Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gnist skrev:Men mina större hundar väger bra mycket mer än terrierna Tror ingen "hellre" skulle vilja bli biten av en stor kraftig Jämthundshane än av en rottis....
Jag har ju Inte BARA terriers...
Gnist skrev:Jo jag förstår hur du menar och jag tror du håller med mig i att även om skadans omfattning styrs av storleken på hunden, så är ett sådant beteende totalt oacceptabelt oavsett storlek på hunden.
Gnist skrev:Jag som inte var tydlig nog..
Jag menar inte om hunden har ont/ sjuk och då markerar eller tom hugger efter folk, utan om den är fullt frisk och ändå är okontrollerbar och hugger efter folk och fä(mentalt ostabil/ lynnesfel mm)..Beteendet som sådant är ju inte mer acceptabelt hos en liten hundras tycker jag.
*är för sjuk för att skriva klart idag *
Naturligtvis! Häller du bensin på min jycke och tuttar på, så lär inga kommandon i hela världen tränga igenom. Jag för min del har hela tiden haft "normala" scenarior i huvudet, när vi talat om regler,kommandon och lydnad.Alla hundar kan bli blockerade och då spelar det ingen roll vad man säger åt dem.
Såna hundar finns, antasgligen de flesta. Mina tillhör dock inte den kategorin. Vi har vid ett antal tillfällen (inte sååå många om man betänker alla mina hundår) blivit attackerade av andra hundar.En hund som blir påhoppad kan bli så jäkla förbannad att den inte alls tänker sluta slåss bara för att föraren säger det. Den är inne i slagsmålet och måste dras därifrån och lugna sig innan den kan ta kommando igen.
Mina hundar är svårskrämda, om man säger så. Ett eller två skutt bort från ställningen bleve det nog men knappast mer och kontaktbara skulle dom med all säkerhet vara. Men jag vet hur du menar för vi har haft såna också i föräldrafamiljen.Något annat som effektivt blockerar en hund är rädsla. Ponera att det ramlar ner en halv byggnadsställning bredvid en hund och den blir så skiträdd att den bara flyr blint. En sådan hund varken hör eller ser. Visserligen är det extrema situationer vi talar om här, men det kan hända.
Olika på bussar. En period åkte vi landsvägsbuss in till Stockholm och då var det ett väldans hälsande från alla passagerare som alla skulle klappa hunden. Men återigen förstår jag hur du menar. Hunden får helt enkelt lov att hålla sig till dom områden som vi kan erbjuda den. Går vi på marknad så är det upp till folk om dom vill hälsa på hunden, annars struntar han i dom.Problemet med stadsmiljön är också att hunden inte kan få undersöka det intressanta alla gånger. Hunden kan ju inte få gå igenom en hel buss full med folk. Det brukar inte vara uppskattat.
Men hon "lyssnade" på handen! Om du inte höll undan henne rent fysiskt. Jag använder ibland "fysiska kommandon" t ex stå still, sitt m fl dvs utan samtidig röst. Den var ju med från början liksom vid teckenkommandon.Vad gäller handen på kinden så ser jag inte det som en lydnadsgrej. Det var en handling för att rent fysiskt hindra henne. Hon hade inte lyssnat på mig i det läget.
Du kan ju ta och läs igen så kanske du hittar den röda tråden.PIRU skrev:TA erat hästeri tjafs på rätt forum är inte ett dugg intresserad av erat tjafs o läsa det på Hundforumet
LIA skrev:Mina hundar är svårskrämda, om man säger så. Ett eller två skutt bort från ställningen bleve det nog men knappast mer och kontaktbara skulle dom med all säkerhet vara.
Långt blev det och om du lägger det till mina övriga svar till dig, får du förhoppningsvis en rättvisande bild av mig och mina "robot"-hundar. Tack för en balanserad, seriös och saklig diskussion!
LIA
Visst är det trygghet. En bit av pusslet i att åstadkomma en god vuxen hund. Jag svarade på Jadzias exempel på blockering av rädsla.Är inte det där en trygghetsreaktion
Och jag kan säga så mycket som att deras reaktion hade INTE med lydnad att göra - det var inga väldresserade individer.....
LIA skrev:Svarar samtliga här.
Jag vidhåller att jag har 100% lydnad på min hund, likaväl som dom tidigare och att allt inte kan hända. Det innebär att dom är öppna för kommandon likaväl som dom är allsidigt uppfostrade och därmed vet att ta egna beslut som inte är motsatt mina önskemål. Motsatsen till hjärndöd, eller hur?
Det är fullt möjligt att vi talar olika språk här. Kom gärna med exempel på vad som faller under lydnad och som skulle vara omöjligt att finna hos en hund.
Och om ni anser att jag saknar sunt förnuft får jag väl bjuda på det.
LIA
peter_lundin skrev:Är en spark överhuvudtaget en vettig åtgärd när två hundar slåss eller en hund har tagit ett annat djur?
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=636740
PL