Sparka hundar?

Sv: Sparka hundar?

Får jag fråga hur många hundar du har/har haft och vilka raser?? Eftersom du vet så mycket mer än mig...

peter_lundin skrev:
Jag skulle passa mig o mia r kallar du lilla vän o hotar med en värld utanför datorn!!!!
Tala om att vara trevlig!!!
PL

F-låt men vad fick du luft ifrån?

Du och jag är rätt oense om hundar har vi kommit fram till så varför börja igen *suckar*

Vad beträffar mig så har vi väl haft ett femtiotal hundar, grönlädare sig o al huskies kelpie bordercollie vorsteh pointer o springer spaniel plus att jag jobbat med andras hundar i 25 år.
Tycker du skall ge fan i att hota folk bara för att de har strörre kunskaper o erfarenhet än du.
PL

peter_lundin skrev:
Vad beträffar mig så har vi väl haft ett femtiotal hundar, grönlädare sig o al huskies kelpie bordercollie vorsteh pointer o springer spaniel plus att jag jobbat med andras hundar i 25 år.
Tycker du skall ge fan i att hota folk bara för att de har strörre kunskaper o erfarenhet än du.
PL

Var inte dig jag frågade!

Hota??? Hmmmm... Jag måste vara blind... Vad läser du egentligen???

Passa på o skyll på att du e trött å att det är sen så glömmer vi det ...

Senast ändrad av en moderator:

peter_lundin skrev:
Innebär det att det inte är tillåtet att göra ett inlägg???
PL

Det är tillåtet, varsågod!

MEN FRÅGAN KVARSTÅR TILL MIA_R

(man jag hinner nog sova innan svar kommer...hehe)

Senast ändrad av en moderator:

Uppenbarligen vet du inte vad innebörden av "citera" är. :smirk: Jag antar att det är det svaret du riskerar att ligga sömnlös över? :rofl:

Mia_R skrev:
Uppenbarligen vet du inte vad innebörden av "citera" är. :smirk: Jag antar att det är det svaret du riskerar att ligga sömnlös över? :rofl:

No problem... Sömnen kommer efter ha masserat hunden hela dagen och rida till sig mjölksyra på ställen som inte borde finnas...

Du "nämnde" vad jag var för person o pratade om mig som andra person och att jag var si o så... Vilket var ren o skär lögn, det du skrev :mad:

Svarar samtliga här.
Det är alltså detta jag försöker bli klok på:

Även om målet är 100% lydnad så är det en utopi, allt kan hända med en lös hund hur lydig den är är.

Givetvis kan allt hända med en lös hund, lydig eller ej. Den kan t ex bli skjuten! Men det är väl inte det vi är inne på?

Jag vidhåller att jag har 100% lydnad på min hund, likaväl som dom tidigare och att allt inte kan hända. Det innebär att dom är öppna för kommandon likaväl som dom är allsidigt uppfostrade och därmed vet att ta egna beslut som inte är motsatt mina önskemål. Motsatsen till hjärndöd, eller hur?

Det är fullt möjligt att vi talar olika språk här. Kom gärna med exempel på vad som faller under lydnad och som skulle vara omöjligt att finna hos en hund.

Och om ni anser att jag saknar sunt förnuft får jag väl bjuda på det.

LIA

Nu har du fel igen, jag har inte "nämnt" vad du är för person. :D Var inte ledsen för det, vi kan alltid skylla på den svenska skolan när det gäller dina brister i svenska. ;)

Lessen att göra dig ytterligare upprörd, men jag lägger ner för kvällen eftersom jag inte tror vi kommer så mycket längre än så här, ska bara släppa ut de egna hundarna för ett sista kvällskissande. :angel:

Jag ser en hund som det aldrig spritter till lite extra i benen på när det dyker upp en extra lockande retning som rätt död. Då undrar jag om det finns något alls i den hunden eller om det är en avtrubbad soffpotatis. Visserligen kan man hålla det sprittande i benen under kontroll med lydnad, men det är i sådana lägen man kan behöva trycka i med extra kommando eller liknande.

Det hela beror ju också på vilka retningar hunden utsätts för. Bor man på landet med en social och folkkär hund kanske man aldrig hamnar i sådana situationer att man ser tendenser till olydnad. Skulle däremot samma hund röra sig bland folk som lockar och grejar vore läget annorlunda.

Jag brukar åka en del tåg med min hund och hon uppför sig väl både på proppfulla tågstationer och i trånga vagnar. Hon ligger där och tittar på folk medan de kliver runt och över henne. Blir näsan lite lång harklar jag mig och så åker den in igen. Det hände däremot en gång att en något överförfriskad herre skulle promt skulle fram och hälsa på denna hund och då var jag så illa tvungen att lägga en hand på kinden för att hindra henne från att nafsa till den där herren. I det läget stod sig lydnaden slätt mot rädslan för den där herrn som hon uppfattade som en enormt hot.

Glömde definiera lydnad.
Lydnad för mig är när hunden håller sig till uppställda regler och följer kommandon, oavsett situation. Planlydnad är inte lydnad.

100% lydnad är när hunden alltid följer uppställda regler och kommandon, oavsett retning eller drift. Det spelar ingen roll om hunden är skiträdd eller dödsförbannad. Den ska lyda perfekt ändå. Det är något jag tror är svårt att åstadkomma.

100% lydnad är när hunden alltid följer uppställda regler och kommandon, oavsett retning eller drift. Det spelar ingen roll om hunden är skiträdd eller dödsförbannad. Den ska lyda perfekt ändå. Det är något jag tror är svårt att åstadkomma.
Tack för det. Då har vi något att gå på.
Om jag förenklar så uppför sig min hund efter uppställda regler (mellan honom och oss) i normalfallen. Vid extremfallen tillkommer kommandon. Varför skulle det vara så omöjligt att åstadkomma?

Jag ser en hund som det aldrig spritter till lite extra i benen på när det dyker upp en extra lockande retning som rätt död.
Vem har sagt att hunden inte får vara intresserad av lockande retning? Eller får undersöka, kolla, leka eller vad du vill? Varför tror du (och tydligen andra här) att man får en robot? Varför är det så svårt att tänka sig direkta motsatsen? En öppen, nyfiken, allmänbildad, självständig, självsäker, vänlig samtidigt som en väluppfostrad hund? Är det så omöjligt? Är det så ovanligt?

För din information så har jag vistats i Stockholm med dom flesta av mina hundar och åkt tåg, tunnelbana, taxi, buss, båt, rulltrappa, rullstol (inte hunden), cykel utan "lydnadsproblem". Det enda i den vägen vi inte provat på är flyg. Inte för att jag vet vad detta bevisar.

Det hände däremot en gång att en något överförfriskad herre skulle promt skulle fram och hälsa på denna hund och då var jag så illa tvungen att lägga en hand på kinden för att hindra henne från att nafsa till den där herren. I det läget stod sig lydnaden slätt mot rädslan för den där herrn som hon uppfattade som en enormt hot.
Kan man inte se det som en del av lydnad?
LIA

Det blir extremt svårt att åstadkomma därför att en hund med lite sig (vad det nu än må vara..jakt...apportering...eller vad som helst) kan gå upp så totalt i den driften att den skiter i allt vad lydnad heter. Det är också här blockering kommer in. Alla hundar kan bli blockerade och då spelar det ingen roll vad man säger åt dem.

En hund som blir påhoppad kan bli så jäkla förbannad att den inte alls tänker sluta slåss bara för att föraren säger det. Den är inne i slagsmålet och måste dras därifrån och lugna sig innan den kan ta kommando igen.

Något annat som effektivt blockerar en hund är rädsla. Ponera att det ramlar ner en halv byggnadsställning bredvid en hund och den blir så skiträdd att den bara flyr blint. En sådan hund varken hör eller ser. Visserligen är det extrema situationer vi talar om här, men det kan hända.

Problemet med stadsmiljön är också att hunden inte kan få undersöka det intressanta alla gånger. Hunden kan ju inte få gå igenom en hel buss full med folk. Det brukar inte vara uppskattat.

Vad gäller handen på kinden så ser jag inte det som en lydnadsgrej. Det var en handling för att rent fysiskt hindra henne. Hon hade inte lyssnat på mig i det läget.

peter_lundin skrev:
Att lita på hunden till 100% ja, men du måste ändå ha i bakhuvudet att ngt kan gå fel eftersom det är djur vi jobbar med.
PL

Det är ju klart att jag har Peter..
Jag jobbar med mina djur dagligen och är mycket väl medveten om vad som skulle kunna hända. Trots detta så Litar jag på mina djur..Annars skulle jag inte kunna ha några djur överhuvudtaget ;)

Gnist skrev:
Det är ju klart att jag har Peter..
Jag jobbar med mina djur dagligen och är mycket väl medveten om vad som skulle kunna hända. Trots detta så Litar jag på mina djur..Annars skulle jag inte kunna ha några djur överhuvudtaget ;)

Under vanlig dag litar jag på min hund till 100%, det sänks drastiskt när han har ont o jag undersöker han, för det är ett djur och som har drifter som han själv inte alla gånger råder över. som ett ex man böjer sig över hunden och man kommer åt det onda stället så biter han ifrån o då vill inte jag ha mitt ansikte ivägen exempelvis men det är ju inte så att när han har ont så blir jag livrädd men man tänker sig för då, o är mer noga med vad man gör med han o hur man gör saker med han.

Och det var riktat till mig för att......?

Jag är inte rädd för mina hundar om dom är skadade eller har ont..
Jag VET Att det kan hända att de reagerar med bett då, men det är inget jag förutsätter. Mina hundar litar även på mig i alla situationer förstår du...

LIA skrev:
Varför tror du (och tydligen andra här) att man får en robot?
LIA

Är ganska övertygad att du har en hundrobot..
I alla fall om dom är lika väldresserade som hästarna...

Vad grundar jag då detta på??
Många inlägg..dom roligaste är ju transporttrådarna men ett praktexempel på hjärndöda djur lär ju vara detta:
Handlar om hur hästar reagerar vid stallbrand och hur man får ut dom ur stallet..

Citat från Lia
Men jag fortsätter att tro att jag fixar det med snöre runt halsen. Den typen av nivå på kommunikationen, tillit och respekt har vi. Det har funkat i andra sammanhang.

Jag blir helt klart impad Lia...då jag VET hur hästar blir vid bränder.

Och om dina hundar är likadana..så är det robotar.

AM

Gnist skrev:
Och det var riktat till mig för att......?

Jag är inte rädd för mina hundar om dom är skadade eller har ont..
Jag VET Att det kan hända att de reagerar med bett då, men det är inget jag förutsätter. Mina hundar litar även på mig i alla situationer förstår du...

nej då det var inge negativt bara att du tog upp at du lita på dina hundar till 100%

Men sen skiljer det ju lite grann mot dina små mot en Rottweiller också när det gäller skador vid ev bett.

Men mina större hundar väger bra mycket mer än terrierna ;) Tror ingen "hellre" skulle vilja bli biten av en stor kraftig Jämthundshane än av en rottis....
Jag har ju Inte BARA terriers...:angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 754
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 855
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar