Silver Girl

Trådstartare
Jag och hunden ska gå en viltspårskurs och jag behöver köpa en spårlina. Men det verkar finnas många olika. Vilken typ/material föredrar du och varför? Och vilken längd ska man ha som nybörjare?

Jag gillade verkligen en billig lina i orange plast. Den fastnade aldrig och var lätt att hantera. Jag köpte den för att det var onödigt med något dyrare när vi bara skulle se om det var något för oss. Flera kurskompisar kommenterade att min lina funkade bättre än replinor.

Min favorit är i läder, tycker den ger en härlig kontakt fram till hunden. Vi spårar mest på fält och jag upplever att den lätt trasslar sig i skogen så där har jag en flätad nylon lina.

Jag kör med biltemas spårlina den funkar fint för den pengen. 15 m är den men vill man ha kortare är den så billig att det inte gör ont att klippa av den. Tror man brukar ha 10 m vid viltspår. Vi kör personpår och då är det 15 m som är det normala. Använder tunna handskar också för att skydda händerna om hunden ligger på.

Jag har alltid haft en plastad lina med nylonkärna. Min förra klippte jag i två så att de var 7,5 m. Nu ville jag ha lite längre, så den här är tio meter. Men faktiskt tror jag att jag ska kapa bort ett par meter när säsongen kommer igång.

Jag har en knut i slutet på linan så att den inte glider mig ur handen. Har hänt! Men mina gamla hundar var som tur var lydiga och stannade direkt när jag visslade ner dem. Den nuvarande misstänker jag skulle försvinna i fjärran till hon upptäckte att jag inte var med och då bli olycklig.

Om din hund är het, snabb och stark rekommenderar jag en bred antiglid-lina (eller en lina för att longera hästar), för då gör det ont i händerna och är svårt att hålla i de smalare linorna. Fungerar lika bra i alla temperaturer. 15 meter lång så kan du ha den till alla typer av spårarbeten/tävlingar. En sådan lina är dyrare, men håller till några generationer av hundar.

Om du bara vill ha 6 eller 10 meter mellan dig och hunden är det bara att låta resten av lina släpa bakom. För viltspår kan det vara bra att ha 15 meters lina, så hunden har rörelsefrihet att lösa uppgiften utan att bli hindrad i onödan.

Om din hund är het, snabb och stark rekommenderar jag en bred antiglid-lina (eller en lina för att longera hästar), för då gör det ont i händerna och är svårt att hålla i de smalare linorna. Fungerar lika bra i alla temperaturer. 15 meter lång så kan du ha den till alla typer av spårarbeten/tävlingar. En sådan lina är dyrare, men håller till några generationer av hundar.

Om du bara vill ha 6 eller 10 meter mellan dig och hunden är det bara att låta resten av lina släpa bakom. För viltspår kan det vara bra att ha 15 meters lina, så hunden har rörelsefrihet att lösa uppgiften utan att bli hindrad i onödan.
Jag vet ju inte hur hon är, vi har aldrig spårat innan. Och vi kommer inte tävla, då jag läst att det då är skott. Det blir bara ren aktivering.

Jag använder mig av en platt och gummerad spårlina. På nybörjarkursen som vi gick för några år sedan fick vi prova olika spårlinor och jag gillade för min egen del denna typen bäst.

Gällande att starta på prov. Om du har en skottberörd hund så kan du ju göra anlagsklassen om du är sugen på att starta på prov. Det är i öppen klass som skott ingår.

Kör oftast med en platt biothanlina. Bästa jag haft är en nylonlina men tyvärr var det en valp som råkade tugga av den när den hängde på buren :meh: Har även en i läder som jag gillar men den funkar sådär i skogen, använder det oftast när vi spårar på öppna ytor.

Liknande trådar

Hundträning Det finns förstås många myter, teorier och metoder runt hundträning. Nos i kiss är väl en av de mest välkända och utdaterade... men idag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
8 994
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 028
Senast: TantAgda
·
Hundträning Hej, Jag undrar vart man ska vara för att hitta andra hundnördar som en själv. Jag har lärt känna mkt folk via hundarna, det är ju...
Svar
11
· Visningar
487
Senast: Acto
·
Hemmet Nu är det klart! 1 april börjar jag min nya tjänst i Härnösand. Det ser jag verkligen fram emot, efter alldeles för många år i Skåne...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 793

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat