Sparande till barnen

Vi sparar åt stora barnet. Lillasyster har inte hunnit få något sparande ännu. Vi har ett möte bokat hos banken nästa vecka.

Storebror har vi sparat barnbidraget åt sedan han föddes. Han fick även pengar av farmor och farfar när han föddes. Alla hans födelsedagspengar sätts också in på kontot.

Sonens konto (och snart även dotterns) står i våra namn. Detta för att barnen inte ska ha fri tillgång till pengarna. Tanken är att hjälpa dem med kontantinsats till bostad när tiden kommer. Ibiza och "kul"-grejer får de spara till själva om de vill. Dock kommer inte 1100kr i månaden ge någon kontantinsats som de direkt kan köpa något för (1100krx12månx20år=264000kr). Vi räknar med att kunna spara mer åt dem när vi båda jobbar efter föräldrarledigheterna.

Mvh Miks

Vi kommer börja månadsspara till vårt barn när det föds, men vi har inte pratat belopp än (ytterligare en sak på att göra-listan :p ). Det vi vet är iaf att vi ska spara på ett konto i våra namn, inte i barnets. Vi vill inte att det automatiskt ska bli barnets att förfoga över vid 18-årsdagen.

Detta dels för risken att pengarna inte går till exempelvis kontantinsats på lägenhet eller annat "nyttigt". Men också för att vi vill kunna "kompensera" i efterhand om vi får fler barn, och utvecklingen på sparkonton/fonder har varit olika.

Mina föräldrar sparade åt mig och min syster när vi var små. När jag var 14år gick min pappas och farfars företag i konkurs med resultat att vi fick sälja vårt hus och flytta till hyresrätt. Alla konton i hela familjen rensade banken. Mina föräldrar hade inte ett öre kvar. Både pappa och mamma hamnade hos kronofogden. 10 år senare fick de båda en skuldsanering. I 10 års tid hade mina föräldrar ingen möjlighet alls att spara något till oss. Jag började jobba tidigt och hade ett litet sparande som jag jobbat ihop själv. Det var allt.

Jag har aldrig klandrat mina föräldrar för hur det blev. De hade gärna velat men kunde inte. Jag hade en god vän vars föräldrar hade en annan ekonomisk situation och hon kunde köpa en lägenhet när hon flyttade hemifrån. Hon satt en gång på en fest och ondgjorde sig över alla snåla föräldrar som inte sparat till bostadsrätt åt sina barn. Det sa mer om henne än om mig tyckte jag då och tycker forfarande.

Får jag någonsin höra mina barn säga något liknande är jag inte säker på om de förtjänar pengarna vi sparat åt dem. Jag hoppas vi kan uppfostra dem bättre än så.

Mvh Miks

Barnens farmor och farfar sparar 100kr varje månad och har gjort sen de föddes.
Vi har börjat spara ganska nyligen till dom (barnens far och jag), kanske bara ett halvår. Men sätter in 500kr varje månad i varsin högriskfond som står i mitt namn.
Tanken är inte att dom ska få pengarna den dagen dom fyller 18 utan den dagen då dom behövs. Till vad får vi se då. Vet inte ens om vi ska nämna att vi sparar åt dom sen när dom blir äldre.

Under påskmiddagen hos vänner kom frågan upp (av en kvinna som jag inte känner så bra) hur alla gör sparande till sina små. Vi var 5 familjer där och 3 av dem sparar en viss summa varje månad. Summorna varierade mellan 250-3000 kr/mån (de som hade summan 3000 sparar inte allt det själva utan har mor och farföräldrar som har eget månadssparande till barnbarnen som räknas in i det).

Hon som ställde frågan blev ytterst provocerad av summorna och tyckte att det var synd om barnen som inte kommer förstå sig på att respektera pengar när de blir stora, samt att hon menade att detta "beteende" skapar ännu större orättvisa klyftor mellan människor som då alltså skulle vara föräldrarna till de barnen med pengars fel (hon menade väl främst de som sparade den högre summan men alla fick sig en känga). Nu var det väl ingen som ärligt talat brydde sig om det men jag tyckte mest det var så konstigt att hon tog upp det om det var ett så känsligt ämne för henne.

Olika familjer har ju olika möjligheter att spara så det är inte något konstigt med vare sig det ena eller andra enligt mig.

Hur gör ni med sparande till barnen? (menar inte att man ska skriva summor utan mer om ni har månadssparande eller hur ni lagt upp det).

Sen oktober förra året sparar vi inget pga föräldraledighet men ska snart börja igen och spara hela barnbidraget som vi gjorde förut.

Mina föräldrar gjorde samma med mig och de pengarna användes bl a till utlandsstudier och insats till lägenhet. Jag har verkligen respekt för pengar och har jobbat extra ända sedan åttan. Exempelvis jobbade jag skift i en fryslokal sju somrar i rad när jag pluggade.

Modell åt H&M? Kul grej!
Hur kniper man ett sånt jobb? :D

H&M sökte bebisar till en webkampanj. Jag skickade in ett par bilder och vi fick komma på casting där de hade en fotograf som tog massor med provbilder. Sen blev han uttagen till att vara med i kampanjen, så han tjänade sin första lön när han var 4 månader. :D Bra betalt var det också, 3 500 kr för ett par timmar. :)

Vi sparar åt lilleman på två ställen. Först är det en fond där det sätts in pengar varje månad och som sedan kommer att delas ut längre fram i livet, finns det syskon så kommer den att delas upp emellan dom. Tanken är även att om det blir syskon så höjer vi summan. Vi har ett till konto där det sätts in pengar som han får när han fyller år/i julklapp/av någon annan anledning. Dom pengarna är bara hans.
Alla konton står i föräldrarnas namn.

Vi har inte riktigt bestämt hur vi ska göra. Jag vill ha ett månadssparande (eller liknande) som blir ett startkapital till eget boende. Mina föräldrar hade så för mig och min bror, vilket var suveränt.

Vi har ett månadssparande för våra barn, till ett fondkonto. I framtiden har vi också för avsikt att öppna ett bosparkonto hos HSB, det ger ju både köpoäng samt blir ytterligare en sparad slant.

Under påskmiddagen hos vänner kom frågan upp (av en kvinna som jag inte känner så bra) hur alla gör sparande till sina små. Vi var 5 familjer där och 3 av dem sparar en viss summa varje månad. Summorna varierade mellan 250-3000 kr/mån (de som hade summan 3000 sparar inte allt det själva utan har mor och farföräldrar som har eget månadssparande till barnbarnen som räknas in i det).

Hon som ställde frågan blev ytterst provocerad av summorna och tyckte att det var synd om barnen som inte kommer förstå sig på att respektera pengar när de blir stora, samt att hon menade att detta "beteende" skapar ännu större orättvisa klyftor mellan människor som då alltså skulle vara föräldrarna till de barnen med pengars fel (hon menade väl främst de som sparade den högre summan men alla fick sig en känga). Nu var det väl ingen som ärligt talat brydde sig om det men jag tyckte mest det var så konstigt att hon tog upp det om det var ett så känsligt ämne för henne.

Olika familjer har ju olika möjligheter att spara så det är inte något konstigt med vare sig det ena eller andra enligt mig.

Hur gör ni med sparande till barnen? (menar inte att man ska skriva summor utan mer om ni har månadssparande eller hur ni lagt upp det).

Vi sparar en mindre summa,300:-, vilket kommer ge ca 65.000:- som han får när han fyller 18. Körkort hoppas vi kunna stå för (men man vet ju aldrig vad som händer) så tanken är att det ska gå till bil,möbler,eller bostad.

Vi har även ett till sparande där pengarna som han får vid tex födelsedagar osv går in på,men det är "öppet" så det kommer han få nyttja när han vill om han vill köpa något större,tex dator,moped eller så. Nu är han bara strax över 2 så det dröjer väll ett tag innan han börjar tjata! ;)

Jag tycker bekanten har en bra poäng, självklart är det så att det skapar och vidgar klyftor i samhället när människor får helt olika ekonomiska förutsättningar från första början. Det är ju lite det som är poängen i Thomas Pikettys kioskvältare Kapitalet, vi håller på att bygga upp ett samhälle med avgrundsklyftor i förutsättningar från födseln. Som jag ser det är det inget att hymla med, det är så det funkar.

Med det sagt, så sparar vi för barnens räkning, men i vårt namn. De pengarna är som jag ser det öronmärkta för utbildning och bostad, framförallt bostad, eftersom Stockholms bostadsmarknad är som den är och man måste köpa sig in. Kan jag ge dem en fördel där vill jag göra det, särskilt eftersom jag fick samma hjälp av mina föräldrar. Däremot får de inga pengar av mor- och farföräldrar, de är pensionärer och vi jobbar, så det skulle kännas väldigt märkligt för oss att ta emot pengar av dem för barnen.

Vi sparar en mindre summa,300:-, vilket kommer ge ca 65.000:- som han får när han fyller 18.

Men har ni ingen ränta på kontot? Man kan ju lägga pengarna i lågriskfonder åtminstone, så får man någon liten avkastning - det hinner ju bli lite grann på 18 år med ränta på ränta.

Vi har valt att placera dotterns pengar i ett konto med hennes namn. Frågan är om.man borde lägga om det när perioden det är låst. Anledningen till detta är att man kunde låsa det så båda föräldrarna måste vara överens om att pengarna ska tas ut innan det blir hennes på riktigt. Om vi skulle separera kan pengarna inte "försvinna" med det låset.

Jag sparade till mina barn ifrån att de föddes. Jag har aldrig haft några stora pengar men jag har sparat varje månad utan undantag. Jag låste pengarna när de var 17 efter gemensamt beslut med barnen så att pengarna var låsta tills de var 20. Detta för att det kan kännas jobbigt att ha tillgång till mycket pengar när man är arton och inte har någon inkomst ännu. Det är lätt att pengarna springer iväg då. Vi har också haft en överenskommelse om att om de vill köpa något så ska de spara hälften själva först och sen kan de ta resten ifrån sparpengarna och det har de följt. Båda barnen har också diskuterat med mig vad jag tycker om vad de har tänkt använda pengarna till och det tycker jag känns bra även om de självklart gör vad de vill med pengarna. För båda mina barn har sparkontot inneburit att de har blivit sporrade att spara mera då de har insett hur enormt bra det är att ha sparade pengar på banken. Dottern som har pluggat på universitet i snart tre år säger att utan de pengarna så hade det varit tufft innan sommarjobbspengarna kommer in på kontot för det blir ett glapp på en månad utan inkomst då. Då har hon lånat av sparpengarna för att sedan sätta in pengarna igen när sommarjobbslönen har kommit.

Körkortet har de fått utöver sparpengarna.

Jag sparar en slant varje månad, kallar det terapikontot. Det kommer inte bli en förmögenhet, men det blir en del som kan behövas en dag. I övrigt ser jag vårt boende som ett sparande, den dagen det behövs säljer vi och köper två mindre bostäder en bit från de überhippa kvarter vi bor i.

med facit i hand med nu vuxna barn . Barnens farmor sparade till dem i aktiefonder som de fick tillgång till när de fyllde 18. 2 av 3 klarade det bra. Blev även ganska orättvist beroende på aktiemarknaden. Äldsta fick mer än dubbelt så mycket som de yngre. Den ena lade sina pengar på studier utomlands ,den andra på körkort och den 3 :je på suparresa med polarna. Hade nog valt att nte spara i deras namn om jag kunde göra om det

Jag svarar trots att jag inte är förälder. Mina föräldrar sparade inte åt mig eller mitt syskon, kommer inte ihåg att någon av mina kompisar heller skulle haft något sparkonto som de fick tillgång till vid arton års ålder (eller liknande). Jag fick visserligen en halv ponny (delade med syskonet) och körkort vilket kanske är sådant som eventuella sparpengar annars hade använts till. Det känns lite som att sparkonto till barnen är något som kommit mer och mer på senare år men det kan säkert även bero på var man bor.

En vän till mig började spara barnets hela barnbidrag men fick det sedan knapert med ekonomin. Jag tyckte då att det är väl bättre att använda barnbidraget till barnets omkostnader, som det är tänkt, än att snåla med precis allt. Är ekonomin så tight gör nog barnbidraget en skillnad tänker jag.

Trots att mina föräldrar inte är världens mest sparsamma människor har jag själv ett rejält sparkonto. Jag tror alltså att oavsett hur man gör går det att uppfostra barn som uppskattar att spara pengar och sådana som inte gör det :)

Vi sparar "privat" till alla våra barn. Alla barn har ett avsatt konto hos respektive förälder. Men vi äger dessa konton, inte barnen. Tänkt för tex bostad.

Jag sparade i nån sorts försäkringsform till barnen. De pengarna gick till semestrar och sånt som jag annars inte hade haft råd att ta med ungarna på(innan jag träffade nuvarande sambon). Sparandet var mer för mig än för dom, men pengarna gick till dom i slutänden. Inget annat direkt sparande. Julklapps/presentpengar har de fått spendera som de velat - de fick ju sånt när de var gamla nog att hantera det tycker jag. De är vuxna nu med egen ekonomi och en av döttrarna hjälpte vi med lägenhet på det viset att vi tog ett lån på vårt hus så hon slapp ta ett eget dyrt lån till kontantinsatsen - givetvis så har hon betalat dessa räntor till oss. Ingen av de andra har eget boende på det viset just nu. Andra dottern bor i en trädkoja i Indien (på riktigt) och sonen bor än så länge hemma - förhoppningsvis så flyttar han efter sommaren och då tror jag vi kommer hjälpa honom att hitta ett boende i ny stad (han börjar att plugga då)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 163
Äldre Hej buke! Läste detta och vill gärna höra era reflektioner: Ung kvinna frågar om sparande inför framtida barn, ca 4-5 år framåt i...
2
Svar
22
· Visningar
2 197
Senast: Modest
·
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
23 763
Senast: Enya
·
Äldre Nu startar jag en väldigt känsligt ämne men jag har på sistone blivit väldigt involverad i detta på alla håll och kanter och känner att...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
17 637
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?