Silver Girl
Trådstartare
Jag och hunden ska gå en viltspårskurs och jag behöver köpa en spårlina. Men det verkar finnas många olika. Vilken typ/material föredrar du och varför? Och vilken längd ska man ha som nybörjare?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Detta tycker jag också är viktigt. @Silver Girl Se till att få en lina som tål kyla utan att bli stel.blir inte stel i kyla
Vilka typer av linor är det som tål kyla?Detta tycker jag också är viktigt. @Silver Girl Se till att få en lina som tål kyla utan att bli stel.
Bra fråga Vi har en ”vanlig” rund orange lina som tål kyla. Men finns många oranga som inte gör det… Antar det är någon skillnad i materialet….?Vilka typer av linor är det som tål kyla?
Jag vet ju inte hur hon är, vi har aldrig spårat innan. Och vi kommer inte tävla, då jag läst att det då är skott. Det blir bara ren aktivering.Om din hund är het, snabb och stark rekommenderar jag en bred antiglid-lina (eller en lina för att longera hästar), för då gör det ont i händerna och är svårt att hålla i de smalare linorna. Fungerar lika bra i alla temperaturer. 15 meter lång så kan du ha den till alla typer av spårarbeten/tävlingar. En sådan lina är dyrare, men håller till några generationer av hundar.
Om du bara vill ha 6 eller 10 meter mellan dig och hunden är det bara att låta resten av lina släpa bakom. För viltspår kan det vara bra att ha 15 meters lina, så hunden har rörelsefrihet att lösa uppgiften utan att bli hindrad i onödan.