Spårning i snö?

S

skrocken

Jag undrar om det finns någon här som spårar med sin hund. Spårar ni i så fall även i snö? Har alltid hört att man ska undvika det då hunden gärna börjar använda synen istället för näsan. Nu verkar det ha blivit vanligt att man spårar även på vintern. Vilka för/nack-delar finns? Vore kul att höra era åsikter!

Sv: Spårning i snö?

Jag undviker att spåra i snön... För precis som du säger så är det vanligt att hundarna lallar på efter det nedtrampade spåret... Som aktivering kör jag istället uppletande i skogen nu när det är snö.

Nu håller vi på med eftersök så det kan ju bli en hel del skarpa eftersök i snö, eftersom det är då man jagar, och även lyckas en hel del djur bli på körda... Men vi lägger inga tränings spår i snö, då är det förstor risk att de börjar fuska.

Hehe, min lilla lagotto-valp älskar att spåra i snön. Om hennes kompis gått före så sätter hon ner näsan i backen och spårar. Det trots att inte jag ser nåt spår då det är en gångväg.....
Vi börjar i tid, om man säger så! :D

jag spårar med min tik i snö och det går utmärkt ;)
Har inte märkt någon skillnad.

Jag spårar i snö bara jag kommer fram. Hundarna sticker ned näsan i varje fotspår och luktar ordentligt. Jag är inte alls orolig att de skulle börja fuska, de är så mycket för att spåra så. Så det är väl individen som avgör om det är ok att spår i snö eller inte.

Jag spårar blodspår och ser det så här, om jägaren eller bilisten skadar ett djur i snö, så måste min hund kunna leta upp det... Har den då aldrig fått prova spåra i snö så kan den bli så ställd att det går snett...

Jag brukar se det tvärtom, jag kan sätta dit min hund i snö eftersom jag vet exakt då (jag går utan snitslar), och hon har varit lite virrig innan, men nu vet hon.

Jag spårar i alla väder, som Tippan skrev, bara man kommer fram... :crazy:

//E

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 798
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
462
Senast: Sel
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 623
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 234
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18