Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Titta upp i taket så ser du fuktfläckar.
Det finns litegrann att göra där.....vad är prislappen?
...blev nostalgisk - jag har haft ett sådant där isbjörnsfoto. Minns tyvärr inte vad som stod på mitt.
BLEKINGEGÅRD MED HAVSNÄRA LUGNT LÄGE OCH 2 KM STRAND TILL ÖSTERSJÖN SAMT 4 ÖAR Av arealen ca 82 ha är 41 ha natureservat men äganderätten samt jakt och fiske följer gården
Själv skulle jag hellre köpa ett hus som varit relativt orört för renoveringar än ett som nån annan renoverat i syfte att "göra sig en hacka". För då blir det ofta så att det som gjorts i syfte att snygga upp är fuskjobb. Dvs snygg yta men slarvigt arbete och billiga material.
Lagom kul att påbörja ett boende mad att få riva ner en massa fusk för att kunna komma ner till husets genuina "ursprung". Och kostsamt. För man får ju betala dyrt för det ytliga smäcket!
Hyr dyrt det är insåg jag när jag hamnade i en byggnadsvårdsbutik (och sambon fick hämta mig till slut därifrån). Lyckligtvis hade jag just sålt huset i fråga så några inköp var inte aktuella.
Här har vi prylar upp över öronen!
http://beskrivningar.capitex.se/imagelist.aspx?guid=42KJODAVN0FLADML&typ=CMVilla&Skin=EricThor
Man ska inte handla i byggnadsvårdsbutiker för de är asdyra, utan man ska leta sina material på andra ställen. Som tex jag gör som fick en pall med gammalt tegel när grannen flyttade... Jag håller ögonen öppna och om nån säljer billigt eller skänker bort sånt vi behöver så är jag där och tar hand om det...
Tex gammalt återvunnet tegel kan man få för 1-5 :- /st på blocket....
och i byggnadsvårdsbutiker är det i regel 2-3 ggr så dyrt.
Dessutom så kan man sänka sina konfortabilitetskrav och acceptera att det finns skavanker. Då behöver man ju oftast inte renovera allt på en gång utan kan ta det i långsam takt medan man bor i husets bättre delar....
Vi bor i hus fr 1859.... och det tog 15 år innan vi började renovera köket. ( Som var isatt i början av 1970 talet). Fast jag får erkänna att vi satte i ikea-skåp. Jag hade hellre platsbyggt men sambon fick jobb utomlands bara nån vecka efter vi hade rivit ut ALLT i köket inkl börjat gräva ut golvet. Så det fick bli nåt som gick att genomföra på realistisk tid- men det tog ändå många månader innan vi hade funktionellt kök igen... Vi borde ta tag i badrummet också som förutom att vi målat med specialfärg på väggarna är - från början av 70 talet. Det enda vi gjort är tapetserat i vardagsrummet och målat när vi flyttade in. Men nu 20 år senare är det nog dags att göra om det hela.
Sommarens projekt är att bygga en rörspis. Sambon har sågat upp golvet i vardagsrummet och gjutit fundamentet. I höstas gick han en kurs i att bygga rörspisar och kakelugnar. Så han tänker mura själva spisen själv. Men ta in fackman för skorstenen.
Tyvärr är huset egentligen för litet för oss och med dåliga förvaringsutrymmen. Ja och det är för lite mark också. Men här i Skåne måste man ju i princip vara miljonär om man ska köpa "riktig" gård....
Väggord