Sparka hundar?

Sv: Sparka hundar?

Med tanke på att Rottweiler är den hundras som har störst tryck i käkarna av alla hundraser så väljer jag Jämthunden istället.

Gnist skrev:
Men mina större hundar väger bra mycket mer än terrierna ;) Tror ingen "hellre" skulle vilja bli biten av en stor kraftig Jämthundshane än av en rottis....
Jag har ju Inte BARA terriers...:angel:

Ja okej du har en sån också!

ja men du förstår vad jag menar iaf.

I gengäld, så är jämten en jakthund, som biter för att döda om den biter..De slagsmål jag sett med jämthundshanen våran går till på det viset att han vräker sig över motståndaren och hugger över strupen och får han tag så släpper han inte av sig själv..Tog nästan ihjäl en av mina tidigare hanar på det sättet..
Dock så slåss han bara med andra hundar i "bytesförsvar" och lägger ner totalt och direkt om jag morrar till åt honom eller tar honnom i nackskinnet..
Det är nog lika illa oavsett vilken ras det är frågan om när det kommer till de större raserna Om de skulle attackera på allvar..

Jo jag förstår hur du menar och jag tror du håller med mig i att även om skadans omfattning styrs av storleken på hunden, så är ett sådant beteende totalt oacceptabelt oavsett storlek på hunden.

Gnist skrev:
Jo jag förstår hur du menar och jag tror du håller med mig i att även om skadans omfattning styrs av storleken på hunden, så är ett sådant beteende totalt oacceptabelt oavsett storlek på hunden.

Japp helt klart men trodde du bara hade de små så därför.
Men däremot tycker jag inte att det är oacceptabelt o säga ifrån när dom har ont för de kan inte kommunicera på samma sätt som vi o har inga händer o visa så enda sättet de har är med tänderna o gör det ont så tycker jag de har rätt o säga ifrån det är ett gott tecken att nåt är fel.

Jag som inte var tydlig nog..

Jag menar inte om hunden har ont/ sjuk och då markerar eller tom hugger efter folk, utan om den är fullt frisk och ändå är okontrollerbar och hugger efter folk och fä(mentalt ostabil/ lynnesfel mm)..Beteendet som sådant är ju inte mer acceptabelt hos en liten hundras tycker jag.

*är för sjuk för att skriva klart idag :o *

Gnist skrev:
Jag som inte var tydlig nog..

Jag menar inte om hunden har ont/ sjuk och då markerar eller tom hugger efter folk, utan om den är fullt frisk och ändå är okontrollerbar och hugger efter folk och fä(mentalt ostabil/ lynnesfel mm)..Beteendet som sådant är ju inte mer acceptabelt hos en liten hundras tycker jag.

*är för sjuk för att skriva klart idag :o *

jaja det är ju självklart att det är så.

Ditt inlägg är inte värt något svar, men för att ingen ska läsa och tro vad du skriver, så vill jag be övriga att själva läsa allt vad jag skrivit i "stallbrandstråden"!

Att rycka citat ur sitt sammanhang och utesluta det som inte passar ens syften, är ett välkänt tillvägagångssätt bland mindre nogräknade skribenter.

LIA

Nu var det ingen stallbrandstråd utan istället en koll på hur många och hur man använde grimmor.

Stallbrand kom upp och du var en av dom få som hade lösdrift.
(vilket i och för sig kan vara räddningen för hästarna)

När någon undrade eller ifrågasatte om man verkligen har så full koll att man får på ett snöre runt halsen på hästen när det brinner..
Och du svarade som jag klippt och klistrat här ovan...

Och det är detta jag menar.
Trots erfarenhet av saker så sågar du argumenten jämt med fotknölarna..
Och så berättar du hur dina hästar/katter/hundar gör..

Du vet i stort sett innan du ens varit med om saker om vad du tvärsäkert kommer att göra.

För att återgå till hunderiet så är vi där igen.

Hundar kan utsättas för saker..men inte dina..och om dom gör det så kommer inget aldrig någonsin att hända..

Så sa grannen med..han med den engelska bullmasiffen.

-stadig och stabil...skulle aldrig göra något...väldresserad...
Om han hade varit lite mer ödmjuk och mindre kaxig så hade vi besparat ungen bortåt 90 stygn..

AM

TA erat hästeri tjafs på rätt forum är inte ett dugg intresserad av erat tjafs o läsa det på Hundforumet

Alla hundar kan bli blockerade och då spelar det ingen roll vad man säger åt dem.
Naturligtvis! Häller du bensin på min jycke och tuttar på, så lär inga kommandon i hela världen tränga igenom. Jag för min del har hela tiden haft "normala" scenarior i huvudet, när vi talat om regler,kommandon och lydnad.

Nu är det så, att jag aldrig har drivit upp någon drift hos någon av mina hundar. Dom olika drifterna finns ju där med olika styrka och har alltid räckt till för "mina behov". Vissa hundraser är ju specifikt avlade på viss drifter, precis som du skriver, men enligt min uppfattning är inte schäfern extrem inom något område.

En hund som blir påhoppad kan bli så jäkla förbannad att den inte alls tänker sluta slåss bara för att föraren säger det. Den är inne i slagsmålet och måste dras därifrån och lugna sig innan den kan ta kommando igen.
Såna hundar finns, antasgligen de flesta. Mina tillhör dock inte den kategorin. Vi har vid ett antal tillfällen (inte sååå många om man betänker alla mina hundår) blivit attackerade av andra hundar.
I de flesta fallen har den andra hunden insett sitt misstag och försvunnit lika fort. I ett fall fanns i vår sociala närhet en lika dominant schäfer som min egen. Dom rök ihop ett antal gånger, men gick alltid isär på kommando. Vid ett tillfälle rök en stor blandras på oss, ingen ägare inom synhåll, så den greppade jag i svansen och sa åt min hund att lägga av och gå unden. Nu tänker du antagligen att mina hundar inte blir så jävla arga som du menar, och det är säkert så även om du kan vara säker på att dom vetat att försvara sig. Då kan man ju fundera över varför dom inte blir det.

Något annat som effektivt blockerar en hund är rädsla. Ponera att det ramlar ner en halv byggnadsställning bredvid en hund och den blir så skiträdd att den bara flyr blint. En sådan hund varken hör eller ser. Visserligen är det extrema situationer vi talar om här, men det kan hända.
Mina hundar är svårskrämda, om man säger så. Ett eller två skutt bort från ställningen bleve det nog men knappast mer och kontaktbara skulle dom med all säkerhet vara. Men jag vet hur du menar för vi har haft såna också i föräldrafamiljen.

Problemet med stadsmiljön är också att hunden inte kan få undersöka det intressanta alla gånger. Hunden kan ju inte få gå igenom en hel buss full med folk. Det brukar inte vara uppskattat.
Olika på bussar. ;) En period åkte vi landsvägsbuss in till Stockholm och då var det ett väldans hälsande från alla passagerare som alla skulle klappa hunden. Men återigen förstår jag hur du menar. Hunden får helt enkelt lov att hålla sig till dom områden som vi kan erbjuda den. Går vi på marknad så är det upp till folk om dom vill hälsa på hunden, annars struntar han i dom.

Vad gäller handen på kinden så ser jag inte det som en lydnadsgrej. Det var en handling för att rent fysiskt hindra henne. Hon hade inte lyssnat på mig i det läget.
Men hon "lyssnade" på handen! Om du inte höll undan henne rent fysiskt. Jag använder ibland "fysiska kommandon" t ex stå still, sitt m fl dvs utan samtidig röst. Den var ju med från början liksom vid teckenkommandon.

Långt blev det och om du lägger det till mina övriga svar till dig, får du förhoppningsvis en rättvisande bild av mig och mina "robot"-hundar. Tack för en balanserad, seriös och saklig diskussion!

LIA

LIA skrev:
Mina hundar är svårskrämda, om man säger så. Ett eller två skutt bort från ställningen bleve det nog men knappast mer och kontaktbara skulle dom med all säkerhet vara.

Långt blev det och om du lägger det till mina övriga svar till dig, får du förhoppningsvis en rättvisande bild av mig och mina "robot"-hundar. Tack för en balanserad, seriös och saklig diskussion!

LIA

Är inte det där en trygghetsreaktion - mina långhår testades ju också med plåt o kedjor (MUH) och även senare med vardagliga händelser.
En trygg hund reagerar skutt, skutt - snabb koll m föraren och sen inget mer. Vår hane blev ju lite idiotförklarad av bruksgubbarna för att han knappt kollade m föraren han nöjde sig m skutt. Det var ju inte direkt så min dåvarande sambo blev gratulerad till sin strålande brukshund - men alla sa att tryggare, snällare, trevligare hund hade dom aldrig träffat.
Min tik kollade dock snabbt men noga med mig och sen var det bra.

Och jag kan säga så mycket som att deras reaktion hade INTE med lydnad att göra - det var inga väldresserade individer.....

Är inte det där en trygghetsreaktion
Och jag kan säga så mycket som att deras reaktion hade INTE med lydnad att göra - det var inga väldresserade individer.....
Visst är det trygghet. En bit av pusslet i att åstadkomma en god vuxen hund. Jag svarade på Jadzias exempel på blockering av rädsla.
Har man lyckats få en hund trygg, är risken liten för den typen av blockering och man kan få fram kommandona och därmed få hunden att lyda.

Iofs anser jag inte att en av rädsla blockerad hund är olydig om den just då inte svara på kommandon.

Det är hundar som din hane jag eftersträvar. ;)

LIA

Ja hans make finns nog inte tyvärr - tänk dig 35 kg hårig schäfer som gärna vill ligga på dig när du solar, bara för att det är så mysigt, som kidnappade kattungar för att ligga o titta på dom och vid platsläggande på sin första lydnadsklass lägger sig på rygg med tungan ut och kikar upponer på publiken som tyst vrider sig i skrattkramper.
Spökena på korningen framkallade ett VA, gu va kul det är något där, fast jag tror jag slickar mig i baken istället - Å, nu får man gå o prata med dom, älska älska älska. Skottprovet fick göras om dom trodde han var döv....
Ett superpsyke som EN gång taggade upp - en knepig rottishanne OCH en mycket otrevlig rottishusse stannade och skällde ut ett gäng barn som satt vid våra bundna hundar - då kom det försvar som han trots seriösa provoceringar av bruksgubbar aldrig visade annars.
Han satte sig dock då barnen drog i kopplet och sa sitt.
Jag stog en bit bort o bara gapade - att han överhuvudtaget brydde sig var otroligt - troligtvis kände han av psyket på den andra hunden som inte riktigt verkade ok.
Det här blev off topic men den hunden var bara otrolig.
Han fick gå lös omkring på avdelningen på djursjukhuset i Skara när han var inlagd för operation...........personalen hade aldrig träffat en sån hund - sa dom.

LIA skrev:
Svarar samtliga här.
Jag vidhåller att jag har 100% lydnad på min hund, likaväl som dom tidigare och att allt inte kan hända. Det innebär att dom är öppna för kommandon likaväl som dom är allsidigt uppfostrade och därmed vet att ta egna beslut som inte är motsatt mina önskemål. Motsatsen till hjärndöd, eller hur?

Det är fullt möjligt att vi talar olika språk här. Kom gärna med exempel på vad som faller under lydnad och som skulle vara omöjligt att finna hos en hund.

Och om ni anser att jag saknar sunt förnuft får jag väl bjuda på det.

LIA

Skulle du kunna lämna en tallrik med mat som hundarna tycker om. Säga att de inte får äta av den, åka och handla två timmar och komma tillbaka och maten ligger kvar?
Skulle du kunna lämna din hund på platsliggande åka en runda och komma tillbaka en timma senare och hunden ligger kvar?

Jag tror att denna diskussion handlar om att vi definierar 100% lydnad olika.

Skulle det vara konstigt att dressera en hund att inte röra mat - jag har träffat hund som aldrig tog mat som inte husse sagt att dom fick röra, vakthundar ska ju inte käka främmande mat.
Den hunden hade garanterat legat 2 timmar och mer om husse hade sagt plats - husse var instruktör på Hundskolan men det är väl inte omöjligt att andra kan lära sin hund samma grej..

Svar på båda frågorna: ja.

Vi brukar ha regeln att sånt som befinner sig på golvet är hundens om det inte sägs annat. Sånt som inte är på golvet är inte hundens. Jag kan lämna tallriken på en stol utan att den rörs. Eller ställa den på golvet och säga "det är mitt"- samma sak.

LIA

peter_lundin skrev:
Är en spark överhuvudtaget en vettig åtgärd när två hundar slåss eller en hund har tagit ett annat djur?
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=636740
PL

Jag vet faktiskt inte vad jag tycker i frågan och vet inte heller hur jag skulle ha reagerat, men vill ändå göra ett inlägg. Jag tror att hundarna är mycket tåligare än vad vi tror. När mitt sto gick med föl var hon väldigt mammig och bara jag fick komma till henne. Stallägaren hade folk och en av deras hundar gick in i hagen. Den fick en rejäl spark i bröskorgen och flög näst in till flera meter. Inga skador och hunden lever ännu. Självklart kan en spark ta helt fel, men jag tror dom är tåligare än vad vi tror.

Oj glömde skriva att det var en schäfer och att hade det varit en mindre hund hade ju risken att den blivit skadad varit mycket större. Men jag pratar mest om medel/stora hundar nu!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 754
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar