Sparka hundar?

Sv: Sparka hundar?

Självklart undviker man i det längsta att skjuta grannens hund men i blodbadssituationer kan det el ngt liknande vara det enda riktiga.
PL

Mitra skrev:
NEJ en spark är inte vettigt. De kan tyvärr ta mycket illa

Gäller det hundslagsmål så brukar jag och den andra lyfta upp bakdelen så att de bara har frambenen i marken och hålla de i "spänn" så att när de släpper för att ta ett nytt tag så drar man dem bakåt och ifrån varandra.

ag

Det förutsätter tyvärr att den andra hundägaren är på plats och vågar ingripa:crazy:
Min erfarenhet säger att de oftast står på 10 metershåll och skriker hysteriskt istället:devil:
Eller så syns de ine till alls...

att själv sära på 2 stycken 40 kilos hundar är inte alls lätt.
Det var i det läget jag sparkande den andra hunden medans jag slet väck den jag höll i.

Med tanke på detta.
Jag har två små hundar, väger cirka 9 kg styck.
VAD gör man om man är ute ensam och möter en lös springande hund utan ägare/som ägeran inte har kontroll över, modell stor, som har för avsikt att attakera mina små?
Lyfter jag upp de små så lär väl den stora hunden hoppa efter och kanske bita mig (av misstag kanske om inte annat), släppa de små och ta den stora är inget alternativ då en av de små inte fattar att han är just liten, utan jag tror att han gladeligen ger sig in i fighten om någon annan bjuder på :crazy:
Den andra av våra hundar är dock väldigt feg, släpper man honom lös när han är rädd drar han i full kareta åt andra hållet :p

Vad hade ni gjort i en sådan situation?
Går det att "skrämma"/jaga i väg en lös hund som kommer emot en INNAN den hunnit fram och fått kontakt med mina hundar?
Ser hundar på om man gör sig stor och hotande samt vrålar åt den/går mot den?

På brukshundsklubben har dom ju sagt att kommer det en lös hund så ska man ta ett bestämt kliv emot den, ryta till "GÅ HEM!" eller liknande så att den lär sig att inte gå fram till främmande folk och hundar.

Vad tror ni om det, funkar det?

Senast ändrad av en moderator:

peter_lundin skrev:
Är en spark överhuvudtaget en vettig åtgärd när två hundar slåss eller en hund har tagit ett annat djur?
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=636740
PL

Absolut inte. Man ska inte behöva ta till våld i någon situation. I sådana fall tycker inte jag man ska ha hund. Skaffar man en hund så är det ens ansvar att se till att hunden lyssnar på dig i ALLA situationer.

Senast ändrad:

För övrigt, sparka på en hund eller annat djur har jag aldrig gjort, och jag är tveksam till att jag skulle kunna förmå mig att göra det.
Har bara sopat till (ja med en sopkvast som jag hade i näven :p) en hund en gång när den flög på en stackars katt, men jag föste mer väck den mot bringan så katten han sticka i väg.

*Gotlandsrusset* skrev:
Skaffar man en hund så är det ens ansvar att se till att hunden lyssnar på dig i ALLA situationer.
Så det gäller från det man kommit hem med valpen från uppfödaren, eller från vilken ålder ska man kräva obeveklig lydnad alternativt ett skott för pannan? När den är 3 månader, ett halvår, ett år? Eller som så "populärt" förespråkas, när är det dax att sparka sönder hunden för att den lytt sin instinkt pga ett ägarmisstag? :devil:

Mia_R skrev:
Så det gäller från det man kommit hem med valpen från uppfödaren, eller från vilken ålder ska man kräva obeveklig lydnad alternativt ett skott för pannan?

Har aldrig pratat om att sätta ett skott i pannan på en hund som inte lyder. läs vad jag skriver...
När den är 3 månader, ett halvår, ett år?
Att kräva att en tre månaders hund ska lyda minsta vink är väl att ta i. Men vid sex månaders ålder så kräver JAG att den ska göra som jag vill. Då pratar jag om att sitt still när jag vill och där jag vill. Ligga, inte hoppa på andra människor, kunna gå i koppel UTAN att dra som en dåre med mera. Det man lär hunden som liten har man igen när den är stor. (betyder inte att min hund inte ska få vara hund. De får leka och busa hur mycket vill och i trädgården får de röra sig fritt) Har inga zombies som hundar.:)

Eller som så "populärt" förespråkas, när är det dax att sparka sönder hunden för att den lytt sin instinkt pga ett ägarmisstag? :devil:
har ALDRIG sparkat någon av mina hundar (dobermannar) och det kommer jag aldrig att göra heller. Kommer aldrig att BEHÖVA göra de. De är väl uppfostrade och då inte av våld utan av kärlek och respekt. Respekterar jag dem så respekterar de mig.

Fått svar på dina frågor?

Om det inte fungerar kan nog hunden anses vara en fara inte bara för dina hundar utan även mot dig o då blir det ganska fritt fram att freda sig.
PL

peter_lundin skrev:
Ja "föser" gör jag med utan natt tveka men att sparka på en hund som redan har tagit ett mindre djur eller flugit på en annan hund blir en annan sak. Sen fanns det, som jag tolkade det, en ton av "sparka för att visa vad som gäller" i den andra tråden.
PL

Jag läste inte hela den andra tråden, men om de sparkar på hunden för att den bet ihäl katten, dvs inte i ren panik, så är situationen helt annorlunda.

Min ena hund har bitit ihjäl mycket, hon är skarp som attan och har tagit det mesta hon har fått tag på. Grannens katt (plus några till), ett par rävar, nån grävling, illrar osv, det är ju bara att konstatera att djuret är dött eller avliva det, inte sparkar jag på hunden... Men hon har också haft ihjäl saker som varit mig kärt, en kanin, tillochmed en av våra hundar om man hårddrar det, då blir man trött på mördarmaskinen...

Har du själv varit i situationen och hur har du då reagerat?

//E

peter_lundin skrev:
Är en spark överhuvudtaget en vettig åtgärd när två hundar slåss eller en hund har tagit ett annat djur?

PL

En annan sak som hände för snart 8 år sedan...

Min farbror går på valpkurs på brukshundsklubb med sin labbevalp (ca 4 månader) och de går på appelplanen och tränar där även en annan grupp med äldre hundar tränar.
Plötsligt ser han i ögonvrån hur en vuxen groenendaltik kommer i full kareta mot hans valp. Han vänder sig om och hinner snabbt läsa av att det kommer smälla rejält, tiken är inte särskilt vänligt inställd.

Han ställer sig framför sin valp och sparkar resolut till den attackerande hunden. Den blev rädd och kunde fångas in, den hunden var allmänt känd för att inte vara "särskilt stabil" och avlivades efter några år pga dåligt pyske.

Hans tanke var att den andra hunden inte skulle skrämma hans valp som MÅSTE funka med andra hundar. Han hann inte lyfta upp valpen, han visste inte om han skulle kunna fånga den andra hunden osv, så detta blev snabblösningen...

Ingen instruktör blev upprörd över detta, endast ägaren till den aggressiva hunden som tyckte att "hon bara ville hälsa". Än idag är detta ett diskussionsämne på klubben som tas upp med jämna mellanrum... Reflektioner?

//E

Det har nästan alltid varit fullbordat fakum när vi sett det.
Hundslagsmålen är en annan sak men med tanke på att vi från början hade grönlandshundar så blev sparkar knappast ngt alternativ för att stoppa slagsmål.
Den al. husky som på en kort tid färdigamputerade en tå o sen totalkrossade tassen på familjens älskade vallhund ledarhund mm. blev inte långvarig men han sparkades inte ihjäl.
PL

Jag anser att det är en OK reaktion men om man råkar skada den angripande hunden blir det en intrikat djurskyddsmässig fråga.
PL

Jag säger inte att jag inte SKULLE kunna sparka. Fast de gånger jag varit i situationen att något behövdes avbrytat så har jag valt att försöka 'dra isär' eller 'bända upp käkarna'. helt enkelt för det genom huvudet flugit att en spark KAN göra hunden mer förbannad och inget annat. Beror ju på vad det är för hund med. Om jag sparkade till någon av mina greyisar skulle de tjuta i högan sky och springa hem och gömma sig under sängen. Medan om jag sparkade till pappas riesentik så skulle det bara vara att öka på hennes aggression.

Men jag försöker sära på mer än bestraffa för det första, och anser risken att bara förvärra som för stor för att hitills iaf ha tillämpad spark/slag. Men jag säger inte att det aldrig skulle hända, det vet jag ju inte, det kanske finns en situation när jag väljer det.

Däremot ser jag INGEN anledning att 'bestraffa' i ett sådant läge - oavsett.

Om du sparkade ngn av greyisarna skulle dessutom risken för allvarlig skada vara avsevärt större än om du sparkade din pappas riesen.
PL

Álin skrev:
På brukshundsklubben har dom ju sagt att kommer det en lös hund så ska man ta ett bestämt kliv emot den, ryta till "GÅ HEM!" eller liknande så att den lär sig att inte gå fram till främmande folk och hundar.

Vad tror ni om det, funkar det?

Det KAN fungera, men behöver inte göra det. Det beror, tror jag, väldigt mycket på hur den frömmande hunden är uppfostrad, eller inte uppfostrad. Är det en normalfostrad hund som 'förivrat sig' just för den är lös etc kan ett NEJ elle rliknande som kommer snabbt, högt och oförberett så att säga 'nå in' och få hunden att 'sansa sig'.

Min tik har aldrig gett sig på småhundar, men har mördat grannens kattunge. Pga att jag brast i uppsikt. OM jag hade varut på plats och rutit NEJ när hon började 'sikta in sig' på kattungen hade hon avbrutit, och jag är tämligen säger på att om DU rutit 'NEJ' i rätt läge hade hon avbrutit. Däremot när hon redan sas 'börjat jaga' så är hon både blind och döv och där hade det inte hjälpt hur högt du än vrålat, då går hon på rent adrenalin eller vad som nu frisläpps. Om du däremot säg dragit en koppelsnärt modell hård i häcken på henne 'från ingenstans' hade hon garanterat reagerat på den tillräckligt för att vara såpass 'hörsam' att du kunde få in ditt nej.

Om hon däremot aldrig blivit lärd ordet 'nej' eller att det inte är okej att jaga hur som helst hade du både kunnat vråla dig hes och rappa dig blå - det hade inte hjälpt..

Så, det är iaf väl värt att prova. Jag har rutit SITT!! åt en rottis som hade siktet inställt på min lilla hund en gång och det stckars djuret satt sig pladask på ändan i pur förvåning :devil: Me det kunde ju lika gärna varit som att tala för döva öron..

peter_lundin skrev:
Om du sparkade ngn av greyisarna skulle dessutom risken för allvarlig skada vara avsevärt större än om du sparkade din pappas riesen.
PL

Mja, beror på vem man talar om? :devil: Risken för skador på hunden skulle vara skyhög om jag sparkade ngn av greyisarna, men risken för personskador på mig skulle vara skyhög om jag sparkade riesen när hon är upprörd.

Sen tror jag ingen av greyisarna skulle kunna betraktas som 'mentalt stabil' efter att jag sparkat. Allt över normal samtalston är 'bannor' i deras öron och utlöser ofelbart fright and flight.. Jag har fått 'träna' personer i min omgivning lite, både pappa och expojkvännen har 'tuff brukshundsras' och när de - i deras ögon - säger ett vänligt men bestämt 'ligg' så hör greyisarna 'shit, nu har jag gjort nåt fel och kommer få bannor, bäst att ta till sjappen'. Tog ett tag att få pappa och exxet att bli mer greyhoundanpassade, dvs inte byta ton vid kommandon utan i samtalston säga t ex 'ligg'

Enda gången jag vrålat åt tiken skapade det en sådan panik att hon för första och enda gången hoppade över stängslet. För att komma IN på gården, och sen kröp hon ihop på trappen utanför dörren och bara skakade. Blev insläppt utan ett ord och tillbringade sen en hel dag med att försöka trycka sig igenom botten på sin korg och göra sig osynlig.. (fast hon HAR åkt på däng i sina dagar, när, hur och varför vet jag inte men hon är strykrädd så det förslår fast jag aldrig höjt en hand mot henne och soms agt bara höjt rösten åt henne en gång)

Så har jag inte uppfattat mina greyisar, ffa den ena snarare som ganska hård när det gäller tillsägningar men samtidigt ovillig att kpomma om hon anser sig gjort ngt fel.
PL

lady_vip skrev:
Jag läste inte hela den andra tråden, men om de sparkar på hunden för att den bet ihäl katten, dvs inte i ren panik, så är situationen helt annorlunda.

Min ena hund har bitit ihjäl mycket, hon är skarp som attan och har tagit det mesta hon har fått tag på. Grannens katt (plus några till), ett par rävar, nån grävling, illrar osv, det är ju bara att konstatera att djuret är dött eller avliva det, inte sparkar jag på hunden... Men hon har också haft ihjäl saker som varit mig kärt, en kanin, tillochmed en av våra hundar om man hårddrar det, då blir man trött på mördarmaskinen...

Har du själv varit i situationen och hur har du då reagerat?

//E

Du har inte funderat på att ha din hund under uppsikt. Jag tycker inte att det låter som en god idé att ha henne lös ute. Jag kanske har fel, men om tillfället gör brottslingen så ska man kanske inte ge henne något tillfälle.

peter_lundin skrev:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=636740
PL

Vet inte...men tror inte det.
Vi har här hemma just diskuterat frågan och funderade på hur man ska reagera...

Skulle nog bli ganska förbannad om främmande hund angrep någon av våra katter och skulle försöka ta i sär dom.
Men innerst inne så tror jag nog att om en katt blir angripen av en hund så är det slut på katten..
Så det bästa att låta hundskrället avsluta.

En teori jag har är vatten.
Om man häller en hink med vatten på hundarna...tappar dom koncentrationen då?

Däremot har min gubbes brorson blivit söndertuggad av grannens engelska bullmastiff.

Trots bäveroverall och ryggsäck så fick han hugg på ryggen, på benen och huvudsvålen delades. 64 stygn på huvudet bara...

Den hunden hade jag nog klippt till med järnstång..
Hade nog tagit straffet, skitsamma.
Ungen var 5 år och hunden angrep honom helt omotiverat.

Vi är grannar med hundägaren och blev totalt nedringda av kvällspressen. Men vi la bara på luren.
Hunden avlivades en månad senare p.g.a. ägaren inte ville sätta munkorg på hunden. Och han gick helt ogenerat med hunden helt lös..

Och jag måste nog säga att om hunden hade farit mot mig så hade jag nog gjort allt för att få slut på honom..Men hade nog förlorat det slaget.

Vi har också hemma diskuterat hundägande.
Själv har jag haft foderhundar, en schäfer och en jämthund.
Har ägt en berner sennen..
Men är ingen hundexpert..men skulle vilja ha en ny berner..

Definitivt inte någon bruksras eller annan skarp hund.

AM

Senast ändrad:

Vatten brukar fungera som "brytare". Hundar (och människor med för den delen) brukar bli något paffa om de plötsligt får en mängd vatten över sig. Det är då man kan få några dyrbara sekunder på sig att komma mellan hund och dess byte. Problemet är bara att det oftast behövs rätt mycket vatten. Vissa kommer sättande med blomspruta, men det skulle de flesta hundar inte ens vifta på örat åt. Det krävs en rejäl hink rätt över huvudet på hunden eller vattenslang med bra tryck i. Att hälla eller spruta vatten på bakdelen fungerar sällan.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 756
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 857
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka