Sv: Spännande hus till salu!
Det är inte iden med köksö som jag blir fundersam över, jag skulle gilla att ha en arbetsbänk på en köksö, gärna med en liten vask, och kunna stå och förbereda maten eller fixa tillbehör på olika sätt, som t.ex. att skära grönsaker, göra sallad, röra ihop kalla såser osv. och samtidigt kunna prata med övriga i köket och inte stå med ryggen mot.
Det är just det där med spisen utan "stänkstopp" vid stekning som jag inte förstår mig på. Om spisen har 50-60 cm arbetsbänk "bakom sig" som stänket kan hamna på, så blir det nog inte så besvärligt, men det har synts exempel i tråden där köksön varit ungefär lika djup (bred eller vad det borde kallas) som spisen, och det verkar inte fullt genomtänkt.
Även en så simpel sak som att steka ägg, kan skicka iväg projektiler uppåt en meter, och t.ex. bacon sprider stekstänk "över hela spisen" och kaklet bakom spisen blir ju fullt med kladd, som utan kakelväggen skulle hamna på golvet. Samma golvyta där man sätter fötterna och dels blir golvet kladdigt, och dessutom riskerar man att sprida kladdet med fötterna i resten av huset...