsväg på annans mark, vad göra?

jag har inte pratat med henne än, ska göra det en dag då jag känner jag kan hålla mitt humör innanför staketet.

det där med o träna hennes hundar är rätt omöjligt av olika anledningar, annars hade jag gärna gjort det.
1.jag ogillar hundar
2. dem hundarna kan inte ens kommandot kom hit och är helvilda
3. så mkt tid har jag inte till övers..

jag har som sagt tittat närmare, jag kommer runt iallafall som tur är.

jag tycker bara det är så sjukt att hon sa ja, och oh vad roligt med hästar från början o sen sabbade. alla de gånger jag ridit där har jag aldrig mött henne eller hundarna, det hände alltså 1 gång och hon pajade allt direkt. tycker hon kan vara glad att min häst är änglasnäll och inte sparkade. sen tycker jag faktiskt att ens hund ska kunna grundläggande komandon, tror inte det är roligt för hunden heller att hela tiden bli skrikt till..skulle aldrig orka med en sån hund :crazy:

jag ska allt fundera ut en vettig lösning på det här mkt barnsliga problemet.
 
Sv: Spärrat av skogsväg på annans mark, vad göra?

Jag tycker också att en hund ska kunna grundkomandon. Om man vet att man har en hund som sticker iväg eller rusar fram till folk tycker jag inte att man ska ha dom lösa. Har själv hund och det värsta jag vet är folk som har noll koll på sina egna hundar. Sen är det ju verkligen inte roligt om hundar springer fram till hästen när man rider, en häst kan ju faktiskt sparka ihjäl en hund! Men det är ju jätte bra att du hittat en väg förbi iaf.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 588
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 097
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 187
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp