Spännande hus till salu!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Spännande hus till salu!

Det skulle ju kunna bli riktigt fint med renovering, men vilket JOBB!!!!

Skänken var ju lite speciellt placerad, men jag reagerade mer på varför det ligger tidningar på golvet framför soffan???

image

Det finns litegrann att göra där.....vad är prislappen?

...blev nostalgisk - jag har haft ett sådant där isbjörnsfoto. Minns tyvärr inte vad som stod på mitt.

Titta upp i taket så ser du fuktfläckar.

Troligen är det så att taket är otätt. Men på så gamla hus är det oftast så att om man lagar taket och byter träet där det läckt in så är resten finemang sen.

Under förutsättning att inte hussvamp fått fäste.

Det är ju fördelen med gamla hus som det inte gjorts så mycket med de senaste 50-60 åren är att de missat 1970-talets renoveringsvåg som medförde mycket problem i gamla hus. Tex felaktig isolering som medfört fukt och mögelproblem pga av att husen ej kunnat andas ordentligt.

Mycket kan man ju göra själv också om man är händig med såg och hammare.

Själv skulle jag hellre köpa ett hus som varit relativt orört för renoveringar än ett som nån annan renoverat i syfte att "göra sig en hacka". För då blir det ofta så att det som gjorts i syfte att snygga upp är fuskjobb. Dvs snygg yta men slarvigt arbete och billiga material.

Lagom kul att påbörja ett boende mad att få riva ner en massa fusk för att kunna komma ner till husets genuina "ursprung". Och kostsamt. För man får ju betala dyrt för det ytliga smäcket!

Det finns litegrann att göra där.....vad är prislappen?

...blev nostalgisk - jag har haft ett sådant där isbjörnsfoto. Minns tyvärr inte vad som stod på mitt.

4 000 000 kr.
Men då har de sänkt det från 8 000 000 kr som det legat ute för i ca ett år innan det försvann för ett halvår sedan, men nu kommit tillbaka till halva priset! Billigt!! ;)
Jag förutsätter att inredningen ingår, ÄLSKAR möblerna! Dessutom den långa träsoffan som står i ena rummet, underbar!
Potential, om man har en stor plånbok!

Såhär är beskrivningen på hemnet:
BLEKINGEGÅRD MED HAVSNÄRA LUGNT LÄGE OCH 2 KM STRAND TILL ÖSTERSJÖN SAMT 4 ÖAR Av arealen ca 82 ha är 41 ha natureservat men äganderätten samt jakt och fiske följer gården

Det lär kosta 2-3 miljoner att återställa det i skick - om det räcker.

En sådan gård ska man ju ta hjälp av museet/byggnadsvården för att få allt "rätt" gjort och att köpa "rätt" saker är inte billigt.
Men här har man ju verkligen chansen men en gård som inte förstörts av modernisering.
Hyr dyrt det är insåg jag när jag hamnade i en byggnadsvårdsbutik (och sambon fick hämta mig till slut därifrån). Lyckligtvis hade jag just sålt huset i fråga så några inköp var inte aktuella.

Ja, sen vill man väl förmodligen fräscha upp ladugården och omgivningen. Vet inte vad man ska med alla småbyggnader till, men antingen riva eller fixa till dem, kostar ju oavsett. Så har man 8 000 000 kanske man ska slå till :)

Och som du säger, det gäller väl att renovera och inreda det på rätt sätt. Det är ju inte alltid så lätt. Och kan tänka mig att sån inredning kan bli dyr!

Men visst hade det varit kul att se en renovering av denna gård? Alltså av någon som verkligen vet vad de pysslar med! :bump:

Själv skulle jag hellre köpa ett hus som varit relativt orört för renoveringar än ett som nån annan renoverat i syfte att "göra sig en hacka". För då blir det ofta så att det som gjorts i syfte att snygga upp är fuskjobb. Dvs snygg yta men slarvigt arbete och billiga material.

Lagom kul att påbörja ett boende mad att få riva ner en massa fusk för att kunna komma ner till husets genuina "ursprung". Och kostsamt. För man får ju betala dyrt för det ytliga smäcket!

Vi kollade på ett hus i höstas, som var lite så. Gör om gör rätt! Och det kändes lite för trist så vi skippade det :(, men tror att vi hade trivts riktigt bra där annars! Vi la aldrig ett bud, men ångrar det lite och önskar att vi kunnat få det för ett bra pris. Men har sett att det sen såldes strax under vad de begärt, vilket vi tyckte var för mkt för det huset med de "felen"...

Jag vet en som gjorde just det, köpte en "orörd" gård och renoverade det varsamt. Min sambo var in där och det var jättefint!
Efter ett antal år så sålde han det till ett par som tyvärr gjorde om utan hänsyn till den gamla gården.
Sedan är den såld två gånger till så vad som återstår av det gamla är oklart. Förhoppningsvis har de hållit sig från att förstöra mera....
Så synd!
I alla fall, renoveraren var glad att han hade gjort det men skulle aldrig göra om det. det var ett oerhört arbete.
Nu har jag för mig att han bodde i husvagn på gården. Det kanske är annorlunda om man har kvar sitt hus tills dess att renoveringen är klar och huset beboeligt.

Hyr dyrt det är insåg jag när jag hamnade i en byggnadsvårdsbutik (och sambon fick hämta mig till slut därifrån). Lyckligtvis hade jag just sålt huset i fråga så några inköp var inte aktuella.

Man ska inte handla i byggnadsvårdsbutiker för de är asdyra, utan man ska leta sina material på andra ställen. Som tex jag gör som fick en pall med gammalt tegel när grannen flyttade... Jag håller ögonen öppna och om nån säljer billigt eller skänker bort sånt vi behöver så är jag där och tar hand om det...

Tex gammalt återvunnet tegel kan man få för 1-5 :- /st på blocket....
och i byggnadsvårdsbutiker är det i regel 2-3 ggr så dyrt.

Dessutom så kan man sänka sina konfortabilitetskrav och acceptera att det finns skavanker. Då behöver man ju oftast inte renovera allt på en gång utan kan ta det i långsam takt medan man bor i husets bättre delar....

Vi bor i hus fr 1859.... och det tog 15 år innan vi började renovera köket. ( Som var isatt i början av 1970 talet). Fast jag får erkänna att vi satte i ikea-skåp. Jag hade hellre platsbyggt men sambon fick jobb utomlands bara nån vecka efter vi hade rivit ut ALLT i köket inkl börjat gräva ut golvet. Så det fick bli nåt som gick att genomföra på realistisk tid- men det tog ändå många månader innan vi hade funktionellt kök igen... Vi borde ta tag i badrummet också som förutom att vi målat med specialfärg på väggarna är - från början av 70 talet. Det enda vi gjort är tapetserat i vardagsrummet och målat när vi flyttade in. Men nu 20 år senare är det nog dags att göra om det hela.

Sommarens projekt är att bygga en rörspis. Sambon har sågat upp golvet i vardagsrummet och gjutit fundamentet. I höstas gick han en kurs i att bygga rörspisar och kakelugnar. Så han tänker mura själva spisen själv. Men ta in fackman för skorstenen.

Tyvärr är huset egentligen för litet för oss och med dåliga förvaringsutrymmen. Ja och det är för lite mark också. Men här i Skåne måste man ju i princip vara miljonär om man ska köpa "riktig" gård....

Senast ändrad:

Har en granne som köpte en gästgivaregård där en man bott i misär i 25-30 år - rätt så snuskigt kan jag säga.
Dom bodde nog i tio år i en flygel där ingen bott sen 30-talet, ingen el, inget avlopp och följdaktligen inget vatten de första åren (el drog dom ju in provisoriskt)- med 3 små barn. Under tiden renoverades huvudbyggnaden minitiuöst. Ursprunglig färg mm mm.
Nu 25 år senare har dom ett fantastiskt hem.

Man ska inte handla i byggnadsvårdsbutiker för de är asdyra, utan man ska leta sina material på andra ställen. Som tex jag gör som fick en pall med gammalt tegel när grannen flyttade... Jag håller ögonen öppna och om nån säljer billigt eller skänker bort sånt vi behöver så är jag där och tar hand om det...

Tex gammalt återvunnet tegel kan man få för 1-5 :- /st på blocket....
och i byggnadsvårdsbutiker är det i regel 2-3 ggr så dyrt.

Dessutom så kan man sänka sina konfortabilitetskrav och acceptera att det finns skavanker. Då behöver man ju oftast inte renovera allt på en gång utan kan ta det i långsam takt medan man bor i husets bättre delar....

Vi bor i hus fr 1859.... och det tog 15 år innan vi började renovera köket. ( Som var isatt i början av 1970 talet). Fast jag får erkänna att vi satte i ikea-skåp. Jag hade hellre platsbyggt men sambon fick jobb utomlands bara nån vecka efter vi hade rivit ut ALLT i köket inkl börjat gräva ut golvet. Så det fick bli nåt som gick att genomföra på realistisk tid- men det tog ändå många månader innan vi hade funktionellt kök igen... Vi borde ta tag i badrummet också som förutom att vi målat med specialfärg på väggarna är - från början av 70 talet. Det enda vi gjort är tapetserat i vardagsrummet och målat när vi flyttade in. Men nu 20 år senare är det nog dags att göra om det hela.

Sommarens projekt är att bygga en rörspis. Sambon har sågat upp golvet i vardagsrummet och gjutit fundamentet. I höstas gick han en kurs i att bygga rörspisar och kakelugnar. Så han tänker mura själva spisen själv. Men ta in fackman för skorstenen.

Tyvärr är huset egentligen för litet för oss och med dåliga förvaringsutrymmen. Ja och det är för lite mark också. Men här i Skåne måste man ju i princip vara miljonär om man ska köpa "riktig" gård....

Fast jag skulle ALDRIG orka bo i ett sånt kaos så himla länge!
Jag skulle bli helt galen.
Men visst, att leta på begagnatmarknaden är ju alltid klokt men om jag inte skulle hitta det jag behöver när jag behöver det så skulle det få bli det dyrare alternativet.
Men om man ramlar över ngt som man vet att man kommer att ha användning av framöver är det ju bara att passa på när man hittar fynd :)

Självklart är det billigare med begagnat än det som nyproduceras på gammalt vis (mindre antal och dyrare tillverkning) men man får i alla fall veta en hel del där, tex vilka fönsterhakar som användes under vissa år osv.
Det är ju inte säkert att det är de rätta som sitter i huset just nu.....

Sedan beror det ju på hur bråttom det är att få tag i rätta grejorna. Alla som tar bort gammal inredning spar/säljer den ju inte - det kan man ju läsa om här på Buke tex, så allt kan nog vara knepigt att få tag i bra begagnat skick.

Jag hade kunnat stanna i den där affären lääänge. (Hittar nu inte igen den broschyr jag tog därifrån som visar hur man renoverar gamla fönster:mad:.....har sådana på stugan.)

Här är ett hus som är väldigt fint men också rätt speciellt bitvis. Vad sägs om toaletter som ser ut som dass?

Capitex.Datalager.DBFile.dbfile.aspx

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
56 57 58
Svar
1 147
· Visningar
82 079
Senast: gammalek
·
Hemmet Är det bara jag som älskar hem- och inredningsbilder från hur folk bor? Hemnet är trist för där är det så fruktansvärt avskalat och...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
20 236
Senast: 1887
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar