Sparka hundar?

Sv: Sparka hundar?

men när två fullvuxna hundar (av modell lite större) slåss, så finns det väl för sjutton inte en chans att man kan få dom att sluta slåss på kommando??
Jodå, det går alldeles utmärkt. I varje fall om det är hanar vi talar om. Tikar är knepigare.

LIA

När jag var 13 år så blev jag anfallen av en siberian husky.
Jag o min kompis var ute o gick i byn där vi bodde, och då kom en gubbe med sina siberians, som han då fortfarande motionerade.....
Vi såg att dom kom, så vi tog ett kliv över diket för att inte vara ivägen (han körde dom, eller rättare sagt dom drog en vagn med honom ståendes i. Lite svårt att förklara..), varpå ledarhunden får ett fullkomligt frispel och går till attack mot mej!!:eek:
Jag vill poängtera att jag inte gjorde något som helst provocerande!
Hunden högg mej i armen, och släppte taget för att genast hugga en gång till, denna gång i mitt ena bröst.. Då sparkade jag och slog nåt så in i *******!!
Men till slut släppte tik-h******t taget!
Vad som hände sen? Jotack, in till akuten där dom inte ville sy eftersom det enligt dom skulle bli så fula ärr...:eek:
Jag är idag 31 år och vill inte gärna visa brösten ens för sambon..
Behöver jag säga att jag är fullkomligt livrädd för siberian husky??

I den situation som rådde i tråden du länkade till, så JA.
Trådskaparen i den tråden sa ju tydligt att hon hade försökt med "allt". Men att det inte räckte. Då är det självklart att man får ta till våld.

Jag känner med dig och försvarar inte på något sätt hundens tilltag eller ägarens inkompetens.

Men lite undrar jag allt över varför du riktade inlägget mot mig?

LIA

Mia_R skrev:
Nej, jag har inte fått några svar på mina frågor. Du anser att man kan kräva 100% lydnad av en unghund på 6 månader, montéryttare att en hund som inte lyder ska avlivas. Montéryttare anser även att en hund som följer sina instinkter får man skada, men hunden ska ju ändå skjutas enligt henne så att man sparkar den fördärvad först spelar ju ingen roll. :smirk: Rent hypotetiskt så skulle montéryttare kunna sparka in skallen på din hund för att den i ungdomligt oförstånd, i spökåldern, glömde bort sig själv ett ögonblick och tog upp jakten på den där roliga saken som springer iväg.

vadh monteryttaren står för rör inte mig. Hennes tankesätt är för mig helt år skogen men jag kan inte ändra henne eller hennes åsikter. Jag skulle aldrig släppa en 6månaders hund ibland andra hundra. Har alltid koppel.

Själva är vi aktiva medlemmar i SBK och tränar med våra hundar, men vi inser iaf att det är levande varelser vi hanterar och både de och vi gör misstag. Även om målet är 100% lydnad så är det en utopi, allt kan hända med en lös hund hur lydig den är är.
en LÖS hund ja, men mina hundar springar bara LÖSA hemma.

För mig är det en självklarhet att våra hundar inte får jaga varken våra eller andras katter och de bryter även om de skulle hamna i slagsmål med andra hundar = blir attackerade.
Det är skillnad på DINA och MINA hundar. Det är skillnad på DIG och MIG och våra åsikter.
Enda gången som jag verkligen har försökt sparka en hund var när en lös afghan attackerade och försökte hugga vår gamla tik som var kopplad. Till hundägarens lycka fick vi inte tag på kopplet för isf hade hon fått hoppa i sjön efter sitt kräk. Koppeltvång betyder inte att det räcker med att hunden är kopplad, nån ska hålla i kopplet och inte låta hunden rusa lös och anfalla andra hundar. :crazy:

............................

Själva är vi aktiva medlemmar i SBK och tränar med våra hundar, men vi inser iaf att det är levande varelser vi hanterar och både de och vi gör misstag. Även om målet är 100% lydnad så är det en utopi, allt kan hända med en lös hund hur lydig den är är. För mig är det en självklarhet att våra hundar inte får jaga varken våra eller andras katter och de bryter även om de skulle hamna i slagsmål med andra hundar = blir attackerade.
Menar du att en 100% lydig hund är en utopi? Eller att allt kan hända en hund även om den är 100% lydig? :confused:

LIA

Tycker att hon menar trots hundens otroliga lydighet så är det dock ett djur.

Och oavsett hur lydig den än är så finns det risker..
Risker som man som djurägare alltid ska ha i beräkning.

Och det har hon i så fall rätt i.

Finns ingen hund/häst eller annat väldresserat tamdjur som kan bli 100 procentig..hur gärna än ägaren vill tro det.

AM

Jag vet att du och jag har olika syn på djur och hantering av dessa...

Jag påstår att jag har en 100%-ig hund här hemma. Jag påstår vidare att jag haft 4 dito tidigare i mitt liv! Minst!
Allt kan inte hända med min hund om det är lydnad vi talar om.

Du får härmed kalla mig lögnare om du vill, för jag kommer ju inte att kunna bevisa motsatsen.
Oliktänkandet bottnar kanske i vår egen förmåga i sammanhanget?

LIA

Jag är dock inne på Nafayettes linje. Jag har aldrig mött en hund som har varit så död att det funnits 100% lydnad i alla lägen. En liten olydnad har alltid skett vid något tillfälle om det så bara handlat om ett extra kommando för att få hunden att lägga sig. Det är också olydnad.

Med ett djur kan allt hända och det är smart att hålla i minnet.

Död??? Det är väl precis tvärtom? Talar även du och jag olika språk?

Definiera ordet lydnad! Och 100% lydnad!

Om Kajsa Bergqvist river ribban på 2.10, är hon ingen höjdhoppare? Hon klarade ju bevisligen inte att hoppa över då. Funderar...

Alltså, jag påstår att inget kan/har kunnat hända med mina hundar som berott på ej 100% lydnad. Fel igen?

LIA

LIA skrev:
Jag vet att du och jag har olika syn på djur och hantering av dessa...

Jag påstår att jag har en 100%-ig hund här hemma. Jag påstår vidare att jag haft 4 dito tidigare i mitt liv! Minst!
Allt kan inte hända med min hund om det är lydnad vi talar om.

Du får härmed kalla mig lögnare om du vill, för jag kommer ju inte att kunna bevisa motsatsen.
Oliktänkandet bottnar kanske i vår egen förmåga i sammanhanget?

LIA

Jag tror att många sällskapshundar som bitit sönder folk också hade hussar och mattar som sa att just deras hund aldrig någonsin kunde göra "saker"..

Att du och jag har helt olika syn på djur vet vi ju sedan tidigare..
Men det var inte det, det handlade om.

Utom om man kan säga att et djur är 100 procentigt.

Och åter igen Lia så blir jag väldigt imponerad av dig och din överlägsna kunskap om i detta fall hundar.

Jag är inte lika bra på dom, utan försöker gå på sunt förnuft.

AM

100% säker på att en hund gör något "galet" kan man aldrig vara, men jag Litar på mina hundar till 100% i alla situationer. Det måste jag göra, annars skulle jag inte kunna jobba med dom på det sätt jag gör.
Kanske säkerhet och tillit är samma sak för en del, men för mig så är det en skillnad mellan dessa begrepp.

Men det är ju det jag menar.

Det är en stor skillnad mellan att säga att hunden ÄR 100 procent säker och lita på hunden 100 procentigt...

Jag skulle heller inte kunna ha det jobbet jag har om jag tillbringade hela dagarna på att fundera på vad hästarna skulle hitta på.
Och jag litar på dom och kan läsa av dom skapligt.

Men bara för att jag vet vart jag har dom så kan jag inte gå och säga till grannen att våra hästar minsann är säkra för alla..

Eller hur??
Det kan uppstå situationer där även den gamla 25 åriga hingsten skulle balla ur..även om han aldrig gjort det förut..

Varför skulle då inte en hund kunna göra samma sak??

Det finns ju yttre faktorer som kan vara avgörande för våra djur...
Ska inte vi djurägare ta det i beräkning???:confused:

AM

Att lita på hunden till 100% ja, men du måste ändå ha i bakhuvudet att ngt kan gå fel eftersom det är djur vi jobbar med.
Till LIA, jag tror vi har haft den här diskussionen tidigare, jag tror inte du ljuger men jag tror du underskattar vad som kan hända när man jobbar med djur eller också har du lyckats få dina helt hjärndöda vilket jag inte tror.
PL

jag tror att det kan vara svårt för många att se skillnad mellan att vara "100% säker på" och att "lita på till 100%" Många blandar ihop de begreppen..

Mia_R skrev:
Nej, jag har inte fått några svar på mina frågor. Du anser att man kan kräva 100% lydnad av en unghund på 6 månader, montéryttare att en hund som inte lyder ska avlivas. Montéryttare anser även att en hund som följer sina instinkter får man skada, men hunden ska ju ändå skjutas enligt henne så att man sparkar den fördärvad först spelar ju ingen roll. :smirk: Rent hypotetiskt så skulle montéryttare kunna sparka in skallen på din hund för att den i ungdomligt oförstånd, i spökåldern, glömde bort sig själv ett ögonblick och tog upp jakten på den där roliga saken som springer iväg.

Sakta i backarna min lille vän!

Om hunden inte lyder? Om du har en hund som alltid attackerar djur och kanske människor tom :eek: så skulle inta jag ha kvar den... Sälja eller avliva återstår.

6månader... Nu får du väl tänka efter, i den åldern springer dom o jagar höns o katter som 17 (tills madamme fick smaka på katten :crazy: fick dumstrut och sys!) Så jag pratar om vuxna hundar som skall kunna röra sig fritt bland människor o djur utan att DÖDA någon!

Sparka den fördärvad??? Du känner verkligen inte mig... :smirk: Hade du träffat mig hade du fått be om ursäkt det ödmjukaste:mad:

Det du ovan citerat om mig är på TOOOOOOOK uppåt väggarna o jag måste därför gå in o hejda dig i dina lögner... var vänlig o håll dig till sanning o rätt i framtiden*PUNKT*

Nafayette har förstått vad jag menar. :bow: Jag litar på mina djur, men jag är inte så naiv så jag inte fattar att så länge det inte handlar om maskiner utan levande varelser kan alltid oförutsedda saker hända. Inte ens en människa som man känt i hela sitt liv är 100 % förutsägbar i alla upptänkliga situationer, skulle då ett djur vara så avtrubbat att det inte reagerar på yttre stimuli och inte alltid exakt som vi förväntar oss? Misstag och missbedömningar kommer alltid att ske och med facit i hand är det alltid lätt att vara efterklok.

Vet du själv hur du agerar och reagerar i svåra krissituationer, vid ex vis olyckor med personskador och/eller dödlig utgång? Jag tror inte ens att folk känner sig själva när det verkligen gäller, om de inte har upplevt det av egen erfarenhet. Det är en himmelsvid skillnad på att tro och att veta. :crazy:

Lilla vän själv, använd dig inte av ord du inte vet innebörden av. Jag har inte citerat dig någonstans, men nog kan jag leta upp citat där du skriver att en hund som inte lyder ska avlivas! :smirk: Enligt gotlandsrusset så kan man kräva 100% lydnad av en 6-månadersvalp, enligt dig är de mer eller mindre ohanterliga? Ni verkar bägge två ha en hel del orealistiska förväntningar på en hund, tur du inte är hundägare. :crazy:

Du har så rätt i att jag inte känner dig, men utifrån dina egna ord här på buke så skulle jag aldrig räkna in dig i min bekanskapskrets heller. Folk med din underliga inställning till djur i gemen föredrar jag att inte ha att göra med. :cool:

Mia_R skrev:
använd dig inte av ord du inte vet innebörden av. Jag har inte citerat dig någonstans, men nog kan jag leta upp citat där du skriver att en hund som inte lyder ska avlivas! ::

Vad är det för ord jag inte vet innebörden i? Lydnad? Döda?

Du citerade mig som "jag-springer-o-sparkar-hundar-på-fritiden" människa... Vilke är helt uppåt väggarna!

Hund som inte lyder eller en hund som DÖDAR och inte slutar trots skrik o drag i svans o ben??

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle passa mig o mia r kallar du lilla vän o hotar med en värld utanför datorn!!!!
Tala om att vara trevlig!!!
PL

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 756
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 857
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka