Delvis KL
Ju mer jag läser den här tråden, desto mer övertygad är jag om att det här med sparande handlar om föräldrarnas vilja att ge - man känner att man borde ge någonting, vare sig det behövs eller inte, och vare sig det efterfrågas eller inte. Ungefär som klappar på julafton. Om min bästa väninnas bil går sönder och jag hade sagt: "här, varsågod, 5000 spänn så kan du fixa den", hade hon trott att jag var helt galen. Hon hade aldrig tagit emot pengarna, även om hon behövde dem. För det hade varit ett intrång på hennes vuxna integritet. När det gäller vuxna barn finns inga sådana spärrar. Tvärtom är min uppfattning - rent generellt, inte just från tråden - att det nästan blir en duktighetstävling föräldrar emellan vem som kan skänka bort mest.
Missförstå mig rätt: jag hjälper hemskt gärna mina barn. Men först när de ber om det, och om summor de bett om. Helst hjälper jag dem på andra sätt än pengar. Jag tänker inte spara ihop en astronomisk summa för att skänka bort i ett svep vid en viss ålder. Jag har inget emot att folk gör det, men jag värjer mig emot tanken att det blir en press för föräldrar med mindre resurser att ha ytterligare en onödig grej att må dåligt över.