Sparka hundar?

Sv: Sparka hundar?

Hade två grönlandstikar som nästan alltid gick ihop, däremellan vart det blodvite. en gång började de slåss på en brygga ut i Fyrisån. Alltså knuffade vi i dom, två hundar sjönk, efter en stund flyt de upp till ytan igen började slåss o kunde inte hålla sig flytande utan sjönk igen o så höll de på tills bägge var för utmattade för att förtsätta slåss. OK den gången behövde ingen sys.
PL

Jo..det var just det jag menade..
En 20 liters murarhink med iskallt vatten...

Blomsprutor lär ju vara värdelösa i det sammanhanget..

Själv skulle jag nog inte köra ner varken fötter eller händer i ett hundslagsmål....:o

Måhända ni tycker jag är feg..men jag har sett hur hundbetten såg ut på 5 åringen...:o

AM

När det gäller angrepp på människa ser jag (o rättsväsendet) det som att alla medel är tillåtna, om du slår helt el halvt ihjäl en hund med en järnstång när den tuggar på ett barn går du garanterat fri.
Nu vet jag visserligen att det kommer att finnas ett antal töntskallar här som undrar om skillnaden mellan en kattunge o ett barn men det tar vi när det kommer.
PL

Jag har svårt att tänka mig att jag skulle försöka avbryta en redan pågående fight genom att sparka, däremot skulle jag helt klart kunna måtta en spark mot en hund som är på väg att attackera mig eller något av mina djur.

Väl i ett slagsmål skulle jag nog hellre satsa på att försöka få hunden/hundarna att tappa fotfästet eller liknande.

Metod beror väl även lite på hundens storlek... jag har inte så mycket att sätta emot en stor hund med mina 55 kg.

Hitills har jag själv bara varit tvungen gå in en gång och då handlade det om att förebygga att hundarna skulle ryka ihop och då såg jag helt enkelt till att hålla mig mellan hundarna för de gjorde inga ansatser att attackera mig.

:eek: Den person som inte inser att det är skillnad på en katt och ett barn hoppas jag aldrig skaffar vare sig barn eller katt :cool:

Tyvärr så finns det många "småkottar" på Buke som gärna gör den jämförelsen..både här på Hund och på Häst...:smirk:

AM

Mina större småkottar 12 & 15 år har i alla fall så pass mycket vett att de inser skillnaden mellan ett djur och en människa tack och lov :cool:

peter_lundin skrev:
Så har jag inte uppfattat mina greyisar, ffa den ena snarare som ganska hård när det gäller tillsägningar men samtidigt ovillig att kpomma om hon anser sig gjort ngt fel.
PL

Min första var inte såhär vek han heller, så nog snarare att jag fått två veka exemplar. Hanen är dock intressant nog 'bara' vek gentemot människor, och besitter en otrolig pondus i hundvärlden. Den enda som dels 'begripit sig på' pappas riesentik (som har grava problem med hundspråk), och den enda hund som nämnda tik backat undan för (och det är bara ett år mellan dem så det skulle lika gärna kunnat bli en väldigt delikat rangdiskussion). Och han 'muckar' inte, utan tycks ingjuta respekt genom att bara existera. Vilket många gånger fått mig att haja till, just eftersom han är så vek gentemot människor. Sen har han visat iofs att han inte backar för att slåss om han anser det krävas. Min tik och kompisens boxertik lekte och det blev lite 'buffligt', min tik tjöt till och backade men boxern var lite för i gasen för att uppfatta det direkt. Innan jag eller kompisen ens hann fundera på om vi skulle ingripa eller låta dem reda ut det själv kom hanen som skjuten ur en kanon, och talade med stora och tydliga bokstäver om för boxern att det där INTE var acceptabelt.

Men tiken är rätt vek även gentemot andra hundar, och kan visa motsägelsefulla signaler grundade i osäkerhet vid första möten med andra tikar. Dvs svansvift, glatt intresse men stel gång och rest ragg. Om den andra tiken är kaxig kan min tik mopsa tillbaka, men börjar det osa hett så lägger hon sig platt oavsett. Om den andra tiken är vänlig slappnar min tik av och sen är det inget problem. Däremot kan hon väldigt lätt fega ur och backa undan under lek etc med, blir det minsta ruffigt, eller för mycket skällande så lägger hon ner direkt. Hanen kan effektivt av misstag mörda all lek genom att han blir uppspelt och skäller när de springer ikapp, tiken 'tvärdör' och lägger ner direkt. Trots att det finns NOLL hot i det hela, bara glädje. Samma sak om det blir 'buffligt' så de knuffas etc, hon tvärdör och backar undan. Dock vet jag inte hur tiken skulle ha varit om hon inte åkt på däng, dvs hur mkt av hur hon är idag som grundar sig i det.

Den stora skillnaden mellan dem är att hanen alltid 'hör'. Även i början innan vi pratat färdig om man ska jaga allt som rör sig eller ej, så även under jakt så om jag höjde rösten så 'gick det igenom' och han avbröt. Men har tiken börjat jaga så kan jag nog spränga halva skogen i luften utan att hon hör.

Men som sagt, uppfattar de något som bannor är de väldigt ovilliga att komma. Tiken kryper sista metrarna även efter vänlig inkallning OM hon vet att hon gjort fel. T ex om hon kommer från grannen. (och jag har aldrig bannat efter/i samband med en inkallning, utan det är någon annan som lärt henne att om man befunnit sig på fel ställe spelar det ingen roll hur snällt det låter, man kan åka på skit ändå). Av samma anledning så kan hon när man kallar in och hon gjort ofog dra FÖRBI en i 320 pinn och sikta på ytterdörren istället. Hanen har samma beteende om han tycker man låter barsk, men gör det i ALLA lägen och utan strykrädslan, han blir mer stressad över att han är i onåd och vill bara bort.

Men första greyisen jag hade gick det både att höja rösten åt och att banna utan att han fick stora skälvan så som sagt, jag har nog begåvats med två fegisar.

Tikar är inte kloka när de väl ska på och slåss. Men i ditt fall kan man ju verkligen snacka om att ta sig vatten över huvudet :rofl:

Det är inte fegt. Det är smart och precis vad man ska låta bli att göra. Sära på hundar kan man göra utan att sätta in nävarna där tänderna far omkring.

Det är bara vi andra som är korkade nog att gå emellan, men så blir vi bitna också.

Hände mig en gång. Vi särade på två tokiga tikar (varför är dom så mycket värre än hanar när dom väl börjar slåss?) genom att greppa bakbenen. Lugnt och fint.
Jag tog om huvudet på "min" för att få kontakt varpå den andra slet sig loss och högg över hundens huvud och min hand. Fingret höll på att gå mitt av.
Man lär sig. :(

LIA

I det här fallet var vet mest en fråga om ras. Var ute o gick med två hannar av samma ras, fick gå hem med bägge armarna utsträckta o bägge hundarna på bakbenen. Lag lovar att det blev väldigt tungt väldigt snabbt. Efter det omplacerades den äldre.
PL

nej inte när de väl börjat slåss eller tagit någonting. men jag har hindrat flera hundar från att komma fram till min genom välriktade sparkar. ett par knytnävar i skallen har det också hunnit bli.

det där med att vråla "gå hem" funkar allt för sällan. tyvärr backar inte heller alla hundar för min hunds extremt avståndstagande signaler. då ser jag inget annat val än att börja använda mig av mina armar och ben för att hålla avståndet.

tyvärr är inte detta alltid så uppskattat av den andra hundens ägare. jag har fått en hel del hot och förbannelser. deras hundar är ju alltid så snälla. men varför backar de inte? och tror de att det är bättre med ett par käftar som hugger i panik?

Det är min pappas hund egentligen, hade det varit min hund hade hon aldrig gått lös, men han har tron att han har lydnad på henne... Den där hunden är den stora anledningen att jag lägger energi på mina hundar och de jag har umgås med alla djur utan bekymmer.

Han har hanterat henne helt fel och anser att det är helt ok att hon tar djur på det sättet, vilket vi är väldigt oense om. Hon är ju 15 år och gör inte en fluga förnär, men hon har gjort mycket skit... Dock är hon "bara" rovdjursaggressiv, inte aggressiv mot folk eller andra hundar, hade hon varit farlig för folk hade hon inte funnits idag.

//E

Nej, jag har inte fått några svar på mina frågor. Du anser att man kan kräva 100% lydnad av en unghund på 6 månader, montéryttare att en hund som inte lyder ska avlivas. Montéryttare anser även att en hund som följer sina instinkter får man skada, men hunden ska ju ändå skjutas enligt henne så att man sparkar den fördärvad först spelar ju ingen roll. :smirk: Rent hypotetiskt så skulle montéryttare kunna sparka in skallen på din hund för att den i ungdomligt oförstånd, i spökåldern, glömde bort sig själv ett ögonblick och tog upp jakten på den där roliga saken som springer iväg.

Själva är vi aktiva medlemmar i SBK och tränar med våra hundar, men vi inser iaf att det är levande varelser vi hanterar och både de och vi gör misstag. Även om målet är 100% lydnad så är det en utopi, allt kan hända med en lös hund hur lydig den är är. För mig är det en självklarhet att våra hundar inte får jaga varken våra eller andras katter och de bryter även om de skulle hamna i slagsmål med andra hundar = blir attackerade.

Enda gången som jag verkligen har försökt sparka en hund var när en lös afghan attackerade och försökte hugga vår gamla tik som var kopplad. Till hundägarens lycka fick vi inte tag på kopplet för isf hade hon fått hoppa i sjön efter sitt kräk. Koppeltvång betyder inte att det räcker med att hunden är kopplad, nån ska hålla i kopplet och inte låta hunden rusa lös och anfalla andra hundar. :crazy:

Alexandra_W skrev:
Så, det är iaf väl värt att prova. Jag har rutit SITT!! åt en rottis som hade siktet inställt på min lilla hund en gång och det stckars djuret satt sig pladask på ändan i pur förvåning :devil: Me det kunde ju lika gärna varit som att tala för döva öron..

Det har en annan hundägare testat med min hund, och det funkade. Min hund pep i väg när han fick syn på en hund ute vid vägen, han blev överlycklig och satt av i full kareta rakt emot den stackars människan, hon kände ju inte min hund och kunde inte veta att han inte tänkte anfalla.
Hon vrålade "NU STANNAR DU DÄR!!" och vips så satt min hund där och stirrade. "Vad hände?!" Typ :p

Hon blev orolig eftersom hennes hund (en tik) vart agressiv mot andra tikar, min är dock en hane men det kunde inte hon veta.

Humelibumlan skrev:
Det är ju en omöjlig fråga att besvara så här"! :eek:
Det beror ju helt på situation? Skulle mina hundar bli attakerade av en annan hund, så ska du se att jag gör allt för att försvara mig, mina hundar, mitt barn eller andra jag tycker om.
Så svaret skulle nog vara JA om det handlar om liv eller död.
Spoarken då för att avbryta, inte bestraffa!
Ett vanligt "gnabb" mellan hundar, NEJ!
Jag har fått avbryta hundslagsmål på detta vis, och jag anser att det ibland tyvärr är nödvändigt med ett visst mått av våld. Kanske lite plumpt uttryckt, och missförstå mej rätt nu, men när två fullvuxna hundar (av modell lite större) slåss, så finns det väl för sjutton inte en chans att man kan få dom att sluta slåss på kommando??
Jag har fått gå emellan ganska många ggr (både min egen o andras), och tro nu inte att jag sparkar hejvilt, utan det har räckt med en liten tåfjutt mot en bakdel så att de iaf släppt koncentrationen på sin fiende så att man kunnat grabba tag i dom o skilja dom åt.
Man måste ju trots allt tänka både på sin egen och hundarnas säkerhet!
Men bara för detta så tycker jag INTE att det är ok med våld!

har sparkat hundar som attackerat mina o andras hundar....

hade en schäfer och en York hade dom i koppel,kommer en schäfertik och flyger på min unga schäfer:mad: den hunden sparkade jag till,och det hjälpte för hon avbröt sitt huggande mot min hund ,detta hände inte bara en gång utan flera...polisanmäldes + att min hund blev osäker för resten av sitt liv i möte med andra stora hundar.

en annan händelse. en amstaff attackerar en liten blandras och tanten med den lilla blandisen bara går med sin hund släpandes i kopplet och amstaffen hänger fastbiten kvar i lilla hunden (tanten va i chock tillstånd) denna hund sparkade jag oxå till och den släppte oxå.

en annan tant med sin lilla spaniel blir attackerad av en schäferkorsning,tanten bara står och skriker men gör inget,jag sparkar även bort denna stora schäferkorsning som hugger hejvilt i den lilla spanieln som flyger som en vante och kastas hit o dit :(

jag tycker man ska göra det som behövs i extrema situationer!
tycker det är ljävligt synd att folk inte kan hålla sina hundar i koppel så att man kan undvika sånt här:mad:
mvh Arabizar

Min genomsnälla lilla basset tik blev anfallen av en annan hund, helt oprovocerat, hon var i koppel och den andra hunden blev utsläppt genom en balkongdörr när vi gick förbi. Då reagerade jag faktiskt helt automatiskt med att ta tag i den anfallande hunden och "kastade" iväg den för att sedan sparka efter den. Sparkade inte alls hårt, vet inte ens om jag träffade i stridens hetta. Men det var en spontan reaktion när min älskling blev anfallen.
Sen fick ägaren en ordentlig utskällning. :mad:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 756
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 857
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka