Sparkande häst/Uppstallning i gången/"Massa frågor".

vaggvisa

Trådstartare
Hej.

Har en häst som när hon kom var snäll mot andra hästar, förhållandesvis ganska låg i rang. Nu har hon gått med en ännu lägre ranghäst i några månader, kan en ranglåg häst göra en ranglåg häst ranghögre? Om ni fattade det där :angel: Känns som att min häst blivit högre i rang nu än när hon kom, beror det på att hon kan bossa över ponnyn i hagen?

Nu i stallet har hon börjat sparka på morgnarna om hon inte kommer ut tillräckligt snabbt eller så, så boxdörren har hon sparkat sönder (den är tunnare än resten av boxen som inte gått sönder även om hon sparkat där), hon sparkade inte förut. Vi har hängt över nu så hon inte kommer i kontakt med sina grannar så vi får väl se om hon slutar. Men hon är ändå alltid sur i stallet mot de andra hästarna, även de som är jätteranghöga, därför går det inte ihop sig riktigt.. Jag kan t ex inte ta ut henne och mocka om det ranghögsta stoet står i sin box för de piper och surar bara av att titta på varann. Om hon inte slutar sparka, idéer? Henne box är ganska liten, jag vill ha större och hoppas därför vi kan hitta ett annat stall att ställa oss i, men det händer ju inte bara sådär hux flux.

Hon har även sparkat i gången när hon står mitt emot en annan häst två gånger, första gången tjurade hon och en annan häst som hon inte träffat förut och tjejen som äger det andra stoet gick precis bakom när hon sparkade och var ungefär SÅHÄR nära att bli träffad. Andra gången var idag när en häst sträckte ut huvudet och surade mot min häst och då surade hon tbx och sparkade, inte lika högt som förra gången, men idag var stallägaren där och såg det hela, så nu får inte jag ha min häst i gången längre. De andra får dock ha sina hästar i gången fast att jag påpekade att ALLA hästar kan sparkas, det är inte bara min och då drar hon upp att det finns uppbindningsringar i boxen och gången ska egentligen inte användas som uppbindningsställe, även om hon själv gör det och det finns uppbindningsmöjligheter där, hon drar upp allt om grönt kort och hästsäkerthet och undrar vad jag skulle göra om min häst sparkade någon och jag säger att jag vet inte, att jag vet inte vad jag skulle göra åt saken, min häst siktar ju inte på människorna direkt. Hon tycker jag bör minska fodret eftersom att hon blivit så pigg, varpå jag säger att hon alltid har varit såhär pigg, hon hade en period för några veckor sen då hon var piggare än vanligt men nu är hon som "vanligt" igen, men kommer nog ändå byta ut krafften mot korn. Hon går ute ungefär 07.30-18.00 (eller ca 20.00) varje dag och rids ungefär en 40-60min nästan varje dag. Stallägaren tror att hon inte blir tillräckligt aktiverad, men hon har inte kondis för att bli riden längre.
Är ni för/emot uppbindning i stallgången? Kan man få henne att sluta sparka om hon och en annan häst blir sura på varandra, det är väl instinkter ändå?
Hon är annars väldigt snäll i gången, står stilla (första gången hon sparkade i gången stod hon mitt emot en häst som aldrig står stilla och går fram och tillbaka och det var väl så de fick för sig att hälsa på varandra) och jag kan ha henne lös, men vågar inte det när det är andra hästar i stallet. Nu får vi väl hålla oss till boxen, men det känns så ja, orättvist. :(
 
Senast ändrad:
Sv: Sparkande häst/Uppstallning i gången/"Massa frågor".

Illa, att ingen svarat due :angel: :p
 
Sv: Sparkande häst/Uppstallning i gången/"Massa frågor".

No offense, men jag måste hålla med stallägaren....hästen är ju farlig för andra om den vevar runt och nästan träffar andra..
 
Sv: Sparkande häst/Uppstallning i gången/"Massa frågor".

Alltså, det är jag ju självklart med på, och har därför hållt mig till min box, har stått en gång i gången sen dess och det var när jag var helt ensam i stallet.
Men det finns hästar i stallet jag hellre undviker att gå bakom än min häst och de får stå i gången.
Sen tycker jag att går man i ett stall går man inte precis bakom hästen (som tjejen som höll på att bli träffad) gjorde, då menar jag verkligen att hon gick precis bakom rumpan på henne.
Frågan var ju inte om ni höll med stallägaren eller mig, jag tycker ju att antingen ska ingen häst få stå i gången eller så ska alla få göra det.
 
Sv: Sparkande häst/Uppstallning i gången/"Massa frågor".

Nej jag tycker inte att alla hästar ska få stå i gången. Den häst som inte är sparksäker kan hållas i boxen tills den är det. Jag skulle inte tillåta att min egen häst (om den sparkade) fick tillfälle att skada nån.
Sen är det ju så att vissa alltid ska stå i gången för att det är bekvämt.
Själv har jag alltid fått stå i boxen för att han är så lätt att ha göra med där, så jag har vant mig.
 
Sv: Sparkande häst/Uppstallning i gången/"Massa frågor".

Jag måste hålla med dig, jag tycker inte om att stå i boxen och borsta av säkerhetsskäl, man kan lätt bli intryckt i väggen och hästarna ser inte lika bra runtomkring sig och blir lättare skrämda.
Du sa att den andra hästägaren pratade om säkerhet, du kan ju då ta upp det där med måtten mellan upp"bindnings" platserna, hästarna ska nämligen inte ha en möjlighet att nå/sparka varandra med de lagliga måtten.
Jag vet inte om ni har en möjlighet att låta alla hästar hälsa ordentligt på varandra, inom stallet. Det kan ju vara rangordningen dom försöker ordna, eftersom dom sparka mot varandra och föröker sätta varandra på plats.
Om din häst är ung tar den efter andras dåliga ovanor, som att sparka i boxväggen, även äldre hästar kan ta efter dåligt beteende.
Det verkar som att din häst behöver aktiveras, och inte bara ridas mera, utan lätta lydnadsövningar, kanske trickträning, promenader mm, kanske även en leksak i boxen...
Ge alltid din häst mat först om möjligheten finns om den sparkar vid utfodringar, det är onödingt att "uppmuntra" till sparkningar i väggarna, fast man tänker att "nu får han veta att han får vänta om han sparkar" dom förstår inte det...
Lycka till med din ögonsten!
 
Sv: Sparkande häst/Uppstallning i gången/"Massa frågor".

Vi har inte lagligt mått i stallet jag står nu. Det är jag hundra på. Hästarna har mularna ca 70cm från varandra om man backar båda två så långt bak det går, hästarna som står i sina boxar kan även sträcka ut huvudet och hälsa på de hästarna i gången/alternativt bita hästen som står i gången i rumpan om de står i vissa av boxarna (letar efter annan stallplats då även takhöjden är ca 2,30 som MAX i stallet, sen är den lägre på vissa ställen så min häst har slagit huvudet i taket x antal ggr bara av att höja upp huvudet för högt när hon blir orolig..) :crazy: Av nån anledning verkar stallägarna ha fått stallet godkänt en gång i tiden iaf :confused:
Vi jobbar på lydnad och sånt också, eftersom att jag tycker inte hon litar på mig som ledare till 100% än, så det jobbar vi också med.
Mat får hon först och ut kommer hon först också ;)

Korven: Precis, jag kan hålla med. Men alla hästar kan ju få för sig att sparka nån gång om det händer något, och hur får jag min häst sparksäker? Det där med att nån alltid ska stå i gången för att det är bekvämt känner jag igen mycket väl! ;) Jag har stått mycket i boxen innan jag blev tvungen också just därför att jag vet att ingen annan ställer sig i sin box om vi är flera som ska hålla på samtidigt.
 
Sv: Sparkande häst/Uppstallning i gången/"Massa frågor".

liite OT, min två favvosar i en tråd gulligt :love:
Själv är det dumt att svara då jag självklart står på vagvisas sida, tycker faktiskt att det är alla ansvar att se till att olyckor inte händer, inte bara vaggvisa, den andra tjejen kanske ska visa lite större hänsyn till hästrumpor, det är en ganska stor nonchalans kring hästar i stallet!
Tycker oxå att det är lite av en säkerthetsgrej att stå i boxen. Har Becka sluta att vara så "glad" vid sadlingen? Annars är det inte mysigt att ha en sån häst i box..

Och de enormt stora säkerthetsavstånden ni har underlättar säkert inte!
 
Sv: Sparkande häst/Uppstallning i gången/"Massa frågor".

Hon står still när man sadlar iaf ;) Sen kan hon vifta lite med huvudet men då är jag bara rädd att hon ska slå huvudet i taket..
Kan man ens kalla det säkerthetsavstånd? ;) Har du varit inne i vårt stall eller var du bara utanför?
 
Sv: Sparkande häst/Uppstallning i gången/"Massa frågor".

Hon står still när man sadlar iaf ;) Sen kan hon vifta lite med huvudet men då är jag bara rädd att hon ska slå huvudet i taket..
Kan man ens kalla det säkerthetsavstånd? ;) Har du varit inne i vårt stall eller var du bara utanför?

Haha, jaa nu mer är ju inte MIN TÅ, under din häst sko iaf :eek: :cool:
Haha, jag hoppas att du hörde ironin när jag sa säkerhetsavstånd :)
nope, utanför, men jag litar på ditt ord. Inte ens vi i vårat skraltiga har (enligt ditt mått mätt) så korta avstånd, plus att vi ju har boxgaller.
 
Sv: Sparkande häst/Uppstallning i gången/"Massa frågor".

Haha precis! :D
Nääe, ni hade ju lååångt mellan era hästar i gången tycker jag.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 654
Senast: jemeni
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 924
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp