Sparande till barn och månadspeng...

kisse

Trådstartare
Med anledning av tråden om tjejen som sparade till en (i mina ögon dyr) kamera så börjar jag fundera på det här med sparande till barnen... Jag sparar en mindre summa varje månad som är tänkt att de ska få någonstans vid 18-20 års ålder. Det kommer inte vara speciellt mycket, för tillfället sparar jag bara 200kr/mån var, förhoppningsvis kan det bli lite mer snart, men det bör ju kunna räcka till körkort iaf. Men man skulle ju vilja kunna ställa upp med handpenning till lägenhet också. Farmor och farfar samt mormor har också sparande till våra barn, så det kommer att finnas lite att spela med, men vad kan vara ett realistiskt mål att ha fått ihop till 18-årsdagen? Sen beror det väl lite på barnets mognad när det blir 18... Jag kommer inte att dela ut pengarna då om jag tror att det finns risk för att de ska spelas eller drickas upp. Tar hellre fakturan från körskolan i mitt namn i så fall och styr över pengarna...

Hur mycket sparar ni som har ett sparande till barnen?

Och hur mycket får era barn i månadspeng, följer ni bankernas genomsnittstabell? Det gör vi ganska exakt, så 9-åringen får 120kr och 10 åringen 140kr. Deras kompisar som vi frågat får ingenting, utan får pengar när de ber om det. 9 åringen sparar nog mest, 10 åringen använder större delen på gården på fredagarna, samt sparar lite.

Sv: Sparande till barn och månadspeng...

Nu har inte vi börjat spara till sonen än (11 månader), då vi prioriterar att vara hemma mer (och spara fp-dagar). Tanken är att börja spara undan någon hundralapp i månaden i alla fall sen.

Mina föräldrar och farmor och farfar hade ett sparande till mig. Pengarna från mamma och pappa (ca 12 000) fick jag ta ut som jag ville när jag blev 16 eftersom det var sparat i mitt namn. Det gick nog mest åt hästarna, träningar och tävlingar.

Pengarna från farmor och farfar (ca 40 000) fick jag ta ut när jag hade något vettigt att ha dem till. De tog jag ut när jag skulle köpa lägenhet när jag var 20. Sen gick aldrig köpet igenom och då blev det att de satt kvar på mitt konto och det blev em familjebil några år senare. :)

Så knöligt att redigera svar i iphonen, men jag tror alla föräldrar med ambitioner att spara spar så mycket de har möjlighet till. Jag hade med glädje lagt undan 1000 kr i månaden, men det är inte realistiskt med vår ekonomi. För andra skulle det kanske inte märkas i vardagen på samma sätt att spara så mycket.

Så länge både jag och pappan är studenter så är sparandet ganska lite för E ( snart 3 år ), men vi kommer båda att börja jobba inom en relativt snar framtid och har räknat med att kunna lägga undan barnbidraget under flera år.

Dessutom spar både mormor/extra morfar och morfar/extra mormor till E.

Nu är ju E så pass liten att månadspeng ligger långt i framtiden, men tanken är att hon får ungefär kring bankens genomsnitt för att kunna spara/roa sig och så betalar vi det dyrare nöjen, kläder och fritidsaktiviteter ungefär.

Senast ändrad:

Vi sparar 1000 per barn och månad på våra egna konton och idag är tanken att det ska vara en start för en bostad. Sen ska jag sätta in lite födelsedagspengar och sånt på konton i barnens namn. Det ska bli kanske 20 000 (i dagens mått) som de får använda till vad de vill när de blir 18!

Min pappa sparar åt sonen, 500 kr i månaden.
För övrigt har vi följt bankernas rekommendation för månadspeng, men villkorat den.

From i år, så han fyller 15 så får han barnbidraget, men då ska han köpa kläder, skor osv själv på det.

Vi har ingen större sparade till barnen (snart 3 år och 16 mån) nu. Dom har var sin sparbössa och bankbok i eget namn, i sparbössan lägger vi småsummor som barnen får och sen mynt när det blir fullt i våra plånböcker. När vi tömde sparbössorna senast blev vi förvånade över hur mycket pengar det blev. Dom pengarna kommer dom få använda lite som dom vill, Emilia (3årigen) ska spara till en häst sa hon :)

När vi har ekonomi till det kommer vi börja spara i fonder till dom, hur stor summa får vi se.

Sen har barnens morfar satt in 10.000 kr/var i ett fondsparade och barnens farfar sparar flera hundra/månad åt dom.

Veckopeng kommer dom få senare, vad det ska räcka till får variera med åldern.

Dejac är lite rädd för är att de bränner pengarna på nåt som de ångrar sen. Jag både ångrar o inte ångrar att jag köpte häst, sadel o transport för pengarna jag fick när jag var så stor att jag ansågs få bestämma själv... Mamma o pappa hade dock pengarna o godkände mina inköp så att säga, men jag hade ju gärna gjort som mina systrar o haft en del kvar nu. Även om jag haft sjukt kul med mina hästar genom åren.

Det känns så orättvist ibland att syrran sparar 750:- var åt sina tre barn/mån, (ensamstående), medans jag som är gift = två inkomster bara kan spara 200. Men det beror ju på att jag har fem hästar. Måste nog dra ner på hästeriet lite iaf...

Om föräldrarna håller i pengarna och är med och bestämmer vart pengarna ska gå så är den risken inte så stor.

Samtidigt som att är man myndig så har man ju rätt att bestämma själv egentligen. Men jag tror att mitt sparande är låst tills de fyller 20, då kanske de är lite smartare? ;)

Jag hade ju iofs inte velat vara utan hästarna, o mina föräldrar hade inte ekonomi till att ge mig dessa saker så jag fick köpa det själv. O jobba på McD för att klara stallhyror o tävlingar, från ca 16 års ålder. (Givetvis har de hjälpt till när det krisat).

Kan ändå känna att jag ibland har en osund inställning till pengar o lever åtminstone lite över mina tillgångar egentligen, även om vi pensionssparar o amorterar. Usch vad det är trist med pengar. Tyvärr vet jag ju vad jag borde göra för att få en bättre ekonomi, vill ju ge mina barn det bästa o kunna hjälpa dem den dagen de ska t ex Skaffa eget boende. :(

Leder mig till nästa fråga, står era barn i bostadskö? När har ni ställt dem i kö isf? Står de i kö där man betalar årsavgift eller gratiskö? Kommer det öht finnas hyresrätter om 10-15 år? Kanske inte är någon ide att ställa dem i kö?

kl

Min dotter har ett fondsparkonto. 200 kr spar jag undan till henne varje månad.

Det kan ju låta som ganska lite och känns även så men det är ganska mkt utgifter varje månad och jag tycker nuet spelar väldigt stor roll. Skulle jag lägga undan mer åt henne skulle hon inte kunna gå på ridskola/ridläger/ha våran häst/hund/kläder/kalas/Gbg Horseshow/mobil/dator etc.

Känns lixåm inte rätt att inte kunna unna henne alla dessa saker med argumentet "tänk va glad du är om 10 år när du har pengarna i handen istället för att göra massa saker nu"

Vill hon dock ha ngt alldeles xtra fint, så som extremt dyra stövlar eller dylikt så får hon spara ihop själv med pengar som hon får vid olika tillfällen(jul etc) samt spara veckopengen. Hon får 50 kr varje lördag.

Man kan ju spara i sitt eget namn så blir pengarna inte automatiskt barnets när det fyller 18. Då kan man ju känna efter hur det känns då; om barnet är tillräckligt ansvarsfullt för att få hela summan direkt, eller summor öronmärkta för vissa saker, eller om någon annan lösning passar bättre.

Hur mycket sparar ni som har ett sparande till barnen?

Vår son är 6 månader och vi sparar barnbidraget åt honom. När han föddes fick vi en summa pengar av mina föräldrar som skulle vara till löpande utgifter för honom, såsom blöjor, kläder, bilbarnstol etc och vi har bestämt att när dessa pengar är slut så får vi se ifall vi fortsätter spara barnbidraget.

Jag vill absolut fortsätta med det, men sambon är mer tveksam. Kommer vi inte överens så kommer det bli att jag tar av mina egna pengar och sätter undan. Mina föräldrar sparade både mitt barnbidrag och studiebidrag till mig och jag har haft jättestor nytta av det. Jag kunde exempelvis plugga utomlands ett år efter gymnasiet och lägga in pengar i en bostadsrätt.

Sambons föräldrar sparade nästan ingenting till honom men han har såklart klarat sig ändå.

Mina föräldrar betalade även mitt körkort som jag tog när jag fyllde 18 och jag vill göra detsamma med mitt/mina barn.

Mina föräldrar sparar även 300 kr/månad åt vår son i en fond som jag valt (för övrigt sparar de fortfarande några hundralappar varje månad åt MIG fast jag är över 30 år...!!)

Senast ändrad av en moderator:

Vi sparar 200 kr/mån på ett fondkonto o nu när han blev 2 år sparar vi ytterligare 200 kr/mån på ett vanligt sparkonto. De sparkontot är mer tänkt som "löpande" utgifter, sånt som kostar mer pengar, t.ex dyra slalomskidor, moped, cykel osv. Där sätts även födelsedagspengar in.

Hans morfar spar även pengar till honom som är tänkt till körkortet o en billigare bil (om nu inte vi betalar körkortet). Jag vet faktiskt inte om hans farmor o mormor spar något, har inte frågat.

Vi resonerade så att vi vill alltid kunna spara pengar åt honom även om vi är arbetslösa eller får fler barn, o att vi kan unna honom saker/resor som han har glädje av just nu. Att lägga undan 1000 kr/mån finns inte på kartan, vi kanske utökar sparandet ett par 100 kr/mån när jag börjar jobba efter studierna.

Han är för liten för veckopeng men vi lär följa bankernas råd.

Vi jobbar ju båda två (när vi inte är föräldralediga) så det är ju lättare för oss att lägga undan hela barnbidraget. Vad smart att dela upp sparandet så att en del blir mer lättillgänglig.

Jo att dela kontona är bättre enligt banken :) Fondkonto är ju jätte bra om man sparar långsiktigt men om man kanske tar ut pengar från kontot varje eller vartannat år för större utgifter är de bättre med ett till konto för "löpande"utgifter med lite ränta iaf. :laugh:
Så jag tycker de är smart, då behöver vi aldrig sälja fonder försen han själv beslutar var pengarna ska gå :)

Vi sparar inget åt barnen utan barnbidraget används i vardagen. Däremot har de fått lite pengar vid dop, jul och födelsedagar och de pengarna har vi placerat så de har "förökat" sig väl. Flickorna har någon fond också men de pengarna ska vi nog ta ut och lägga på en fond som är skriven på oss båda. När man har flera barn och dessutom i olika åldrar så vill man ju att de ändå ska få en rättvis fördelning av sparmedlen.
Vi är heller inte speciellt intresserad av att de själva får tillgång till pengarna direkt de är myndiga utan vi känner att vi vill ha en viss kontroll och kunna vara delaktiga i vad pengarna ska användas till.

Vi har ännu ingen månadspeng (de äldsta är 6,5 år) men när det kommer blir det nog i form av veckopeng.

Jag började spara när mina barn föddes. Jag sparade 100 kr/månad och barn tills de tog studenten. De första 11 åren sparade barnens pappa också 100 kr/månad och barn. Jag har också satt in jul och födelsedags pengar åt dem på fondkonton med låg risk.
Jag har sparat till moped och körkort så att de kunde köpa respektive ta det när det blev aktuellt i ett sparande i mitt namn. Jag och deras pappa lever inte ihop och det blev så krångligt att han skulle skriva på varje gång pengarna skulle tas ut.
Dottern fick köpa häst för endel av sina fondpengar när hon var tretton så hon har ju inte lika mycket som sonen. Sonen skulle kunnat plugga i minst två år utan att ta studielån om han hade velat det.

Jag har aldrig haft särskilt stor inkomst och jag har varit ensamstående en stor del av barnens liv men jag tycker att sparande är viktigt. Jag ville att de skulle kunna köpa sig en bil, möbler till sin bostad eller vad de nu behövde. En grundplåt helt enkelt.

De har fått tillgång till pengarna när de har fyllt arton eftersom de har visat sig mogna nog att kunna det. De vet att jag emellanåt har fått vända på slantarna för att kunna spara så de har inte slarvat bort pengarna. Sonen la pengarna som ett lån till sig själv när han köpte bil, dvs han lånade av sparpengarna och satte sedan in dem igen allt eftersom. Dottern har sina pengar kvar förutom några tusen.

Jag hade 750 kr på ett konto när jag fyllde arton och jag ville att mina barn skulle få en bättre start.

Månadspeng har de fått när de klarade av det, innan fick de veckopeng från sex års ålder. De har alltid sparat mycket av sina egna pengar för att kunna köpa saker de önskat sig. Dottern valde att få hela barnbidraget när hon fyllde tretton och köpte då alla sina kläder själv (jag sköt väl till ibland) medans sonen hellre ville ha kvar månadspeng tills han fyllde sexton och fick då hela studiebidraget.
Under mopedtiden fick de också bensinpengar en viss summa varje månad.

Shit det låter så himla bra! Och dina barn verkar ha blivit kloka individer som förstår att hantera pengar!

Mitt sparande på 200/mån känns kanske ganska ok då (med tanke på inflation) och borde kunna räcka till t ex körkort eller annan "grundplåt". Mitt körkort kostade 1998 drygt 6000. Min vän som tog körkort nyss la ut 35000. GALET!!! Men det är klart att det beror på hur mycket man kunnat öva hemma bl a.

Vi har ingen buffert för oväntade händelser, önskar att jag varit lika klok som din son och betalat tillbaka till mig själv av de pengar jag använde då. Vi har vårat pensionssparande, men det vill man ju inte gärna använda till en diskmaskin. :( Idag finns inte möjlighet att spara så mycket mer för oss, som någon annan nämnde tidigare vill man ju unna sig saker här o nu, för att minnas barnårens positiva saker också. Svår balansgång...

:)

Ja det har faktiskt blivit riktigt bra trots att jag inte kunnat spara mer vilket jag alltid haft dåligt samvete för när jag har hört andra som har kunnat spara hela barnbidraget. Men precis som du tänker så har jag tänkt att vi måste ju kunna leva här och nu också och att dottern kunde få häst har ju betytt mycket för henne. Sonen har datorer som sitt stora intresse och eftersom det inte kostar lika mycket som att ha häst så stöttade jag honom så att han kunde ha bil även under gymnasietiden när han hade tagit körkort.

Deras körkort kostade runt 10000 kr var för fyra resp. två år sedan och jag är glad att jag kunde ge dem det för det betyder så mycket. Det är ju tufft att kunna spara ihop till det själv när man fortfarande går på gymnasiet.

Ja min son är smart ;) Han vet ju hur det är att leva med lite pengar så han tänker efter före som tur är. Det kan ju vara svårt annars när man helt plötsligt får en stor summa pengar och inte har någon inkomst att inte sätta sprätt på pengarna. Egentligen hade vi bestämt att de inte skulle få pengarna förren de fyllde tjugo men omständigheter gjorde att det inte blev så och det blev ju bra ändå. Man kan ju låsa pengarna på vissa konton och det kan man ju utnyttja om barnet inte känns riktigt moget.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 136
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Övr. Barn Ni som har barn som bor på två ställen, hur tänker ni kring månadspeng? Jag går efter den här för enkelhetens skull...
Svar
1
· Visningar
1 026
Senast: Nenii
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka