Nej, jag har inte fått några svar på mina frågor. Du anser att man kan kräva 100% lydnad av en unghund på 6 månader, montéryttare att en hund som inte lyder ska avlivas. Montéryttare anser även att en hund som följer sina instinkter får man skada, men hunden ska ju ändå skjutas enligt henne så att man sparkar den fördärvad först spelar ju ingen roll. :smirk: Rent hypotetiskt så skulle montéryttare kunna sparka in skallen på din hund för att den i ungdomligt oförstånd, i spökåldern, glömde bort sig själv ett ögonblick och tog upp jakten på den där roliga saken som springer iväg.
vadh monteryttaren står för rör inte mig. Hennes tankesätt är för mig helt år skogen men jag kan inte ändra henne eller hennes åsikter. Jag skulle aldrig släppa en 6månaders hund ibland andra hundra. Har alltid koppel.
Själva är vi aktiva medlemmar i SBK och tränar med våra hundar, men vi inser iaf att det är levande varelser vi hanterar och både de och vi gör misstag. Även om målet är 100% lydnad så är det en utopi, allt kan hända med en lös hund hur lydig den är är.
en LÖS hund ja, men mina hundar springar bara LÖSA hemma.
För mig är det en självklarhet att våra hundar inte får jaga varken våra eller andras katter och de bryter även om de skulle hamna i slagsmål med andra hundar = blir attackerade.
Det är skillnad på DINA och MINA hundar. Det är skillnad på DIG och MIG och våra åsikter.
Enda gången som jag verkligen har försökt sparka en hund var när en lös afghan attackerade och försökte hugga vår gamla tik som var kopplad. Till hundägarens lycka fick vi inte tag på kopplet för isf hade hon fått hoppa i sjön efter sitt kräk. Koppeltvång betyder inte att det räcker med att hunden är kopplad, nån ska hålla i kopplet och inte låta hunden rusa lös och anfalla andra hundar.